Ruud Posted 11 november 2002 Report Share Posted 11 november 2002 Geplaatst door Jitze: Overigens stel dat het element teleurgesteld had, was het gewoon retour gegaan en had ik er geen letter over geschreven........... Groet Jitze De vraag is dacht ik wel duidelijk. Ik vraag als de cijfertjes niet goed waren geweest had je die er dan bij gehaald. De cijfertjes zijn namelijk als jou tweede reactie geplaatst, die waarin je hevig onder de indruk van het element was en naar ik aanneem nog steeds bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 12 november 2002 Author Report Share Posted 12 november 2002 Geplaatst door Ruud: De vraag is dacht ik wel duidelijk. Ik vraag als de cijfertjes niet goed waren geweest had je die er dan bij gehaald. De cijfertjes zijn namelijk als jou tweede reactie geplaatst, die waarin je hevig onder de indruk van het element was en naar ik aanneem nog steeds bent. Binnen het geheel aan cijfertjes zijn er een paar die zeker relevant zijn, output, compliance en gewicht van het element zijn zeer nuttig te weten, hiermee kun je namelijk bepalen of het in jouw systeem toepasbaar is. Daarnaast is een prijsindicatie ook zeer nuttig, dit om te bepalen of het in jouw budget past. Overigens bestaan er in de huidige tijd andere media waarlangs vragen tot mij kunnen komen, zelf heb ik verwezen naar een site waarop de ontwerper zijn verhaal doet, gezien hierachter ook de verdere gegevens te vinden zijn leek mij deze verwijzing voldoende.................. Overigens, als de cijfertjes - metingen dus - eens niet zo heel erg goed uitpakken, terwijl het gewenste resultaat wel tot de verbeelding spreekt.........wat is het nut van cijfertjes, ik kan een versterker zo vreselijk volstoppen met allerlei compensatiecircuitjes dat ie alle sinussen, blokgolven en wat dies meer zij, fantastisch reproduceert, terwijl een muziek signaal uiteindelijk niet aan te horen is. Waar hebben we het over........ Hopelijk zijn hiermee alle onduidelijkheden redelijk verhelderd en kunnen we ons weer aan zinnige dingen gaan wijden......... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 13 november 2002 Report Share Posted 13 november 2002 Een bespreking van het kleine broertje van de R100 FS ,de R100 kun je vinden in de Stereophile van Augustus 2002. En nogmaals ,sorry ik kan em niet scannen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 november 2002 Report Share Posted 16 november 2002 Hai, Ik ben het wel met Siep eens die Fremer heeft er verstand van, heeft veel in huis gehad en schrijft wat die hoort. Om die reden alleen al is Stereophile mijn favoriet. Veel en veel beter en betrouwbaarder dan welk ander blad ook. Met name ook leuk voor mensen die van buizen en analoog houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Geplaatst door carl:Hai, Ik ben het wel met Siep eens die Fremer heeft er verstand van, heeft veel in huis gehad en schrijft wat die hoort. . Hallo Carl, zelf is mijn vertrouwen in recencies niet zo heel erg groot, lees ze ook niet zo heel veel. Wel vind ik HiFi+ een errug goed blad, met name op analoog gebied, een recensie van een component dat mij interesseerd beoordeel ik vooral op de wijze van schrijven, ik probeer haast door de regels heen te lezen. Daarnaast dan op jacht naar ervaringen van andere gebruikers, dit betekent soms urenlange zoektochten over het www. uiteindelijk is het meemaken en horen het enige criterium. Groet jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 november 2002 Author Report Share Posted 21 november 2002 Inmiddels in het bezit van de Stereophile met Fremers verhaal : "I found that sonic claim to be 100% true. The R100FS had a relaxed feel about its sound that was "smooth as water flowing". On one level, the R100FS delivered the least mechanical sound I've heard from a cartridge - absent was any sense of a stylus coursing thtough a vinyl groove. Part of that impression was due to the almost magical background silence......" "What was was very well-balanced, and as far on the lean side of neutral as the Dynavecter XX-2 was on the rich. In some ways , the R100FS matched the "feel" of open-reel tape, minus the hiss, wich is about as great a compliment as one can pay a cartridge" Na al deze lofuitingen volgt een vracht kritiek die op geen enkele manier met het bovenstaande in relatie te brengen is, het stukje proza van de heer Fremer eindigt nogal vreemd : I look forward to hate mail from fans of this cartridge................ Gezien de voorgeschiedenis van dit verhaal, is mijn conclusie dat Michael Fremer in deze op z'n minst een dubbele agenda heeft gevoerd en over de rug van z'n lezers een gevecht met Arthur Salvetore aan het voeren is.......... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 21 november 2002 Report Share Posted 21 november 2002 Perfect verhaal Jitze, Geheel volgens de lijn die ik al in m'n hoofd had. IS NIET negatief bedoeld,maar je krijgt tzt al een aardig beeld in je hoofd hoe iemand reageert. Alle door jouw neergezette tekst staat in het begin van het artikel. Wat afgesloten word met de tekst,........over the short haul. Dan vervolgt ie met de de tekst,over the long haul ,however...... Zie daar de scheidslijn in het verhaal en daarmee de relatie tussen de 2 gedeelten. Het eerste gedeelte zijn dus z'n eerste indrukken maar na langere tijd luisteren EN vergelijken stelt ie z'n mening bij. Waarbij ie op het eind van het verhaal de ZYX een element vind met nog steeds veel plusjes maar niet alleen maar plusjes. Of ie gelijk of ongelijk heeft laat ik in het midden, ik heb niet de mogelijkheid om ze te vergelijken. Overigens,krijgt de heer Fremer nogal wat "hate-mail" elke keer als ie opmerkingen maakt over een bepaald apparaaat zijn er weer mensen/gebruikers van de desbetreffende apparatuur die het nodig achten hem met mail te bestoken om hem van gedachten te laten veranderen.Dus zo vreemd is die laatste regel niet. En dan die opmerking alsof deze recensie beinvloed zou zijn door een of andere mail wisseling met ene Arthur Salvetore. Lijkt me heel ver gezocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 november 2002 Author Report Share Posted 21 november 2002 ik weet niet wat ik met het navolgende stukje proza moet ......... Over the long haul, however, I found the R100FS's sound curiously bland and lacking in excitement and involvement. The ZYX excelled at delivering the event.......................... Dus ga ik maar door met luisteren en vergelijken, m'n tweede armpje is binnen, hopelijk is het loopwerk inmiddels ook onderweg.................... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 23 november 2002 Report Share Posted 23 november 2002 Geplaatst door Jitze:ik weet niet wat ik met het navolgende stukje proza moet ......... Over the long haul, however, I found the R100FS's sound curiously bland and lacking in excitement and involvement. The ZYX excelled at delivering the event.......................... Dus ga ik maar door met luisteren en vergelijken, m'n tweede armpje is binnen, hopelijk is het loopwerk inmiddels ook onderweg.................... Groet Jitze En wat is nou het probleem. Dat de heer fremer eerst kritiek uit en daarna de term excelled gebruikt. In de woorden daarna word aardig omschreven wat Fremer bedoeld. Overigens hoeft "bland"niet perse een negatieve uitleg te hebben. Waarom heb je de tekst achter het woord ecelled niet meegenomen. Ach laat ook maar. Wat ik aardig vond in zijn recensie was dat de duurste niet zijn voorkeur kreeg zoals in zoveel bladen gebruikelijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 november 2002 Author Report Share Posted 23 november 2002 Laat ik het erop houden dat het lezen van testen niet mijn hobby is, af en toe scan ik er wel eens eentje door, echter veelal wordt er een taalgebruik gebezigd dat op z'n minst cryptisch te noemen is. een voorbeeld hiervan zijn ook de aangehaalde woorden van de heer Fremer, na gesteld te hebben dat de weergave van betreffend element in gebreke bleef op het vlak van betrokkenheid en levendigheid -- excitement - maar wel het gebeuren op een buitengewone manier wist over te brengen - excelled at delivering the event...... Hierbij houd ik het echt niet droog.......... Het lijkt mij zinnig dit verhaal maar los te laten en binnenkort een vergelijking te maken, hopelijk zal ik in staat zijn een redelijk leesbaar en begrijpelijk stukje te schrijven. Voorlopig onderschrijf ik alle positieve ervaringen welke Michael Fremer op papier heeft gezet en kan ik in het geheel niets met de minpunten. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Zijn er eigenlijk nog andere lieden die deze recensie hebben gelezen? Zoja,is de taal die Fremer bezigd echt zo onduidelijk of valt het wel mee. Ik krijg alleen de indruk dat er wat selectief geknipt word. Ik bedoel: Verderop in de recensie staat: Switching back to the XX-2(dynavector)was almost like adding color and shading to a two dimensional black-and-white picture,..... Laat ik het hierbij dan word de ZYX vernietigd. En "for the sake of illumination" laat ik het hierbij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 december 2002 Report Share Posted 1 december 2002 Hallo allemaal, De vraag is altijd wat een leuk blad is en welk blad betrouwbaar. Stereophile en Hifi News hebben in ieder geval een paar heel goede en betrouwbare recencenten. Zo vind ik Martin Colloms, Michael Fremer en vroeger Peter Comeau erg betrouwbaar. Ik weet ook zo'n beetje waar zij voor "vallen". Ze zijn daarbij ook niet te beroerd om negatieve zaken over produkten te schrijven. Hun testen gebruik ik dan ook als een zekere voorselectie. Kenn Kessler aan de andere kant schrijft amusant en is ook vaak ook informatief. Behalve dat hij extreme aparatuur leuk vindt kan ik er weinig lijn in ontdekken. Hetzelfde geldt een beetje over de redactionele formule van HiFi plus. Amusant, maar ook weinig kritisch t.a.v. produkten -erg juigend allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 december 2002 Author Report Share Posted 17 december 2002 Eindelijk, veel later dan verwacht/gehoopt staan er een 2tal Ariston RD 40's naast elkaar met elk een Moerch UP arm, de een draagt de Benz Micro Wood L 0.4 de ander de ZYX R 100 FS. Inmiddels heel wat uren platen aan het draaien en vergelijken, eigenlijk is het heel simpel, hetgeen als eerste indruk opwelde is gebleven, ook in de directe vergelijking, om dan nu maar direct met Michael Fremer in huis te vallen : " as for the ZYX R100FS, its overall quiet, its groove-friendly rejection of noise and wear and itss tape-like smoothness were high points......... The less appealing of its sound could be system dependent......" De minder aantrekkelijke kanten van dit element heb ik niet kunnen ontdekken, opvallend stil, gedetailleerd en hierdoor bijzonder muzikaal blijft mijn conclusie, wel dient er rekening gehouden te worden met de geringe uitgangsspanning, in een aantal situaties zal het de voorkeur verdienen de H uitvoering met 0,48 mV te kiezen. In de directe vergelijking blijft de Benz een fantastisch element, echter in detail presteert de ZYX anders, zelf geef ik hieraan de voorkeur, stemmen en instrumenten laten meer laagjes horen, waardoor meer levendigheid ontstaat, meer nuancering hoorbaar is, ook in het laag treedt dit verschijnsel op waardoor het lijkt alsof het geluid iets dunner - minder vet - wordt, of je hiervoor het prijsverschil op tafel wilt leggen zal een persoonlijke keuze blijven. Al met al een element dat een nadere beschouwing verdiend....... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 17 december 2002 Report Share Posted 17 december 2002 hallo jitze heb dit allemaal van je zelf of van een ander gehoord berend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 december 2002 Author Report Share Posted 17 december 2002 Geplaatst door berend:hallo jitze heb dit allemaal van je zelf of van een ander gehoord berend Wat denk je Berend, als ik de moeite neem om een 2tal gelijke draaitafels naast elkaar te zetten ? Overigens als het niet meer zo glad is, ze zullen nog wel eventjes naast elkaar staan, overtuig jezelf...... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 december 2002 Author Report Share Posted 20 december 2002 Voor fanatieke Last-gebruikers, zoals ik zelf ook ben, een waarschuwing : gezien deze elementen een holle cantilever hebben is het niet verstandig vloeistoffen te gebruiken voor reiniging, het kan worden opgezogen en mogelijk schade aan het element veroorzaken.............. Kom hier nog op terug....... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 13 januari 2003 Author Report Share Posted 13 januari 2003 Vandaag de Benz en de ZYX onder de microscoop gehad, vergeleken met de Benz is de naald van de ZYX niet meer dan een splinter, onvoorstelbaar iel, kan me voorstellen dat hij inderdaad veel minder ellende van de plaat oppikt. De cantilever is rond, maar lijkt aan het eind afgesloten te zijn, zal de fabrikant om opheldering vragen. Overigens is het pleit in het voordeel van de japanner beslecht, ik denk dat ik 'm ga aanschaffen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 januari 2003 Author Report Share Posted 25 januari 2003 Na een laatste keer beiden naast elkander hebben gehad is het dan toch gebeurd, de Benz heeft het huis verlaten en speelt nu elders. Inmiddels al heel erg aan de ZYX gewend, bleek het niet meer aantrekkelijk deze alsnog terug te sturen. Een stapje terug - hoe klein ook - is vreselijk.................. Daarom nog maar even een poging wagen de verschillen op een rij te krijgen, beide elementen zijn vreselijk goed in het weergeven van micro-detail, dit resulteert in een hogere discriminatie van - kleine - verschillen - het woord discriminatie hier in de positieve zin gebruikend, een betekenis welke verloren dreigt te gaan - met als resultaat dat er veel meer nuances in muziek kunnen worden waargenomen. Ook het totaal beeld, tonaal, is volledig en zeer aangenaam in balans. Had ik bij de kennismaking met de Benz Micro L 0.4 al ademloos zitten luisteren, de ZYX R 100 FS Fuji, doet hier nog een klein schepje bovenop, niet eens echt schokkend, wel waarneembaar. Echter het belangrijkste - en daarmee ook het argument op grond waarvan ik besloten heb dit element te houden - is het sterk verminderde waarnemen van plaatruis, waardoor een veel diepere achtergrond ontstaat, stilte is veel dieper, waardoor een grote rust in de weergave ontstaat. Natuurlijk is het een gegeven dat hieraan een fors prijskaartje hangt, echter zo rondkijkend in de markt ben ik ervan overtuigd dat dit element bijzonder veel levert voor hetgeen ervoor dient te worden geofferd. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Ik begrijp nu eens stuk beter wat "het zwarte goud" betekent Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts