Jump to content

Op "kruisvaarderstocht" bij Rogier

Audiopaul
 Share

Recommended Posts

Inleiding

overview.jpg

Het contact was vorige maand al gelegd, omdat Rogier m'n Sphinx Project 18 eindversterker heeft overgenomen. Tijdens die ontmoeting kwam al gauw een voorstel tot een luisterbezoek bij hem thuis tot stand. Rogier bouwt zelf namelijk luidsprekers en legde op dat moment de laatste hand aan de scheidingsfilters van de Crusade Audio "Reference One". Toen ik vorige week een bericht kreeg dat de scheidingsfilters gereed waren, was een afspraak dus gauw gemaakt.

Kennismaking

Rogier woont niet al te ver bij mij vandaan, namelijk in Nijmegen. Toch waren 2 telefoontjes noodzakelijk om uiteindelijk bij het flatgebouw uit te komen waar hij woont. Bij de voordeur staat Rogier, samen met een niet bepaald verlegen jong katje, klaar om me te ontvangen. Het katje zal tijdens het gehele bezoek prominent aanwezig blijven. Bij binnenkomst in de woonkamer staan de zeer grote Reference One speakers rustig te spelen met een cd'tje van Keb' Mo'.

Beschrijving

Laat ik beginnen met het beschrijven van Rogier's set.

reference.jpg

Allereerst zijn er de Reference One speakers:

136 cm hoog, 26 cm. breed en 55 cm. diep zie je deze 85 kilo zware kolossen niet snel over het hoofd. Het is een basreflexsysteem met een drieweg dubbele d'appolito opstelling, externe scheidingsfilters, intern bekabeld met Van Den Hul en een tri-wire aansluitpaneel.

triwire.jpg

Gebruikte speakerunits zijn van Scanspeak (laag) en Thiel&Partners (midden/hoog).

Als extra aanvulling op het hoog gebruikt hij de Tannoy supertweeters.

De rest van z'n set bestaat uit: Wadia 15 DAC, DVD-speler: Pioneer dv 717 (ook als cd loopwerk in gebruik), voorversterker: Sphinx Project2 MK2 en de eindversterker is een Sphinx Project 18.

set.jpg

Als luidsprekerkabels gebruikt hij: Mit MH 750 Shotgun Biwire, interlinks zijn: Mit spectral 350 ul, Mit mi 330 Cvt terminator en Mit terminator 2. Stekkerdoos is een SEEC "the manifold" en de netkabels zijn Siltech SPO18MF op alle apparatuur. Als extra "tweaks" gebruikt hij een "Bright star audio support base" onder de voorversterker, DAC en dvd speler en bovendien Vibrapod isolatievoeten onder de eindversterker. Onder de luidsprekerkabels heeft hij zelfbouw ontkoppelvoetjes geplaatst van korte stukjes pvc-buis, gevuld met dempingsmateriaal.

Tot slot kan ik nog melden dat de grote speakers op kegels zijn geplaatst en de eindversterker tussen de speakers is opgesteld op een zeer zwaar massief blok MDF.

pj18.jpg

Kortom, op papier een indrukwekkende set met zeer veel aandacht voor details als ontkoppeling, demping en stroomvoorziening.

Luisteren

In eerste instantie had ik wat twijfel of de grote speakers wel tot hun recht zouden komen in Rogier's niet al te grote woonkamer. Dat blijkt echter enorm mee te vallen. We luisteren allereerst naar de cd "Slow down" van Keb' Mo'. Ik ken deze cd erg goed, want ik draai 'm erg vaak. Het laag rolt fraai de kamer in, de speakers brengen de muziek met een gemak en een autoriteit uit die ik nog niet vaak ben tegengekomen.

Het geluid komt goed los en de breedte en diepte zijn prima voor elkaar. Details komen goed uit de verf en Keb' Mo' staat mooi en goed gepositioneerd geplaatst tussen de speakers.

Een kantekening zet ik bij de natuurlijkheid van de stem, deze klinkt duidelijk wat "dunner" en kleiner dan ik zelf gewend ben. Rogier vertelt me later dat hij nog niet geheel tevreden is met de interne bekabeling en verwacht grote winst te behalen met gebruik van bijvoorbeeld Siltech bekabeling.

wadia.jpg

We gaan verder met de nieuwe cd van Fourplay (Heartfelt), ook deze cd bezit ik zelf en draai 'm erg vaak. Het eerste nummer "Galaxia" zet gelijk al flink wat druk op de ketel. Dynamisch, open, gedetailleerd en een zeer krachtig laag. Het laag blijft echt een verhaal apart (volgens Rogier komen de speakers tot 25 Hz), het is beslist ongekleurd en zeker niet "wollig" met een voelbare druk.

Ik vermoed dat je niet weet wat je overkomt als je deze speakers in een veel grotere ruimte plaatst. Niettemin blijven hinderlijke resonanties achterwege.

De laatste tijd ga ik me steeds meer interesseren voor klassieke muziek. Ik vraag Rogier om wat te draaien uit z'n grote verzameling klassieke muziek. Achtereenvolgens draaien we "Symphonic Dances" van Rachmaninov, een stuk uit Symphonic Fantastique van Berlioz en tot slot een stuk uit de "Tweede" van Mahler. Dit alles klinkt op de speakers van Rogier zeer dynamisch, ruimtelijk en natuurgetrouw. Het laag van de trommels uit de stukken van Rachmaninov en Berlioz doen de kamer op haar grondvesten schudden. Prachtig!

Als toegift op de luistersessie haal ik nu een XTC Black Ultimate powercord te voorschijn. Dit is een gevlochten (5 x 4 mm draden) zelfbouwkabel met hoogwaardige stekkers van Furutech en Bals.

powersnake1.jpg

We vervangen de Siltech kabel aan de Wadia DAC door de XTC, zetten opnieuw Fourplay op, en nemen forse verschillen waar! Meer dynamiek, ruimtelijkheid, meer druk in het laag, de veel grotere stage, vooral in de breedte, is opvallend! Daarbij zijn de "attacks" feller en micro-details duidelijker waarneembaar.

Zelfs de stem van Nathan East wordt voller en natuurlijker neergezet. Kortom, op alle fronten een flinke verbetering dus. Ongelofelijk eigenlijk wat een netkabel te weeg kan brengen.

Overigens kom ik binnenkort in een aparte review op de producten van XTC Audiocables terug.

Conclusie

Rogier heeft een mooie en goed samengestelde set, met veel aandacht voor kleine details en tweaks.

Als verbeterpunt merkt hij op dat een hoogwaardig cd-loopwerk van bijvoorbeeld Wadia, Mark Levinson of CEC hoog op z'n verlanglijstje staat.

De Crusade Audio Reference One is de tweede speaker naast de al eerder ontwikkelde "Model 1".

Het is een speaker die op zeer hoog niveau presteert. De eerder genoemde opmerking over de wat "dunne" stemmen neemt Rogier uiteraard mee tijdens eventuele aanpassingen in het huidige ontwerp.

In aspecten als laag (druk, diepte en detail), ruimtelijkheid, detaillering en dynamiek staan deze speakers

Geplaatst door JSA:

Foto's: 8

beschrijving 8.5

spelling 9.5

------------------

totaal 26

:)

Goed gedaan, zo'n advies kan ik ook nog wel een keer gebruiken voordat ik met m'n filtertuning aan de gang ga ;)

Groet, Jasper

;)

Geplaatst door JSA:

Foto's: 8

beschrijving 8.5

spelling 9.5

------------------

totaal 9

:)

Goed gedaan, zo'n advies kan ik ook nog wel een keer gebruiken voordat ik met m'n filtertuning aan de gang ga ;)

Groet, Jasper

Dank U! :D Tja, over de foto's...ik had erg weinig licht en maar een klein flitsertje! ;) En ik kan maar niet aan dat @#$%@^!!TFT-scherm wennen! :D

Geplaatst door Audiopaul:

Dank U! :D Tja, over de foto's...ik had erg weinig licht en maar een klein flitsertje! ;) En ik kan maar niet aan dat @#$%@^!!TFT-scherm wennen! :D

Ok, maar dat meen ik serieus. Ik zou het leuk vinden als je hier ook een keer kwam luisteren ;)

Ik ga in de komende weken ff een keer langs Bas. Hij heeft z'n grote B&W's thuis staan, en het klonk zeeer powerfull als ik hem mag geloven. Voor jou ook wel te doen, Nijmegen.

Groet, Jasper

Geplaatst door Audiopaul:

Welk merk TFT-scherm heb je eigenlijk eek.gif:P:D

BTW: Weer een mooie review van de meesterreviewer. Kwam de review van mijn set er ook maar zo uit ;)

Dat is een mooie set!! Volgens mij heb ik hem wel eens gehoord :D

Ik heb al wat pure zilvere kabel besteld om tussen de luidspreker en het extern filter te doen, ben benieuwd wat dat zal gaan brengen, als het goed bevalt zal de interne bekabeling ook vervangen worden. Wel een werkje eek.gif

En de kosten natuurlijk.

Paul, ik begin volgende week met de kabel liftjes, dan heb ik wel wat spare time!

gr. Rogier