erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 beste forumleden ik ga even proberen een serieuze recencie te schrijven over de perfect performer king ,die hier afeglopen vrrijdag avond is gedemonstreerd door de heer feenstra. om te beginnen wil ik iedereen nog hartelijk bedanken voor de gezellige avond die we hadden, en ook nog klaas feenstra die er toch zo,n 500 km voor heeft moeten rijden . de PP king , is een joekel van een speaker . 45 bij 50 bij 100 cm schat ik . KF had een open exemplaar bij zich zodat we de binnenkant ook konden zien . een erg stevig stukje bouwwerk met veel schoren en balken . de afwerking had netter gekund ,maar mij ging het om de klank ,dus daar maakte ik me niet zo druk over . we begonnen na dat we de speakerhadn opgesteld met een drumsolo die KF opzette om te kunnen wennen aan het "geluid "en de akoustiek in mijn kamer . wat mij meteen opviel was de attack van de speaker . het knalde er echt uit . je voelde het in je maag en op je oren . voor de rest was het voor mij een onbekende opname dus ik kon er niet verder over oordelen . en toen mog ik ,met mijn muziek . eerst een stukje korsakov ,deel twee uit de sheherazade . een stuk met mooie bas loopjes en solo viool . wat mij meteen opviel was het sterk aanwezig zijn van het midden gebied . de violen en de celli klonken echt een beetje overdone . je hoorde eigenlijk meer de kast dan de snaren spelen . het was net alsof ik met een blikken trommel over mijn hoofd zat te luisteren . na 5 minuten kreeg ik dan ook last van luistermoeheid en een lichte hoofdpijn . tijdens een contrabas loop in kombinatie met een trombone hoorde ik de rechter speaker een beetje vervormen (hierover later meer ). ook heb ik het stuk van mussorgsky van de schilderijen tentoonstelling gedraaid . deel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Heuj, ik heb niks gemist Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 hoi Eric, Dat is een duidelijke mening. Let wel dat het kan zijn dat de combinatie tussen apparatuur en speaker ook moet kloppen. Wellicht is het in dat opzicht een speaker waarbij je echt een versterker moet zoeken. Zou dat wellicht kunnen? Hoe waren de meningen van de andere aanwezigen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 laat ik dan maar mijn meening geven. ik was zoals afgesproken om rond 19:45 bij erik geariveerd,klaas Feenstra was toen nog niet aanwezig de beste man had geloof ik wat kilometers om gereden. maar om 20:05 was klaas dus ook geariveerd erik en ik hebben klaas geholpen met sjouwen. klaas had nog een derde luidspreker meegenomen om de binnenkant van de kast te laten zien.(puur) nou om maar met die lege kast te beginnen daar hebben we dan ook aandachtig naar gekeken,ik zelf vond hem verschrikkelijk slecht gebouwd ik ga ook niet op de details in.(tranen schieten daar bij in de ogen) om maar met het geluid verder te gaan ik weet niet hoe ik dit moet formuleren maar het eenigste wat leuk zijn werk deed was de tweeter. de midden toner was te overdreven aanwezig het laag leek nergens op je hoorde wel laag maar niet de attack ervan.en ik werd ook een beetje moe van het geluid. kortom voor mij geen PP. tijdens de luistersessie hoorde ik iets wat mij niet beviel maar ik dacht ik zegt niks ik wil deze muziek eerst thuis zelf beluisteren voordat ik voor (joker) staat, maar het was al niet meer nodig want er waren meer mensen die dit ook op vielen de middentoners waren niet in orde een soort van over de kop gespeeld geluid zeg maar. ik wil nog wel vermelden dat die klaas een beste man en gezellig is maar moet in mijn ogen nog even de boeken doorlezen. maar de avond werd voor mij geslaagd toen aan het eind van de avond erik zijn PLANKEN even aan sloot wat een genot om naar te luisteren zo heerlijk en zo smooth en rustgevend.hierbij een PLUIM voor erik ik was dus niet voor LUL gekomen. hierbij wil ik nogmaals erik en zijn vrouw bedanken voor de gast vrijheid. ps.Puur weet waar je aan begint. en spido(spiekerboer) doe me een lol en hou je praatjes voor je over de PP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 ik heb mijn eigen set gebruikt . de HK hd 760 cdspeler de avm evolution voorversterker en de quad 606 mk2 eindversterker . 3.55 mm2 koper luidsprekerkabel . Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door telefunken:om maar met het geluid verder te gaan ik weet niet hoe ik dit moet formuleren maar het eenigste wat leuk zijn werk deed was de tweeter. Visaton h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Hans , ik vind dat je n.a.v. deze recensie geen uitspraken zou moeten doen over de kwaliteiten van conus midden weergave in zijn algemeenheid . Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Ik wil even snel iets kwijt en dan ben ik tot vanavond weg. Dat overdone midden (los van de vervorming aan een kant) kan heel goed met de akoestiek te maken hebben gehad. Evenals het laag, mits goed geplaatst ondersteunt de kamer het laag, Klaas zal voor de plaatsing toch wel vuistregels hanteren neem ik aan. Dan de akoestische problemen die Erik met het laag van zijn ESL's heeft genoemd, is dit ook niet van invloed op elke andere speaker is deze kamer? Ik heb diverse keren bij Erik naar verschillende speakers geluisterd en het kan best goed gaan in zijn kamer. Nu is de indeling misschien behoorlijk anders dan toen ik er was, dus dat telt gewoon mee. Ik neem tenminste aan dat de hear laatst genoemde indeling nog steeds zo is. Klaas zou de sessie misschien bij iemand anders in een heel goede akoestiek kunnen herhalen, of we organiseren een sessie in Appelscha indien daar mogelijkheden voor zijn. Ik geef liever geen definitief oordeel over een speaker die ik een keer gehoord heb in een bepaalde akoestiek, anderen doen dat wel heel makkelijk vind ik ..... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Ik zeg niet dat een conus beter of slechter zou zijn dan een ESL. Het hangt er veel vanaf waar je van houd. Als ik een Avalon hoor vind ik die altijd heel mooi klinken in het midden. En zo zijn er nog wel wat. Een ESL is gewoon anders, net als een Magnepan. Het geluid komt van een veel groter vlak het is m.i. dus niet vergelijkbaar. Ik denk dat die Perfect Performers zo ongeveer klinken als de PiedPipers toen ik die kreeg. Het midden ging zomaar 7 dB te hard..!! Alleen zal het hoog wel beter zijn als ik dit zo lees. Ik denk dat Klaas niet blij wordt van deze berichten. Als hij nu ook eens zou reageren, dan kunnen we horen waarom dit zo is. Er was b.v. een speaker kapot. De kast was ook niet netjes gebouwd, was dit een prototype.??? Ik vind het wel durven om een Box naast een ESL te zetten. De keren dat ik deze in een A-B vergelijking hoorde was het verschil zo groot dat ik dacht "waar begin je aan". Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Ik denk dat Klaas niet blij wordt van deze berichten. Als hij nu ook eens zou reageren, dan kunnen we horen waarom dit zo is. "waar begin je aan". Hij is nog druk bezig met de reparatie. Weel een zeer duidelijke recencie Erik, chapeau, ook goed voor de ledendichtheid overigens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Arme Klaas, ik heb best wel met hem te doen. ik zie het ook al helemaal voor me. Zo'n hele oude man die met een kromme rug met pijn en moeite z'n luidsprekers naar binnen weet te slepen, en die heel enthousiast een stukje muziek opzet en tegen jullie zegt van. Mooi h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Dit vraagt natuurlijk om een herkansing. Ik had deze reactie's eerlijk gezegd totaal niet verwacht. Ik had meer het gevoel dat Klaas de eerste maanden niks anders meer zou doen dan speakers bouwen omdat heel Hear.nl aan de PP zou gaan. Niet dat ik ze ooit gehoord heb maar de verwachtingen waren op de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Prelude De naam Klaas Feenstra is al meer dan 20 jaar een opvallende naam in de luidsprekerbouwwereld. Aanvankelijk als redacteur van een zelfbouwrubriek in een bekend audioblad en daarna als geestelijke vader (ontwerper) van de Pied Pipers. Daarna heb ik een tijd niets meer van hem gehoord tot ik op de fora verscheen. In verschillende discussie Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 kreeg jij geen last van luistermoeheid kermit? ik had na de eertse 5 minuten al een vreselijk gevoel op mijn oren door het geforceerde klankbeeld . met het gevolg dat ik een lichte hoofdpijn voelde opkomen . best jammer , ik had er meer van verwacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jahe Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Mooie recensie Kermit, Ik krijg echt een beeld nu van de PP. Wel een subjectief beeld natuurlijk, maar ik denk dat eenieder die ze nog niet gehoord heeft hier wel wat mee kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Als ik het dus goed begrijp heeft Klaas 50 euro verdiend, 40 euro aan benzine opgereden, een middentoner van zo'n 80 euro gesloopt ,geen enkele luidspreker verkocht en daarvoor ook nog eens z'n vrije vrijdagavond opgeofferd. Als we dit maar lang genoeg volhouden gaat de man vanzelf failiet, volgende week bij mij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Mooi verslag, geeft goed weer hoe mensen de klank van speakers ervaren en waarderen. Opvallned vind ik dat jullie beschrijving aardig overeenkomt met die van Bas (Beluistert) een jaar geleden. Ook hij rapporteerde toen een ge-accentueerd (teveel?) middengebied. Klaas was daar toen druk mee doende om dat te verbeteren. Gezien jullie ervaringen nu is dat dus ook een een beetje de smaak van Klaas. Over alle invloeden van kamer en eventuele aansturende hardware: Een beetje ervaren luiteraar luistert daar wel doorheen. Alleen het basgebied kan lastig zijn maar daar was hier niet echt een probleem begrijp ik. Hoe zat het overigens met de sweetspot? Blijf het geluidsbeeld los van de speakers en in evenwicht als je heen en weer door de kamer loopt? Kwam het geluid wel mooi los van de speakers, zodat je ze eigenlijk niet kan lokaliseren gehoormatig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 kreeg jij geen last van luistermoeheid kermit?ik had na de eertse 5 minuten al een vreselijk gevoel op mijn oren door het geforceerde klankbeeld . met het gevolg dat ik een lichte hoofdpijn voelde opkomen . best jammer , ik had er meer van verwacht Nee, dat had ik niet, wellicht omdat ik op de 2e rij zat. En misschien ook, omdat jouw luidsprekers juist in dat lage middengebied wat terughoudend zijn. Geeft dus een groot contrast met de Kings. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 algemeen allemaal duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Beste, Graag wil ik natuurlijk ook even reageren, daar ik de Kings; geruimte tijd in mijn eigen ruimte heb gehad. Degene die mijn recensie hebben gelezen weten mijn mening, en nog steeds staar daar vierkant achter. Dingen die wel belangrijk zijn te vermelden is dat de PP's heel versterker afhankelijk zijn, en echt een hoge dempingsfactor en power nodig hebben. Bijv. met de Accuphase en de NAD C370 ging het totaal verkeerd bij mij. Laag was uit controle, midden ging slissen etc. Uiteindelijk voor de recensie had ik ze gebiampt met twee Rotel RB-1090's. En toen was er sprake van een homgeen beeld, met een gecontroleerd laag, wat drive had. De drive is er zeker, maar er moet een amp achter die dat kan, en stroom kan leveren. Alle respect voor de Quad 606 (ik heb hem zelf ook gehad, evenals de Quad 303, 405 en 520F) dus ikw eet heel goed hoe Quad klinkt, en dat is totaal de verkeerde amp voor de King's. Overigens, haalde ze bij mij in biamp setup de 20 hz, en strak. Rest mij wel te vermelden dat de Kings zoals ze nu zijn inmiddels weer anders zijn dan die bij mij stonden. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste, Graag wil ik natuurlijk ook even reageren, daar ik de Kings; geruimte tijd in mijn eigen ruimte heb gehad. Degene die mijn recensie hebben gelezen weten mijn mening, en nog steeds staar daar vierkant achter. Dingen die wel belangrijk zijn te vermelden is dat de PP's heel versterker afhankelijk zijn, en echt een hoge dempingsfactor en power nodig hebben. Bijv. met de Accuphase en de NAD C370 ging het totaal verkeerd bij mij. Laag was uit controle, midden ging slissen etc. Uiteindelijk voor de recensie had ik ze gebiampt met twee Rotel RB-1090's. En toen was er sprake van een homgeen beeld, met een gecontroleerd laag, wat drive had. De drive is er zeker, maar er moet een amp achter die dat kan, en stroom kan leveren. Alle respect voor de Quad 606 (ik heb hem zelf ook gehad, evenals de Quad 303, 405 en 520F) dus ikw eet heel goed hoe Quad klinkt, en dat is totaal de verkeerde amp voor de King's. Overigens, haalde ze bij mij in biamp setup de 20 hz, en strak. Rest mij wel te vermelden dat de Kings zoals ze nu zijn inmiddels weer anders zijn dan die bij mij stonden. Groeten, Bas bas , met alle respect , als jij deze speaker goed vond klinken dan weet ik het niet meer of ik ben erg verwend , of ik had er meer van verwacht ,maar het leek nergens op . ik heb de recencie in een zo,n positief mogelijke zin geschreven ,maar ik zal je zeggen ,ik zat gisteravond echt met kromme tenen . en de pp is echt niet moeilijk aan te sturen hoor . hij heeft een heel hoog rendement . dus de quad heeft het niet moeilijk gehad . de akoustiek ligt het volgens mij ook niet aan . ik heb al aardig wat weergevers hier gehad ,en nooit echt problemen . maar als eindconclusie zeg ik . ik hou mijn esl,s . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: bas , met alle respect , als jij deze speaker goed vond klinken dan weet ik het niet meer of ik ben erg verwend , of ik had er meer van verwacht ,maar het leek nergens op . ik heb de recencie in een zo,n positief mogelijke zin geschreven ,maar ik zal je zeggen ,ik zat gisteravond echt met kromme tenen . en de pp is echt niet moeilijk aan te sturen hoor . hij heeft een heel hoog rendement . dus de quad heeft het niet moeilijk gehad . de akoustiek ligt het volgens mij ook niet aan . ik heb al aardig wat weergevers hier gehad ,en nooit echt problemen . maar als eindconclusie zeg ik . ik hou mijn esl,s . Beste Eric, Ja rendement zegt niets. Impedantie verloop des ter meer. Ook de demping van woofers heeft niets te maken met rendement, maar alles met versterker. Ik ben zelf ook verwend, ik heb zo'n beetje alles wel gehad. Van complete Krell set tot de immense IRS systemen met servo laag. Mijn huidige Matrix 800's (ook immens systeem) heeft een rendement van 94 dB. Maar een keer een mindere amp erachter, en er blijft niets meer vanover. Laag uit controle, midden-hoog agressief. Totaal niet zoals deze weergever hoort te klinken. Met goede amps een waanzinnig groots, en los beeld. Laag dat zo droog is als kurk en tot de laagste 20 hz strak door merg en been drukt. Bijv. de Rotel RB1090 kan dit systeem aansturen. Maar zet ik eraan accuphase of quad achter (de eerste heb ik er daadwerkelijk achter gehad) dan zul je denken van wat is dit voor klote speaker. Versterkers worden zwaar onderschat, en vooral het verschil er tussen. Zonder overdrijven, ik ben al vanaf mijn 12e met eindtrappen bezig, en steeds maar opzoek naar de ultieme eindtrap. Heb ontelbaar veel versterkers gehad, end e verschillen zijn gewoon enorm. Merken als Quad en Accuphase kunnen waanzinnig klinken op de jusite systemen. Systemen als de king, met moeilijke 12" woofers hebben stroom nodig. En dat kan een Quad niet leveren. Bij 8 ampere houdt het gewoon op. En de dempingsfactor is schrikbarend laag. Dat werkt gewoon niet met zulke systemen. Maargoed, ik kan niet instaan voor de PP's die jullie haddan staan, want hij is behoorlijk veranderd, ten opzichte van de versie's die ik had staan. Eric, kom eens een keertje bij mij in Nijmegen luisteren. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Eric, kom eens een keertje bij mij in Nijmegen luisteren. Groeten, Bas das een goed plan en dan kom jij een keer hierheen met de behringer ultracurve om hem eens te demonstreren ,en om mijn esl,s eens te bekritiseren . want daar kan ik dan weer wat mee . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: bas , met alle respect , als jij deze speaker goed vond klinken dan weet ik het niet meer of ik ben erg verwend , of ik had er meer van verwacht ,maar het leek nergens op . ik heb de recencie in een zo,n positief mogelijke zin geschreven ,maar ik zal je zeggen ,ik zat gisteravond echt met kromme tenen . en de pp is echt niet moeilijk aan te sturen hoor . hij heeft een heel hoog rendement . dus de quad heeft het niet moeilijk gehad . de akoustiek ligt het volgens mij ook niet aan . ik heb al aardig wat weergevers hier gehad ,en nooit echt problemen . maar als eindconclusie zeg ik . ik hou mijn esl,s . Beste Eric, Ja rendement zegt niets. Impedantie verloop des ter meer. Ook de demping van woofers heeft niets te maken met rendement, maar alles met versterker. Ik ben zelf ook verwend, ik heb zo'n beetje alles wel gehad. Van complete Krell set tot de immense IRS systemen met servo laag. Mijn huidige Matrix 800's (ook immens systeem) heeft een rendement van 94 dB. Maar een keer een mindere amp erachter, en er blijft niets meer vanover. Laag uit controle, midden-hoog agressief. Totaal niet zoals deze weergever hoort te klinken. Met goede amps een waanzinnig groots, en los beeld. Laag dat zo droog is als kurk en tot de laagste 20 hz strak door merg en been drukt. Bijv. de Rotel RB1090 kan dit systeem aansturen. Maar zet ik eraan accuphase of quad achter (de eerste heb ik er daadwerkelijk achter gehad) dan zul je denken van wat is dit voor klote speaker. Versterkers worden zwaar onderschat, en vooral het verschil er tussen. Zonder overdrijven, ik ben al vanaf mijn 12e met eindtrappen bezig, en steeds maar opzoek naar de ultieme eindtrap. Heb ontelbaar veel versterkers gehad, end e verschillen zijn gewoon enorm. Merken als Quad en Accuphase kunnen waanzinnig klinken op de jusite systemen. Systemen als de king, met moeilijke 12" woofers hebben stroom nodig. En dat kan een Quad niet leveren. Bij 8 ampere houdt het gewoon op. En de dempingsfactor is schrikbarend laag. Dat werkt gewoon niet met zulke systemen. Maargoed, ik kan niet instaan voor de PP's die jullie haddan staan, want hij is behoorlijk veranderd, ten opzichte van de versie's die ik had staan. Eric, kom eens een keertje bij mij in Nijmegen luisteren. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts