Jump to content

recensie perfect performer king

Recommended Posts

Geplaatst door Kermit:

Ik weet het niet hoor, maar dit is toch een wat vreemd advies. Je hebt je gemodificeerde versterker nog niet eens zelf gehoord. Past wel mooi in de lijfspreuk van Erik: Je weet het niet.... ;)

Da's een kwestie van vertrouwen en overleg met Bas.

Zonder mod is hij ook al meer dan de moeite waard.

Andr

Even KF gebeld om te vragen of hij de recensies heeft gelezen, en wat hij er van vond.

Ja, hij had ze gelezen.

Hij zei ondermeer het volgende:

"'t Was een leuke avond, met vriendelijke mensen. Natuurlijk heeft ieder van de aanwezigen al een v

mooi verhaal spido alsof je er zelf bij aanwezig was, je valt niet zo'n beetje door de mand. :D

maar ik blijf bij mijn standpunt kasten bouwen is toch een verhaal appart.

dus mocht het zijn spido dat je klaas weer aan de lijn heb geef hem dan deze info door.

Als ik het verhaal van Zee zo eens lees, dan greep het middengebied de luisteraars naar de keel, zover was het naar voren geplaatst :)

Ik denk dat dar het probleem in zit, de fasecoherentie is niet helemaal in orde.

Zou het wat meer op afstand geprojcteerd worden, dus dichter bij de andere frequenties, dan verdwijt de indruk van teveel midden ook.

Mijn set is momenteel ook wat aan de upfront kant, maar alles blijft nog wel op enige afstand :)

Andr

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Telefunken, Het zijn toch echt monacor units, uit de number one serie. www.konitech.com in mijn boeken staan ze ook. Ik vind de manier waarop je schrijft een beetje vals, of je moet dit alles ook tegen Klaas persoonlijk hebben gezegd tijdens de sessie. Zo niet, dan vind ik het erg makkelijk om vanachter internet nog eens extra mes-steken te geven. Ik bedoel, ik heb niets tegen je kritiek op de PP's maar het gaat me om de toon.

Groeten,

Bas

nou dan zit ik ernaast wat de units aangaat ik heb het verhaal nog niet kunnen controleren maar ik heb hier een boek leggen waar monacor in staat en op de site bij monacor ook niks kunnen vinden maar ondanks alles ga ik er van uit dat jij gelijk heb keur ik ook goed.

de toon en vals sebastiaan wat is hier mis mee ik ben nou eenmaal niet goed in formuleren van producten, misschien schrijf ik dit niet goed volgens jouw maar dit is wel wat ik van het product vind ik dacht dat dat wel gezegd kon worden.

ik ben nou eenmaal zo ik wind er geen doekjes omheen wat ik van een product vind klaas wist van te voren waar die aan begon.

dus vertel me wat ik fout heb gezegd daarkom bij klaas heeft mij niet om mijn meening gevraagd anders had ik dat heus wel gedaan.tenslotte zie ik klaas toch nooit meer dus wat zou mij weerhouden hiervan.

Geplaatst door Kermit:

Ik weet het niet hoor, maar dit is toch een wat vreemd advies. Je hebt je gemodificeerde versterker nog niet eens zelf gehoord. Past wel mooi in de lijfspreuk van Erik: Je weet het niet.... ;)

Beste Kermit,

Modificatie is een groot woord. Er worden totaal 16 condensatortjes vervangen voor blackgates, waarvan er 4 (2 per fase van de monoblock) voor de DC ontkoppeling zijn.

Ik heb nog nooit een klant gehad, die het opeens slechter vond. Het ontwerp wordt niets aan veranderd, alles de vervorming en ESL van de elco's wordt lager. Blckgae elco's behoren tot de top van wat er te krijgen is.

En mocht andre niet tevreden zijn, dan kan het altijd weer terug naar orgineel, en krijgt hij zijn geld voor onderdelen terug. Dat is onze service!

Groeten,

Bas

Geplaatst door Hans van Liempd:

Iedereen is gek....

behalve ik.

Dit is zo'n beetje het verhaal wat ik hier lees.

:)

Misschien staan Klaas' oren wel uit fase :D

Andr

Count Basie, een CD van Kermit, klonk mat. Was een historische opname, vanzelfsprekend.

Beste klaas

Zo historisch is die niet. Het is een Pablo opname, geproduceerd door niemand minder dan Norman Granz (verantwoordelijk voor het mooiste dat op het Verve Label is uitgebracht) en uitgekomen in 1984. Het is een beeld van een opname die ik op heel veel verschillende sets beluisterd heb. Om er een paar te noemen: B&W801 (eerste versie), Pied Pipers (Van Veen versie), Audiostatic, Acoustat, ESL63, Kef RR104/3, Kef RR102/2, Scanspeak Reference plus, Magnepans van Ron, Visaton's van Telefunken, B&W 602s2,

Monitor Audio, Totem Forest, Dynaudio's van Andr

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Kermit,

Modificatie is een groot woord. Er worden totaal 16 condensatortjes vervangen voor blackgates, waarvan er 4 (2 per fase van de monoblock) voor de DC ontkoppeling zijn.

Ik heb nog nooit een klant gehad, die het opeens slechter vond. Het ontwerp wordt niets aan veranderd, alles de vervorming en ESL van de elco's wordt lager. Blckgae elco's behoren tot de top van wat er te krijgen is.

En mocht andre niet tevreden zijn, dan kan het altijd weer terug naar orgineel, en krijgt hij zijn geld voor onderdelen terug. Dat is onze service!

Groeten,

Bas

Ha Bas

Ik geloof je graag en ik geloof ook graag dat Andr

Geplaatst door Hans van Liempd:

Moet je niet beter proberen de rest ook dichterbij te halen. Meestal is: wat verder weg klinkt, is uit fase.

Er moet natuurlijk wel diepte blijven, maar dat is fase verschil zoals het is opgenomen.

Hoe dichter buhne bij je staat hoe beter je set in fase weergeeft.

En als je daar niet van houdt, dat kan, maar je bent dan wel een stuk van de presentatie kwijt.

:)

Het gaat nu weer wat teveel over mijn set, ik haalde het alleen ter vergelijking aan :)

Bij mij begint de gebruikelijke diepte (van de opname) net voor de speakers en dit geeft inderdaad een prettige presentatie.

Nog steeds (zoals bij de Krell en Array) kan ik 'om het beeld heen lopen' zonder dat het aan de speakers plakt, Infinity is daar gewoon sterk in.

Uit de woorden van Zee maak ik op dat er instrumenten en sommige zangeressen 3m voor de speakers speelden en dat lijkt mij niet correct.

De faseweergave van het middengebied is bij de King kennelijk niet helemaal wat je zou willen, althans zoals het bij de meerderheid van de sets is die ik heb gehoord.

Dan vraag ik me meteen ook af of Bas dit zo heeft ervaren toen hij de King thuis had staan.

Andr

Pfff, wat een reacties!!!

Je zou haast denken dat ik gek ben om een dergelijke luidspreker aan te schaffen. Wellicht ben ik dat ook, maar het hindert mij gelukkig niet ;)

Ik vind de Perfect Performer King in de zwarte versie een prachtige luidspreker.

Ik vind de Kings een ONgekleurd midden hebben!

Wellicht dat ik dan niet zou kunnen luisteren, echter wellicht dat ik (dankzij Rinsma) ook een iets andere kijk op het High-End aanbod heb gekregen. Het is niet voor niets dat ik qua CD-speler en versterker aan het downgraden ben geweest (in prijs dan :) )

Tot zover mijn reactie, als een en ander bij mij thuis aangesloten staat volgt er meer.

Puur,

Alleen jouw eigen mening en gehoor telt. Maar heb je de luidsprekers al thuis beluisterd.

Er zijn n.l. zoveel variabelen die het geluid kunnen verpesten.

b.v. 10 mensen in je huiskamer dempen ook behoorlijk.

En als je dan recht voor die luidsprekers zit krijg je het midden uit de eerste hand.

Verder zijn er aan variabelen:

- acoustiek,

- netvoorziening,

- versterking,

- bron (cd-speler,

- interlinks luidsprekerkabels,

- optimale luisterplaats in de ruimte,

- plaatsing luidsprekers,

- en de muziek zelf de cd in dit geval.

Verder vergeet ik er natuurlijk nog 'n hoop, maar daar gaat het niet om.

Erik heft alles zodanig aangepast dat z'n ESL's optimaal hun werk doen.

Maar is dat ook zo voor de PP's??

Bovendien schreef ik al eerder dat een ESL en Box niet met elkaar te vergelijken zijn. Beide hebben voor en nadelen.

Als laatste dan een vraag:

"waarom klinken alle luidsprekers anders, terwijl ze allemaal het orgineel proberen te copi

Goh Zee, over dat ge-accentueerd midden hebben we een jaar geleden op HiFi.nl ook al een uitgebreide discussie gehad naar aanleiding van Bas zijn recentie. Als het midden wat harder is komt het geluid wat meer naar voren. Dat is een psycho-acoustisch effect wat iedere studiotechnicus kent en ook gebruikt van maakt. Daardoor gaat het geluid echter niet vervormen en hoeft de soundstage ook niet de mist in te gaan.

Het lijkt mij dat die mids gewoon stuk gespeeld waren en zelf een behoorlijke hoeveelheid vervorming produceerden. Die mids kunnen het gewoon niet trekken en worden/zijn m.i. flink over de kling gejaagd.

Het hele verhaal over versterkers (van de stuurlui die niet op het schip zaten) vind ik echt onzin. Die speakers zijn toch niet ontworpen om met alleen zware Krells, Array's etc. goed te klinken? Het tegendeel is zelfs op de site van KF te lezen en ook bij Puur is het geen probleem begrijp ik.

Met de set van Erik moet ie gewoon ook goed kunnen presteren. Punt uit.

Met een Array of een Aragon kan ie dan hooguit nog beter gaan klinken. Dit soort versterkers zijn geen medicijn tegen slechte eigenschappen van een speaker.

Kortom alle recenties zo lezende hou ik het er op dat die mids gewoon stuk waren. Een Kevlar mid zonder noemenswaardige filtering inzetten is ook een beetje vragen om problemen.

Inderdaad staat het vervormen van het midden geheel los van het feit dat de soundstage ver naar voren komt. Wat me wel opviel was dat de soundstage met name zo nabij was met vrouwenstemmen e.a. in het middengebied. De stem van Mark Knopfler (nog niet genoemd maar wel gedraaid) had hier minder last van. Met groot orkestwerk werd de soundstage onrustig qua diepte (de breedte was prima aanwezig).

De sterke vervorming ging me ook opvallen vanaf het moment dat we de Mahler opname draaiden. Misschien omdat ik deze opname goed ken, maar ook opnames die daarna werden gedraaid kenden deze vervorming. Het zou dus heel goed kunnen dat gedurende de avond de middentoner toch min of meer de geest heeft gegeven.

Dit zinnetje van Klaas aka Spido verklaart wel e.e.a.:

"Ik heb de speakers thuis van hoog tot laag doorgefloten, maar - afgezien van een resonantie bij 1 kHz als gevolg van een losgedraaide kabelconnector - er was geen probleem."

Een mechanisch defekt of een loszittend contact zie je makkelijk over het hoofd wanneer de speaker getransporteerd is, misschien is de verbinding dan weer net even goed en gaat het later nogmaals fout.

Dat een verbinding zo makkelijk verslechterd vind ik nou ook weer niet een teken van 'perfecte' kwaliteit :rolleyes:

Andr

Geplaatst door Stefan de Boer:

Denk maar niet dat jou Kappa 90's er beter uitzien van binnen.

Stefan

Dat denk ik ook niet, zulke speakers heb ik niet eens :P

Andr