Jump to content

array quad en laagweergave

Recommended Posts

gisteravond is hans van liempd hiet geweest .

met een array eindversterker en een voortrap en een berg vlechtwerk .

we hebben lekker zitten praten over kabels en andere onzin .

ook hebben we muziek gdraaid .

hans had wat opnames bij zich die hij heeft beluisterd .

eerst op mijn voor eind combi .

de orgelopname die hij liet horen was er

Het was zeker een hele leuke avond. helemaal zoals ik zo'n luisteravond graag zie: Een beetje praten, lekker naar allerlei muziek luisteren, met elkaar discusieren en kennis nemen van elkaars argumenten... Hans blijkt heel erg van 'kloos maik' opnames te houden en daar ben ik nou juist niet zo van gecharmeerd.

Er waren inderdaad duidelijke verschillen hoorbaar maarrrrr... Ik vind de luidsprekers van Erik in de huidige vorm minder mooi dan in het 2/3 formaat. Het laag vind ik nu echt te dominant.

We hebben eerst een tijdje naar de set van Erik geluisterd. Daarna zijn we gaan wisselen.

Hans heeft eerst alleen de de einversterker vervangen door de Array en toen hoorde je al en verschil: iets minder dominant laag, sommige details kwamen er beter uit en het werd iets afstandelijker. Daarna de voorversterker, de interlinkes en de luidsprekerkabels (een heel bijzonder stukje huisvlijt, die moet je op zijn minst een keer gezien hebben) van Hans er bij gezet. Het laag was nog iets minder dominant aanwezig. De verschillen die ik eerst hoorde nadat de 606 vervangen was door de Array leken nu uitvergroot. Beslist een 'mooi' geluid maar zo 'voorzichtig', alsof het leven er uit een beetje uit is. Erik bevond zich bij een orgelopname (4 jaargetijden) ineens achterin de kerk i.p.v. halverwege. Dat matte herkende ik in zekere zin: bij toepassing van de betere interlinks had ik dat op mijn set ook in wisselende mate.

Ik was te kort aanwezig om een echt gebalanceerd oordeel over de Array set te geven. Het is in ieder geval een prachtige set met een hoog Rolls-Royce gehalte en de verschillen met de AVM/Quad 606 zijn evident. Maar wat is nou beter? Ik weet het niet. In de opstelling van gisteren zou mijn voorkeur wellicht toch naar de combinatie van Erik uitgaan. Maar het zou bij mijn set (of in een andere situatie) heel anders kunnen uitpakken.

Hans heeft toegezegd nog een keer naar Hellevoetsluis te komen. Ik kijk er al naar uit. Wordt beslist weer een interessante (en beslist heel leuke) avond.

Klinkt alsof jullie inderdaad een erg leuke avond hebbben gehad. Ook goed te lezen dat jullie de verschillen tussen de verschillende setups onderkennen, maar tegelijkertijd deze verschillen weten te relativeren. Wat zo is het vaak wel wanneer je apparatuur van deze kwaliteit met elkaar vergelijkt. Veel mensen schieten naar mijn smaak absoluut te ver door in het stellig constateren dat iets dan ook 'veel beter' klinkt.

Ik vind het echt jammer dat ik de Array's niet op de Acoustat 2200 gehoord heb. Nu heb ik niet goed kunnen horen wat er aan de hand is. Heeft de array het laag echt beter onder conrole? of is hij juist wat teruggetrokken in het laag en corrigeert hij zo het teveel aan laag van de acoustat 3300? Een beetje verandering in klankverhoudingen kan gehoormatig zulke grote verschillen opleveren. Je weet het niet...

Gewoon op meer sets gaan luisteren, denk ik

Wat ik wel weet

Geplaatst door Zee:

Klinkt alsof jullie inderdaad een erg leuke avond hebbben gehad. Ook goed te lezen dat jullie de verschillen tussen de verschillende setups onderkennen, maar tegelijkertijd deze verschillen weten te relativeren. Wat zo is het vaak wel wanneer je apparatuur van deze kwaliteit met elkaar vergelijkt. Veel mensen schieten naar mijn smaak absoluut te ver door in het stellig constateren dat iets dan ook 'veel beter' klinkt.

precies , daarom stellig ik ook altijd het woord ANDERS.

Geplaatst door erik klijnsmit:

gisteravond is hans van liempd hiet geweest .

met een array eindversterker en een voortrap en een berg vlechtwerk .

we hebben lekker zitten praten over kabels en andere onzin .

ook hebben we muziek gdraaid .

hans had wat opnames bij zich die hij heeft beluisterd .

eerst op mijn voor eind combi .

de orgelopname die hij liet horen was er

Ik heb al vaker met Array gespeeld ter vergelijking met de Krell en de hier genoemde bevindingen komen goeddeels overeen met wat ik heb gehoord.

Helaas was het alleen de allerlaatste keer onder de beste condities, want het xtc netsnoer op de Krell was bij de sessies daarvoor niet goed.

De meeste 'frisheid' met de Array's heb ik gehoord toen er goede xtc netsnoeren op zaten en ik moest bovendien bi-ampen om dit te bereiken.

We hebben toen ook met Hans' vlechtwerkjes gespeeld en die kunnen de competitie met 'highend' interlinks en speakerkabels makkelijk aan, ze zijn heel neutraal, gedetailleerd en eerlijk.

De laidback weergave van Array hoor je ook terug bij de Krell, veel dieptewerking en ook een brede stage.

Bij de laatste test kon de Krell weer laten horen waar hij voor staat, de Array komt in de buurt bij bi-ampen en laat ook bij mij dat gedetailleerde en getekende laag horen, echter naar mijn smaak met iets te weinig energie en niet 'rond' genoeg.

Samengevat denk ik dat de Array bij Erik beter tot z'n recht kan komen met een xtc netsnoer (hebben we bij mij getest) en met bi-ampen zou ook het tamme kakrakter wel eens kunnen verdwijnen, maar helaas kun je niet biampen met deze esl's.

Dat tamme heeft overigens niets met de vlechtwerkjes te maken, althans bij mij maakte het geen verschil en ik zou ook niet weten waarom.

De Aragon 8008ST (van Twinstatic) stuurt met 2 vingers in z'n neus grote Apogee's aan, dus daar verwacht ik echt meer van.

Het karakter is meer upfront en confronterend, wellicht waarderen Erik en Kermit dit meer dan laidback weergave.

Details krijg je in overvloed, ook tonaal is hij erg overtuigend en het laag is zonder meer krachtig en snel.

Als je het over levendig hebt, dan zal de Aragon je niet teleurstellen denk ik :)

Dan nog even de 'algemene' opmerking van Zee, pas na tig versterkers geprobeerd te hebben kwam ik bij de Aragon uit, dit is de versterker die het meest bij mijn wensen aansluit.

Andr

Laat ik beginnen met te vertellen dat er iets mis was.

De eindversterker kwam de eerste keer dat we hem aansloten niet door z'n test. M.a.w. het rode ledje bleef knipperen en de versterker werkt niet. Later wou hij toch weer wel werken. Heel laat op de avond had hij er echter helemaal geen zin meer in.

Volgens de manual is de netspanning dan meer dan 10% te hoog. Deze beveiliging is aangebracht om de voedings Elco's te beveiligen.

Je kunt dus beter je energie bedrijf bellen Erik. Dit is niet goed. Hierdoor heb je kans dat op de wat langere duur aparaten stuk gaan.

De voedingspanning van de Array was dus aan de hoge kant terwijl er gespeeld is.

Dit is geluidstechnisch ook niet best want alle componenten spelen nu op "hun achtere poten". Het gevolg zou inderdaad de oorzaak van de wat mattere presentatie kunnen zijn.

De Quad heeft hier blijkbaar minder last van.

Wel vond ik de Quad ook in het hoog en midden duidelijk minder presteren op het gebied van zuiverheid en transparantie.

Het laag was echter inderdaad een enorm verschil. I.p.v dat je de kamer uit dreunde (ja, met een ESL) werd het laag heel strak en goed doortekend. Ik heb eigenlijk weinig laag gehoord wat zo strak klonk als hier. Elke nuance en tekening in het het laag waren te volgen. Heeeeeel mooi, zo'n ESL.

Wel was lag het laagniveau nog wat op een hoog niveau. Maar dat is met het draaien van de salontafel op te lossen. (stoel 50 cm naar achter).

Ik hoorde wel verschil in de interlinks, maar volgens Erik was dat omdat ik ik dat wou horen.

Ik denk dat het wat anders ligt. Ik ken de verschillen van de gevlochten kabels t.o.v. andere. Hun sterke punt ligt in de precisie van doorlaten. Er wordt als het ware niks bijgemaakt of weggelaten. Als je dat steriel wilt noemen mag dat.

Verder de nodige muziek gedraaid (waaronder de "hut op kippepoten"). Ik vond dat alles er heel mooi uitkwam.

Vooral valt op dat die HK zo ontzettend zuiver is in het hoog. Belletje en twinkeltjes hebben nauwelijks last van digitaliteit.

Ook heb ik met Kermit kennis gemaakt, en uiteraard wat meningen gewisseld. Gelukkig zijn die niet helemaal gelijk, waardoor er een levendige discussie ontstond. Zo kun je toch van elkaar leren.

Al met al een heel prettige sessie. Doen we nog een keer over.

Graag niet te lang uitstellen, want ik ben m'n afstandbediening vergeten.

:)

Gaat je (wat oudere) Array misschien nog uit van 220V Hans?

Indien dat zo is, kan ik me wel voorstellen dat je bijv. een 5% hogere spanning haalt in een dorp :)

Zou de juiste spanning voor de Array 230V zijn (heb ik ook hier) dan moet het wel goed gaan.

Andr

Bij jouw draaide hij wel goed. Op het type plaatje staat ook 230 Volt.

Erik gaf ook aan dat de spanning te hoog was.

Maar meer dan 10%, dit betekend dus meer dan 253 Volt. Dit is veel te hoog.

:(

ik ga eens een paar keer meten .

kijken of de netspanning echt aan de hoge kant is zo af en toe .

over de esl,s ben ik nog niet uit .

op het moment met de drie panelen zit er idd heel veel laag in .

maar voor ik weer terug ga naar twee panelen per speaker wil ik eerst nog eens wat gaan stoeien met andere versterkers en evt wat gaan meten en aanpassen met de ultracurve van Bas .

plaatsing van de luisterstoel is ook van groot belang .

en daarom :eerst maar eens meten .

Geplaatst door Ome Henk:

Daar geloof ik helemaal niets van :rolleyes:

Ik ook niet, dat kan volgens mij ook geen eens. Het zal misschien schommelen tussen de 225 en 235. Misschien zijn de electrostaten te zwaar? :rolleyes: zeker als je er ook nog eens 3 per kant hebt :D

ik wil even reageren hierop.

ik woon in poortugaal in een nieuwbouw wijk en binnen een jaar waren er al 3 apparaten kapot gegaan.

bij de buuren idem dito in een jaar tijd 2 tv's en de radio.

ik vond dit wel toevallig en heb gelijk varisatoren in de meterkast geplaats sinds dien heb de buurman en ik nergens meer last van.

toeval of niet maar het risico is te groot dat straks mijn installatie aan de burt zou zijn.

daarkom ook nog eens bij dat er toch per dag wel 2 tot 4 keer een stroompiek van wel 1500V je huis kan binnen komen maar deze varisatoren kappen dat af dus daar zal ik dan ook geen last meer van hebben.

1500V is wel heel erg veel Rob. Elke zekering klapt gelijk, wordt een dure grap dan als je dat elke dag een paar keer hebt. Bovendien wordt het al gekapt in je trafohuisje bij je in de buurt. En varisatoren hebben een ander nadeel, ze vlakken alles af. Ook je current, dus dus je amps worden er mild van. Als je amp veel current snel nodig heeft krijgt hij dat niet.

Geplaatst door JSA:

Ik ook niet, dat kan volgens mij ook geen eens. Het zal misschien schommelen tussen de 225 en 235. Misschien zijn de electrostaten te zwaar? :rolleyes: zeker als je er ook nog eens 3 per kant hebt :D

De versterker ging al in de beveiligingsmode terwijl er helemaal geen luidsprekers of interlinks aangesloten waren.

Bovendien is deze beveiliging zeer geavanceerd uitgevoerd. Als het rode ledje knippert is de netspanning meer dan 10% te hoog. Als alle ledjes tegelijk knipperen is de netspanning meer dan 20% te hoog.

Zo zijn er nog meer indicatoren ingebouwd zodat je kunt zien wat er mis is. Op www.vandenhul.nl staat het manual. Kijk hier maar eens bij tips en tricks.

:)

Geplaatst door paul demo:

Andre, je kunt ook werkelijk niet tegen je verlies he? Ik begreep van Jan (van Huizen, Twinstatic) dat hij destijds van arry was afgestapt van de relatief moeilijke verkrijgbaarheid van het produkt in het land, hetzelfde wat ik met T+A ervaar. Wees nu gewoon eens langer dan een half jaar tevreden met wat je hebt, het is een pracht produkt maar niet het enige goede.

:D:D:D:D:D

Ik heb Jan bij mij thuis ontvangen met z'n Aragon en hij zal bovenstaand verhaal niet zomaar verzinnen denk ik.

Ik vroeg hem naar Array, omdat hij graag goede spullen wil verkopen bij z'n speakers en ik benieuwd was of Array zulke grote en lastige speakers kan aansturen.

De verkrijgbaarheid is natuurlijk ook een belangrijk gegeven in zijn geval.

Lees jij nou ook eens een bericht op een normale manier, je kunt wel overal negatieve kanten bij zoeken en dat lukt je natuurlijk ook nog.

Ik heb al tig jaren van tevredenheid achter de rug met m'n Kappa's, de Wadia 830, de AR en heel lang met de KSA100S.

Op dit moment zijn de kriebels weer voorbij.

Er komt nu weer een aantal jaartjes van genot en veel muziek verzamelen uiteraard.

Alleen een enorme berg geld zal mij nog tot andere gedachten bewegen, maar dan wel incl. verhuizen e.d.

Dit alles is al in de maak btw, want werken kost mij echt teveel tijd :)

Andr