Jump to content

NorthStar Design 192 dac en loopwerk


SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Ome Henk:

...dan moet dat wel wat meer zijn dan "some more"... :rolleyes:

 

 

Over Frank's set ben ik nog niet helemaal uit, de hoge resolutie, power, plaatsing, groot podium, het is er allemaal, maar dat stukje aantrekkingskracht mis ik een beetje.

Na een aantal dagen fulltime cd's luisteren blijft mijn set de aandacht trekken, het is bijna onmogelijk om achtergrondmuziek te draaien, want onwillekeurig ga je er weer voor zitten om alles te (her)ontdekken.

Ik leg mijn krant of magazine meteen weer aan de kant, daar kan ik me niet op concentreren zolang er een cd speelt.

 

Er zijn complete deelgebieden opeens heel duidelijk aanwezig, zoals bij slagwerk en begeleiding, het zachte geveeg, het prachtig uitklinken van een drumstel, levensechte saxofoons en gitaren waarvan je elk onderdeel hoort spelen, de kast, vingers glijden over de snaren en laten ze los, een piano met de "klik" van de eindaanslag, gewoon onvoorstelbaar veel details die eerst

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sander:

Hoi Andre!

 

Mijn complimenten voor je recensie, zit goed in elkaar..

Wel heb ik nog een paar vraagjes aangezien ik zelf (ook) op zoek ben naar een goede dac

en je leest en hoort steeds meer positieve verhalen over 24bit/192khz en upsampling.

 

Heb je toevallig ook naar andere aanbieders van upsampling dac's geluisterd?

Ik denk hier bijvoorbeeld aan de Perpetual Technology P3A evt in combinatie met de P1 upsampler? Qua dac is dit dezelfde enigzins betaalbare prijsklasse (+/- 1000 euro), in tegenstelling tot bijvoorbeeld DCS. De P3a (met Modwright modificatie) heb ik meerdere malen kunnen beluisteren bij een vriend van mij en klinkt ook erg goed, maar is helaas alleen via internet verkrijgbaar (lastig met evt service in de toekomst).

 

Het zou mooi zijn om deze dac eens langs de North Star te zetten, kan ik eindelijk eens een keuze maken....

 

Ik ken die dac niet, maar weet wel dat de 24/96 types minder mooi zijn dan 192/24, mede omdat deze dac 2x hogere resolutie heeft. Het "digitale" karakter wat veel gewone cdspelers kennen hoor je nog terug bij die dacs.

 

Het 192/24 model van Musical Fidelity blijkt wat minder "tastbaar" en realistisch weer te geven, deze klinkt "dunner", met minder body en is een beetje tam.

 

Hoe zou jij de kwaliteit en het klankkarakter van alleen de North Star Dac beschrijven in vergelijking met andere dac's? Voor mij is het bijbehorende loopwerk nl. net een brug te ver...

 

Da's vrij lastig te beantwoorden, zoveel van dit soort dac's zijn er nog niet.

Zoals ik in mijn review beschrijf presteert de Northstar het best wanneer hij met een i2S kabel aan het loopwerk zit.

Ook voor netsnoeren is hij gevoelig, een wasmachinesnoer doet hem echt tekort.

 

De klank is zeer open, transparant, bijzonder ruimtelijk en stemmen klinken natuurlijk, zonder randjes of hardheid.

Het laag is ongekend nauwkeurig, plaatsbaar en kleurloos, indien "nodig" ook krachtig.

Pinpointen was nog nooit zo makkelijk en de ritmiek is ongekend goed, je hebt het gevoel dat alles klopt wat je hoort, live optredens betrekken je bij de muziek.

 

Met een ander loopwerk, of beter een andere verbinding (aes/ebu of coax) is alles een tandje minder realistisch en ritmisch, maar nog altijd speelt de muziek op een hoog niveau.

Wat je dan hoort heeft Jan de Jeu op hifi.nl 2x beschreven, meer zeg ik niet omdat JP me dan weer in de haren vliegt eek.gif

 

 

Mocht je tijd hebben voor een direkte vergelijking tussen deze 2 dac's dan hou ik me natuurlijk aanbevolen..

 

Groet Sander :)

 

Ik heb deze week wel tijd, maar is die andere dac dan beschikbaar?

Heb je een goede digitale kabel, het liefst aes/ebu met XLR connectors?

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sander:

 

De dac is beschikbaar, in combinatie met een MIT-digitale kabel en zelfs evt in combinatie met een AR LS7 voortrap (ik zag dat je met een LS2 draait ;) )

Vraag is alleen of die vriend van mij deze week een keer tijd heeft. Ik mail je nog hierover, ben nl. zeer geinteresseerd!

 

Groet,

Sander

 

 

Mooi, ik hoor het wel, je mag best de LS7 eens bij mij neerzetten :D

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door richard 1:

De digitale uitgang van een DVD-A is toch beperkt tot 48 kHz, of vergis ik me hier in? Het zou jammer zijn als een 192 kHz signaal eerst gedownsampled (wat een woord) wordt en door de DAC weer moet worden bijgewerkt tot 192 kHz, hierbij gaat wel de nodige informatie verloren.

 

Richard

 

Het busje op de Denon is een eigen interface geschikt voor 24/192 khz data. Om de volledige resolutie uit te sturen moet het signaal encrypted zijn en aan een aantal andere voorwaarden voldoen. (copy control ed)

Inmiddels is ook firewire als digitale interface toegestaan.

DVD Audio software op de gewone digitale uitgang indien toegestaan word beperkt tot 16bit 48kHz.

 

De I2S interface op de Northstar dac is dus niet geschikt voor DVD Audio.

 

PS.

Ik zit nog steeds te wachten op een DVD A1 met de laatste firmware die de Digitale link volledig functioneel maakt.

Voor de vorm welliswaar want de DAC's en de analoge sectie in de A1 zijn superieur aan die in de versterker.

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Beste Andre,

 

Mooie duidelijke review. Ik heb NorthSTar in Milaan voor het eerst goed gehoord, en met name ook de eindblokken zijn juweeltjs qua bouw en klank.

 

Anderzijds vind ik wel dat jou recensie's over je eigen set altijd een iets te hoog Hoera gehalte hebben. Ik begrijp het enthousiasme voor de eigen set, maar je moet ook de minpunten onder ogen kunnen zien, alles is immers een compromise.

 

Ik heb zelf de Ren. 90 ook gehad, en op het laatst aangestuurd met de grote KMA 200 monoblokken met 5000V/A trafo's per kant. En op den duur kon ik concluderen dat de Ren. 90 gewoon niet het alleruiterste aan dynamiek, en laag fundament geeft. Het is alsof de Ren. 90. een voetje op de rem houdt, ook in het midden-hoog. Luister maar eens naar grote klassieke werken. Dan komen ze echt te kort, om dit met hetzelfde gemak en finesse te doen, zoals in het concert gebouw.

 

Betreft Frank D's set, die is daar naar mijn mening wel toe in staat.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sebastiaan:

Beste Andre,

 

Mooie duidelijke review. Ik heb NorthSTar in Milaan voor het eerst goed gehoord, en met name ook de eindblokken zijn juweeltjs qua bouw en klank.

 

Anderzijds vind ik wel dat jou recensie's over je eigen set altijd een iets te hoog Hoera gehalte hebben. Ik begrijp het enthousiasme voor de eigen set, maar je moet ook de minpunten onder ogen kunnen zien, alles is immers een compromise.

 

Ik heb zelf de Ren. 90 ook gehad, en op het laatst aangestuurd met de grote KMA 200 monoblokken met 5000V/A trafo's per kant. En op den duur kon ik concluderen dat de Ren. 90 gewoon niet het alleruiterste aan dynamiek, en laag fundament geeft. Het is alsof de Ren. 90. een voetje op de rem houdt, ook in het midden-hoog. Luister maar eens naar grote klassieke werken. Dan komen ze echt te kort, om dit met hetzelfde gemak en finesse te doen, zoals in het concert gebouw.

 

Betreft Frank D's set, die is daar naar mijn mening wel toe in staat.

 

Groeten,

Bas

 

 

ja dat zeg ik nou steeds tegen andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sebastiaan:

Beste Andre,

 

Mooie duidelijke review. Ik heb NorthSTar in Milaan voor het eerst goed gehoord, en met name ook de eindblokken zijn juweeltjs qua bouw en klank.

 

Anderzijds vind ik wel dat jou recensie's over je eigen set altijd een iets te hoog Hoera gehalte hebben. Ik begrijp het enthousiasme voor de eigen set, maar je moet ook de minpunten onder ogen kunnen zien, alles is immers een compromise.

 

Ik heb zelf de Ren. 90 ook gehad, en op het laatst aangestuurd met de grote KMA 200 monoblokken met 5000V/A trafo's per kant. En op den duur kon ik concluderen dat de Ren. 90 gewoon niet het alleruiterste aan dynamiek, en laag fundament geeft. Het is alsof de Ren. 90. een voetje op de rem houdt, ook in het midden-hoog. Luister maar eens naar grote klassieke werken. Dan komen ze echt te kort, om dit met hetzelfde gemak en finesse te doen, zoals in het concert gebouw.

 

Betreft Frank D's set, die is daar naar mijn mening wel toe in staat.

 

Groeten,

Bas

 

Hoi Bas :)

 

Sorry, Frank heeft een veel grotere kamer en een "op maat" gemaakte eindversterker.

De Thiel's zijn wel iets makkelijker aan te sturen, dus dat ze het op een bepaalde manier beter doen (in zijn grote ruimte!) zou heel goed kunnen.

Dan nog is het niet te vergelijken met live muziek, ik weet niet waarom je dat stelt eigenlijk, elke set benadert die weergave hooguit, hoe duur ook.

 

Ik zeg nergens dat mijn kamer vergelijkbaar is met een concertzaal, wel dat alles heel evenwichtig overkomt en in de juiste proporties.

Dat ik nu heel makkelijk alles kan aanwijzen en alles wat je reeds hebt gelezen, dat is gewoon mijn waarneming.

De dynamiek van de R90 is gewoon heel goed met de 300S erop en een orkest doet dat natuurlijk veel beter, daarom bezoek ik ook gewoon concerten.

 

De Northstar dac met bijbehorend loopwerk vind ik gewoon heel bijzonder, zeker voor het geld.

Ook heb ik al vaker aangegeven welke speakers en amps naar mijn smaak dichter bij "live" komen en die kan ik me nu niet veroorloven, mijn huis is daar ook te klein voor.

 

Wat ik wel kan doen is genieten van wat ik nu heb en dit delen met anderen op bijv. dit forum.

Je hebt gelijk Bas, er zal best iets aan de R90 mankeren, zonder meer, maar dat kun je van elke speaker zeggen, ook jouw B&W's die in jouw bunker gewoon te weinig ruimte hebben (no flame intended) :)

De ideale luidspreker moet nog uitgevonden worden ;)

 

Zie het ook eens van een andere kant:

Ik heb nu veel moois staan voor betrekkelijk weinig geld, ik weet zeker dat er duurdere sets zijn die veel minder goed klinken en wellicht gaat het bij iemand n

Link to comment
Share on other sites

Beste Andre,

 

Ja daar heb je gelijk in, maar ik doelde niet per se op jou spullen, maar het zou een recensie naar mijn mening leuker maken, als je naast de pluspunten ook de minpunten kunt noemen. Ik weet dat het moeilijk is de minpunten onder ogen te zien, had ik ook altijd erg veel moeite mee :) :).

 

Mijn huidige set is ook zeker niet perfect, maar een van de beste compromisen die ik ooit heb gehad. En gek genoeg, heb ik deze keer totaal geen last van de te kleine ruimte. Het was neerzetten, en meteen goed klinken. Geen laagresonanties meer, gewoon geen ellende. Tuurlijk heeft deze set ook minpunten. welke niet.

 

Maargoed, ik zeg je eerlijk dat het leuk vind om je af en toe even te zieken :) :) :) maar ik denk wel echt dat het goed is in een recensie ook de minpunten van je set aan te geven. Want je zult blijven upgraden, en als elke keer alle fantastisch klinkt, gaan menens zich misschien afvragen waar de upgrade nou voor nodig was.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Ik had het nog niet genoemd, maar de R90's zijn wel de eerste speakers waarvoor ik weken nodig had/heb om ze goed te plaatsen, volgens mij kan het nog steeds net iets mooier :D

Kleine onevenwichtheden zoals jij hebt genoemd kan ik niet zo makkelijk horen als jij, want ik bespeel geen instrumenten en ik hoor minder vaak live muziek.

Wel heb ik last (gehad) van een wat te lang uitklinkend middengebied, dat bleek o.a. door een salontafel tussen de speakers te komen en sinds kort heb ik ook een schilderij (met glazen plaat er voor) ergens anders gehangen.

De akoustiek is met deze speakers een groter aandachtspunt dan ik dacht, dus ik hoop op nog wat goede tips van de genen die binnenkort hier komen luisteren.

De Kappa's waren ondanks hun grootte veel makkelijker te plaatsen ;)

Wat mij ook opvalt is dat de muziek zo ongelofelijk hard blijkt te staan als ik weer de kamer binnen kom, terwijl ik dat tijdens het luisteren niet heb.

En dan staat de 300S pas in z'n eerste biaslevel te spelen, met nog 2 te gaan :D

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Guido Koolmees:

Andre, als jij naar het toilet moet voor een grote boodschap dan is het zeker wel even lastig voor je om te gaan zitten? Lijkt me namelijk een probleem met al die zelfingestoken veren. :D

 

Ach, da's niet zo'n probleem hoor ;)

Vervelender vind ik die koolmeesjes die waar het ze uitkomt vanalles loslaten en dan gewoon weer wegvliegen :D

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

'T is geen klasse A :rolleyes:;)

 

Jawel Henk, het eerste bias-level is klasse A en dat voel je goed aan de warmte-ontwikkeling, ook wanneer je geen muziek speelt ;) Koolmeesjes braden is dus geen enkel probleem :D:D

Als je naar de temperatuur van de koelvinnen kijkt en hun oppervlakte, dan weet je genoeg.

 

Er zijn mensen die denken dat ze alleen met puur klasse A kwaliteit in huis halen, terwijl klasse A/B met een gigantische voeding en een slimme opzet van de biasregeling net zo mooi klinkt.

Ik zie de (bias)lampjes regelmatig verspringen, onafhankelijk per kanaal, je hoort er echt helemaal niets van :)

 

Anderszijds kan klasse B ook geweldig mooi en snel klinken, neem bijv. Spectral.

Het schijnt alleen erg veel geld te moeten kosten om stabiele versterkers te bouwen, althans, dat regelt de marketingafdeling zo ;)

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Beste Andre,

 

Nou weet je, ik wil me zeker niet heilig voordoen, omdat ik zelf live isntrumenten bespeel, audiofiel gezien werkt het zelfs in mijn nadeel, omdat ik daardoor mind kritisch ben op audiofiele kwaliteiten, als lucht, ruimte diepte etc. Omdat ik bassist ben ben ik overdreven geobsedeerd door laag, omdat ik live altijd over mijn grote toren speel, en op de kick drum let. En als muzikant krijg je dezelfd ellende als een audiofiel. Hoelang ik al niet opzoek ben naar de ideale basgitaar, want ze klinken allemaal anders. Denk dat ik hem nu gevonden heb, de Alembic Europa. Is zeg maar de Krell onder basgitaren :) :). Maargoed ik zal je eerlijk zeggen dat ik juist heel veel waarde hecht aan de oordelen van audiofielen zoals jij. Met mijn bedrijf zijn we nu veel bezig met modificatie, en eigen kabels maken etc. Wat ik nu altijd als eerste doe, is mijn producten aan verschillende audiofielen als preof object aanbieden, en pas als iedereen zijn mening heeft gegeven ga ik zelf intensief luisteren, en met de kritieken aan de slag. Maargoed, ik zat een beetje te zeiken :) :) :) en ik vind je recensie's echt leuk om te lezen altijd. Ik heb in de loop der maanden wel geleerd, dat audiofielen bepaalde dingen beter horen, dan dat ik dat doe, en juist daarom hecht ik zoveel waarde aan jullie oordeel.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Volgens de folder is de KSA 300S ALTIJD klasse A, in ALLE 5 de biasplateau's! Hij trekt bij "full power" 5000 watt van het net af.

 

Aan 8 ohm zal het misschien wel kunnen. Maar een even omgerekend kom je bij 2x300Watt Klasse A uit op zo,n 6000Watt opgenomen vermogen van het net, dus het ligt er aardig in de buurt :). Maar zakt de impedantie beneden de 8ohm dan zal de KSA300S al gauw in Klasse B spelen. Aan 1 ohm kan hij maar liefst 2400Watt per kanaal leveren{zo uit m'n hoofd} En dat doet hij echt niet meer in Klasse A. :rolleyes:

 

Maar het blijft een Klasse A beest natuurlijk. :)

 

Ps, Andr

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me af wat Krell anders doet dan hetgeen ik "op school geleerd heb".

De koeling zou bij 300 echte Watts zo gigantisch groot moeten zijn, bij 100W houdt het normaal gesproken wel op, omdat je beperkt bent door de oppervlakte van de koellichamen.

 

De kwaliteit van dat grote vermogen zal wel met dat van een klasse A instelling te vergelijken zijn, maar vanwege het vermogen verdubbelen bij halverende impedantie (300W/8 ohm, 2400W/1 ohm) gaat het volgens mij regelrecht naar de speaker toe.

Zou hij echt nog in klasse A spelen, dan zou hij bijna eenzelfde vermogen nog eens omzetten in warmte en dan kom je aan het dubbele vermogen per kanaal, wat de trafo niet kan leveren ;)

Bij puur klasse A blijft de ruststroom nl. altijd hoog.

 

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Voordeel van een dergelijk vermogen is het ten alle tijde kunnen aansturen van moeilijke speakers (lage impedanties en rendementen) en ook bij dergelijke speakers goede weergave, met name in stroompieken (paukenslagen) e.d.

 

Kortom, een speaker kan het gewelding doen bij 6-10W maar vraagt bij sommige muziekpassages wel tijdelijk (in miliseconden) veel meer vermogen. Om dan toch een zuiver geluid te hebben heb je stroomreserves nodig (stabiliteit). Hoe meer stroomreserves, hoe makkelijker/losser het ook in de moeilijke passages klinkt.

 

BTW: Normaliter vraag je bij een normale luisterruimte niet meer dan 6-10W van een versterker

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

opzich maakt het ook niet zo heel veel uit. wanneer zelfs maar de eerste 50 watt in klasse A staat kom je bijna nooit buiten het klasse A gebied. Ik heb bij mij thuis gemeten, met een DB meter, dummy load en multimeter. En als ik al op de 112 db. zit, kom ik nog niet eens over de 40 watt. Maar gezegd moet wel worden dat mijn weergevers een rendement van 93 dB. hebben. De krell gaat ongetwijfeld verder door in het klasse A gebied, waardoor je altijd klasse A draait.

 

Wel is het zo dat juist in de pieken klasse A schakeling een must is. Juist dan als er geen crossover vervorming is, blijven de pieken van grote werken veel overzichtelijker.

 

Wat ik wel betwijfel, is of het eerste stabel bias principe van de KSA 300S ook de impedantie in de gaten houdt. Want volgens mij was dat het verschil met de FBP en de KSA-S serie. De FBP meet ook de gevraagde impedantie.

 

Any way, de KSA300S heeft zo,n ruim klasse A vermogen dat je je daar nooit zorgen om hoeft te maken. Moet ook kunnen met een 5000V/A trafo.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...