Jump to content

NorthStar Design 192 dac en loopwerk

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Hans van Liempd:

Het zal allemaal wel zo zijn,

Maar die Nordstar klinkt veeeeeel beter dan welk andere speler dan ook.

Dus jij hebt alle spelers al gehoord? Ben je vast wel een tijd mee bezig geweest...

Vind dit (wederom) een beetje kort door de bocht...

Zelfs als ie roest zou ik hem nog willen.

Ik ook wel :)

Ik vind hem alleen een beetje duur, bovendien zijn platen ook heel mooi.

Platen heb ik niet, dus of dat mooi is, weet ik niet. Duur is die Northstar wel...

Door het op de juiste manier upsamplen speelt dit ding beter dan een Sphinx 32, Mark Levinson 39 of Wadia speler.

Hij klinkt als een SACD 1000 maar dan, met een strak laag.

Een SACD 1000? Welk merk? Prijs?

Of hij dan uit Italie of van de Maan komt. Het gaat hier over muziek en techniek en dat is beide in orde.

Met die Meridian is dat ook wel in orde. Ook daarbij heb ik geen moment scherpe ('digitale') randjes gehoord. En het was op mijn huidige speakers en versterker, en die heeft soms wel degelijk de neiging wat scherp te klinken...

Geplaatst door Henrie:

Wat bedoel je met 'locken'? CD-R's zou ie moeten kunnen, aangezien hij ook voor mp3 geschikt is. Tja, zullen wel voorproduktiefouten zijn geweest (aangezien het een prototype was). Ik heb 'm een keer gehoord en ik vond 'm echt fantastisch. Jammer van die prijs ;)

Locken slaat op de dac die "contact maakt" met het loopwerk.

Hij moet de 44.1KHz herkennen en dan pas komt er muziek uit.

En is het niet een beetje kort door de bocht om al het Engelse meteen van slechte kwaliteit te betichten? Kan ik ook wel zeggen: 'roest je Northstar al, of hebben ze in Italie ook eindelijk iets tegen roest uitgevonden...?'

De Engelsen hebben de naam en maken hem nog steeds waar.

Engelse auto's staan nog altijd vaker op de vluchtstrook dan Japanse of Duitse, meestal samen met de Italianen door wie ze werden opgeduwd :D

Lees gerust eens wat uitgebreider de ervaring van de consument, Engelse hifi apparatuur is nu eenmaal vaker mechanisch defekt en is soms erg slap geconstrueerd.

Over de Italianen:

Een alu front roest niet, een geanodiseerde behuizing ook niet, de Italianen leren nog wel eens van hun verleden en ze ze zijn zo slim om de rest het inwendige bij Philips (loopwerk) en de Amerikanen (chips) in te kopen ;)

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Sampled ie anders up dan m'n 32 confused.gif

Ja, en de dac van de P32 is anders, nl. van Burr Brown, de pcm1704 in 4-voud ;)

Bovendien zit er een Philips cdm 12.4 loopwerk in.

Met deze 4 dacs introduceer je de mogelijkheid tot een geringe ongelijkheid en er zit ook nog eens een dempingsmogelijkheid op de output (max -

6dB).

De uitgangsweerstand is net als bij de Northstar 50 ohm, niets mis mee dus.

Hij is gewoon "anders" opgebouwd en het ontwerp is al wat ouder (1999).

Overigens kan hij tot max 48KHz op de inputs aan, de Northstar heeft geen moeite met 192Kb signalen en kent bovendien digitale xlr inputs (aes/ebu) :)

Andr

Even een paar misverstanden uit de wereld helpen.

Misverstand 1:

Array is NIET overgenomen door van den Hul.

Array bouwt Array versterkers VOOR van den Hul.

Er is een samenwerking aangegaan om kennis en commercie beter te laten samengaan. Een eis van van den Hul was dat deze apparaten onder zijn naam verkocht zouden worden.

Nu misverstand twee:

Ik heb niks tegen Shpinx. Ik vind o.a. de kleine monoblokjes heel mooi klinken.

De CD speler en voorversterker met die aparte voeding kan echter niet mee voor die prijs.

Zo'n 32, voorzien van een Guido Tent superklok doet het al veel beter. Zonder, klinkt erg "digitaal". Dit is mijn mening, er zullen waarschijnlijk vele anderen zijn.

Dan misverstand 3:

Ik heb inderdaad al heel veel sets gehoord met bijna evenveel CD spelers. Altijd zit er een scherp randje aan het hoog van vrouwenstemmen, en de bekkens klinken als waren ze van blik (enigzins overdreven natuurlijk). Hierbij horen de bij mij als zeer goed bekende Wadia en Mark Levinson spelers. De Sphinx 32 vind ik er eigenlijk niet bij passen omdat deze toch wel een niveau lager scoort. Nogmaals, dit is mijn meging.....

Ik heb dus inderdaad niet alle spelers gehoord. Bovendien ben ik erg slecht in het onthouden van namen en typenummers zodat ik lang niet altijd precies kan aangeven welke speler nu heel goed of heel slecht is. Maar die ML 39 en Wadia's heb ik zo vaak gehoord dat deze op m'n toplijstje staan.

Verder is de SACD 1000 een Philips Super audio speler. Deze vind ik erg goed klinken (op SACD) alleen het laag kan iets beter.

Geplaatst door Sander:

Die flauwe Harman Kanon onzin begint te irriteren....

Groet,

Sander ;)

Ja inderdaad, al doe ik soms net zo flauw over een Quad cdspeler :D

Zeg Sander, je kunt de proef op de som nemen als je je loopwerk (en een mooie digitale xlr interlink) meeneemt, dan sluit ik het wel aan.

Helemaal mooi wordt het, wanneer de Array mono's er "per ongeluk" ook staan.

Mijn broer speelt met een Wadia 23 als loopwerk op de Northstar, dat gaat ook heel mooi, maar je hoort wel verschil met mijn combinatie.

Of je dit verschil de prijs waard vindt is geheel aan jou ;)

Het spelen met buizen in de AR LS2b en met de AR LS7 kan ook nog een andere keer :)

Andr

Geplaatst door joopie:

juist en met die buizen zit nu eindelijk DAT GROTE MOOIE VERSCHIL.

:)

Het is de vraag of dat grote verschil ook altijd mooi is, de AR had duidelijk minder dynamiek en drive dan de Array pre, maar was aan de andere kant wat levendiger, en als je daar niet van houdt noem je het onrustiger :)

De rust die de Array gaf betekent ook een beter contrast, de AR is bepaald geen stille voorversterker....

Blijft er voor mij nog

De preamp heeft een code voor versterkers, niet voor cd spelers.

Dit is volgens mij dus geen probleem.

Tijdens het luisteren zijn alleen wat verkeerde knoppen ingedrukt (die de versterker moeten bedienen).

Geplaatst door Hans van Liempd:

De preamp heeft een code voor versterkers, niet voor cd spelers.

Dit is volgens mij dus geen probleem.

Tijdens het luisteren zijn alleen wat verkeerde knoppen ingedrukt (die de versterker moeten bedienen).

Hmm, dat zou kunnen. Het gaat met name om "track 4", dit verscheen herhaaldeijk in het display van de Northstar wanneer hij gestopt was.

Overigens heb ik een z

Geplaatst door Ruud:

Jij verandert je set ook van dag tot dag :rolleyes::P Wat dat betreft ben je net een ***** eek.gif;)

Henk wat bedoel je eigenlijk met die *****

confused.gif

Zo interessant is dat toch niet confused.gif:rolleyes:

Andr

Andre,

zijn dit Array's of van den Hul apparaten.

Als het Array's zijn moeten ze al minstens een jaar oud zijn. Of het moet uit oude voorraad komen.

Deze zijn overigens exact hetzelfde als de van den Hul apparaten(op de interne bekabeling na)

De eerste apparaten (te herkennen aan dunnere frontplaten (15 mm dik) hebben vaak niet alle modificaties aan boord. Deze zijn echter al ouder dan vier jaar. Dus waarschijnlijk zal dit niet zijn.

Kijk even naar de serie nummers, dan kunnen wij vertellen wanneer het apparaat gebouwd is.

Ik ben in elk geval bevooroordeeld.

maar de medeluisteraars horen het verschil ook.

Ik houd bij een luistersessie meestal mijn mond maar, omdat wat ik zeg toch niet als neutraal kan worden gezien.

Maar wie is wel "neutraal" de spullen die je ooit vol overtuiging gekocht hebt, zijn toch de beste ter wereld.

Ik probeer daar boven te staan en toch kritisch te blijven.

Gelukkig is er altijd wel iets niet 100%, zodat er altijd wat te verbeteren blijft.

Omdat ik dicht bij het vuur zit zijn er wel meer mogelijkheden.......

;)