Jump to content

Speksteen, PePe, en Array.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door FrankD:

Op luide niveau's is er echter nog steeds een randje vervorming hoorbaar die er mischien op wijst dat de tweeter mischien iets hoger afgefilterd dient te worden.

Ik zeg hier mischien want er zijn nog meerdere verdachten die dat zouden kunnen veroorzaken.

Met name de gevlochten luidspreker kabel die door de dropveter met het stukje klarinet en piano min of meer een pak slaag kreeg.

Hier hebben we te weinig gewisseld om met andere stukken muziek een duidelijker beeld te krijgen.

De gevlochten kabel werd over het algemeen met de rest van de muziek goed gewaardeerd.

En toch blijft het bij mij knagen dat juist met die ene natuurlijke recht toe rechtaan opname van een stukje piano en klarinet met het vlechtwerk op z'n zachtst gezegt een tikkie onaangenaam klonk.

De King heeft echter nog steeds een duidelijke voorkeur voor een ietwat geprononceerd midden. Zeker niet hinderlijk luid. Het geeft een mooi duidelijke weergave van articulatie van stemmen en instrumenten. Het is een meer een kwestie van smaak en muziek selectie.

Je schrijft dat de luidspreker een wat geprononceerd midden heeft. Dat vond ik ook. Ook bij die overgang naar het hoog zou het iets beter kunnen.

Met de dropveters was het allemaal niet te horen......

Wel viel mij op dat met de gevlochtenkabels het luider klonk dan zonder. Ik denk zelfs aan een dB of 3. Hoe dit kan weet ik niet, maar het zou kunnen dat de dropveter midden en hoog minder goed doorlaat. Ik weet niet hoe de anderen dit ervaren hebben.

M.b.t. die klarinet en piano: in ken die muziek niet, ik weet niet hoe die is opgenomen, en hoe die "normaal" klinkt. Ik vind

Geplaatst door Hans van Liempd:

Je schrijft dat de luidspreker een wat geprononceerd midden heeft. Dat vond ik ook. Ook bij die overgang naar het hoog zou het iets beter kunnen.

Met de dropveters was het allemaal niet te horen......

Die dropveter hebben we slechts anderhalf nummer in het systeem gehad.

Het piano muziekje en de klarinet was beduidend beter. Met de gevlochten kabel klonk dat wat geforceerd en een beetje vervormd.

Dit verschijnsel kan ik niet verklaren door een 'filterende werking' van de dropveter. Dat zou ik kunnen rijmen als het wat doffer zou klinken. Er is geen kabel op de wereld die in staat is om selectief vervorming te verwijderen. Er zijn wel kabel-versterker speaker-combinaties die het kunnen veroorzaken.

Met het halve stukje muziek wat we daarna hoorde met de dropveter beloot iedereen dat de gevlochten kabel wel de betere was.

Ik denk echter dat we nog wat meer aan kabelvergelijk hadden moeten doen om een beter beeld te krijgen.

Wel viel mij op dat met de gevlochtenkabels het luider klonk dan zonder. Ik denk zelfs aan een dB of 3. Hoe dit kan weet ik niet, maar het zou kunnen dat de dropveter midden en hoog minder goed doorlaat. Ik weet niet hoe de anderen dit ervaren hebben.

Een kabel kan normaal gesproken niet zo'n groot verschil in geluidsdruk bewerkstelligen.

Vervorming in het mid/hoog kan wel de indruk geven dat het luider klinkt.

Ik denk dat er nog eens goed naar de gevlochten kabel en de interactie op de Array eindtrap gekeken moet worden.

M.b.t. die klarinet en piano: in ken die muziek niet, ik weet niet hoe die is opgenomen, en hoe die "normaal" klinkt. Ik vind

Ik heb al vaker gehoord dat er met goede kabels en versterking meer vervormingen te horen zijn dan met dropveters. Dit heb ik b.v. ook gehoord op Mark Levinson, met Siltech bekabeling.

Dit is waarschijnlijk ook de reden dat we tegenwoordig pas horen dat er met CD opnamen veel mis kan zijn.

Het lijkt wel of er dan een soort digitale blokvorm ontstaat, die door slechte versterkers en kabels wordt vervaagd tot een soort sinus.

Zie het als een LCD scherm op de PC en een slechte monitor. Als je een grof geblokt beeld op die analoge monitor laat zien lijkt het allemaal beter te pruimen. Op het LCD scherm zie je gewoon grote blokken.

Ik heb al vaker gesteld dat met betere apparatuur steeds minder goed opgenomen platen krijgt.

:)

Nou Hans, volgens mij zijn we in dit wereldje gewoon grotere zeurpieten. Kleine verschillen worden misschien opgeblazen als je je erop blijft concentreren.

In alle recensies lees ik veel analyses van stukjes muziek of zelfs instrumenten, en dat is natuurlijk ook belangrijk, maar ik heb nog steeds niet begrepen of jullie nou lekker naar muziek hebben kunnen luisteren met de combinaties. :)

Geplaatst door cgm:

Nou Hans, volgens mij zijn we in dit wereldje gewoon grotere zeurpieten. Kleine verschillen worden misschien opgeblazen als je je erop blijft concentreren.

In alle recensies lees ik veel analyses van stukjes muziek of zelfs instrumenten, en dat is natuurlijk ook belangrijk, maar ik heb nog steeds niet begrepen of jullie nou lekker naar muziek hebben kunnen luisteren met de combinaties. :)

Laat ik dit zeggen, halverwege de avond dacht er niemand aan apparatuur, en alleen aan muziek. Totdat iemand voorstelde de dropveters er aan te hangen.... :(

Laat ik dit zeggen, halverwege de avond dacht er niemand aan apparatuur, en alleen aan muziek. Totdat iemand voorstelde de dropveters er aan te hangen.... :(

Ik krijg dus geen globale indruk, en het gaat inderdaad weer om kabeltjes..

:rolleyes:

Vertel me dan eens of het aangenaam was om de halve avond naar die combi te luisteren.

Ik vraag me altijd af of ik er mee zou kunnen leven.

Geplaatst door cgm:

Ik krijg dus geen globale indruk, en het gaat inderdaad weer om kabeltjes..

:rolleyes:

Als je om ca. 20:00 uur begint met de Kings, en dan om ca 23:00 uur beslist de kabels te veranderen, is er best lang alleen naar muziek geluisterd.

Wel is het zo dat ik liever met mijn vrouw op de bank naar muziek luister, we wisselen dan ook geen kabels en zo... :D

Het gaat hier natuurlijk om de techniek en de verschillen die er ontstaan bij het veranderen van de componenten.

Als je om ca. 20:00 uur begint met de Kings, en dan om ca 11:00 uur beslist de kabels te veranderen, is er best lang alleen naar muziek geluisterd.

Wel is het zo dat ik liever met mijn vrouw op de bank naar muziek luister, we wisselen dan ook geen kabels en zo... :D

Het gaat hier natuurlijk om de techniek en de verschillen die er ontstaan bij het veranderen van de componenten.

Jullie hebben dan aaardig doorgehaald, 15 uur muziek luisteren.. :P

Sorry voor al die vragen Hans, misschien ben ik gewoon teveel muziekliefhebber i.p.v. aufiofiel. Ook op zo'n avond bij jou geniet ik gewoon van muziek i.p.v. de verschillen tussen spelers of kabels.

Geplaatst door cgm:

Jullie hebben dan aardig doorgehaald, 3 uur muziek luisteren.. :P

Sorry voor al die vragen Hans, misschien ben ik gewoon teveel muziekliefhebber i.p.v. aufiofiel. Ook op zo'n avond bij jou geniet ik gewoon van muziek i.p.v. de verschillen tussen spelers of kabels.

We zijn aan het freaken geweest van 17:00 uur tot 1:00 uur. :rolleyes:

Beste,

Zaterdag 25-10-2003 was het zover. Hoe dit allemaal zover is gekomen snap ik steeds niet helemaal, maar het is allemaal meer dan goed gekomen :D.

Op de zeer rustige lokatie op de Steijnlaan in Hilversum zouden later op de avond nog mooie dingen gebeuren.

Ik was zelf al vroeg aanwezig op mijn werkplaats om eens goed te stofzuigen, en de ruimte zo optimaal mogelijk te maken.

Op de akoestiek op mijn werk ben ik erg jaloers. Hoewel zeker geen delicate luister-ruimte, is de nagalm zeer kort en is er nauwelijks sprake van hinderlijke staande golven of lange flutter echo's.

Dit is mede te danken aan het systeem plafond, waarvan de ruimte daarboven helemaal gedempt is met Tektum vezelplaten. De stelling kasten zorgen eveneens voor een goede demping.

Om een uur of vier zag ik in mijn ooghoek (terwijl ik met een peuk en een kan koffie naar de werkpaats liep :D) Puur al in de deuropening staan. Beetje bezorgd keek hij wel, nadat hij het kleine trappetje bij de voordeur zag, en wist dat we de loodzware speksteen weergevers nog naar binnen moesten sjouwen.

het was erg leuk even goed kennis te maken met de zeer vriendelijke Puur. Later arriveerde de gebroeders Hans en Chris van Liempd, zodat we met meerdere handen de spekstenen kasten naar binnen konden dragen. Dit werd het begin van een leuke en mooie avond.

De apparatuur

Sessie 1.

-Perfect Performer proto type Speksteen 3 weg weergevers.

-Array Quartz M-1 2x mono eindversterkers(1975 Euro)

-Array Obsydian A-1 voorversterker (2075 Euro)

-Array Opal interlinks (275 Euro)

-Array Geode la kabel (575 Euro)

-Harman Kardon HK 760 cd speler. (gemodificeerd door Array)

-Denon DVD-audio speler

Sessie 2:

-Perfect Performer King (1200 Euro p/stk)

-Array Quartz M-1 4x mono eindversterkers(1975 Euro)

-Array Obsydian A-1 voorversterker (2075 Euro)

-Array Opal interlinks (275 Euro)

-Array Geode la kabel (575 Euro)

-Harman Kardon HK 760 cd speler. (gemodificeerd door Array)

-Denon DVD-audio speler

Sessie 1:

Voor ik het in de gaten had, stond er op de mij zo bekende werkplaats ineens een fraaie top set van Array opgesteld. Links en rechts naar diepte gericht van de L vormige ruimte de zeer fraai ogende speksteen weergevers van Perfect Performer.

Ik wil aan sessie 1 niet teveel woorden wijten. Dit termeer omdat Klaas Feenstra in eerste instantie de bedoeling had zijn proto types in besloten kring te laten horen, en het dus niet relevant en eerlijk is hier een volwaarige recensie aan te wijden.

Wat ik over deze sessie kwijt wil, is dat de Speksteen bouw van Klaas Feenstra veel belovend is, en het er nog eens heel erg fraai uitziet. Dat het echt niet te tillen is moet u van me aannemen.

Het is een wat grote monitor weergever met een traditonele 3 weg opstelling. De kasten zijn zijn dood als de betonnen palen van een NS station.

Het laag was voor mij voor hifi begrippen van een ongekend goed nivo. Totaal vanzelfsprekend, snoeistrak en met goede puls attack verwerking. Contrabassen en cello's staan goed los van elkaar, waarvan met name de aanzetten zeer goed waren. Later met de zeer goede opname van Steely Dan op DVD-Audio was ik zeer te spreken over de strakke kickdrum, en de bassgitaar die daar helemaal los van stond.

Qua midden en hoog heeft Klaas nog een lange weg te gaan, maargoed daarvoor was het ook een prototype. Wanneer dit type laag kan worden gecombineerd met uiterst verfijnd en natuurgetrouw midden-hoog heeft Klaas Feenstra een zeer goede weergever in handen, die zoiezo qua laag en uiterlijk (en gewicht :D) iets bijzoners is.

Niet onopgemerkt mag blijven de fraaie snelheid en ijzere greep van de Array Apparatuur. Ook de Obsydian A-1 voortrap heeft grote indruk gemaakt met zijn fraaie relais gestuurde stappen volume regelaar.

Sessie 2:

Inmiddels begon de avond al een (gezellige) vorm te krijgen. We werden allemaal wat losser en de sfeer was heel erg goed. Klaas Feenstra is inmiddels binnengetreden. nadat we onze eerlijke bevingingen over de speksteen weergevers hadden vermeld was de beurd aan de allom bekende Perfect Performer King weergevers. Dit maal aangestuurd door maarliefst 4 Array Array Quartz M-1 monoblokken.

We begonnen met mooie klassieke werken van Mahler als ik mij niet vergis.

Hoewel er nog wel het een en ander aan te merken viel, was ditmaal het midden en hoog van een ander nivo dan de speksteen's.

Noem het inspelen, warmdraaien of wat dan ook, maar zeer opvallend was dat naarmate de avond verder liep in tijd, hoe aangenamer de set klonk. Recensenten denken soms een akoestisch objectief meetinstrument te zijn, maar zonder meer wil ik toegeven dat mijn oren, hersenen begonnen te wennen aan deze klank, en dat ik het daardoor steeds beter en beter vond.

Feit is wel dat ik er op een gegeven moment zo in zat, dat ik de weergave zeer evenwichtig vond, we konen letterlijk uren doorluisteren zonder enigzins (luister) moe te worden. Klaas Feenstra zette zeer goede (kleine bezetting) bigband stukken op, waar ik echt van uit mijn dak ging. Koper klonk gewoon erg goed, zowel met klassiek als jazz.

Het laag van de King is Ronder dan de Spekstenen weergevers, maar de synergie met de strakke Array monoblokken was er nog steeds, en we konder nog steeds spreken van een zeer strak en impulsrijk laag.

Delen van de avond hebben we in het pik donker geluisterd, en nog steeds konden we ademloos doorluisteren zonder enige vorm van luistermoeheid.

Er blijven altijd kritiekpunten. De Kings kunnen (zoals eigenlijk elke weergever) beter in vanzelsprekendheid, tonale rust en natuurgetrouwheid. Maar zoals de set die avond stond te spelen was als totaal concept erg uitgebalanceerd, muzikaal en los.

De Array versterkers hebben me ook zeker de hele rit terug naar Nijmegen in de nacht bezig gehouden, en zijn iets bijzonders. Dat is altijd een goed teken. Want alleen als ik zeer onder de indruk ben van een bepaald product, dan houdt mij dat in gedachten nog langer bezig.

Mensen die overwegen in deze prijsklasse versterkers aan te schaffen moeten zeker eens naar Array Luisteren. snel ritmisch, zonder vermoeiend of kill te klinken. Rotsvast en strak als een huis, zonder naar de keel te grijpen!

Ik denk dat het een geweldige combinatie zou zijn met mijn grote 800 systeem op het midden en hoog.

Ik ken nu de smaak van Hans en Chris van Liempd wat beter, en al zullen ze het zelf nu nog niet geloven, ik denk dat zei de combiantie Array/Crown ook zeer mooi zullen vinden :D.

Tot slot:

Waar ik in mijn tienerjaren (wat nog helemaal niet lang geleden is :D) nog recensie's van Ruud Jonker las over het Nederlandse Array, ben ik nu dichter bij dit merk gekomen dan ooit. Ik had toen nooit kunnen verwachten dat ik een van de ontwerpers, en een complete Array set ooit nog eens in het echt zou gaan ontmoeten :D.

De avond was zeer gezellig, er was een vorm van wederzijds respect voor iedereen, en de diverse meningen (al waren die niet helemaal verschillend) werden goed opgenomen.

Vergeet even de Bob's Spido's en weet ik het wie nog meer :D. Met de Perfect Performer King heeft Klaas Feenstra een gebalanceerde doorzichtige weergever gebouwd, met nogeens een zeer goed laag ook. Er zijn heel veel duurdere weergevers te bedenken die het veel slechter doen. En dan bedoel ik met name qua muzikale betrokkenheid, die bij de King's gewoon zeer in orde was. Zeker weer een goede stap vooruit vergeleken met de eerste King die ik een tijd terug thuis heb gehad. Klaas komt er zeker wel een keer!

Ik heb er zeer goede herinneringen aan.

Nog mijn excusses dat ik zo laat met eten kwam, maar was helemaal de tijd en alles vergeten, daar we zo intensief zaten te luisteren.

Zeker voor herhaling vatbaar bij mij of bij wie dan ook!.

Iedereen bedankt!

PS:ik heb veel foto materiaal van de avond. bij wie mag ik die even op een server ofzo plaatsen? dan kunnen ze op het forum.

Groeten,

Bas

web pageArray

web pagePerfectperformer

Het gaat er niet om welke van de twee kabels nou beter was.

Er ging met de geweven kabel (in deze set combinatie!) gewoon nog iets mis. En dat viel pas laat op de avond op met die ene opname waar voorwat betreft vervorming weinig mis mee was.

Ik stelde dan ook voor om de kabel te wisselen omdat het nogal overduidelijk fout ging met die klarinet.

Dit om uit te sluiten of het door de King de CD speler of de versterking en ook de opname veroorzaakt werd.

Ik had de opname nog nooit eerder gehoord.

Als er echt vervorming in die opname zou zitten dan hoor je dat ook met een dropveter.

Mischien dat dan hooguit de vervorming iets anders klinkt.

Maar met die dropveter was er ineens een veel natuurlijkere klarinetklank.

Het muziekje erna op de dropveter ging ook niet bepaald lekker. Het commentaar was over het algemeen dat het saai en niet ruimtelijk klonk.

Sorry dat ik zo kritisch ben. :)

Frank

Ik ben wel erg benieuwd naar die opname, want ik wil die hier graag eens proberen.

Het verschil tussen de kabels van Hans en mijn dropveters was echt heel duidelijk hoorbaar. Het verschil werd nog groter toen ik als verbinding tussen CD-speler en VV de gabalanceerde Quadlink aansloot. Toen dacht ik dat ik met de dropveter zou blijven spelen, maar intussen zit de Quadlink er tussen en die blijft er voorlopig ook tussen..

Geplaatst door Ome Henk:

Jij & kritisch :rolleyes:

Ik mag hopen dat iedereen (zo) kritisch is. :)

Beste Henk,

Ik was ook behoorlijk kritisch, laat ik de heren eraan herinneren dat ik de eerste was die begon over de Bewusten Clarinet die verkouden klonk :D.

Echter vind ik dat allemaal niet relevant in mijn recensie te noemen. Een totale globale indruk van de avond vind ik veel leuker om over te schrijven. Zoveel mogelijk van de sfeer overbrengen die wij hebben ervaren.

Laat ik nogmaals benadrukken, dat het zeker geen audiofiel kabel neuzeldag was. We hebben voornamelijk lang en stil geluisterd naar Muziek. De uitleg die Klaas steeds gaf over de muzikanten en stijl alvorens we een cd van hem draaide vond ik ook erg leuk.

Laat ik dit nogmaals bevestigen, dat we met een gaar Gamma stekkerblok speelde en gewone dropveter spanningskabel's. :D

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Henk,

Laat ik dit nogmaals bevestigen, dat we met een gaar Gamma stekkerblok speelde en gewone dropveter spanningskabel's. :D

Groeten,

Bas

Oei oei oei Bas! icon4.gif:D

We hebben met dit Audium filterblok gespeeld:

kabelspagetti.jpgcool.gif:P

Andr

Geplaatst door Kermit:

Ik ben wel erg benieuwd naar die opname, want ik wil die hier graag eens proberen.

Het verschil tussen de kabels van Hans en mijn dropveters was echt heel duidelijk hoorbaar. Het verschil werd nog groter toen ik als verbinding tussen CD-speler en VV de gabalanceerde Quadlink aansloot. Toen dacht ik dat ik met de dropveter zou blijven spelen, maar intussen zit de Quadlink er tussen en die blijft er voorlopig ook tussen..

h

Geplaatst door JSA:

Over gamma gesproken, wat heb jij voor gamma foto camera zeg :rolleyes::D

he Bas, als je nou even een account maakt op http://www.picserver.tk kun je daar gratis foto's uploaden. Wel even resizen a.u.b. :D

Beste Jasper,

Thanx. Maar weet wel dat ik helemaal niet handig ben met computers, en ik zie dit helemaal weer misgaan :D.

Ik ga het eerst proberen, en anders maak ik graag gebruik van jou diensten Ome Henk.

Tot zo :D.

Bas