Jump to content

Speksteen, PePe, en Array.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Noem het inspelen, warmdraaien of wat dan ook, maar zeer opvallend was dat naarmate de avond verder liep in tijd, hoe aangenamer de set klonk. Recensenten denken soms een akoestisch objectief meetinstrument te zijn, maar zonder meer wil ik toegeven dat mijn oren, hersenen begonnen te wennen aan deze klank, en dat ik het daardoor steeds beter en beter vond.

Groeten,

Bas

web pageArray

web pagePerfectperformer

kijk , dit is nou een eerlijke en nuchtere opmerking .

de gewenning speelt soms meer parten dan men denkt .

daarom zet ik ook altijd mijn vraagtekens bij zo,n kabel wissel halverwege de avond .

Dat impliceert volgens mij dat er in ieder geval een set stond te spelen, waar weinig mis mee was. Het is mijn ervaring dat tekortkomingen zich steeds nadrukkelijker gaan manifesteren naarmate ik langer luister...

Overigens kost die klarinet-CD maar en paar euro. Erasmus is het budgetlabel van de voormalige klassieke

Geplaatst door Kermit:

Dat impliceert volgens mij dat er in ieder geval een set stond te spelen, waar weinig mis mee was. Het is mijn ervaring dat tekortkomingen zich steeds nadrukkelijker gaan manifesteren naarmate ik langer luister...

.

ben ik niet met je eens .

ook aan tekortkomingen ga je wennen .

anders speelde er niemand meer met esl,s .

;)

Geplaatst door Sherwin:

Interieurverzorgster? Dan weet ik toch niet wat voor interieurverzorgster hij heeft want de plantjes krijgen maar 1x per jaar water (met kerstmis dacht ik zo) :D

Mvgr , Sherwin

Je bent in de war met de tuinman..

:rolleyes:

Geplaatst door erik klijnsmit:

idd ,

ik vond de array,s erg terughoudend klinken op mijn esl,s .

net alsof de speakers ineens 4 meter verder naar achteren geschoven waren .

Heerlijk! Dat vind ik juist zo mooi aan de Array's. Snel zonder op de voorgrond te treden. Ik hou van die enorme diepte. Het grijpt nooit naar de keels, en je kunt er uren naar luisteren.

Array rules!! :D.

Groeten,

Bas

Heerlijk! Dat vind ik juist zo mooi aan de Array's. Snel zonder op de voorgrond te treden. Ik hou van die enorme diepte. Het grijpt nooit naar de keels, en je kunt er uren naar luisteren.

Array rules!! :D.

Groeten,

Bas

diepte ?

noem jij het diepte , als ALLES naar achteren schuift ?

nee , diepte is , dat het ene instrument voorin staat en het andere achterin .

dat ik jou dat nou moet uitleggen

;)

diepte ?

noem jij het diepte , als ALLES naar achteren schuift ?

nee , diepte is , dat het ene instrument voorin staat en het andere achterin .

dat ik jou dat nou moet uitleggen

;)

Beste Eric wat jij wilt jonge :D. Voor mij is diepte wanneer een klankbeeld consuquent van achteren wordt opgebouwd. Opvallend is wanneer je in het amsterdam's concert gebouwd bijna helemaal vooraan zit, dat jet het niet zo ervaard, en dat de klanken van ver uit de diepte komen.

Mensen die met zo'n geluid zitten wat recht je gezicht in knalt hebben er weinig van begrepen. :D.

Groeten,

Bas

Beste Eric wat jij wilt jonge :D.

Groeten,

Bas

:) ik wil niks .

ik wil alleen muziek .

maar de array eind versterker , vond ik gewoon niks .

niet op mijn speakers .

wat ik nog over de diepte wilde zeggen ,

soms moet de solo viool heel dichtbij staan .

das in het echt ook zo .

en bij een orgelopname , wil ik het rugwerk heel upfront in mijn kamer hebben , terwijl het bovenwerk zich daarachter verschuilen kan .

en bij die popmuziek , knalt de stem van de zanger/es ook je huiskamer binnen omdat ze de microfoon bijna inslikt terwijl ze staat te zingen.

maar goed , we dwalen af .

de array zal best goed zijn .

maar niet op een paar vliezen .

tenminste ,dat is mijn ervaring .

Geplaatst door Zee:

Mee eens Bas.

In het "eggie" klinkt het geluid verder weg, en is het veel breder dan dat de meeste sets kunnen weergeven (er van uitgaande dat je ergens tussen de 5e en 15e rij in de concertzaal zit).

de breedte is volgens mij alleen te realiseren met een 5 kanaals b&w natilus opstelling

:)

maar ook bij de b en w demo was er de diepte die ik bedoelde , dus niet alles ver weg , maar het

:) ik wil niks .

ik wil alleen muziek .

maar de array eind versterker , vond ik gewoon niks .

niet op mijn speakers .

Dat het op jou ESL's niet goed ging wil ik best van je aannemen. Maar om de Array versterkers als "niks" af te doen vind ik onjuist. Omdat het dus wel hele goede versterkers zijn.

wat ik nog over de diepte wilde zeggen ,

soms moet de solo viool heel dichtbij staan .

das in het echt ook zo .

Ik weet niet hoe je daar bij komt. Maar al zit je je helemaal vooraan, Dan nog ligt de solo violist (e) echt niet op je schoot. De klank is alles behalve forward, en bevind zich nog steeds in de lijn tussen de 1e violen en de flugelhoorn helemaal achtering.

Daarom vind ik weergevers en versterkers die ver voor de weergevers plaatsen zoiezo al fout. Als je voor het orkest zit, gebeurd het ook altijd achter de orkest ruimte.

en bij een orgelopname , wil ik het rugwerk heel upfront in mijn kamer hebben , terwijl het bovenwerk zich daarachter verschuilen kan .

en bij die popmuziek , knalt de stem van de zanger/es ook je huiskamer binnen omdat ze de microfoon bijna inslikt terwijl ze staat te zingen.

Ja alle popmuziek is hetzelfde, en bij alle popnummers klinkt de vocaal forward?......

De microfoon techniek is een verhaal apart, en heeft niets te maken met de plaatsing van de vocaal. Dat wordt allemaal bepaald door de engineer. Met ambiance mic's is dit een ander verhaal, maar niet met de dynamische mic's die ze voor direct vocalen gebruiken.

Groeten,

Bas

Ik vond Array waanzinnig neutraal, met een zeer mooie ruimteafbeelding en mooi detail. Echt heel erg mooi ongekleurd, en dat viel me thuis ook weer op toen dezelfde set maar dan zonder Array stond te spelen.

En die Creek is al een van de meest neutrale versterkers die ik ooit heb gehoord.

bas ,

ik zeg niet dat array niks is .

ik zeg dat het op mijn speakars niks was .

Ik weet niet hoe je daar bij komt. Maar al zit je je helemaal vooraan, Dan nog ligt de solo violist (e) echt niet op je schoot. De klank is alles behalve forward, en bevind zich nog steeds in de lijn tussen de 1e violen en de flugelhoorn helemaal achtering.

Daarom vind ik weergevers en versterkers die ver voor de weergevers plaatsen zoiezo al fout. Als je voor het orkest zit, gebeurd het ook altijd achter de orkest ruimte.

tuurlijk , ik snap ook best hoe het in het echt klinkt .

ik ga daarvoor vaak genoeg naar de concert zaal .

maar mijn set klinkt al erg diep .

en met veel diepte .

dus als ik dan een versterker erop zet , waardoor ik het gevoel krijg dat ik bij de nooduitgang achter in de zaal sta , dan moet ik hem niet .

Ja alle popmuziek is hetzelfde, en bij alle popnummers klinkt de vocaal forward?......

De microfoon techniek is een verhaal apart, en heeft niets te maken met de plaatsing van de vocaal. Dat wordt allemaal bepaald door de engineer. Met ambiance mic's is dit een ander verhaal, maar niet met de dynamische mic's die ze voor direct vocalen gebruiken.

Groeten,

Bas

ja , das jou gebied . :)

btw ,

lammer dat er niet meer plaats was , afgelopen zaterdag bas .

ik had het erg leuk gevonden , om erbij te zijn .

niet zozeer om al die kabeltrucjeste mogen aanschouwen , maar veelmeer om eens lekker te babbelen en muziek te luisteren wat anderen zoal mooi vinden ,.

en de pp speksteen , natuurlijk .

kzal klaas eens vragen of de king niet in een speksteen uitvoering komt . :rolleyes:

btw ,

lammer dat er niet meer plaats was , afgelopen zaterdag bas .

ik had het erg leuk gevonden , om erbij te zijn .

niet zozeer om al die kabeltrucjeste mogen aanschouwen , maar veelmeer om eens lekker te babbelen en muziek te luisteren wat anderen zoal mooi vinden ,.

en de pp speksteen , natuurlijk .

kzal klaas eens vragen of de king niet in een speksteen uitvoering komt . :rolleyes:

Beste Eric,

Achteraf gezien was er best nog wel plaats. Ik had de ruimte kleiner geschat dan de werkelijkheid.

En het kabelfreaken viel reuze mee. Misschien totaal 10 minuten van de hele avond hadden we een keer ls kabels verwisseld. dat was dan ook alles.

Op naar een volgende keer dan :D.

Groeten,

Bas

Wacht nou eerst maar eens af of de verwachtingen ingelost worden. Op de VAD heb ik met iemand gesproken die veel ervaring heeft met betonachtige kasten en die wist me te vertellen dat er aan speksteen voor audiotoepassingen ook de nodige bezwaren kleven. Wat weet ik niet precies meer, maar dat is vast wel te achterhalen.

Overigens deden de Arrays het op mijn ESL's bijzonder goed. Niet helemaal mijn voorkeur (te helder en te weinig in het laag), maar er werd wel even iets heel erg moois neergezet.

Beste Eric,

Achteraf gezien was er best nog wel plaats. Ik had de ruimte kleiner geschat dan de werkelijkheid.

En het kabelfreaken viel reuze mee. Misschien totaal 10 minuten van de hele avond hadden we een keer ls kabels verwisseld. dat was dan ook alles.

Op naar een volgende keer dan :D.

Groeten,

Bas

Ik kom graag een keertje mee...