Jump to content

Musical Fidelity X-CanV3

Henk&audio
 Share

Recommended Posts

Sinds heel kort staat bij mij de nieuwe V3-versie van de inmiddels befaamde MF-hoofdtelefoonversterker. Na 24 uur continu inspelen zijn de verschillen met de V2 al overduidelijk: (nog) meer ruimte, laagweergave, direct en een definitie om van te likkebaarden. Dit belooft wat als eea goed ingespeeld is.

De aparte voeding (X-PSU) van de X-ponents serie is niet meer bruikbaar. Of een zwaardere voeding dan de bijgeleverd stekkervoeding klankmatig nog verdere voordelen oplevert zal nog moeten blijken. Voorlopig maar eens zien wat er gebeurt tijdens het verdere inspelen.

Groet,

Henk

Geplaatst door Henk&audio:

Sinds heel kort staat bij mij de nieuwe V3-versie van de inmiddels befaamde MF-hoofdtelefoonversterker. Na 24 uur continu inspelen zijn de verschillen met de V2 al overduidelijk: (nog) meer ruimte, laagweergave, direct en een definitie om van te likkebaarden. Dit belooft wat als eea goed ingespeeld is.

De aparte voeding (X-PSU) van de X-ponents serie is niet meer bruikbaar. Of een zwaardere voeding dan de bijgeleverd stekkervoeding klankmatig nog verdere voordelen oplevert zal nog moeten blijken. Voorlopig maar eens zien wat er gebeurt tijdens  het verdere inspelen.

Groet,

Henk

En het prijsverschil??Oook over duidelijk?

Of valt dat mee.

De V3 is EUR 375,- en de V2 is 285. Die EUR 90,- is goed besteed kan ik nu zeggen.

Qua vorm gaat de X-serie veranderen: de 'tonnetjes' moeten plaats maken voor kastjes die circa 1,5 maal de breedte van het tonnetje zijn. Nog steeds gemaakt van geprofileerd aluminium.

Groeten,

Henk

Hoi Henk,

Leuk dat jij je luisterervaring voor ons beschrijft van de XCan V3. ;) Ik heb 'm op de VAD-show op de plaat gezet, maar geen gelegenheid gehad om 'm te beluisteren! :)

Je schrijft dat de externe voeding (ik heb zelf een XCav V2+zelfbouwvoeding) niet meer gebruikt kan worden. Past het stekkertje niet of komen de waarden niet overeen? :rolleyes:

Je schrijft dat de externe voeding (ik heb zelf een XCav V2+zelfbouwvoeding) niet meer gebruikt kan worden. Past het stekkertje niet of komen de waarden niet overeen?

Allebei niet. Het stekkertje is anders en de voedingsspanning is anders. De V2 wordt gevoed door 12V AC. De V3 heeft 12 0 12 Volt AC 500mA nodig. Of dit hetzelfde is als 2 keer 12V AC moet ik nog eens uitzoeken. Het stekkertje is een soort Din-plug met 3 pootjes.

Groeten,

Henk

Geplaatst door Henk&audio:

Allebei niet. Het stekkertje is anders en de voedingsspanning is anders. De V2 wordt gevoed door 12V AC. De V3 heeft 12 0 12 Volt AC 500mA nodig. Of dit hetzelfde is als 2 keer 12V AC moet ik nog eens uitzoeken. Het stekkertje is een soort Din-plug met 3 pootjes.

Groeten,

Henk

Henk, zo te zien komen die waarden overeen! Dat stekkertje moet wel aan te komen zijn, mijn Transrotor heeft ook zo'n stekker.

Ik zal die nieuwe XCan eens op proef oppikken als ik in Arnhem ben! ;)

Ik zal die nieuwe XCan eens op proef oppikken als ik in Arnhem ben!  

Ben benieuwd.

Dat stekkertje is inderdaad geen probleem: gewoon zo'n ouderwetse din-plug. Belangrijker om te weten is of het inderdaad 2 keer 12V AC is en hoe je daar aan komt: twee trafo's met de 0 aan elkaar of

Henk,

Ik lees nog wel eens dat het vervangen van de buizen in een X-CAN veel verbetering kan opleveren. Ik heb dat overigens niet gedaan met mijn X-CAN V1. Heb jij die plannen nog cq heb je er een mening over?

Groet,

Theo

Ik lees nog wel eens dat het vervangen van de buizen in een X-CAN veel verbetering kan opleveren. Ik heb dat overigens niet gedaan met mijn X-CAN V1. Heb jij die plannen nog cq heb je er een mening over?

Theo,

Ik heb inderdaad plannen gehad om de V2 te voorzien van Mullard buizen en C's te vervangen door meer hoogwaardige typen. De V3 heeft me van die plannen afgeholpen. Naar mijn mening kan je het niveau van de V3 niet halen door het upgraden van een V2, laat staan de V1. Het upgraden zou betekenen dat je wel heel veel moet aanpassen (ook mechanisch omdat er niet voldoende plaats is voor hoogwaardige C's). Een verstandige upgrade en simpel om uit te voeren is het verbeteren van de voeding: vervang de standaard stekkervoeding door een X-Psu of bouw er zelf een. Een kind kan de was doen en het verschil is absoluut positief.

Groet,

Henk

Henk,

Dank voor je antwoord, maar ik bedoelde mijn vraag ietsjes anders.

Ik ben van plan zelf een V3 te kopen en vroeg me af of deze nog verder te verbeteren valt door de buizen te vervangen door betere.

Groet,

Theo

Theo,

Ik vond het al zo'n vreemde vraag. Ook nu ik je vraag wel goed begrijp kan ik er geen antwoord op geven. Zoals je gelezen hebt ben ik uitermate positief over de kwaliteit van de V3. Omdat MF weer een totaal pakket van de X-cans gaat leveren, verwcht ik dat ze ook een passende psu gaan leveren. Dat levert winst (denk ik). Buizen wisselen is voorlopig niet aan de orde. De importeur vertelde me dat de versterker als totaal systeem wordt afgereld. Andere buizen zouden dat verstoren. Eigenlijk zit ik al te popelen om de V3 open te maken om te zien wat er in zit....

Ik ben benieuwd naar je ervarigen als je de V3 hebt aangeschaft.

Groet,

Henk

De V3 staat inmiddels 2 maanden te spelen en hij is inderdaad een heel stuk mooier dan de V2! Alles beter onder controle, vooral het laag is superstrak geworden.

Mijn oude V2 was voorzien van Mullards en ik was toch wel heel benieuwd of dit nog uit zou maken in het nieuwe ontwerp. Dus eerst de nieuwe buizen (alweer JAN) goed in laten spelen om twee weken geleden deze te vervangen door de Mullards. Resultaat: Het midhoog is ietsje rustiger, meer zijdeachtig.

Deze versterker klinkt echt nergens naar! En dan bedoel ik dat hij niet kleurt. Bovendien is hij supersnel.

Van harte aanbevolen!

Dat ziet er een stuk beter uit.

Alleen de volumeknop en de output dan.

Wel jammer dat 't vierkant is.

Jammer dat ik de V2 al heb! :(

Iemand een v2 kopen? Nog geen jaar oud.

Groeten Simon

Hier een foto van de binnenkant. .Foto binnenkant

Zo te zien gaat het signaal van achteren naar voren en dan zitten de buisjes inderdaad in de voortrap.

Gelukkig is het allemaal lekker ruim opgebouwd, een van de manco's van de V2 is de voedingsprint die op den duur erg heet wordt waardoor (volgens mij) het laag minder strak wordt.

De V2 is door MF afgeregeld met een HD-600 en dat is ook de hoofdtelefoon die ik gebruik. Volgens mij kan je met een HD-580 ook goede resultaten halen, deze wordt nog wel eens goedkoop aangeboden.

Groeten Paul