SpeedyAndr Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 Inmiddels ben ik weer wat netsnoertjes verder, eerder vermeldde ik in de review van de Northstar dac/loopwerk combo dat Henno's (niet afgeschermde) XTC netsnoer niet beter klonk dan de NBS Monitor 4, dit heb ik getest door een dik netsnoer op de KSA300S te zetten (ipv de nog dikkere XTC) en dat was achteraf gezien geen goed idee, want ik leverde behoorlijk wat details, power en plaatsing in De verschillen waren eigenlijk te klein om een echte winnaar te benoemen, de NBS M4 leek het even wat beter te doen. Inmiddels heb ik meer mooie netsnoeren en kon ik de allernieuwste XTC Black Ultimate op de juiste manier vergelijken. De setup is nu alsvolgt: Op de DAC het NBS Statement III netsnoer Op het loopwerk afwisselend NBS M4 en XTC Black Ultimate Op de KSA300S de "gewone" XTC met 5x 4mm2 draad (zonder afscherming) Het Northstar loopwerk blijkt bijzonder goed te reageren op betere netsnoeren. De NBS M4 heb ik vergeleken met een standaard zwart losneembaar netsnoer. De NBS M4 maakt de ruimtebeleving een stuk duidelijker, het middengebied heeft meer details, maar hij klinkt wel wat diffuus. Stemmen staan dicht bij de muziek en alles is ietsje te laidback naar mijn smaak. Het totaalbeeld is een vrij analytisch maar wel dun geluid, ik mis een stevige basis. T.o.v. een standaard netsnoer is dit dikke winst, maar dan ben je er nog lang niet Vervolgens mocht de XTC Black Ultimate zijn kunsten vertonen en dit was eerlijk gezegd een grote verrassing voor mij, ik schatte de NBS redelijk hoog in vanwege het grote verschil met een "normaal" netsnoer. De dynamiek van de XTC blijkt de NBS volledig in de schaduw te zetten, de afbeelding wordt nog groter en vooral dieper neergezet. Het contrast en de focussering zijn verbluffend goed, lead vocals staan weer waar ze horen, nl. vooraan en op duidelijke afstand van de muziek. Aan kleine details geen gebrek, de muziek ademt sfeer, je hoort zelfs makkelijk dat stemmen soms in een andere ruimte zijn opgenomen dan de muziek. Verder geeft de XTC veel meer body ("ballen") aan het geluid, iets waar ik wel op kick Waarom dit allemaal hoorbaar is met een loopwerk? Simpel, ik gebruik de ingebouwde 192kbit upsampler plus i2S logica en dat stukje elektronica werkt gewoon beter met een schonere netspanning. Uit nieuwsgierigheid heb ik ook de Statement III op het loopwerk gehad en deed ik de vergelijking op de dac. Dan blijkt maar weer eens wat die Statement III allemaal doet als hij op een dac zit, want ik krijg het niveau niet meer zo hoog als met de eerstgenoemde situatie. Wel hoor ik dezelfde soort verschillen als met het loopwerk, maar allemaal wat minder duidelijk en dynamisch. Als laatste ben ik ook nog even bij m'n broer geweest met de NBS M4 en XTC Black Ultimate. In zijn setup bleek de XTC eveneens met afstand de winnaar. Ook hier is een dac gebruikt om de verschillen te beluisteren, ik had relatief weinig tijd (een uurtje) voor deze test, de eerste indruk van deze netsnoeren was eender. Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 Na deze review word ik toch een beetje ongeduldig.................Hennoooo Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 30 december 2002 Author Report Share Posted 30 december 2002 Geplaatst door Ruud:Na deze review word ik toch een beetje ongeduldig.................Hennoooo Wie met andermans oren luistert .... Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 Ze blijven goed die reviews van je. En de XTC netsnoer van Henno ook, als ik merk dat mijn CD-speler nog kan blijven, dan krijgt hij ook een upgrade. Net als mijn versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 Andermans woorden Andre Geen idee wie .. Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 Geplaatst door Ome Henk: Nou, ik voel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Misschien kunnen we Andre zover krijgen dat hij zichzell wil onderwerpen aan een DBT op zijn eigen installatie? Ik zal dan even de statistiekboeken induiken om te bepalen hoe groot de steekproef dient te zijn om met bv. 90% zekerheid te kunnen stellen dat het verschil inderdaad hoorbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Geplaatst door Kermit:Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 december 2002 Author Report Share Posted 31 december 2002 Geplaatst door erik klijnsmit: gelukkig heb ik niet zulke goede oren als andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 31 december 2002 Report Share Posted 31 december 2002 Geplaatst door erik klijnsmit:[QB] gelukkig heb ik niet zulke goede oren als andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 januari 2003 Author Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door Michel: Gokje: 80? Bijna goed Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
callas Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Mooi dat sommigen in deze hobbie die over het beleven van emoties gaat, toch het eea steeds 'bewezen' willen zien met cijfertjes. En ja iedereen ervaart zijn hobbie op een bepaalde manier. sommigen gaan hun beleving op een wiskundige en bijna academische wijze ontleden. dat is prima. Ik heb muziekluisteren altijd als een heel emotioneel en gevoelsmatig gebeuren. ik draai ook sommige platen liever niet met andere luisteraars erbij. Emoties. en waarom eigenlijk niet ? Is het not done om je te laten raken cq te huilen tijdens een prachtig mooi stuk ? Ik heb bij mij thuis laatst een Turkse meneer als gast ontvangen, hij bespeelt zelf ook diverse instrumenten en heeft ook een prachtige set thuis. En wat mij opviel is de emotie en de passie waarmee de man naar muziek luisterde en ook over muziek sprak. We hebben veel wereldmuziek gedraaid, en de man kwam volledig in zijn emotie. En wat mij toen opviel is dat ik deze enorme passie soms totaal niet kan zien bij sommige Hollands audiofanaten. Sommigen besteden hun hele leven aan componentjes, weerstandjes, en units. Hele websites kom ik daarover tegen. Wat mij dan opvalt is dat hoe meer het over de techniek gaat , hoe minder het over de passie van muziek gaat... laat staan de Emoties ! tja, de Nederlanders zijn een noordelijk volkje, wij vinden de Zweden en de Noren weer stug en nors. Daarentegen kijken wij weer vreemd tegen jankende "volwassen" Italianen na een Ferrari overwinning. Terug naar de topic. Waarom zou het 'nut' van een netsnoer 'bewezen'moeten worden in een double blind test ? stel voor dat het 'bewezen' wordt dat het netsnoer x 'beter' klinkt ? Dan zijn diverse mensen het er dus over eens dat het zo is. Is het daarna pas legitiem dat zo'n netsnoer bestaansrecht heeft ? Daarna is de volgende discussie of het netsnoer merk x zijn geld 'waard' is. Waar zit die scheiding dan ? wanneer is merk x goedgekeurd en wanneer niet ? Na het beluisteren van een aantal NBS netkabels ben ik zo gegrepen door wat er gebeurde, dat ik het volledig waard vind om daar met ruilmiddelen voor te betalen. Vrijdag zal ik in de gelegenheid zijn om mijn NBS met de XTC kabels te vergelijken. helaas heeft audio-Paul er maar eentje mee, dat zal de review lastiger maken. Ik ben benieuwd ! deze tekst is niet persoonlijk bedoeld en zegt niets over niemand. het is slechts mijn gevoel en interpretatie. onze gezamenlijke passie wordt heel divers beleeft. sooooo many records.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Callas, Je zou het ook anders kunnen zien: De mensen die alles eerst technisch onderbouwd willen zien halen JUIST de emotie uit de MUZIEK en niet uit de apparatuur. Ze laten zich immers niet beinvloeden door hoe mooi/dik/duur een kabel wel niet is en dat hij hierom beter zou klinken. Als iemand veel geld over heeft voor een kabeltje zonder dat technisch kan worden aangetoond dat dit beter is, dan moet hij dit zeker doen als hij zich daar fijner bij voelt. Jouw menining respecteer ik wat dat betreft volledig. Je verft bv. de muren van je woonkamer ook in een bepaalde kleur omdat je dit mooi/fijn vindt, ZONDER dat je kamer daardoor anders wordt of je anders in je huis zou leven. Echter, als het je PUUR gaat om hoe de muziek wordt weergegeven ZONDER daarbij andere aspecten te betrekken zoals het uiterlijk van kabels etc. (wat dus inderdaad prima je 'feel good' factor kan bepalen) dan kun je je een hoop geld besparen door vertrouwen te hebben in de techniek en wetenschappenlijk te bewijzen feiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 januari 2003 Author Report Share Posted 1 januari 2003 Was het maar vast vrijdag! Ik weet ook nog steeds niet hoe NBS de Statement III in elkaar heeft gezet en waarom hij precies "doet" wat je hoort. Van de XTC weet ik wel hoe hij in elkaar zit, maar ook nu is niet precies duidelijk wat de werking van die constructie is. Masterbase idem, je legt de blokjes ergens onder en voil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Ik zet m'n kant-tekeningen bij deze review. Just my 2 cents Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Beste Callas Het valt mij altijd op dat juist de mensen die met kabels in de weer gaan het vrijwel nooit over muziek hebben, maar uitsluitend praten in termen van soundstage, diepte plaatsing, de onvermijdelijke 'lucht rond de snaren' en weet ik wat niet meer voor termen verzonnen zijn. Muziek is emotie, daar ben ik het zeker mee eens. Maar betekent dat dan dat we ons onder het mom van emotie maar op alle mogelijke manieren geld uit de zak moeten laten kloppen? Geluidsweergave heeft nauwelijks een objectieve referentie. Dat iets anders klinkt is te horen, maar de beoordeling in termen van beter of slechter? Dat ligt een heel stuk gecompliceerder. Beoordeling daarvan gebeurt meestal op basis van bepaalde aspecten. Als die (of Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Hallo Kermit, Ik zie dat je 'Monitor Cobra (2*4 mm koper) luidspreker kabel' hebt. Waarom geen gewoon snoertje van de lampenwinkel? Bespeur ik een tegenstelling tussen woord en daad? Zelf zit ik niet te wachten op technische verhalen over waarom Monitor Cobra beter is dan lichtsnoer. Als ik het niet hoor vertik ik het om een cent meer te betalen, al bewijzen alle geleerden van de wereld dat Monitor Cobra beter is. Hoor ik het wel, dan betaal ik graag (voor zover mogelijk). Je vertelling over de zilverkabel overtuigt mij ook niet, want er blijkt juist uit dat de verschillen tussen kabels groot zijn, alleen was die bepaalde kabel blijkbaar niet geschikt voor de persoon in kwestie. O ja, en ik heb natuurlijk ook liever een slechte opname van Billy Holiday dan een referentieopname van ene Kari Bremnes, alleen heb ik n Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 januari 2003 Author Report Share Posted 1 januari 2003 Ik vind het wel een grappig gegeven dat een aantal "vliesridders" onder ons wat meer "klassieke" muziek draaien, of dit nu wordt uitgevoerd door een orkest, orgel of akoustische gitaar, allemaal heeft het iets "klassieks", ik weet even geen duidelijker voorbeeld. "Conusknechten" blijken zich vaak muzikaal breder te ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Nee, ik vind het niet te veel gevraagd aan kabelboeren om uit te leggen wat er aan het gebruik van andere kabels niet goed is en wat de betreffende fabrikant dan heeft bedacht om het op te lossen. En wat er in de praktijk dan van te horen is. Dat gebeurt echter nooit. Ze komen nooit verder dan niet onderbouwd gebabbel, suggestieve opmerkingen, nooit bewezen of bewezen niet van toepassing zijnde 'argumenten' Beste Kermit, Zoals je waarschijnlijk weet ben ik, in het geval van de XTC kabel, de "kabelboer" en voel me dus enigszins aangesproken in je relaas. Je vraagt dus aan mij wat er mankeert aan een standaard netkabel en wat ik daaraan denk te veranderen (verbeteren) in mijn XTC kabel, dit het liefst zonder vaag gebabbel van mijn kant. Komt ie: -Ik gebruik een compromisloze euroconnector en netstekker (Furutech en Schuco). Dit levert (meetbaar in vergelijking met Gamma spul) een lagere contactweerstand op. -De kabel heeft een (meetbaar) v Link to comment Share on other sites More sharing options...
callas Posted 1 januari 2003 Report Share Posted 1 januari 2003 Mooie reacties, zo is het forum bedoeld ! het 'vervelende' met hifi of highendaudio ( zo je wilt ) is dat het zo verrekte lastig is om verbeteringen te 'bewijzen'... En wat valt er te bewijzen, als de hobbie emotioneel en individueel is ??? Je komt inderdaad helemaal in de knoop met een bepaalde kabel, -hee leuke metafoor- als je die in meerdere sets gaat aanknopen. Wat bij Jantje werd uitgeroepen door een compleet dbt forum tot referentiekabel uit 10 verschillende, is bij Pietje niet echt fijn om naar te luisteren. Dat maakt het inderdaad ook redelijk ingewikkeld als een kabelfabrikant zijn nieuwe serie kabels alweer heeft uitgeroepen tot "absolute hemelreferentie" De hang van mensen naar bevestiging en zekerheid is de drijfveer van veel reclame. Linn, Bose, en B&O hebben een giga PR en reclame apparaat wat daar ook dankbaar gebruik van maakt. Hele hordes mensen denken werkelijk 'het beste' gekocht te hebben met een B&O set. Was de prestatie in absolute en wiskundige zin meetbaar bij een audioset, dan zou je wellicht kunnen stellen dat set X beter is dan set A. Dan is de auto of motorracerij een mooi voorbeeld. Er is een nieuw merk Slick banden en diverse coureurs rijden er mee. de rondetijden zijn gemiddeld 2 seconden lager met deze banden. Er worden aantoonbaar en meetbaar wedstrijden mee gewonnen. De hele tribune heeft dat gezien. feit. Dan kun je stellen dat merk X banden beter zijn dan merk A banden. Dus als iemand stelt dat kabels van merk X beter zijn dan van merk A is er in absolute zin niets mee gezegd. het valt nergens te bewijzen, en ook niet te meten. perfecte meetwaarden voor een versterker zeggen niets over de beleving. Wat natuurlijk oon nog een factor is, is dat een budget ook meetelt. Dan is het verleidelijk om te zeggen dat kabels die net boven je budget liggen, nu niet meetellen omdat ze 'te duur' zijn. Als je budget 300 euro is voor een kabel, zou je een kabel van 340 euro als zodanig een snobisme artikel kunnen noemen. Het zegt dan nog niets over de kwaliteit van de kabels. Ik heb ooit de Kimber Black Pearl luidsprekerkabel in huis gehad. 45,000 gulden voor 8 foot. Voor mij was dit ver buiten mijn budget. maar ik heb de kabel beoordeeld op zijn prestatie. en dat was niet gering. Een kabel op voorhand 'veroordelen' omdat het gewoon niet binnen je budget ligt heeft geen zin denk ik. Dat is zoiets als zeggen dat een Ferrari altijd lelijke kleuren heeft, en dat je er daardoor nooit eentje zou willen rijden.. vrijdag pluggen audio-Paul en ik de XTC inplaats van de NBS. ben ook zeeeeer benieuwd. heel epistel weer. maar de reacties zijn lonend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts