Jump to content

Test XTC netsnoer

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

vrijdag pluggen audio-Paul en ik de XTC inplaats van de NBS.

ben ook zeeeeer benieuwd.

Paul is momenteel in het bezit van een oudere, niet-afgeschermde versie. Dit is niet het powercord wat in deze topic "ge-reviewed" is.

Morgen gaat de nieuwe versie op de post naar Paul, en ik hoop dat deze vrijdag bij Paul is. Desalniettemin zijn mijn ervaringen met de post de laatste tijd nogal "matig" (kerstdrukte?), dus ik "vrees" het ergste.

Aan de ander kant hoop ik voor de firma "NBS" dat een NBS Statement III powercord, met een originele prijs die 30 maal hoger is dan een XTC, beter klinkt. Lijkt me namelijk erg lullig als dit niet zo zou zijn. :D;)

Hallo Hans

Dank je wel voor je reactie op de door mij geplaatste 'lap' tekst. Ik heb tussen de regels nog wat commentaar toegevoegd.

m.vr.gr.

Kermit

Geplaatst door Hans:

Hallo Kermit,

Ik zie dat je 'Monitor Cobra (2*4 mm koper) luidspreker kabel' hebt. Waarom geen gewoon snoertje van de lampenwinkel? Bespeur ik een tegenstelling tussen woord en daad?

Wat is er mis met 2 * 4 kwadraat koper?

Zelf zit ik niet te wachten op technische verhalen over waarom Monitor Cobra beter is dan lichtsnoer. Als ik het niet hoor vertik ik het om een cent meer te betalen, al bewijzen alle geleerden van de wereld dat Monitor Cobra beter is. Hoor ik het wel, dan betaal ik graag (voor zover mogelijk).

Je vertelling over de zilverkabel overtuigt mij ook niet, want er blijkt juist uit dat de verschillen tussen kabels groot zijn, alleen was die bepaalde kabel blijkbaar niet geschikt voor de persoon in kwestie.

Je mist de essentie. Dat de verschillen hoorbaar zijn heb ik nergens ontkend. Het gaat mij er om dat vreselijk moeilijk te bepalen is of een verandering ook een verbetering is en dat negatieve aspecten van een nieuwe kabel pas op langere termijn gaan opvallen.  

O ja, en ik heb natuurlijk ook liever een slechte opname van Billy Holiday dan een referentieopname van ene Kari Bremnes, alleen heb ik n

Geplaatst door Henno Appel:

Paul is momenteel in het bezit van een oudere, niet-afgeschermde versie. Dit is niet het powercord wat in deze topic "ge-reviewed" is.

Morgen gaat de nieuwe versie op de post naar Paul, en ik hoop dat deze vrijdag bij Paul is. Desalniettemin zijn mijn ervaringen met de post de laatste tijd nogal "matig" (kerstdrukte?), dus ik "vrees" het ergste.

Aan de ander kant hoop ik voor de firma "NBS" dat een NBS Statement III powercord, met een originele prijs die 30 maal hoger is dan een XTC, beter klinkt. Lijkt me namelijk erg lullig als dit niet zo zou zijn.    :D    ;)

Zolang mijn niet-afgeschermde versie voldoende vrij ligt van nabijgelegen interlinks mag dat verder toch geen invloed hebben op de geluidskwaliteit? :rolleyes: Niettemin ben ik ook benieuwd naar de afgeschermde versie! :)

Zolang mijn niet-afgeschermde versie voldoende vrij ligt van nabijgelegen interlinks mag dat verder toch geen invloed hebben op de geluidskwaliteit?

Een afscherming verhoogt de capaciteit van een kabel, wat inhoudt dat de "filterende" werking betreffende hf groter is. Sommige, vooral digitale componenten, lijken daarvan te kunnen profiteren.

Een afscherming verhoogt de capaciteit van een kabel, wat inhoudt dat de "filterende" werking betreffende hf groter is. Sommige, vooral digitale componenten, lijken daarvan te kunnen profiteren.

Waarom dan niet gewoon een condensatortje parallel aan de stekker gezet......?

Henno

Leuk dat jij nu gereageerd hebt. Maar ik heb er nog een paar vragen bij.

-Ik gebruik een compromisloze euroconnector en netstekker (Furutech en Schuco). Dit levert (meetbaar in vergelijking met Gamma spul) een lagere contactweerstand op.

In welke orde van groote is die contactweerstand dan? En hoeveel lager is dat dan bij toepassing van Furutech en Schuco? En nog belangrijker: hoe uit zich dat dan klankmatig?

-De kabel heeft een (meetbaar) v

Lijkt me dat je dan (meer) versmeringen in de 50hz sinus krijgt.

Dat niet eens, maar een (grote) condensator is voor wisselspanning een weerstand, dus plaats je onnodig een permanente belasting op het net.

Ik heb nog nergens een c'tje zomaar direct op de 230V ingang zien zitten, wel een klein c'tje tussen de aarde en elke fase op een ingebouwd filterblok.

Dit kun je goed zien door de t.o.v. de aarde de wisselspanning naar elke fase te meten, je ziet dan 2x 115V~ ;)

Deze condensators hebben echter zo'n kleine waarde, dat van een serieuze belasting geen sprake is.

Overigens is de wisselstroomweerstand frequentie afhankelijk, je kunt deze berekenen met de formule Xc= 1/(2x π xF xC).

Greetinx

Andr

In welke orde van groote is die contactweerstand dan? En hoeveel lager is dat dan bij toepassing van Furutech en Schuco?  

Ik heb hier een relatief goedkope voorversterker staan, en heb hier "de trekproef" mee uit durven voeren. Een Furutech euroconnector heeft een dusdanige klemkracht dat de voorversterker makkelijk van de tafel kan worden getild aan het netsnoer. De meeste apparaten moet je "tegenhouden" zodra je de Furutech aansluit, anders schuift deze van je rack af.

Ik schat de klemkracht een factor 10 hoger in als bij een "normale" Gamma-connector.

Daarnaast gaat de Schuco netstekker een stuk "zwaarder" in het stopcontact als normaal.

En nog belangrijker: hoe uit zich dat dan klankmatig?

Een gedurfde uitspraak van mij, en helemaal omdat ik 'm vertel tegen een "anti" kabel adept: ;)

Dynamiek en transi

Right on Henno.

Als de XTC voor een fractie van de NBS $$$ prijs misschien "bijna" hetzelfde doet, dan krijg je van mij petje af voor je huiswerk.

Ook ik maak audio accesoires, en weet als geen ander wat een (jaren) tijd en moeite het kost om het goed te krijgen.

degene die het dan ook wel FF gaan maken voor nog minder : veel succes en sterkte gewenst.

We zullen zien of beter; HOREN.

XTC=NBS killer ??? eek.gif

Geplaatst door Edwin Snoek:

Ik denk dat het zo langzamerhand wel eens tijd wordt dat Henno een fabriekje uit de grond stampt.  :D

Hmmm 20 van die lekkere dames die aan het twisten zijn in een hok van 20 vierkante meter.   :D

Wat een wereldbaan.   :D

Edwin

Uiteraard met alleen een schortje aan voor het geval ze een paar van mooie kabels voor niks mee naar huis willen nemen! ;):D:D

Henno, maak je ook XLR kabels van langere lengtes (zeg 5 meter ofzo)?

Hoi Arjen,

Nee, althans, voorlopig niet. Door het 100% handwerk en de gebruikte constructie houdt het bij anderhalve meter ongeveer op. Was het maar waar dat ik simpelweg een stuk kabel van een rol kon trekken, pluggen erop, en hup klaar. Helaas...

Ik heb wel ide

Ik denk dat het zo langzamerhand wel eens tijd wordt dat Henno een fabriekje uit de grond stampt.   :D

Hmmm 20 van die lekkere dames die aan het twisten zijn in een hok van 20 vierkante meter.    :D

Wat een wereldbaan.    :D

Edwin

Je kunt in de toekomst altijd bij me solliciteren Edwin, als kwaliteitscontroleur ofzo. :) Ik ben alleen bang dat jij meer de kwaliteit van die topless dames in de gaten zult houden. :D;)

"Meneer, is deze kabel goed?"

"Tuurlijk meissie, ze zijn harstikke mooi!" :D

Ik ben alleen bang dat jij meer de kwaliteit van die topless dames in de gaten zult houden.       :D        ;)

Jij mag nooit meer raden. :D

Daarnaast zou ik ook graag de functie van "Hoofd van personeelszaken" willen uitvoeren. Kijk, ik wil natuurlijk eerst een Sollicitatie gesprek met de dames en dan zien wel weer verder. :D

"Meneer, is deze kabel goed?"

"Tuurlijk meissie, ze zijn harstikke mooi!"        :D

Je haalt me de woorden uit mond. :D

Edwin{zo, nu maar weer on-topic, want ik voel de bui al weer hangen} :rolleyes::D

Ik denk dat het zo langzamerhand wel eens tijd wordt dat Henno een fabriekje uit de grond stampt.  :D

Hmmm 20 van die lekkere dames die aan het twisten zijn in een hok van 20 vierkante meter.   :D

Wat een wereldbaan.   :D

Edwin

In Henno z'n fabriek vind je alleen maar "black ultimates"! ;) Ach, 't is weer eens wat anders! :D:D:D

Ik "vrees" dat de FPB serie een vast netsnoer heeft. De FPB 600 in ieder geval wel, maar ik weet niet zeker hoe het met de andere modellen uit die serie zit.    :rolleyes:

Ik dacht dat de vaste netsnoeren pas bij de laatste FPB modellen is geintroduceerd, maar zal het voor alle zekerheid eens navragen bij mijn 'leverancier'.