Jump to content

Verslag HiFi Show 8 november

PD
 Share

Recommended Posts

PD zijn luisterverslag.

8 november heb ik ook uitgebreid kunnen beluisteren naar de sets die voor demo werden gebruikt bij AudioSelectief in Sneek. De organisator van de show was AND Benelux. Zij zijn onder andere importeur van NAD, TACT, Dali, Taralabs. Uit die merken waren dan ook complete sets samen gesteld. De grote set bestond uit de grote Dali Euphonia MS-5

Nou PD, mooi verslagje hoor :)

Eerst ff een opmerking: ik had begrepen dat alleen de Helicons niet waren ingespeeld en de Euphonia's wel. Maar die waren dus ook niet ingespeeld? Nou, dan kan het dus alleen maar beter worden, want ik was best onder de indruk van die dingen.

Ben het trouwens niet met je eens v.w.b. de Transrotor Orfeo. Ik heb weliswaar niet echt goed kunnen vergelijken met de NAD S500, maar ik was toch niet meteen heel erg onder de indruk van de draaitafel. Iets wat ik eigenlijk wel had verwacht, omdat jij me zo lekker had zitten maken. Dat ik na het horen van de Orfeo ook wel aan de zwarte schijven zou gaan. Nou, mooi niet dus :P Had ik sowieso niet gedaan trouwens, omdat ik EN geen platen heb, EN geen geld voor een draaitafel (en zeker niet voor de Orfeo) EN met cd's best tevreden ben en dat ook veel handiger vind dan platen. Maar misschien moet ik nog maar eens in alle rust een goeie platen speler gaan vergelijken met een cd-speler (in dezelfde set met voor mij bekende muziek). Of misschien ook niet, want je zegt terecht dat je ze eigenlijk niet moet vergelijken omdat het 2 heel verschillende dingen zijn...

Ha Henrie,

Bedankt voor je reactie (toch nog iemand die het leest :P )! De beide speakers waren niet ingespeelt.. Deze donderdagavond hoop ik nog even te experimenteren met de MS-5's en de Helicon 400's in verschillende configuraties. Kijken wat een andere combinatie oplevert! :D

groeten, PD Hogeterp

Geplaatst door PD:

Ha Henrie,

Bedankt voor je reactie (toch nog iemand die het leest    :P )! De beide speakers waren niet ingespeelt.. Deze donderdagavond hoop ik nog even te experimenteren met de MS-5's en de Helicon 400's in verschillende configuraties. Kijken wat een andere combinatie oplevert!    :D

groeten, PD Hogeterp

Tja, jij hebt die mogelijkheid he. Mazzelaar :)

Voor wat het inspelen van de woofers betreft: ik heb m'n best gedaan, met het sublaag van 'A Life All Mine' van The Gathering en het gebeuk van Missunderstood van Dream Theater ;):P Dat nummer van The Gathering heeft trouwens ook zo'n piep die steeds hoger wordt, tot het niet meer hoorbaar is (voor mij iig). Geloof dat jij daar nog een opmerking over maakte. Dus de tweeters zijn nu ook wel wakker :D

Geplaatst door PD:

PD zijn luisterverslag.

De sets speelden beide op hoog niveau.

groeten, PD Hogeterp

Waarschijnlijk bedoel je "kunnen"

In aanmerking genomen dat beide speakers vrij nieuw waren, wellicht presteren ze als ze ingespeeld zijn beter, voor mij was dit echter geen hoog niveau :rolleyes:

Wetende wat het verschil kan zijn tussen een nieuwe en een ingespeelde speaker verbaast het me een beetje dat dit gebeurt met een demo. Men wil zich toch van z'n beste kant laten zien, en een matige of slechte indruk wis je heel lastig uit.

Mensen nemen geen genoegen met een excuus achteraf, die indruk staat gewoon.

Geplaatst door Ruud:

In aanmerking genomen dat beide speakers vrij nieuw waren, wellicht presteren ze als ze ingespeeld zijn beter, voor mij was dit echter geen hoog niveau   :rolleyes:

Nou, dan wil je niet weten hoe het hier bij mij klinkt... :rolleyes: Of misschien ook wel. Het klinkt hier heeeeeel anders :D:P

Geplaatst door cgm:

Wetende wat het verschil kan zijn tussen een nieuwe en een ingespeelde speaker verbaast het me een beetje dat dit gebeurt met een demo. Men wil zich toch van z'n beste kant laten zien, en een matige of slechte indruk wis je heel lastig uit.

Mensen nemen geen genoegen met een excuus achteraf, die indruk staat gewoon.

Ha CGM,

Je hebt gelijk! De standaard demo MS-5 modellen stonden in Belgi

Geplaatst door Ruud:

In aanmerking genomen dat beide speakers vrij nieuw waren, wellicht presteren ze als ze ingespeeld zijn beter, voor mij was dit echter geen hoog niveau    :rolleyes:

Hay Ruud,

Ze "kunnen" inderdaad op een nog hoger niveau spelen. Maar zoals gezegd vond ik persoonlijk de klankkleur van verschillende instrumenten op de Tact/Euphonia best overeen komen met de realiteit (voor zover mogelijk). Het schone en de clarity was voor veel mensen te veel van het goede.. De plaatsing en micro-dynamiek/informatie in het mid/laag waren niet op niveau. Denk simpelweg dat dit met inspelen te maken heeft! :)

groeten, PD Hogeterp

Geplaatst door Jitze:

De opsomming uit het duurdere segment laat allemaal speakers zien, die een eigen klankkarakter hebben, een Final is niet echt te vergelijken met een MS 5 en toch moet ik er niet aan denken een Final aan te schaffen als ik het geluid van de MS 5 niet kan waarderen ?

Overigens, ondanks het gegeven dat mijn speakers niet in het duurdere segment thuishoren, peins ik er niet over ze te ruilen voor  1 van de genoemde toppers, ook niet voor de aangehaalde referentiespeaker.

Groet Jitze

Ha beste Jitze,

Natuurlijk hebben de speakers een eigen karakter maar de MS-5 met Tact klonk ongelovelijk natuurgetrouw (gewoon de klank van een trompet of strijkers, zoals die is). En er zijn meerdere grote systemen (o.a. genoemd) met ook schone aansturing (relatief neutraal) die die prestatie kunnen leveren. Allemaal op hun eigen manier maar met duidelijke overeenkomsten qua klank. Iedereen die dagelijks zo'n systeem hoort en live wel eens wat beluistert begrijpt wat ik bedoel.

Welke speakers de voorkeur krijgen, blijft een persoonlijke kwestie. Als afluistering voor mijn opname's zou ik dolgraag zo'n systeem willen hebben. Voor dagelijks gewoon muziek luisteren zou ik misschien iets anders kiezen..

groeten, PD Hogeterp

Geplaatst door PD:

ongelovelijk natuurgetrouw (gewoon de klank van een trompet of strijkers, zoals die is).

Welke speakers de voorkeur krijgen, blijft een persoonlijke kwestie. Als afluistering voor mijn opname's zou ik dolgraag zo'n systeem willen hebben. Voor dagelijks gewoon muziek luisteren zou ik misschien iets anders kiezen..

groeten, PD Hogeterp

Eerlijk gezegd hoor ik wel eens systemen met speakers uit de hogere - prijs - klasse en regelmatig ook muziek in het wild, echter ik begrijp totaal niet wat je probeert over te brengen.

Vooral niet omdat je in eerste instantie roept dat het is zoals het in werkelijkheid zou klinken, vervolgens wil je dit wel om opnamen uit te luisteren, maar niet om op je gemak naar muziek te luisteren..............................

Tussendoor dan nog even een uitstapje naar het gegeven dat de speakers niet ingespeeld zijn en qua microdynamiek/informatie niet op niveau presteren, hier schrijf je eigenlijk,dat de klank niet op orde kan zijn en dit dan toch aanprijzen als zijnde de werkelijkheid ?

Hiermee loop je jezelf toch behoorlijk vast, lijkt mij.......................

Groet Jitze

Geplaatst door PD:

Natuurlijk hebben de speakers een eigen karakter maar de MS-5 met Tact klonk ongelovelijk natuurgetrouw.

Toch vond een aantal personen (waaronder ik) de NAD sneller/dynamischer, juist op de MS-5 (tov de TacT).

Naar mijn bescheiden mening behoort dit tot de belangrijkste kenmerken van natuurgetrouwheid.

Gerald.

Als jullie hem van twee kanten aanvallen bedoel je!

Pardon,

er is een vraag gesteld, kan dat niet echt als een aanval zien......................

:unsure: toch :unsure:

Groet Jitze

Pardon,

er is een vraag gesteld, kan dat niet echt als een aanval zien......................

:unsure: toch :unsure:

Groet Jitze

Sorry voor de onduidelijkheid Jitze,

Hij verwijst naar het hifi.nl forum, daar is eenzelfde soort topic geopend.

Hallo puur,

Als hij vastloopt zeg je.

Vind jij dat hij daarop had moeten reageren?

Met alle respect MJ, maar niemand viel PD aan. Ik stelde vragen en diverse mensen hadden gefundeerd een andere mening dan PD.

Dan blijf hij ineens weg. Ik had gehoopt dat er nog gereageerd zou worden en heb dit zelfs via PM nog duidelijk gemaakt.

Met alle respect, het woordje "gefundeerd" is ook sterk subjectief. Iedereen heeft een eigen werkelijkheid.

Persoonlijk wil ik alleen maar op een prettige manier naar muziek luisteren. Of het de werkelijkheid benaderd zal me mijn r**t roesten. Ik denk dat voor vele (niet professionele luisteraars) met top hifi het zo is dat het je raakt of niet. Als het je raakt, dan vind je het mooi.

Ik ben blij dat ik een niet professionele luisteraar ben ;)