Jump to content

High End 2003 Frankfurt

Recommended Posts

Geplaatst door [[Game]]:

Dat was dus ook het eerste dat in mij opkwam...

ik heb echter geen bevredigend antwoord gehad over de vraag of dat ding (de crown 2)

net zou mooi klinkt in het hoog etc, als een supermooie klasse a versterker.

game.

Ik vind de K2 zelfs mooier, open, 3D, snel en gekontroleerd, en helemaal niet agressief, gewoon super echt. Maak je maar niet druk, je krijgt de kans om het zelf te vergelijken met een FPB600 of de FPB 250M. Binnenkort gaan we ook naar iemand met Wilson Watt puppies 6.0 met een 600, dat wordt helemaal een feest :D

Rene

Geplaatst door [[Game]]:

Dat was dus ook het eerste dat in mij opkwam...

ik heb echter geen bevredigend antwoord gehad over de vraag of dat ding (de crown 2)

net zou mooi klinkt in het hoog etc, als een supermooie klasse a versterker.

game.

Ik weet het ook (nog) niet, maar het feit dat het hoog en midden weinig aandacht krijgt tijdens deze promotietoer vind ik toch wel jammer :rolleyes:

Het lijkt wel SACD, je wordt overdonderd door het ene (toevallig weer het laag), terwijl het andere minder mooie gemaskeerd wordt (zo ook weer in Frankfurt, SACD is nog steeds zodanig herkenbaar dat ik het niet hoef).

Andr

Hoi Bas :)

Weet je wat ze een keer uit moeten vinden in Klasse AB versterkers, dat is een processor die de rustsroom continu in de gaten houd maar ook corrigeerd. ik erger me telkens mateloos aan versterkers die je weer opnieuw af moet regelen omdat de ruststroom weer verlopen is. Het nadeel van het verlopen is, dat de versterker klankmatig niet stabiel is en telkens verloopt. Dan slipt het geluidsbeeld weer dicht door een te hoge ruststroominstelling, en dan weer een te vervormd mid en hoog door een te lage instelling. kijk, als de instelling nou om de 2 jaar zou verlopen dan zou ik er geen moeit mee hebben, maar binnen 2 maanden gaat het vaak al mis, en kun je de boel weer opnieuw afregelen. Ik heb dat met vele Marantz versterkers meegemaakt, maar ook Yamaha's, Nads, Kenwood, Sony enz enz. het is altijd weer hetzelfde liedje.

Als de fabrikanten nou eens een processor ontwikkelen die de rustroom in de gaten houd en evt corrigeerd, dan heb je dat probleem ook niet meer. Luister je altijd in grote lijnen naar hetzelfde geluidsbeeld en hoef je je geen zorgen meer te maken over het verlopen van de ruststroominstelling.

Misschien iets voor jou om zo'n processor te ontwikkelen. :)

Edwin

Geplaatst door Edwin Snoek:

Hoi Bas    :)

Weet je wat ze een keer uit moeten vinden in Klasse AB versterkers, dat is een processor die de rustsroom continu in de gaten houd maar ook corrigeerd. ik erger me telkens mateloos aan versterkers die je weer opnieuw af moet regelen omdat de ruststroom weer verlopen is. Het nadeel van het verlopen is, dat de versterker klankmatig niet stabiel is en telkens verloopt. Dan slipt het geluidsbeeld weer dicht door een te hoge ruststroominstelling, en dan weer een te vervormd mid en hoog door een te lage instelling. kijk, als de instelling nou om de 2 jaar zou verlopen dan zou ik er geen moeit mee hebben, maar binnen 2 maanden gaat het vaak al mis, en kun je de boel weer opnieuw afregelen. Ik heb dat met vele Marantz versterkers meegemaakt, maar ook Yamaha's, Nads, Kenwood, Sony enz enz. het is altijd weer hetzelfde liedje.

Als de fabrikanten nou eens een processor ontwikkelen die de rustroom in de gaten houd en evt corrigeerd, dan heb je dat probleem ook niet meer. Luister je altijd in grote lijnen naar hetzelfde geluidsbeeld en hoef je je geen zorgen meer te maken over het verlopen van de ruststroominstelling.

Misschien iets voor jou om zo'n processor te ontwikkelen.   :)

Edwin

Beste Edwin,

Die bestaan gelukkig hoor. Bij een krell FPB of KSA-S amp wordt de rustroom softwarematig gecontroleerd, en elke keer dat je het apparaat aanzet wordt deze gecalibreerd.

Ook de Crown (al werkt deze eindtrap volgens een heel ander principe) wordt software matig in de gaten gehouden. Zo wordt de rustroom door een DSP board geregeld.

Overigens, loont het de moeite om de veel gebruikte open potmeters te vervangen voor gesloten alps types. en dan ook nog met stappen schakelaar. Je zult zien dat het verloop dan veel minder is. Het probleem zit hem voornamelijk bij de rotte stelpots die ze gebruiken.

Maargoed, ik ben geen DSP programeur. wel zijn we met iemand bezig die dat wel is. En mocht er ooit een ontwerp van onze hand komen, gaat hij DSP sturingen op maat maken.

Trusten :)

Bas

Die bestaan gelukkig hoor. Bij een krell FPB of KSA-S amp wordt de rustroom softwarematig gecontroleerd, en elke keer dat je het apparaat aanzet wordt deze gecalibreerd.

ik weet dat krell dit ook heeft. Maar in het Klasse A bereik is een minimaal verloop zo goed als niet hoorbaar. het maakt niet uit of hij verloopt van bij 25 Watt klasse A naar bijv 22 Watt. Niemand die dit verschil hoort. Net zoals bij de PM80. in klasse A was het verloop niet hoorbaar. maar een minimale verschuiving van een paar mv in Klasse AB, en het totale geluidsbeeld klonk weer anders. Bij Klasse AB schakelingen luistert dit veel gevoeliger heb ik gemerkt.

Volgens mij is zo'n schakeling voor AB versterkers niet eens zo complex als het lijkt. Maarja vind het maar eens uit. :)

Weltrusten. :)

Edwin

we hebben verschillende kabels, van pro-audio tot aan highend, Monster, Straight-wire

en mischien dat iemand anders ook zijn kabels wil meenemen

Ik kan nog wel een set MIT T2 LS (2x12ft) en een set Audiotruth Forest bi-wire (2x4m) meenemen cool.gif

Geplaatst door Ome Henk:

Ik wacht nog steeds op die uitnodiging van mij    :rolleyes:     ;)

'T zou al niet leuk zijn om te horen dat je uitnodiging afgewezen wordt, maar negeren... is erger    :(

Helaas zit er dan niets anders op om mezelf uit te nodigen   :D Is er nog een plaatsje vrij   confused.gif En nee, ik neem m'n Ushers niet mee   :rolleyes:

Hallo Henk :)

Iedereen is welkom, jij ook :). Binnenkort volgt meer informatie.

Groetjes

Rene

Let je even niet op, wordt er (tussen alle vetes door) een soort alternatieve meeting georganiseerd.

Ik heb ook wel interesse in een slam-party (als er nog plaats is).

Wellicht is zo'n K1 of K2 (of K3?) een interessante kandidaat voor mijn toekomstige Lambda 12" woofers (die worden ingezet tot 150 Hz. Met een f3 van 26.7 Hz in een 130 liter gesloten behuizing toch wel een redelijk slamvermogen, denk ik. Pe max is toch 500 watt.)

Mogelijk ter vervanging voor de Plinius SA50, want die verbruikt voor zijn 50 watt toch wel heel wat(t) (650).

Geplaatst door Duck-Twacy:

Let je even niet op, wordt er (tussen alle vetes door) een soort alternatieve meeting georganiseerd.

Ik heb ook wel interesse in een slam-party (als er nog plaats is).

Wellicht is zo'n K1 of K2 (of K3?) een interessante kandidaat voor mijn toekomstige Lambda 12" woofers (die worden ingezet tot 150 Hz. Met een f3 van 26.7 Hz in een 130 liter gesloten behuizing toch wel een redelijk slamvermogen, denk ik. Pe max is toch 500 watt.)

Mogelijk ter vervanging voor de Plinius SA50, want die verbruikt voor zijn 50 watt toch wel heel wat(t) (650).

Beste Ducktwacy,

Reken maar dat dat feest wordt! Het is doodzonde al dat klasse A vermogen te verstoken in alleen het laag. De Crown is superefficient, en gebruikt idle niet meer dan 14 watt van het net.

Je laag zal ongekend worden, dat is iets wat ik kan garanderen!

Groeten,

Bas

Als je wat aan die dempingsfactor wil hebben moet je die versterkers ook direct achter je speakers zetten met een hele korte LS interlink. Anders blijft er door de weerstand van je LS kabel weinig van die extreem hoge dempingsfactor over.

En Gerrit 10K is standaard voor Pro spullen. De meeste Pro uitgangen kunnen zonder probleem 600 ohm aansturen. Maar een beetje VV die zijn geld waard is kan ook zondermeer die 10K aansturen hoor. Met buizen kan dat wat genuanceerder liggen.

Crown is i.d.d. over het algemeen niet stuk te krijgen. Heb er lange tijd een als testversterker gehad. Het was destijds de enige 1 KWatter die de moeite waard was (met een paar flinke blowers erin ;) ). Ondanks al het gemartel gaf ie geen krimp.

cool.gif

Geplaatst door Pjotr:

Als je wat aan die dempingsfactor wil hebben moet je die versterkers ook direct achter je speakers zetten met een hele korte LS interlink. Anders blijft er door de weerstand van je LS kabel weinig van die extreem hoge dempingsfactor over.

En Gerrit 10K is standaard voor Pro spullen. De meeste Pro uitgangen kunnen zonder probleem 600 ohm aansturen. Maar een beetje VV die zijn geld waard is kan ook zondermeer die 10K aansturen hoor. Met buizen kan dat wat genuanceerder liggen.

Crown is i.d.d. over het algemeen niet stuk te krijgen. Heb er lange tijd een als testversterker gehad. Het was destijds de enige 1 KWatter die de moeite waard was (met een paar flinke blowers erin   ;) ). Ondanks al het gemartel gaf ie geen krimp.

cool.gif

Beste Peter,

Hahaha dat was dus ook mijn plan. Een rack (stealge) achter de matrix 800, en de crowns (gebrugd als monoblok) met de rug tegen de LS terminals van de B&W aan. En dan met maximaal 15 cm. Massief OFC koper doorverbinden.

Maargoed, Een gemiddelde amp heeft een veel en veel lagere dempingsfactor, daar blijft dan helemaal niets meer van over.

Leuk dat je de stabiliteit's eigenschappen van de crown noemt. Zonder grappen, ik heb gehoord dat ze ergens bij een fabriek Crown's gebruiken om enorme motorgestuurde luiken aan te sturen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Peter,

Hahaha dat was dus ook mijn plan. Een rack (stealge) achter de matrix 800, en de crowns (gebrugd als monoblok) met de rug tegen de LS terminals van de B&W aan. En dan met maximaal 15 cm. Massief OFC koper doorverbinden.

Maargoed, Een gemiddelde amp heeft een veel en veel lagere dempingsfactor, daar blijft dan helemaal niets meer van over.

Leuk dat je de stabiliteit's eigenschappen van de crown noemt. Zonder grappen, ik heb gehoord dat ze ergens bij een fabriek Crown's gebruiken om enorme motorgestuurde luiken aan te sturen.

Groeten,

Bas

Bas niet om je af te vallen maar was jij niet diegene die beweerde dat een dempingsfactor > dan 50 onzin was?

En ja dat is het ook want doorgans is een dempingsfactor van 10 al voldoende.

Al die mensen die dan een buizenversterker hebben zijn dan mooi in de aap gelogeerd want daar kan je nauwelijks spreken van een dempingsfactor en toch zijn er velen die er dik tevreden mee zijn.

Zeer hoge dempingsfactoren verraden alleen maar dat er sprake is van zeer veel correctie zoals overal terug koppeling en daar zijn de meningen nog al over verdeeld.

Nu hoor je mij natuurlijk niet zeggen dat een crown of whatecer niet zou klinken met zo,n hoge dempingsfactor alleen kan je je afvragen wat het nut er van is .

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

Hoge dempingsfactor = Strakker laag.

Is waar maar pm en nabij de 10 is al hoog genoeg laat staan met 50 of 100 of 1000 je kan je dan afvragen of er niet meer naar cijfertje,s gekeken wordt dan dat er naar het geluid geluisterd wordt.

Ikzelf zit dus op een dempingsfactor van 50(gebrugd normaal 100) en ondervind absoluut geen last van een ongecontroleeerd laag laat staan dat je de speakers zoals bij buizenversterkers het geval is ongecontroleerd ziet bewegen .

Hetzelfde geld voor de totale harmonische vervorming daar kanje heel ver in gaan maar het heeft geen zin lager dan 0,1 % is doorgaans onzin want kijk alleen al even naar de vervorming van je speakers zelf.

Dergelijke cijfers worden echter geroemd alsof ze van wereldbelang zijn en er zijn heel veel mensen die zonder te luisteren een versterker kopen alleen voor de specificaties zonder eerst te luisteren en dat vind ik heel jammer.

Nogmaals doorgaans zeggen goede cijfers meer over de correctie schakelingen dan over het geluid.

De TIM dient echter wel zo laag mogelijk te zijn