RP Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door JSA: Dit lokt naar arrogantie Bas (oja, dat had je al bevestigd ) Hoe een CB anders moet klinken dan bij jou? Simpel, het moet echt klinken. En dat heb je van te voren al gezegd dat het midden/hoog een stuk beter kon, duson weg, en vincent erin En je hebt ook van te voren gezegd dat ik het waarschijnlijk niet super mooi zou vinden, omdat ik een andere smaak heb, dus oud nieuws verder Gelukkig, ik zat er al mee in mijn maag dat jij ook op de demoavond zou komen, maar das dus duidelijk ... , ga nu maar weer verder slijmen boven je vincentje, en sparen voor een Crown K1...beter nog eerst maar een voorversterker is het niet Jaspie Rene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 ganu maar weer verder slijmen boven je vincentje Zeg Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
RP Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Edwin Snoek: Zeg Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door RP: Gelukkig, ik zat er al mee in mijn maag Speel dan ook niet zo hard dat jij ook op de demoavond zou komen, maar das dus duidelijk ... Het laag van een crown is waanzinnig, alleen hoor je het dan weer op die B&W's, andere speakers zou leuker zijn om een algemene indruk te kunnen krijgen. ganu maar weer verder slijmen boven je vincentje, en sparen voor een Crown K1...beter nog eerst maar een voorversterker is het niet Jaspie Kijk, dit vind ik nou weer niet zo aardig van je. Ik weet heel goed hoe je zat te kwijlen bij Vincent op de beurs. Als je niet tegen kritiek kunt, ok, maar smaken verschillen gewoon. En wie weet draai ik straks ook wel met een K1, dat zie ik dan wel weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RP Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door JSA:Kijk, dit vind ik nou weer niet zo aardig van je. Ik weet heel goed hoe je zat te kwijlen bij Vincent op de beurs. Als je niet tegen kritiek kunt, ok, maar smaken verschillen gewoon. En wie weet draai ik straks ook wel met een K1, dat zie ik dan wel weer. ik houd alleen maar van onderbouwde kritiek, Gezeur van jou brengt/voegt niets toe. Dat smaken verschillen mag duidelijk zijn, alleen je bent verschrikkelijk eigenwijs en jalours, als die K2 de B&W in zijn grip heeft, (de krell heeft het daar nog moeilijk mee) dan is het echt een makkie op andere speakers, en hiermee doel ik dat het dus ook een gedetaileerde Bass zal zijn en ook het midden en hoge, (de B&W heeft absoluut bi-amping nodig om ook goed te presteren, ook meteen Krell, om homogeen in het midden en hoge te klinken, dat heeft alles te maken met de opbouw van het filter van de afzonderlijke units). Jij hebt bij Bass alleen maar 1 K2 op de B&W's gehoord, een kenner weet dan al goed wat 2 op deze speaker zal doen, maar dat heb ik je al tigmalen uitgelegt dat de situatie niet ideaal nog was vwb midden/hoog aansturing. Op de beurs heb ik "geen" vincent gehoord, alleen maar zien staan, en stond er zeker niet bij de kwijlen, dat doe ik wel bij mijn Krells en binnenkort op de K2's , Ik kan er ook niets aan doen dat je net geinversteerd hebt in een vincent...tja Rene Link to comment Share on other sites More sharing options...
RP Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Sherwin:Ik ben het er mee eens dat jasper gruwelijk eigenwijs is en hiermee afentoe wat klappen wil ontvangen en een gruwelijk harde trap onder zijn zak... Maar laat hem op zijn minst een KLEIN beetje in zijn waarde Mvgr, Sherwin Ik zal weer normaal reageren Sher... dit kan echt niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Hallo!? Mijn gezeur? Mag ik ook eens iets zeggen, of ben je gelijk bang dat het Crown plannetje in de soep loopt? Ten eerste, ik had het tegen Bas. Jij voelt je blijkbaar aangesproken, dat moet je zelf weten. Maar dat voegt pas niks toe, ja, tot een welles/nietes conversatie waar ik geen zin in heb. Ik weet tenminste precies wat ik wil, en ik hoef geen andere mensen om me heen die zeggen wat ik moet doen. Ik ben niet degene die impulsief is, mensen achterna loopt en elke keer weer wat anders wil. Ten tweede, ik ben een gozer van 18 jaar. Mijn budget ligt in een hele andere prijs categorie dan de jouwe. Ik geef het ook veel liever uit aan muziek dan aan domme hifi. Dat je elke keer weer met Vincent op de proppen komt en de rest van mijn set, ook al is het bedoeld als grapje, vind ik zeer onterecht en komt bij mij over als een teken van lafheid. (LHML) Je moet roeien met de riemen die je hebt, en ik heb in mijn geval niks beters kunnen nemen dan een Vincent. Waarom ben ik eigenwijs en jaloers als ik een mening heb die niet gedeeld wordt door "jullie"? Waarom zou ik jaloers zijn op iets waar ik kritiek op heb. Klinkt onlogisch, en dat is het ook. Jij hebt bij Bass alleen maar 1 K2 op de B&W's gehoord, een kenner weet dan al goed wat 2 op deze speaker zal doen, maar dat heb ik je al tigmalen uitgelegt dat de situatie niet ideaal nog was vwb midden/hoog aansturing.Dit heb ik ook al 2x gezegd in mijn vorige postings. Maar daarom mag ik er toch wel kritiek op hebben? (als je goed leest heb ik het ook onderbouwd, helaas niet met cijfertjes nee)Maar zo blijf je bezig, dan was dit weer niet optimaal dan weer was dat niet optimaal. Een kenner weet ook dat Crown misschien niet het walhalla is op het mid/hoog gebied. Dit wordt namelijk als kanttekening bij veel reviews vermeld. Ze staan bekend om hun laagcontrole, niet om hun midden/hoog. Als je er dan nog 6 stuks erbij zet en het gelijk in de hemel beland, betwijfel ik. Althans, met gewone conventionele weergevers. Verder ben ik het helemaal met Don eens. P.S. Jazzluva en ik hadden de Crowns al veel eerder op het oog voor het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door JSA:Hallo!? Mijn gezeur? Mag ik ook eens iets zeggen, of ben je gelijk bang dat het Crown plannetje in de soep loopt? Ten eerste, ik had het tegen Bas. Jij voelt je blijkbaar aangesproken, dat moet je zelf weten. Maar dat voegt pas niks toe, ja, tot een welles/nietes conversatie waar ik geen zin in heb. Ik weet tenminste precies wat ik wil, en ik hoef geen andere mensen om me heen die zeggen wat ik moet doen. Ik ben niet degene die impulsief is, mensen achterna loopt en elke keer weer wat anders wil. Ten tweede, ik ben een gozer van 18 jaar. Mijn budget ligt in een hele andere prijs categorie dan de jouwe. Ik geef het ook veel liever uit aan muziek dan aan domme hifi. Dat je elke keer weer met Vincent op de proppen komt en de rest van mijn set, ook al is het bedoeld als grapje, vind ik zeer onterecht en komt bij mij over als een teken van lafheid. (LHML) Je moet roeien met de riemen die je hebt, en ik heb in mijn geval niks beters kunnen nemen dan een Vincent. Waarom ben ik eigenwijs en jaloers als ik een mening heb die niet gedeeld wordt door "jullie"? Waarom zou ik jaloers zijn op iets waar ik kritiek op heb. Klinkt onlogisch, en dat is het ook. Dit heb ik ook al 2x gezegd in mijn vorige postings. Maar daarom mag ik er toch wel kritiek op hebben? (als je goed leest heb ik het ook onderbouwd, helaas niet met cijfertjes nee) Maar zo blijf je bezig, dan was dit weer niet optimaal dan weer was dat niet optimaal. Een kenner weet ook dat Crown misschien niet het walhalla is op het mid/hoog gebied. Dit wordt namelijk als kanttekening bij veel reviews vermeld. Ze staan bekend om hun laagcontrole, niet om hun midden/hoog. Als je er dan nog 6 stuks erbij zet en het gelijk in de hemel beland, betwijfel ik. Althans, met gewone conventionele weergevers. Verder ben ik het helemaal met Don eens. P.S. Jazzluva en ik hadden de Crowns al veel eerder op het oog voor het laag. beste jasper . laat je toch niet gek maken door die baskickers man . ze willen laag en strak en dikke versterkers en peperdure speakers maar uiteindelijk staat het nog altijd in een doorsnee huiskamertje met betonnen vloeren wanden en plafond ,en blijft er van al dat strakke laag geen snars over als een ongecontroleerd geboem binnen de betonnen wanden van hun stulp . beter geen laag dan laag wat niet in de huiskamer past . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Sherwin: Ben ik een basskicker dan? Ik houd wel van gecontroleerd laag, want dit zorgt voor strakke (niet uitslingerende pulsen) die er nog een GROTERE zooi van maken in een doorsnee blok van beton en plankjes! Maar ik vind het midhoog even net zo belangrijk, ik test die crown een keer, is het laag super en midhoog niet dan hoef ik hem ook niet (misschien bi-amp op laag), maar ik ben tevreden met mijn vMedevoort die het zoiezo op ALLE gebieden goed doet. Mvgr, Sherwin maar hoe krijg je in je huiskamer "gecontroleerd laag" ? je hebt wel de controle over de woofers ,maar niet over de akoustiek . je moet dus een crown hebben in kombinatie met de bheringer ultracurve . of heb ik het nou mis . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Beste Jasper, Ik heb geen moeite met je kritiek. Mijn eerdere post sloeg op je verhaal over pakkend laag. Het midden-hoog kwam nog niet eens ter sprake. Mijn probleem soms is, dat je elke week weer wat anders roept. Dat jij weet wat je wilt, is alleen maar beter. Als je in je hoofd hebt wat je mooi vind, vind je die combinatie vanzelf wel. Alleen als het gaat om natuurgetrouwe reproductie is er eigenlijk geen discussie mogelijk. Iedereen heeft andere oren, maar een alt viool in het concert gebouw klinkt zo als ie klinkt. Stel audiofiel A heeft een dip in het tophoog in zijn gehoor. Audiofiel B heeft weer een andere laagkarakterestiek in zijn gehoord. Dat doet er niet toe. Beide audiofielen kunnen refereren aan de alt viool in het concert gebouw. Wat ik dus wil zeggen, dat het me opvalt dat mensen die zelf muzikant zijn, of dagelijks met muziek en live instrumenten bezig zijn, hebben over het algemeen dezelfde mening over wat goed is, en niet goed is. Zo heb ik dus mijn twijfels over jou beoordelingsvermogen betref apparatuur, aangezien jij verschiltonen tussen mensen in een koor, in eerste instantie als vervorming aanwees van je loopwerk/dac combi. Een fender rohdes niet herkent...? Iemand die veel met live muziek bezig is, zou zo'n speler meteen de hemel in prijzen, omdat die precies doet zoals het in het echt ook is. Maargoed, dat geeft helemaal niet, iedereen is op zijn eigen manier met deze hobbij bezig. Maar zodra er iets gezegd wordt over een contrabass, wat na mijn inziens onjuist is, dan wil ik daar helaas wel tegenin gaan. Betreft je verwoording over "Crown plannetje" beticht je mer dus weer van dat ik mensen dingen loop aan te smeren, en dat vind ik uit jou mond zeer onterecht. Je hebt diverse interlinks van mij voor niets liggen. Ik heb je gruwlijk gematst met je reparatie's. Heb voor niets je remote en netsnoer gefixt, en wou je helpen met speaker onderdelen. Dus kom mij niet verwijten dat ik een vieze handelaar ben (want daar komt het op neer). Crown verkopen wordt ik niet rijk van, en al halen ze het uit amerika, of weet ik het waar vandaan. Dan zit ik daar nog niet mee. Deze zeg maar promotie tour is puur uit ons eigen enthousiasme voor een bepaald product. Als mensen dan bij mij een Crown willen bestellen mooi! Maar dat is niet het doel. Je kunt wel zeggen dat jij en andere personen eerder met Crown bezig waren, maar tot voorkort bij mij heb je ze nooit gehoord. En voordat ik er meer dan een jaar geleden al over begon, kende jij die dingen nog niet eens. Maargoed, ik hou het hierbij. Ik heb nu gezegd wat ik zeggen wilde, en ik hou erover op. Algemeen: Je kunt er oneindig over discusseren, maar amps met een lage dempingsfactor, en een niet stabiele spannignsversterker zullen altijd iets toevoegen wat er niet bijhoort. Of anders gezegd, dat doen de woofers, omdat ze niet doen wat het oorsrpnkelijke signaal heeft. Kick jij daarop, prima, dan zijn we uitgelult. If it's sounds good for you, it is good! Eric, Ik denk toh echt dat je eens een keer langs moet komen in mijn betonnen hok e hoort mij niet beweren dat je live 100% kunt evenaren thuis. Als dat het doel zou zijn, kunnen we net zo goed stoppen. Los van dat je thuis nooit het geluid krijgt, van het amsterdamsconertgebouw, mis je ook de sfeer, de spanning en de gelaatsuitdrukking van de muzikanten. Thuis beluisteren zie ik dus ook als een andere beleving van muziek reproductie. Neem maar van mij aan dat een amp heel veel invloed heeft op jou laag in je akoestiek. Maargoed, dat is in woorden niet uit te leggen, dat moet je zelf gewoon een keer meemaken om me te geloven. Er zijn natuurlijk meer amps die dat kunnen. Krell, Rotel, Aragon, Array, vM, AVM en nog een handje vol. De Crown is dan de overtreffende trap voor mensen die ook echte drive en douw willen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: Is dit niet een contradictie Bas De contrabas die Jasper ervaart/hoort, hoeft toch niet dezelfde te zijn, zoals jij 'm ervaart/hoort Lag het 'm niet in de opname Mischien moet je het zo zien: mensen die houden van versterkers met een hoge dempingsfactor willen het geluid zoals je het naast het instrument waarneemt, mensen die een lage dempingsfactor prefereren zitten graag achter in de zaal tegen de muur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: Is dit niet een contradictie Bas De contrabas die Jasper ervaart/hoort, hoeft toch niet dezelfde te zijn, zoals jij 'm ervaart/hoort Lag het 'm niet in de opname Best Henk, In dit geval refereer ik aan dezelfde opname die we beide hebben. Maargoed ik hou erbijdeze graag over op, voordat ik mensen tegen het zere been ga schoppen. Ik heb trouwens de ontwerper van jou speakers gezien in milaan Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Gerrit Harteveld: Mischien moet je het zo zien: mensen die houden van versterkers met een hoge dempingsfactor willen het geluid zoals je het naast het instrument waarneemt, mensen die een lage dempingsfactor prefereren zitten graag achter in de zaal tegen de muur. Beste Gerrit, Zoals eerder aangegeven is niet alleen de dempingsfactor verantwoordelijk voor strak laag. Maargoed laat ik het zo zeggen. Een versterker die de woofer absoluut kan controleren, laat een opname die achterin de zaal is opgenomen, als achterin de zaal Een opname die van dicht bij is opgenomen, van dichtbij . Duidelijker kan ik het niet stellen Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: Volgens mijn info hebben ze de schema's op die oude eindbakken van Threshold opgekocht. Of die ook goed klinken 'K zou het niet weten. Damm, dan gaat het dus verder dan alleen een uiterlijke copie Ach beter goed gecopieerd, dan slecht ontworpen De threshold's klonkn heel erg goed. En de Usher bakken met Usher weergevers ook op de beurs. Het zullen ongetwijfeld qua versterkers hele goede bakken zijn. Alleen vond ik het soldeerwerk, en de afmontage van de opengewerkte Usher eindtrap net iets te slorig, en rommelig. Vincent doet dat veel netter. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Ee lage uitgangsimpedantie van een eindversterker is mooi meegenomen dat ben ik met de boven gelezen verhalen natuurlijk eens. Vandaar ook dat goede versterkers dikwijls zijn uitgerust met veel lichtere eindtransistoren ipv een paar heel grote. Zo heeft Flaoting nog eens een versterker geha d met wel heel veel kleine transistoren in de eindbak en uiteraard veel kleine elco,s in de voeding. Beide een garantie voor een goed geluid en inderdaad van grote invloed op de dempingsfactor maar dit zijn niet alleen de garanties voor een hoge dempingsfactor en daar hoor ik niemand OOK BAS niet over terug. Juist die versterkers die heel veel correctie schakelingen nodig hebben zullen ook een hoge dempingsfactor hebben en dat is dus mijn verhaal dat van die kant gezien je niet kan spreken van een verschrikkleijk goede versterker als de basis niet goed is. Uiteraard is een merk als Crown goed dat staat buiten kijf dat wist ik al heel lang geleden want crown verstrekers worden al heel lang gebruikt in de PA wereld en voor zover ik weet zijn ze niet japot te krijgen bij wat voor een belasting dan ook en dat hoort ook zo want juist daarom zijn ze voor een PA systeem uitermate geschikt solid as a rock. Jammer vind ik het dus te zien dat ik geen onderbouwd antwoord krijg op mijn veronderstelling dat het dus niet vanzelfsprekend is dat een versterker met een hoge dempingsfactor beter zou zijn. Maar goed gelukig weet ik de antwoorden zelf wel alleen had ik dus graag de onderbouwde meningen van andere gehoord en niet alleen van een crown versterker waarvan iedereen wel weet dat die dingen gewoon goed zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend dat een versterker met een hoge dempingsfactor een goede versterker is, echter, een versterker met een lage dempingsfactor is altijd k#t ongeacht het naamplaatje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Don van der Deijl: Beide een garantie voor een goed geluid en inderdaad van grote invloed op de dempingsfactor maar dit zijn niet alleen de garanties voor een hoge dempingsfactor en daar hoor ik niemand OOK BAS niet over terug. Beste Don, dan heb je niet goed gelezen daarom quote ik mijn eerdere post nog een keer zie hieronder Beste AJ, Dat is juist. De dempingsfactor is frequentie en ls impedantie afhankelijk. In het laag is de dempigsfactor overigens meestal hoger dan in het hoog. De inwendige weerstand van de AMP is overigens wel vaak lager dan 0,1 ohm. meerdere torren parrallel verlagen oa. de inwendige weerstand. De formule die alle fabrikanten toepassen is: Rs=luidspreker impedantie Ro=amp uitgangsimpedantie Dempingsfactor= Rs/Ro Helaas wordt hier geen rekening gehouden met de weerstand van de bekabeling, connectoren etc. en zoals je aangaf de DC (Re) weerstand van de speaker. Om dan nog maar te zwijgen over de serie weerstand van seriele filters. Dus als we het op die manier bekijken krijgen we hele andere waardes De DC weerstand (Re) van de luidspreker, en de uitgangs impedantie van de amp moet je bij elkaar optellen. Dan de Ls impedantie (Rs) delen door de totale weerstand. Dus: Dampingsfactor= Rs/Re+Rs Fabrikanten houden met de metingen nooit rekening met de Re. De uiteindelijke dempingsfactor van het totale systeem bereken je als volgt. Ro=uitgangsimpedantie amp Rc=weerstand connector Rw=Weerstand ls kabel Re=Luidspreker DC weerstand. De totale weerstand is dus: Rtotaal=Ro+Rc+Rw+Rdc Dempingsfactor= Rs/Rtotaal. Toch zegt de dampingsfactor niet alles over de controle (maar wel des te meer over de uitgangsimpedantie van de amp). Zeker niet minder belangrijk voor woofer controle is een absoluut stabiel voltage. Zoals we wel weten, een luidspreker heeft nooit een vast impedantie karakterestiek. Wat ooit 8 Ohm was, kan bij bepaalde grequentie's ineens 3 ohm zijn, en bij andere frequentie's weer 20 Ohm. Heel belangrijk hierbij is dat als een amp bij 8 Ohm 5 volt geeft, dat dezelfde 5 volt helemaal intakt moet blijven bij wisseldene impedatnie's. Wanneer dit niet zo is (zoals dus bij veel amps) kan de woofer nooit zijn ideale beweging maken, en verliest de amp zijn controle. De spanning kunnen we zien als de besturing van de woofer. De stroom als de hoeveelheid energie die naar de woofer wordt gestuurd Bij veel amps waneer er veel stroom geleverd moet worden, zakt het voltage in elkaar. met name bij zakkende impedanties. Wanneer dit gebeurd gaat het laag dus al verliezen in impuls en strakheid. De woofer volgt niet meer de golf zoals aangeboden door de bron. Maargoed, het voltage moet stabiel zijn, maar bij halverende impedanties moet er ineens 2 keer zoveel stroom geleverd worden. dit komt neer op 2 keer zoveel vermogen in watt, (P=UxI/R). En daar gaat het mis met de meeste amps. De voeding trekt het niet, e omdat er twee keer zoveel current gevraagd wordt, zakt de spanning in elkaar. Dus amps met een lage dempingsfactor, maar die wel absoluut voltage stabiel zijn, kunnen weleens veel gecontroleerder klinken dan eentje met een hoge dempingsfactor en matige voeding. Dus de controle van de Crown zit hem niet in de eerste plaats in zijn dempingsfactor, maar mede omdat hij tot extreme situaties voltage stabiel is, en daarbij een enorme stroom kan leveren. Doorgaans veel meer dan het gros van de highend versterkers. Dat is ook niet zo gek, het is ontworpen voor Pa gebruik, waar grote subs, en klusters aangestuurd moeten worden. Groeten, Bas Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Gerrit Harteveld:Natuurlijk is het niet vanzelfsprekend dat een versterker met een hoge dempingsfactor een goede versterker is, echter, een versterker met een lage dempingsfactor is altijd k#t ongeacht het naamplaatje. Waarmee je dus zegt dat alle buizenversterkers kut zijn? Dat ben ik dus niet met je eens als zullen velen van deze versterkers moeite hebben met vele speakers . Een ieder is bij mij van harte welkom met zijn versterker met een heel hoge dempingsfactor tegen een van 50 en dan zullen we zien welke beter presteert . Ik heb dit in een ver verleden gedaan met een krell en inmiddels ook met restek versterkers (lees zeer hoge dempingsfactor) en zowel de eigenaren van die versterkers als ik waren overtuigd op de speakers die ik heb klonken de sony tan 80 (ja daar zijn ze weer) verre weg het best. En JAA de Restek was inderdaad wat strakker op zeer hoge volumes echter dat had meer te maken met het veel hogere vermogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Of je gebruikt transparent luidsprekerkabels Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: De uiteindelijke dempingsfactor van het totale systeem bereken je als volgt. Ro=uitgangsimpedantie amp Rc=weerstand connector Rw=Weerstand ls kabel Re=Luidspreker DC weerstand. De totale weerstand is dus: Rtotaal=Ro+Rc+Rw+Rdc Dempingsfactor= Rs/Rtotaal. Beste Bas, Dan zijn we het dus eens dat de dempingsfactor als 'getal' , zonder dat je de meet variabelen weet niets zeggend is. Ik heb nog even iets over het onderwerp dempingsfactor gelezen en mijn veronderstelling dat, de serieweerstand van de spreekspoel sterk van invloed is op de dempingswaarde is correct. Jij gaf dit zelf ook al aan. Maar zelfs als we nu even voor het gemak uitgaan van een ideale situatie zonder de door jou terecht genoemde optredende verliezen denk ik dat de dempingsfactor van een vertsterker wel 's niet zo'n belangrijke spec zou kunnen zijn. laten we even rekenen met een luidspreker van 8ohm en een spreekspoel weerstand van 6ohm. Een versterker met een inwendige weerstand van 0,0001 bij een bep. freq. heeft dus een dempingsfactor van 8/(6+0,00001)= ~1,33. Een versterker met een inwendige weerstand van 0,1 bij een bep. freq. heeft dus een dempingsfactor van 8/(6+1)= ~1,14 Niet zo'n groot verschil toch?. In de specificaties zal de fabrikant bij de eerste versterker een dempingsfactor van 8/0,00001=800000 kunnen opgeven. Terwijl de tweede fabrikant maar een dempingsfactor van 8/1=8 kan opgeven. Kunnen we nu niet concluderen dat de dempingsfactor een overschatte specificatie (zoals er veel meer zijn) van een versterker is? Trouwens, dit is allemaal los van het feit dat de crown een hele mooie versterker is. Ik geloof absoluut dat het laag fantastisch is. Mvg, AJ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 De dempingsfaktor is om een andere reden erg belangrijk. Niet zozeer om de luidspreker te dempen, dat doet ie namelijk in z'n mechanische wrijving en z'n eigen gelijkstroom weerstand. Een hoge dempings faktor is domweg een indicatie dat de versterker ZELF minimaal reageerd op de tegen emk van de speaker. Bij een lage dempingsfaktor gaat namelijk de uitgangspanning van de verterker zelf afwijken van de waarde die geleverd moet worden. Immers deze afwijking word weer teruggevoerd naar de ingang van de versterker door de global feedback. Hieruit volgt dat een dempingsfaktor indicatie van 1000 bij 1kHz aan 8Ohm niet voldoende is. Liever een 3D grafiek die laat zien hoe de dempingsfaktor verloopt over de volle bandbreedte en op de X as het verloop naar lager impedanties. Hiermee krijg je pas echt een goede indicatie van de stabiliteit van de versterker. Een 'gezond' plaatje geeft dan aan dat de tegenkoppeling goed z'n werk doet onder alle voorkomende omstandigheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 juni 2003 Author Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door FrankD:De dempingsfaktor is om een andere reden erg belangrijk. Niet zozeer om de luidspreker te dempen, dat doet ie namelijk in z'n mechanische wrijving en z'n eigen gelijkstroom weerstand. Een hoge dempings faktor is domweg een indicatie dat de versterker ZELF minimaal reageerd op de tegen emk van de speaker. Bij een lage dempingsfaktor gaat namelijk de uitgangspanning van de verterker zelf afwijken van de waarde die geleverd moet worden. Immers deze afwijking word weer teruggevoerd naar de ingang van de versterker door de global feedback. Hieruit volgt dat een dempingsfaktor indicatie van 1000 bij 1kHz aan 8Ohm niet voldoende is. Liever een 3D grafiek die laat zien hoe de dempingsfaktor verloopt over de volle bandbreedte en op de X as het verloop naar lager impedanties. Hiermee krijg je pas echt een goede indicatie van de stabiliteit van de versterker. Een 'gezond' plaatje geeft dan aan dat de tegenkoppeling goed z'n werk doet onder alle voorkomende omstandigheden. Beste Frank, haha ik zat al te wachten op een reactie van jou. Ik had hem eigenlijk al veel eerder verwacht Wanneer een versterker voltage stabiel is, en echte ampere's kan leveren, en de tegenkoppeling is goed, dan moet de woofer exact doen wat de amp zegt. Gecombineerd met een lage uitgangsimpedantie moeten er superieure resultaten te behalen zijn. Nu gaan mensen natuurlijk weer roepen dat (te) veel negatieve feedback niet goed is. Ik ben het daar niet mee eens. Die luttelle fase draaingen die je daarbij kan krijgen zijn niets vergeleken met de fase karakterestiek van een weergever in de woonruimte. De Crown K2 gebruikt ook behoorlijk wat negative feedback. En met grootste resultaten! Zo weet ik dat de sanken torren in jou eindtrap een grote openlus bandbreedte hebben, dus niet zo'n hoge terugkoppeling nodig hebben. Hoe heb jij dit opgelost? En waar ik ook benieuwd naar ben. Heb jij per monoblok de twee eindtrap secties, parralel gezet, of seriel? Dat lijkt mij dus het nadeel van gebalanceerd opgebouwde monoblokken. De inwendige weerstand neemt met een factor 2 toe, en je dempingsfactor gaat omlaag. van Medevoort had het ook slim aangepakt in de PA333 mono's om de dempingsfactor hoog te krijgen. De positieve helft, en negatieve werkte op halve voedingspanning, en hingen aan een grote bi-polare voedingselco. In feite was er dus geen ground, maar vM heeft een virtuele ground gecreeerd. Dit is precie het principe zoals de Crown Macrotech's ook werken. (zou Ad er stiekem naar gekeken hebben? ) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door dirtyherrie:Of je gebruikt transparent luidsprekerkabels Marc Dan heb je zeker geen last van 'demping' meer, je versterker ziet dan bijv. een luidspreker en een spoel in serie, samen goed voor een niet-eenduidige belasting die leidt tot een niet-eenduidige correctie door de versterker Samen met MIT levert dit het meest beroerde laag ooit op Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts