Jump to content

High End 2003 Frankfurt

Recommended Posts

Geplaatst door dirtyherrie:

Weergave van 1 hz pfffffffff!!!!!!!

Dit kun je niet waarnemen,dus waarom je luidsprekers hiermee vermoeien?   :(

Marc

Beste Marcdirtyherrie,

Mag ik het plat zeggen?

(H

Beste,

Spido: Dank voor je goede uitleg. Ik heb zelf altijd moeite om de juiste woorden te vinden, maar je hebt het prefect uit gelegd, en het moge duidelijk zijn dat wij absoluut op dezelfde lijn zitten :).

Eric (en andere :)):

Het nut van een goede versterker wordt echt nog steeds zwaar onderschat. Van jongs af aan had ik het al in de gaten, dat de AMP van doorslaggevend belang is. Op dezelfde weergevers heb ik tig amps gehad.

Strak en diep laag is mogelijk in een huiskamer Eric. Laatst nog is me dat bewijs weer geleverd. Een klant van mij zit in een heel klein hokje. denk zo 2 bij 3. En had onzettende problemen met het laag, en een dikke staande golf van 50 hz.

Hij kocht dus een van mijn Rotel RB1090's. Eenmaal daar neergezet, was het laag ineens enorm onder controle. Geen gewalm meer, geen op de oor slaande 50 hz toon. Tuurlijk de staande golf blijft, maar bij lange na niet meer zo hinderlijk en gonzend.

Met de juiste amp, absolute controle en demping krijg je een strak laag waar je u tegen zegt. Dat wil je maar niet van me aan nemen, maar inmiddels zonder overdrijven 21 amps verder kan ik concluderen dat dat dus echt zo is.

Een goed renpaard presteerd alleen maar goed met de juiste ruiter. Voor een weergever geld exact hetzelfde.

En niet om mindewaardig over jou Quad te doen, maar de Perfect Performer had echt veel beter gepresteerd met een amp die daar geschikt voor is.

Groeten,

Bas

Geplaatst door spido:

Beste Erik,

Was het maar zo simpel!

Had je bijvoorbeeld de artikelen gelezen die zo'n jaar of tien geleden in Scientific American verschenen over het opbreken (deeltrillingen) van trommelvellen, dan zou je de zaak vast niet zo eenvoudig voorstellen.

En ook niet wanneer je geslashte (FFF-geanalyseerde)spectrumanalyses had gezien van het aanslaan van trommen en pauken...

tuurlijk kun je er heel diep op ingaan .

maar ik blijf bij mijn stelling ,dat je in je huiskamer de grondtonen (beneden de 40hz) niet liniaar hoeft te horen om een goede muziekbeleving te garanderen .

de grondtonen beneden de 40 hz hoor je nauwelijks en zorgen er alleen voor dat de boventonen zodanig worden beinvloed dat ze anders gaan klinken (zie voorbeeld orgel ).

maar die beinvloedeing van de boventonen door de grondtonen zit al in de opname !

net zo goed als de akoustiek van de ruimte al in de opname zit .

en ook al gaat mijn systeem niet zo laag kan ik heel goed horen ,wanneer er een 32 voets pijp bij getrokken wordt .

als je heel veel live muziek hoort ,en heel goed op zulke dingen let ,dan kom je erachter dat de (sub)laagweergave veel minder belangrijk is dan het mid/hoog gebied .

als je de bovenste oktaaf (10 tot 20khz ) mist dan valt het meteen op ,en kun je niet echt meer genieten van de muziek .

mis je de onderste oktaaf (20 tot 40 hz ) dan valt er heel goed mee te leven ,en is het zeker niet storend .

en je bent ook van een heleboel problemen verlost ivm het laag wat in geen ene huiskamer liniaar kan zijn .

en daar komt bij dat er maar weinig speakers zijn die lager gaan dan40 hz .

ook konus luidsprekers niet .

Hallo Erik!

Ja, hallo... Hallo! Erik! Ha... hallooo! Hallohallo! Erik? Eeee-rik??

Ben je dat nou zelf, Erik...?

Offe...

Offe... Of doet iemand anders nou alsof-ie Erik is??

Erik was toch die jongen in Nieuw Beijerland met die electrostaten waar te weinig echte bas uitkwam, waar hij toen extra panelen bijplaatste waardoor er weliswaar nog steeds te weinig echte bas uitkwam maar wel een overdosis aan niet-echte bas, en die al eerder probeerde om met eigenlijk te iele conusspeakertjes een subwoofer bij de electrostaten te bouwen en die nu van plan is dat nog een keer te proberen maar dan met fase-, gain- en c/o-regeling?

Die Erik, dus?

Ben jij dat?

Ooooh!

Nou, dan gaat dat subwooferplannetje zeker niet meer door, h

Geplaatst door spido:

Hallo Erik!

Ja, hallo... Hallo! Erik! Ha... hallooo! Hallohallo! Erik? Eeee-rik??

Ben je dat nou zelf, Erik...?

Offe...

Offe... Of doet iemand anders nou alsof-ie Erik is??

Erik was toch die jongen in Nieuw Beijerland met die electrostaten waar te weinig echte bas uitkwam, waar hij toen extra panelen bijplaatste waardoor er weliswaar nog steeds te weinig echte bas uitkwam maar wel een overdosis aan niet-echte bas, en die al eerder probeerde om met eigenlijk te iele conusspeakertjes een subwoofer bij de electrostaten te bouwen en die nu van plan is dat nog een keer te proberen maar dan met fase-, gain- en c/o-regeling?

Die Erik, dus?

Ben jij dat?

Ooooh!

Nou, dan gaat dat subwooferplannetje zeker niet meer door, h

Geplaatst door erik klijnsmit:

(...) op een orgel wel 50 stemmen tegelijk te horen krijgen ,met al hun harmonischen .

en om dat nou faserein (dus net als in het echt ) in je kamer te krijgen ,moet je absoluut geen konusluidspreker nemen ,maar een esl..

Beste Erik.

Alleen al doordat-ie een dipoolstraler is, en hij luidkeels zijn eigen tegenfaseverhaal vertelt met z'n achterkant, klopt er van je faseverhaal geen ene moer.

Maar je zoekt 't maar uit, jongen.

Ik heb 't je nu al z

Geplaatst door Sherwin:

Een ESL is homogeen van klank vanwege de gelijke klankkleur. Kleur zegt niets over echt.. misschien klinkt een andere ESL wel weer anders, en zo gaat dat ook met normale luidsprekers.

Voordeel van ESL is de dipole werking..( je kamer voegt veel minder toe). Met een reflexkast gebeurd dat dus beduidend meer.. so what, een kerk is ook niet perfect en een huiskamer ook niet.

Mvgr, Sherwin

maar als een kerk niet perfect is ,dan zit het al in de opname en heb ik het ook in de kerk gehoord .

btw ,in een kerk heeft het laag echt de ruimte hoor

:)

Geplaatst door Sherwin:

Mensen,

Je moet het zo eventjes zien;;

Bij een normaal luidspreker systeem is het namelijk zo dat als deze luidspreker speelt, dat de golven via de wand waar de luidspreker zeg maar naar toe straalt via de tegenoverstaande wand weer vertraagd worden weergegeven (en qua fase achter liggen) en dit dus samen met het juiste signaal word mee verzonden (rommeligheid). Door het dipole principe word deze hervertraging ge-elimineerd en zal hiervan geen sprake zijn omdat dit signaal (wat de rommeligheid gaat verzorgen door de vertragende reflectie) word uitgedoofd door de tegenfase golven exact op het punt waar de luidspreker straalt ---> DIRECTSTRALER

Als het nu nog niet goed is dan BEL MAAR!

Mvgr, Sherwin   :)

Mvgr, Sherwin

en daar komt nog bij dat een esl heel weinig geluid afstraalt naar boven en onder en ook zijwaarts .

dus heb je nog minder last van reflekties

en als je (net als ik ) de esl op 1.50 meter van de achterwand heb staan ,en je hangt er wat gordijnen achter en een paar planten dan is het evt gereflekteerde geluid een lust voor het oor .

Geplaatst door Sherwin:

Origineel niet dus, geluid moet in gelijke hoeveelheid worden teruggestaalt.. er moet gewoon zo min mogelijk oppervlakte zijn tussen achterwand en achterzijde luidspreker.. dit principe is uitgaande van een BRON.

Ik heb zelf ook dipole, en zelfs in de testfase (zonder enige demping of iets) klinkt het al erg goed.. Ik gebruik alleen mijn band als dipole.. en mijn mid en hoog zijn op het oor net zo snel als een vlies..

Allebei acceleratiefactoren van 1000 of hoger;

Oja, en het beste resultaat voor een dipole is door hem op 1/3e golflengte te zetten.. maar dat klopt bij jou wel.;

Mvgr, Sherwin

beste sherwin .

ik heb veel geexperimenteerd met het dipool geluid .

met demping erachter

met verstrooiende lichamen erachter

allebei

of helemaal niks .

maar het beste bevalt mij een lichte verstrooiing plus een lichte demping .

helemaal niks is erg verwarrend wat betreft plaatsing en stereobeeld .

groeten erik

Geplaatst door Sherwin:

(...) Oja, en het beste resultaat voor een dipole is door hem op 1/3e golflengte te zetten.. maar dat klopt bij jou wel.;

Mvgr, Sherwin

Beste Sherwin en Erik,

Leuk dat jullie saampjes een heel nieuwe theorie ten aanzien van de akoestiek verzinnen!

Spannend hoor, dat geluidsgolven van een elektrostaat zo heel anders (b)lijken te zijn dan - eh - gewone geluidsgolven!

O ja, Sherwin... als je zegt "1/3e golflengte ": bij welke frequentie bedoel je dat dan?

Of verschuif je de elektrostaat (of je eigen lekke elektrodynamische fietspomp) bij elke wisseling van frequentie?

Nou ja, ik vr

Ik heb een boekje gekocht met twee CD's vol testtonen en muziekvoorbeelden. De naam ben ik even kwijt, iets met checkpoint o.i.d. Op een van die CD's staat een opname met een rammelende sleutelbos. Het is een heel leuke vergeijking om dat af te spelen en direct daarna iemand tussen de luidsprekers met een echte sleutelbos te laten rammelen. Dan ga je grote verschillen horen tussen verschillende luidsprekers horen....

Geplaatst door Kermit:

Ik heb een boekje gekocht met twee CD's vol testtonen en muziekvoorbeelden. De naam ben ik even kwijt, iets met checkpoint o.i.d. Op een van die CD's staat een opname met een rammelende sleutelbos. Het is een heel leuke vergeijking om dat af te spelen en direct daarna iemand tussen de luidsprekers met een echte sleutelbos te laten rammelen. Dan ga je grote verschillen horen tussen verschillende luidsprekers horen....

En vooral tussen verschillende sleutelbossen.

:D

Hallo Marc,

Okay, ik overdreef een beetje...Maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat er subsonische componenten zijn die essentieel zijn voor de werkelijkheidsbeleving.

Ik denk dat de opvatting "Bas is niet nodig", oftewel "Lang leve de beperkingen van elektrostaten en minispeakertjes" niet te verenigen is met high fidelity.