Sebastiaan de vries Posted 12 juni 2003 Author Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door spido:Hallo Marc, Okay, ik overdreef een beetje...Maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat er subsonische componenten zijn die essentieel zijn voor de werkelijkheidsbeleving. Ik denk dat de opvatting "Bas is niet nodig", oftewel "Lang leve de beperkingen van elektrostaten en minispeakertjes" niet te verenigen is met high fidelity. En zo is dat Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Het is nogal relatief.Bij veel luidsprekers en luisterkamers levert dit subgebied meer problemen op dan goed is voor de werkelijkheidsbeleving.Zolang je geen 'concertzaal' bezit kun je dit beter achterwege laten.De een kickt helemaal op het laag ,de ander kickt op een goed geluidsbeeld.De werkelijkheid weergeven is een utopie.Zelfs met de ultieme geluidsset.Dit komt mede doordat een instrument rondom stralend is en de meeste luidsprekers niet. Stereo maakt gebruik van psycho akoestiek.Je hoort een instrument vanuit een bepaald punt,maar in feit word dat bepaald door het verschil tussen twee andere punten.Dit is bij akoestische instrumenten (live )niet zo. Daarom ben ik het niet eens met de stelling dat je zonder laagste octaaf niet kunt spreken van hifi. Het is zowiezo een imitatie van,dus wat is echt? Ik luister heerlijk zonder het laagste octaaf Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Begin er nu gewoon eens mee te erkennen dat er heel veel verschillende manieren zijn om van muziek en weergave te genieten. Als Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door spido: Beste Sherwin en Erik, Leuk dat jullie saampjes een heel nieuwe theorie ten aanzien van de akoestiek verzinnen! Spannend hoor, dat geluidsgolven van een elektrostaat zo heel anders (b)lijken te zijn dan - eh - gewone geluidsgolven! O ja, Sherwin... als je zegt "1/3e golflengte ": bij welke frequentie bedoel je dat dan? Of verschuif je de elektrostaat (of je eigen lekke elektrodynamische fietspomp) bij elke wisseling van frequentie? Nou ja, ik vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: En zo is dat Groeten, Bas nee , want jou systeem kan die 1 hz ook niet weer geven . ook de 16 hz niet, zonder problemen in je ruimte . en je kunt blijven tobben met versterkers . maar als je er daalijk 64 heb gehad dan kom je erachter dat het eigenlijk toch niet gaat . waar je altijd tegen aanloopt is de akoustische beperkingen van de luisterruimte . en tuurlijk spreken de laagfreaks dat tegen . maar ,het kan nu eenmaal niet goedgaan om zoveel laagenergie in een klein hokje te proppen . al heb je nog zo,n gecontroleerde weergave . de akoustiek in je kamer maakt er een verschrikkelijke puinhoop van . dus , blijf veilig boven de 40 hz ,of 50 hz . dan heb je zeker te weten een evenwichtig klankbeeld . btw ,als je wat jaartjes ouder word dan hoor je die 35 hz toch niet meer . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Sherwin:Ja sorry, Golven worden verzonden (trouwens, doe eens wat rustiger Spido.. word opgefokt van die antwoorden) en komen door reflectie terug, maar zullen nooit WEER reflecteren.. dus de speakers stralen als 1 constante bron zonder hervertraging.. Ja gvd, probeer het uit te leggen, maar telkens dat gezeik allemaal; Mensen moet het ook nog snappen!! (omdat ik dus snel even een reactie wil posten en perongeluk even niet helemaal perfect uitleg geef en jij toch alles beter weet is het meteen weer een rede om iemand af te zijken of niet?!) En als je spiekerboer bent; probeer dan meer eerst eens een fatsoenlijke speaker op de markt te brengen of VERDOMME met een fatsoenlijk idee te komen ipv dat eeuwen lang durende gezeik over die ZUT allemaal. Mvgr Sherwin Beste Sherwin, Je verhaal over de "reflecterende geluidsgolven die NOOIT WEER zullen reflecteren" snap ik niet. Leg dat eens uit, wil je? En wat bedoel je met "hervertraging"? Ik heb mijn stukjes nog even doorgelezen... maar ik denk dat ik tamelijk rustig ben gebleven. Afzijken heb ik niet gedaan, toch? 'k Snap dan ook niet waar je zo opgefokt van raakt. Nee, ik ben niet Spiekerboer. Spiekerboer is dood. Spiekerboer bracht geen luidsprekers op de markt. Je verwart hem kennelijk met iemand anders: iemand aan wie je kennelijk een geweldige hekel hebt. (Hoe komt dat eigenlijk?) Wat vind je trouwens van deze: "Shit happens... whenever Sherwin is around!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Leerzame link over monopool dipool en ruimteinvloeden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Hai allemaal en Spido in het bijzonder, Ik heb wel eens gezegd dat je bas (niet Bas)er makkelijker in krijgt dan eruit. Bij mij gaat het tot rond de 42 hz. Wat is er principieeel tegen om een subwoofer in te schakelen. Over REL bv lees je altijd goede verhalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Sherwin: Spido denkt dat ik ESL's heb zeker, NOT. Mvgr, Sherwin Nee, maar wel een vieze dipool Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 1 hz. Wordt er hier niet overdreven? Laat mij a.u.b. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Of het klopt weet ik niet, maar ik vond dit wel aardig. http://www.cyberheaven.nl/articles/diy/spectrum.asp Met dank aan Angie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Kermit:Begin er nu gewoon eens mee te erkennen dat er heel veel verschillende manieren zijn om van muziek en weergave te genieten. Als Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Of het klopt weet ik niet, maar ik vond dit wel aardig. http://www.cyberheaven.nl/articles/diy/spectrum.asp Met dank aan Angie. Als deze info klopt zeg ik niets meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: btw ,als je wat jaartjes ouder word dan hoor je die 35 hz toch niet meer . Dat kan zo zijn maar voelen doe je het wel en dat is ook een vorm van beleving. Een full range systeem van zeg maar 20 tot 20 k zal echt niet meer strak zijn bij 20 hz (- hoeveel DB?)maar zal dit waarschijnlijk wel zijn bij 40 hz en dat is niet aannemelijk voor een systeem welke slechts tot 40 hz gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Henno Appel: Dus toon a.u.b. eens een officie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Bijscholingscursus: http://www.messaggeri.it/xaltoparlanti.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Henno Appel: Als deze info klopt zeg ik niets meer. Onder de 40Hz zie ik een hele rij instrumenten die 'gewoon' nog lager gaan, doorlopen tot 27Hz (toevallig 'doet' de R90 dat ) is helemaal zo gek nog niet Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: Als deze info klopt, kunnen we die hoogunits er eigelijk wel uitslopen als je goed kijkt henk ,gaan de meeste boven de 16khz gewoon door hoor en dit zijn denk ik de grondtonen . dus zonder harmonischen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: Als deze info klopt, kunnen we die hoogunits er eigelijk wel uitslopen Shit ben ik voor nix aan de sacd maar mijn mid/hoog overgang ligt bij 2200 Hz. Wie heeft er nog een AM radio met line out? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 juni 2003 Author Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Henno Appel: Volgens mijn verdere informatie komen bas-drums, ook niet de allergrootste jongens, niet onder de 35 hz, ook al sla je er met een heipaal op. Een contra- of elektrische bas stopt bij 41 hz, zelfs als je 'm aanstrijkt met een vlaggemast. Dus toon a.u.b. eens een officie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Hoi Bas, 't gekke is dat je zoveel verschillende en tegenstrijdige informatie leest over dit onderwerp. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Ik ben het weer eens niet eens. Een 5 snarige bas heft niets met een natuurlijk geluid te maken,aangezien hij electrisch wordt versterkt.Dit wordt gedaan d.m.v. een PA installatie of door studio apparatuur.In geen van bijde gevallen hoeft dit hetzelfde te zijn als het geluid wat wordt geproduceerd door de basversterker.Deze dient als monitor en wordt ook optimaal daarvoor gebruikt. Wie weet nog wat de technicus heeft bedoeld? Bovendien zijn er zoveel technici. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door dirtyherrie:Ik ben het weer eens niet eens. Een 5 snarige bas heft niets met een natuurlijk geluid te maken,aangezien hij electrisch wordt versterkt.Dit wordt gedaan d.m.v. een PA installatie of door studio apparatuur.In geen van bijde gevallen hoeft dit hetzelfde te zijn als het geluid wat wordt geproduceerd door de basversterker.Deze dient als monitor en wordt ook optimaal daarvoor gebruikt. Wie weet nog wat de technicus heeft bedoeld? Bovendien zijn er zoveel technici. Marc Beste dirty herrie, Dat is toch wel de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Hoezo geen natuurlijk geluid! Een basgitaar te samen met een bascombo is een instrument. Het is een versterkt instrument, en en modern instrument. Dus hoezo niet natuurlijk? Een Piano (vleugel) is qua klank afhankelijk van de klankkast. Geen een vleugel klinkt hetzelfde. Een basgitaar is afhankelijk van de bas-installatie. Een set dient dus de bassgitaat weer te geven zoals de bassist, en de engineer bedoelt heeft. Dat elke bassist een andere sound heeft, en elke engineer het anders mixt doet er niet toe. Met een orgel of vleugel is het niet anders. Hangt net zo goed af van het type vleugel en de engineer. Dus wat geeft jou het recht een bassgitaar als niet natuurlijk te beschouwen, en een vleugel bijv. wel? Een vleugel is een oud instrument. Een bassgitaar een modern. Maar is het daarom een on-natuurlijk instrument? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Een bas combo wordt normaal gebruikt als monitor.De basgitaar zelf gaat normaal direct via een DI de mengtafel in. Dat wat de bassist hoort is wat anders dan door de geluidstechnicus (live)of producer(studio) wordt weergegeven. Bij electronische instrumenten bepaald de technicus het geluid,bij een steinway is de technicus bijna verplicht hem te laten klinken als een steinway. Dat ie geen onzin Wat is dan jouw referentie? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts