Jump to content

High End 2003 Frankfurt

Recommended Posts

Dus nu ga je beweren dat bijvoorbeeld een pianist niet weet hoe zijn eigen instrument klinkt omdat hij er te dicht op zit??? Laat je eens nakijken man.

Dat niet iedere muzikant zich druk maakt om geluidskwaliteit is natuurlijk een heel ander verhaal. Die kruipt misschien veel liever achter zijn instrument en gaat spelen...

Ook ik ben regelmatig bezig met kabeltjes en zo, en denk weleens: waar ben ik nou eigenlijk mee bezig :). Ik bedoel: speakers maken veel verschil, maar kabels...

Enneh... Er zullen best wel vuilnismannen met een absoluut gehoor bestaan. Zo van... hee, de motor van de wagen maakt nu een een lage F! :) Maar in veel gevallen zullen ze het niet weten als ze niet ook muzikant zijn tenminste. Overigens heeft het hebben van een absoluut gehoor niets te maken met het kunnen beoordelen van de geluidskwaliteit. We horen een toon en zeggen: hee, dat is een D. Verder gaat een absoluut gehoor niet.

Frank

Haha, da's wel waar denk ik. Maar vergeet niet dat de meeste "gewone" mensen ook een minisetje hebben (of de computerfreaks die hun muziek via PC-speakertjes afspelen mad.gif ). Ik denk niet dat het "minisetjes-percentage" bij muzikanten hoger ligt. Misschien zelfs wel een stuk lager (bijvoorbeeld 80% in plaats van 90% :)).

Maar mij verbaast het soms ook wel dat mensen die goed muziek kunnen spelen vaak zo'n heel matige geluidsinstallatie hebben. Maar goed, het zij zo :). Wel blijf ik vinden dat een muzikant (dan met name iemand die een acoustisch (dus onversterkt) instrument bespeelt)) een beter referentiekader heeft om geluid te beoordelen dan de gemiddelde audiofiel.

Jij zegt dat je je set goed kunt beoordelen aan de hand van stemmen. Dat vind ik ook! Bij de weergave van een stem (zelfs als die onbekend is) hoor je vaak de gekste randjes en rare verkleuringen die je (bijna) nooit in een echte stem hebt. Alhoewel er ook mensen zijn die bijvoorbeeld een metalig klinkende stem hebben, maar dat zijn er niet zo veel.

Als je dat kunt combineren met het goed kennen van de klankkleuren van diverse instrumenten (ik ken helaas niet zo veel instrumenten echt goed :(), dan heb je eigenlijk het beste referentiekader om je set te beoordelen.

Zelf speel ik niet zoveel meer op de piano, de inspiratie is een beetje weg lijkt het :(. Maar als ik dat af en toe toch nog doe valt me toch wel op hoe mooi zo'n piano (geen vleugel dus) in een gewone betonnen huiskamer toch kan klinken! Moeilijk om dat met hifi te evenaren...

Groeten,

Frank

Jij zegt dat je je set goed kunt beoordelen aan de hand van stemmen. Dat vind ik ook! Bij de weergave van een stem (zelfs als die onbekend is) hoor je vaak de gekste randjes en rare verkleuringen die je (bijna) nooit in een echte stem hebt.

Het leuke van een set beoordelen op stemmen is, dat wanneer dat voor jou gehoor goed is, in de meeste gevallen de klankleur van instrumenten ook op hun plaats vallen. Het

Geplaatst door Edwin Snoek:

Alleen de snelheid, "timing" en dynamiek is veel lastiger om te beoordelen op alleen stemgeluid.

Het is ook de kunst om de set zo samen te stellen dat het geluidsbeeld als geheel qua "timing" en klankleur mooi in balance is. En bij heel veel sets ontbreekt dit. Het is vaak het

Beste,

Ik ben het roerend met Frank de Bruin eens!.

Kijk dat de meeste muzikanten een minisetje hebben, komt simpelweg omdat het ze geen potjandriedubbeltjes interezeerd al dat audiofiele gedoe. Het gaat ze om de harmonieen, de arragementen en het gevoel van een muziekstuk. En dat komt ook zeker over op een Bose setje, of wekkeradio.

Een muzikant zijn, is een vak ja. Een soundengineer is ook een vak. Maar audiofielen die thuis met kabels en hifi rommelen wil ik toch geen vak noemen. Elke randdebiel kan dat, en elke randdebiel die er maar een tijdje mee bezig weet wel het een en ander van highend af.

Alsof een muzikant het aan de audiofiel moet overlaten om te beoordelen hoe hun eigen instument klinkt.

Als ze thuis luisteren, dan intereseerd eht ze geen ruk, maar moet je ze eens horen in de studio tijdens de opname. Dan weten muzikanten dondersgoed hoe het moet, en zullen ze zeker ook terechte kritiek en advieze geven aan de engineer.

Het leuke van hifi is. Bijv. een set geeft stemmen goed weer, ook een conertvleugel. Deze set kan dan helemaal de mist in gaan met de moeilijke harmonisce van een Hobo bijv.

Ik noem een hobo als voorbeeld, omdat dit isntrument veel moeilijke harmonische bevat. Tot op heden is eht nooit gelukt dit instrument goed te sampelen in de synth wereld. En heel veel sets (bijna alle) kunnen dit instrument niet goed weergeven.

Dus ik wil hiermee zeggen, je kan niet alleen referene aan stemmen.

Tot slot. De Cown K2 rules!!!! :D

Groeten,

Bas

Da's allemaal heel leuk maar uiteindelijk bepalen de engineers in de studio het eindresultaat. En dan vooral de mastering engineer.

Ik kijk vaak wie het album (LP/CD) heeft gemastered en dan zie je regelmatig dezelfde namen voorbij komen. Bij sommige is dat een garantie voor een goede klank.

Geerdie

Een muzikant zijn, is een vak ja. Een soundengineer is ook een vak. Maar audiofielen die thuis met kabels en hifi rommelen wil ik toch geen vak noemen. Elke randdebiel kan dat, en elke randdebiel die er maar een tijdje mee bezig weet wel het een en ander van highend af.

Ik vind het helemaal niet erg om randdebiel te zijn. :D

Die dove muzikanten met hun beschadigde gehoor neem ik toch al allang niet meer serieus. :)

Groeten

Edwin alias Randdebiel :D

Geplaatst door Edwin Snoek:

Ik vind het helemaal niet erg om randdebiel te zijn.    :D

Die dove muzikanten met hun beschadigde gehoor neem ik toch al allang niet meer serieus.    :)

Groeten

Edwin alias Randdebiel    :D

Beste Edwin,

Je begrijpt toch hoop ik wel dat ik jou neit bedoelde met Rand-debiel :)

Frapant dat je muzikanten niet serieus neemt. Zonder muzikanten geen muziek, dus geen hifi.

Vergeet niet dat muzikanten de mensen zijn die de muziek cultuur in leven houden, kennis en cultuur doorgeven.

En dat zit mij dus dwars bij veel audiofielen. Het gaat ze geen ruk meer om de muziek.

Groeten,

Bas

Beste Edwin,

Je begrijpt toch hoop ik wel dat ik jou neit bedoelde met Rand-debiel

Nee, dat weet ik wel. :)

Frapant dat je muzikanten niet serieus neemt. Zonder muzikanten geen muziek, dus geen hifi.

Dat was alleen maar om een beetje te stoken hier. :) Tuurlijk zijn er genoeg muzikanten en opnametechnischi die in hun hoofd precies weten hoe een instrument klinkt. Het is alleen de kunst van deze mensen om dat wat in hun hoofd zit te projecteren naar een geluidsdrager. mooi gezegd h

En dat zit mij dus dwars bij veel audiofielen. Het gaat ze geen ruk meer om de muziek

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De hobby is meestal ontstaan uit "liefde" voor muziek en is later uitgegroeid naar een hobby die meer neigt naar geluidsanaliticus.

Dus muziek en geluid als hobby hebben. Dus eigenlijk 2 hobby's in

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Ik ben het roerend met Frank de Bruin eens!.

Kijk dat de meeste muzikanten een minisetje hebben, komt simpelweg omdat het ze geen potjandriedubbeltjes interezeerd al dat audiofiele gedoe. Het gaat ze om de harmonieen, de arragementen en het gevoel van een muziekstuk. En dat komt ook zeker over op een Bose setje, of wekkeradio.

Das maar gedeeltelijk waar. Tuurlijk, veel mensen boeit het niet wat er thuis voor (midi)set staat.

Maar ik heb ook het idee dat veel mensen gewoon niet beter weten. Ik heb dat zelf van heel dicht bij meegemaakt. M'n vader wilde een nieuwe stereoset. Hij had een Philips-set (versterker/tuner/cassettedeck) met Bose-speakers (bookshelfs). Toen hij op internet ging rondneuzen voor een nieuwe set, ging hij eerst bij merken als Philips, Akai, JVC, Sony, Technics enz. kijken. Dat kende hij, maar al snel bleek dat er bij die merken niet zo vreselijk veel te halen viel wat stereo-sets betreft (behalve bij Sony en Technics). Toen heb ik 'm geadviseerd eens naar een 'betere' audiozaak te gaan. Eerst wilde hij eigenlijk niet, want hij dacht dat ze daar alleen maar vreselijk dure dingen verkochten. Maar ik had (een half jaar daarvoor) ook bij de betere audiozaak geshopt en vertelde dat er voor een beperkt budget best wel te shoppen viel.

Dus hij ging op een goede zaterdag naar Bruinsma in Hoogeveen om eens wat advies te vragen. Komt ie thuis (met folders van Marantz, NAD en Denon) met de mededeling dat dat spul dat ze bij de witgoedboer verkopen er zo vreselijk 'kitscherig' uitziet en dat het ook voor geen meter klinkt. Hij had inmiddels wat op een NAD C370 gehoord (op Quadral speakers geloof ik).

Uiteindelijk is dat het ook geworden (had ik noooooit verwacht!): een NAD C350 (de C370 vond ie te duur) en Quadral speakers (Aurum 7). Hij heeft overigens meerdere merken gehoord. Bose, B&O en ik geloof ook Mission; allen op een NAD-set. Dat ie een NAD wilde hebben had ie namelijk al ongeveer beslist. Hij vond Denon maar lelijk en Marantz vond ie te grote knoppen op zitten. NAD ziet er ook idd wat rustiger uit. En voor hem klinkt het goed (het grootste verschil zit 'm toch in de speakers, en m'n vader is beslist geen audiofiel). Hij is dus niet op een paar minuten luisteren afgegaan...

Hahaa, kun je me uitleggen wat dat "audiofiele getingel" eigenlijk inhoudt? Want ik ben nog nooit op zo'n high-fi / high-end beurs geweest, en ik lees het heel vaak dat die muziek daar zo ruk is. Is dat "getingel" dan een triangel begeleid door een piccolo? :)

Tja, mijn setje doet die hobo ook niet helemaal goed volgens mij. Alsof de hobo een beetje verkouden is als het ware :). Piano gaat wel aardig.

Wat ik ook zo typisch vind: bij veel geluidsinstallaties hoor ik bij de piano / vleugel vrij goed de snaren maar de klankkast te weinig. Je hoort als het ware de aanslagen heel duidelijk, maar te weinig de resonanties van de kast.

Dan vraag ik me af: doen die geluidssets het dan verkeerd of hebben ze bij de opname de microfoon in de piano gehangen of zo?

Hoe wordt een piano in de regel eigenlijk precies opgenomen? (microfoonpositie).

Groeten,

Frank

Geplaatst door Frank de Bruijn:

Tja, mijn setje doet die hobo ook niet helemaal goed volgens mij. Alsof de hobo een beetje verkouden is als het ware   :).

Beste Frank,

Haha, eindelijk iemand die mij begrijpt. Verkouden is het juiste woord. En dat ervaar ik bij zoveel (zelfs peperdure) sets.

Ik ben helemaal lijp van het instrument hobo. Het klinkt zo vrij, rustig gemakkelijk, niet in woorden uit te brengen in klank.

Op veel set's klinkt ie dus verkouden, neuzig en gesloten. Ik mis dat vrije en echte van de klank.

Ik wil hier geen propaganda maken voor B&W speakers, maar dat waardeer ik altijd zo een veel B&W speakers. Ze zijn misschien neit de meest audiofielen, meest gedetaileerde, maar een hobo's gaat zo goed met B&W's evenals strijkers en de o zo moeilijke clarinet.

Zouden daarom bijna alle klassieke opname studio's gebruik maken van B&W?

Groeten,

Bas

Beste Frank,

Haha, eindelijk iemand die mij begrijpt. Verkouden is het juiste woord.  En dat ervaar ik bij zoveel (zelfs peperdure) sets.

Ik ben helemaal lijp van het instrument hobo. Het klinkt zo vrij, rustig gemakkelijk, niet in woorden uit te brengen in klank.

Op veel set's klinkt ie dus verkouden, neuzig en gesloten. Ik mis dat vrije en echte van de klank.

Ik wil hier geen propaganda maken voor B&W speakers, maar dat waardeer ik altijd zo een veel B&W speakers. Ze zijn misschien neit de meest audiofielen, meest gedetaileerde, maar een hobo's gaat zo goed met B&W's evenals strijkers en de o zo moeilijke clarinet.

Zouden daarom bijna alle klassieke opname studio's gebruik maken van B&W?

Groeten,

Bas

nee ,

philips classics heeft heel lang esl,s gehad .

de audiostatic es 500 ,in dubbele uitvoering (es1000).

als jij wat ouder bent bas ,en niet meer zo wild ,dan koop jij ook esl,s

let op mijn woorden .

;):);)

Verliezen we niet een beetje uit het oog dat muzikanten vooral muzikanten zijn. Zij zijn producenten van muziek en zijn hoofdzakelijk bezig met de muziek zelf. Techniek is soms een noodzakelijk kwaad waar ze bovendien weinig van begrijpen. Ze luisteren ook niet veel naar andere muzikanten op een consumptieve manier. Ze luisteren naar elkaar omdat ze samenspelen en/of vakmatig.

Audiofielen zijn hoofdzakelijk consumenten van muziek en hebben doorgaans weinig muzikale kennis. Ze vinden iets mooi of iets lelijk of misschien interessant. Wat er werkelijk in de muziek gebeurt ontgaat ze meestal. Vinden ze vaak ook niet interesaant, als ze er maar van kunnen genieten. Velen kunnen dat kennelijk niet zonder het beste van het beste te hebben.

Muzikanten en audiofielen zijn gewoon twee aparte werelden.

Stel het hier met opzet zwart-wit. Weet ook wel dat er muzikanten zijn die zich wel voor de audiokant interesseren en audiofielen die meer van muziek afweten maar het zijn er niet zo veel, aan beide kanten.

Beste Pjotr,

Ik ben ook muzikant, geef meer geld uit aan mijn instrumenten. Maar ben ook audiofiel. Je ziet dus dat het prima kan mamengaan  :)

Groeten,

Bas

Dat zei ik toch ook al Bas. Jij bent kennelijk een van de weinigen.

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

Om nou alleen voor een hobo B&W te kopen gaat wel erg ver.

Niet alleen voor de hobo gerrit :)

Eric:

Als je mijn berichten allemaal goed heb gelezen in het verleden, dan heb je ongetwijfeld een keer gelezen dat ik heb erkend, dat voor mij de mooiste bekkens, de mooiste homogeniteit en natuurgettrouheid van instrumenten uit echt goede ELS's komt.

Maar voor mijn fusion en Pop vind ik ze totaal ongschikt. dat kunnen ze gewoon niet. Een kick klinkt dan als een tuperware bakje. De harde pluk aan de G van een bassgitaar heeft de kracht en de impuls niet, zoals ik dat in eht echt ervaar. Geen kat richting ESL's maar dit is mijn mening :)

Dus voor mij dan alleen goede hybride's (en die zijn er echt wel).

Maar ik ben nog elke dag zo ontzettend blij met het huidige systeem, dat geen haar op mijn hoofd denkt aan een andere weergever.

Groeten,

Bas

Niet alleen voor de hobo gerrit  :)

Eric:

Als je mijn berichten allemaal goed heb gelezen in het verleden, dan heb je ongetwijfeld een keer gelezen dat ik heb erkend, dat voor mij de mooiste bekkens, de mooiste homogeniteit en natuurgettrouheid van instrumenten uit echt goede ELS's komt.

Maar voor mijn fusion en Pop vind ik ze totaal ongschikt. dat kunnen ze gewoon niet. Een kick klinkt dan als een tuperware bakje. De harde pluk aan de G van een bassgitaar heeft de kracht en de impuls niet, zoals ik dat in eht echt ervaar. Geen kat richting ESL's maar dit is mijn mening  :)

Dus voor mij dan alleen goede hybride's (en die zijn er echt wel).

Maar ik ben nog elke dag zo ontzettend blij met het huidige systeem, dat geen haar op mijn hoofd denkt aan een  andere weergever.

Groeten,

Bas

je hebt gelijk bas .

ik draai alleen maar klassiek .

en dat is erg mooi op mijn esl,s .

maar als ik bijv een grote trom in de opname heb dan wenste ik weleens een konussysteem .

want ik ga regelmatig naar de doelen ,en daar heb je echt een klap van die grotetrom ,das niet te geloven .

maar ja ,om nou alleen voor degrote trom een konusluidspreker te kopen ,.

:rolleyes: