spido Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Beste Bas, Zou het zin hebben de discussie nog verder te voeren? Ik vraag het me af... We hebben hier te maken met mensen die niet k Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Ik zou zeggen ,weerleg mijn argumenten maar eens.Ik zit ook pas 15 jaar in het vak Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door dirtyherrie:Een bas combo wordt normaal gebruikt als monitor.De basgitaar zelf gaat normaal direct via een DI de mengtafel in. Dat wat de bassist hoort is wat anders dan door de geluidstechnicus (live)of producer(studio) wordt weergegeven. Bij electronische instrumenten bepaald de technicus het geluid,bij een steinway is de technicus bijna verplicht hem te laten klinken als een steinway. Dat ie geen onzin Wat is dan jouw referentie? Marc ik ben het helemaal met je eens . alleen akoustische instrumenten kun je als referentie nemen . omdat elektrisch versterkte instrumenten veel te veel variabelen hebben . en je daardoor niet weet hoe hij in het echt moet klinken . sorry bas , maar dit is mijn mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door spido:Beste Bas, Zou het zin hebben de discussie nog verder te voeren? Ik vraag het me af... We hebben hier te maken met mensen die niet k Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Kijk iemand die er verstand van heeft Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door dirtyherrie:Kijk iemand die er verstand van heeft Marc Wie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door spido:Beste Bas, Zou het zin hebben de discussie nog verder te voeren? Ik vraag het me af... We hebben hier te maken met mensen die niet k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Laat ze nou maar gelukkig zijn met hun gebrekkige spulletjes! Audio bestaat zowiezo uit gebrekkige spulletjes. Het is allemaal maar een beetje behelpen in zo'n reflecterende betonnen doos waar de meesten van ons in wonen. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Eigenlijk kun je uit de reacties aflezen dat velen stoeien met de akoestiek en wat ze dan uiteindelijk aanpassen is hun set, waardoor ze behoorlijke consessies moeten doen aan o.a. het laag, wat bijzonder jammer is voor een complete muziekbeleving. Is er niet iemand die bruikbare suggesties kan doen om de akoestiek aan te passen, zonder dat het huis onbewoonbaar wordt? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Wat jij hier beschrijft heeft iedereen op dit forum.Je kunt de akoestiek aanpassen maar de afmeting van de ruimte blijft hetzelfde.Demping heeft weinig invloed op het sublaag.Diffusie ook niet. Je kunt wel zeggen ik koop een set die het sublaag weergeeft en als het niet klinkt,dat het aan de akoestiek ligt,maar dan ben je niet veel verder. Je zet toch ook geen trekhaak onder een porsche. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: You're right Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door dirtyherrie:Een bas combo wordt normaal gebruikt als monitor.De basgitaar zelf gaat normaal direct via een DI de mengtafel in. Dat wat de bassist hoort is wat anders dan door de geluidstechnicus (live)of producer(studio) wordt weergegeven. Bij electronische instrumenten bepaald de technicus het geluid,bij een steinway is de technicus bijna verplicht hem te laten klinken als een steinway. Dat ie geen onzin Wat is dan jouw referentie? Marc Beste Marc, Das niet waar wat jij zegt. Bijna nooit gaat een bass direct via D.I. de tafel in. Dat klinkt namelijk zelden. In de meeste gevallen wordt er dus gewoon een mic voor de basscombo gezet. en anders D.I.gecombineerd met mic voor het combo. Een bassist kiest een bepaald combo, voor zijn sound, en om die sound van bijv. een EDEN in stand te houden toe men het op die manier. Ik zit weliswaar geen 15 jaar in het vak, maar doe zo'n beetje het onderhoud voor bijna elke grote en bekende studio in nl. heb taloze opnames mee gemaakt. En wik weet heel goed hoe ze het doen. Een steynway is ook een variable. Op een opname herken je wel meteen eens teynway. echter een Alembic bass, of een Fender jazz bass herken je ook meteen. Dat is mijn referentie, de instrumenten die ik ken van het echt. En ik weet dat er wel degelijk subsonisch laag zit in het echt! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Live wordt er bijna altijd een DI gebruikt. Indien het geluid te clean is wordt er wel eens een microfoon bij geplaatst om de vervorming van de versterker en de luidsprekers weer te geven.Bovendien maken we bij versterkers als SWR,Eden of Trace elliott meestal gebruik van de interne DI die je vaak post of pre EQ kunt schakelen.Deze is het beste pre te gebruiken aangezien de bassist zijn combo meestal afregeld om hem als monitor het beste te laten klinken.Met het vele gebruik van in-ear monitoring komt er gelukkig steeds minder lawaai op het podium. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door dirtyherrie:Live wordt er bijna altijd een DI gebruikt. Indien het geluid te clean is wordt er wel eens een microfoon bij geplaatst om de vervorming van de versterker en de luidsprekers weer te geven.Bovendien maken we bij versterkers als SWR,Eden of Trace elliott meestal gebruik van de interne DI die je vaak post of pre EQ kunt schakelen.Deze is het beste pre te gebruiken aangezien de bassist zijn combo meestal afregeld om hem als monitor het beste te laten klinken.Met het vele gebruik van in-ear monitoring komt er gelukkig steeds minder lawaai op het podium. Marc Beste Marc, Dat is dus echt neit waar. Kijk maar eens naar een willekeurig optreden. (NSJ bijv.) altijd staan er mic's voor de amps. Niet om de vervorming weer te geven, maar omdat een bass direct de tafel in niet klinkt. Je hoort veelt e veel bijgeluiden (aanlopende fretten, geschuif etc.) dat is niet kicken met bass. Juist door de mic voor de amp te plaatsen krijg je de sound zoals bedoeld is door de bassist. En dan heb ik het niet over de vervorming, want die is er vrijwel niet met goede bassamps. Victor baily zijn laatste cd is toevallig wel met D.I. opgenomen, direct de tafel in. Klinkt nergens naar vind ik, zijn sound. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 beste bass bas ik geloof dat ik binnen kort toch maar een keertje richting nijmegen tuf . met een stapeltje cd,s onder mijn arm . en dan hoop ik dat je mij kan overtuigen van met een kwalitatief goed laag . maar dat niet alleen , een gezellige discussie is ook nooit weg . ps ik neem de koda mee ! effe kijken of ie het veel slechter doet dan de crown Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door Sherwin:Met 1 koda 2 b&w's aansturen.. dat wil ik graag op video Wel lachen die koda's, leuk speelgoed om flink van donder te geven. Mvgr, Sherwin wat zullen we er onder verwedden dat hij niet in de beveiliging gaat ? kratje bier ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Marc, Das niet waar wat jij zegt. Bijna nooit gaat een bass direct via D.I. de tafel in. Dat klinkt namelijk zelden. In de meeste gevallen wordt er dus gewoon een mic voor de basscombo gezet. en anders D.I.gecombineerd met mic voor het combo. Een bassist kiest een bepaald combo, voor zijn sound, en om die sound van bijv. een EDEN in stand te houden toe men het op die manier. Ik zit weliswaar geen 15 jaar in het vak, maar doe zo'n beetje het onderhoud voor bijna elke grote en bekende studio in nl. heb taloze opnames mee gemaakt. En wik weet heel goed hoe ze het doen. Een steynway is ook een variable. Op een opname herken je wel meteen eens teynway. echter een Alembic bass, of een Fender jazz bass herken je ook meteen. Dat is mijn referentie, de instrumenten die ik ken van het echt. En ik weet dat er wel degelijk subsonisch laag zit in het echt! Groeten, Bas Bas heeft verstand van Bassen dat moet wel duidelijk zijn Zonder gekheid de door hem beschreven methode van de microfoon voor de speaker is volgens mij nog steeds de meest gebruikte en de best klinkende. Onze bassist had een 200 watt marschall en dat ging echt lekke laag en hard ja. De electrische gitaar moest juist met de amps bijna vol open zo opgenomen worden om zo het karakterestieke geluid op de band te krijgen . Trouwens Bas kom jij ze nog wel eens tegen die 200 watt marschall versterkers met 8 . el 34? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 juni 2003 Author Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:beste bass bas ik geloof dat ik binnen kort toch maar een keertje richting nijmegen tuf . met een stapeltje cd,s onder mijn arm . en dan hoop ik dat je mij kan overtuigen van met een kwalitatief goed laag . maar dat niet alleen , een gezellige discussie is ook nooit weg . ps ik neem de koda mee ! effe kijken of ie het veel slechter doet dan de crown Beste Eric, Je bent zoals zovaak gezegd, van harte welkom. Ik heb dan waarschijnlijk de nieuwe UC ook. En dat ding is waanzinnig!. Neem dat van me aan, je bent voor een heel groot deel van al je akoestische problemen af. Maar dat laat ik je dan wel zien!. Mocht ik Crown gaan voeren, mag je een Crown Thuis proberen, en vergelijken met de Koda. Maar ik durf het niet aan een koda op de 800's te zetten. En dat is niet minderwaardig over de Koda te doen, maar de 800's moeten eigenlijk bi-amp aangesloten worden, daar alle units parrallel staan als je ze met een amp aanstuurt. De totaal 5 units per kant vragen een enorme stroom, en ik ben bang dat de Koda (niet in de beveiliging slaat) gaat clippen, en dat we mijn filters en tweeter opblazen. Dat is namelijk al eerder gebeurd met dit systeem en eent e lichte versterker. En mijn Accuphase E305 sloeg na 10 minuten direct in protect, en werd loei heet. Hopelijk heb je begrip voor het feit dat ik dat niet aandurf. En het is niet dat ik bang ben omdat de Koda dan bet zou kunnen klinken dan de Crown, want zoals gezegd, als ik Crowns heb mag je die wel thuis proberen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Niet om de vervorming weer te geven, maar omdat een bass direct de tafel in niet klinkt. Je hoort veelt e veel bijgeluiden (aanlopende fretten, geschuif etc.) dat is niet kicken met bass. Bas[/QB] = natuurlijk geluid van het instrument ,zonder compressie en slam van de versterker. Ik begrijp wel wat je bedoeld,alleen zijn de variabelen veel groter dan in de hifi. Een Fender precission klinkt als een fender,maar over welke versterker wordt gespeeld?Het verschil is veel groter dan een andere kabel of versterker in de hifi wereld. Als je een klassiek orkest opneemt met 2 micro's kun je daar veel minder aan sleutelen.Dus een betere referentie. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Beste Bas Mischien heb ik het al eerder gevraagd, maar dan weet ik je antwoord niet meer. Je hebt vroeger geschreven dat jij, wanneer je zelf op het podium staat te spelen, altijd gehoorbescherming draagt omdat het allemaal zo verselijk hard schijnt te moeten (slam? ). Wat is dan jouw live referentie? Met gehoorbescherming klinkt het toch allemaal heel anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Bas en Marc spelen duidelijk niet in het zelfde bandje en duidelijk niet op dezelfde lokaties. Bijde hebben ze gelijk. Het gebeurt allebei. Het heeft dus geen zin om zo krampachtig je gelijk te willen halen hier. In een kleine gesloten ruimte speel je idd acoustisch met alleen je basversterker/speaker combo. Een zanginstallatie erbij voor mid/hoog is dan voldoende. Speel je buiten in een grote open ruimte dan gaat het idd meestal over de DY -> PA. Een microfoon voor je lokale monitor hangen is vragen om acoustische feedback problemen (rondzingen), die veel bandjes dan ook hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 JA nee ja nee ja nee ja nee ja nee wie heeft er gelijk? Iedereen heeft gelijk dus ook ik en dus is deze discussie in weze onzin. het lijkt moelijk een ieder persoon van zijn ongelijk te overtuigen neem de bassen de een zegt dit de ander dat ja maar dan dit ja maar dan dat makkelijk praten. Iedere bassist heeft zijn eigen sound klaar uit en of de andere bassist dit nu leleijk vind jammer dan. De een prefereerd acoutische instrumenten PRIMA de ander elctrisch versterkte beide blijven muziekinstrumenten. De een vind het van levensbelang in een klein betonnen kamer een bas te realiseren wat eigenlijk gewoon niet kan en de ander vind het geluid van zijn electrostaat zaligmakend en ze hebben allemaal gelijk. De een houdt van krell de ander van koda de ander van crown de ander van sony allemaal versterkers en indien goed zouden ze allemaal hetzelfde moeten doen doorgeven niets meer en niets minder en al staat er ytrkjop het apparaat het doet mij geen barst als IK het maar goed vind ik hoef niet overtuigd te worden dat doen de jehova hetuigen ook niet ik heb een eigen mening en ja ik kan onder de indruk raken van andermasn geluidsinstallatie maar jongens er zijn toch grenzen belachelijke gatallen voegen niets toe aan luisterplezier. DAMN inclusief ikzelf lijken het hier wel kleine kinderen Auf wiedersehen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Beste Don, In je wanhoop en vertwijfeling, juist nu je merkt dat logica niet meer volstaat om weer te geven wat je ten diepste beweegt, spreek je als vanouds Dons Woorden van Diepe Wijsheid! Don, jij weet - net zo goed als Bas, Puur en ik, bijvoorbeeld - dat het zonder echte bas niet goed zit, met die muziek. De Autoriteit is er dan uit. De Macht is weg. Het Vanzelfsprekende ontbreekt. Er is geen Rust meer in het beeld. Iemand vroeg me om een plaatje, waaruit blijkt dat laagfrequente (infrasonische en nauwelijks sonische) componenten een belangrijke rol spelen. Een pl Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Het blijft een leuk onderwerp, dat laag Ik ben in het verleden verhuisd vanwege een "minder goede" buurt, maar ook omdat ik grote problemen had om het laag weer te geven. De doorgebroken huiskamer had nl. zo'n mooie verhouding tussen breedte en lengte dat het laag pas op 6m afstand van de speakers goed hoorbaar was en dat ging niet om het sublaag. Ik kon de speakers toen niet meer dan 2m uit elkaar zetten, dus je begrijpt wat voor 'beeld' je hebt op 6m afstand, bijna mono dus. Door midden in de kamer tegenover de speakers een grote zware kast neer te zetten lukte het me om het laag beter hoorbaar te maken, maar transparant en duidelijk was het bepaald niet. In zo'n situatie berust ik niet, ik heb er slechts 6 maanden gewoond en al het behangwerk e.d. heb ik als overname aan de volgende huurder kunnen 'verkopen', want die hoefde niets meer te doen. De vloerbedekking heb ik meegenomen, want dat paste na enig snijwerk prima in mijn huidige woning Ik heb vanaf het begin 'full-range' speakers gehad, niet vanwege een laag-obsessie, maar omdat ik de muziek hiermee 'compleet' acht. Bij mensen (met kleine/smalle speakers) waar ik mijn bekende cd's draai mis ik duidelijk het echte laag, je hersenen vullen dit wel aan, maar de druk, ofwel de muzikale realiteit ontbreekt. Ik heb toevallig meerdere cd's waarbij verkeersgeruis onderdeel van de muziek is, ik kan niet ontkennen dat hier zeer diep laag in zit, net als bij live opnamen. Dit diepe laag komt op mij over als een beleving van 'erbij zijn', wat heel makkelijk te toetsen is aan een echt live concert. In Amerika was ik the Crystal Cathedral in LA, het laag dat uit de 32' pijpen van het 4-delige orgel komt is alleen voelbaar als een dreigend gerommel zoals bij onweer, de cd die ik ervan heb laat dit goed horen Het publiek was meteen onder de indruk en tracht het gerommel thuis te brengen, het is echt heel indrukwekkend om zulk laag door je hele lijf te voelen denderen en bijkomend voordeel is dat iedereen even zijn klep dicht houdt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts