Jitze Posted 23 december 2001 Report Share Posted 23 december 2001 Enige tijd geleden een setje Monster M 2.4 s luidspreker kabel aan Audiopaul uitgeleend, deze kwam terug met enthousiaste verhalen over een vergelijking met een Nirvana kabel. Naar aanleiding hiervan een afspraak gemaakt met Rick Paap de importeur van deze kabels en Frits de Vries importeur van Klipsch, om gezamelijk een vergelijking tussen Monster en Nirvana te maken. Dit heeft geresulteert in een zeer plezierige avond, met enkele verassingen - waarover later -. Omdat Rick ook een eigen stel speakers had meegenomen hebben we eerst enige tijd besteed aan de keuze van de versterker waarmee we de vergelijking zouden maken. De Dynaco stereo 70 - met KT88 - bleek niet echt voldoende power te leveren om de Master Four uit de verf te laten komen, De stereo 80 had hier minder problemen mee, via een voorversterker ontwikkeld door AudioImport werd een Gamut 1 cd speler aangesloten. Na uitgebreid luisteren, wisselen en nog eens luisteren op zowel de Master als de Klipsch Heresy liepen de meningen enigszins uiteen. Gedrieen waren we het er over eens dat zowel de Monster Sigma's, als de Nivana's op absoluut top niveau presteren en dat er geen sprake is van kwaliteitsverschil, in die zin dat beter of slechter niet aan de orde kwam. Wel werd vastgesteld dat de kabels " anders " waren, hier is sprake van een keuze op persoonlijke smaak. De Nirvana's leverden een wat gladder geluid, de scherpe randjes van bijvoorbeeld koperblazers werden wat aangenamer weergegeven, terwijl de Sigma's deze scherpte duidelijker lieten horen. Rick Paap koos voor de weergave met de Nivana's terwijl Frits en ik kozen voor de Monsters, waarbij dient te worden opgemerkt dat dit ook de kabels zijn welke wij in ons eigen systeen toepassen. Mogelijk is er ook sprake van gewenning aan het eigen geluid. Toch ook zo een week later terugdenkend aan deze avond blijf ik kiezen voor de sound van de Monster kabels, koper scheurt in werkelijk ook vreselijk, een koperblazer kan al je lichaamsharen overeind doen staan. Blijft de conclusie dat er geen sprake is van een kwaliteitsverschil dat met beter of slechter te kwalificeren is. Wel dient te worden vermeld dat we diep respect hebben voor de kunde van Rick Paap op het het vlak van Luidsprekerbouw, niet dat we onze Klipsch speakers nu direct van de hand zullen doen, wel hebben we genoten van de muzikale weergave waartoe zijn speakers in staat zijn. Ook de Gamut 1 cd speler dwong respect af, jammerlijk genoeg hadden we geen waardig vergelijkingsmateriaal voorhanden, deze speler zal aan vele duurdere soortgenoten nauwelijks een concurent hebben, was onze stellige overtuiging. voor informatie over deze producten http://www.dynamic-solutions.nl Groet Jitze de Jong Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 december 2001 Report Share Posted 23 december 2001 Beste Jitze, Bedankt voor je mooie review! Ik weet niet in welke prijsklasse de Monster Sigma valt, maar ik vermoed dat ze, gezien de kleine verschillen met de Nirvana SL-Series, meer in de prijsklasse van de Nirvana's vallen dan de kabels die ik van jou heb geleend! Uiteraard is prijsklasse relatief en zegt niets over de kwaliteit van de kabels! Ik was in ieder geval onder de indruk van de prestaties van de Monster M2.4 Si, zeker als ik ze nu, met m'n aantekeningen erbij, vergelijk met de Wireworld Polaris III+, die ik momenteel als proef aan m'n Thiels heb geknoopt! Nou komen de Polarissen nieuw uit de doos en spelen onafgebroken in sinds woensdag! Opvallend verschil van de 2.4Si t.o.v. de Wireworld is het gemak waarmee de muziek door de kabel lijkt te vloeien! De waarneembare verschillen t.o.v. de Nirvana hebben mij tot nu toe er overigens niet van overtuigd om de goedkopere Wireworld Polaris III+ in overweging te nemen. Wellicht ben ik te ongeduldig, maar ik mis de muzikaliteit, het ongelofelijke ongekleurde en superstrakke laag en de prachtige "stage". Het komt er bij de Wireworld gewoon niet zo mooi uit! Ik ben in ieder geval verslaafd aan Nirvana, maar laat de Wireworld tot de kerst nog spelen! Als ik zou moeten kiezen tussen de Monster M2.4Si en de Wireworld ging m'n voorkeur uit naar de Monster, vanwege het gemak en de vloeiendheid van het geluid! De Monster Sigma ken ik niet, maar wellicht komt dat nog eens! N Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 december 2001 Report Share Posted 23 december 2001 Geplaatst door Badtothebone: Als ik alles zo eens door lees, ken je "ze" dus wel degelijk, want de s in M2.4s staat (m.i.) voor sigma... en vallen ze dus beslist niet in de prijsklasse van de Nirvana's. Zeg Audiopaul, welke speakercable heb je nu van Nirvarna beluisterd (is dit de duurste of de goedkopere). Hoi, BttB, Ik heb de Nirvana S-L series beluisterd (en inmiddels gekocht). Dit is de "goedkopere" serie van Nirvana. De duurdere Shotgun-serie kost bij gelijke lengte F12000,-, en dat is me n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 december 2001 Report Share Posted 23 december 2001 Geplaatst door Badtothebone: Hoezo gekocht Naar ik gelezen heb, zou jij meer kabeltjes een kans geven (oa. de G5)... Als je m'n eerste posting in deze topic goed gelezen had, wist je dat ik dat ook heb gedaan!! Namelijk met Monster Cable 2.4 Si, Wireworld Polaris III+ en Nirvana, uiteraard in vergelijking met m'n huidige Audioquest Midnight II. Het probleem met het beluisteren van dit soort kabels is de beschikbaarheid bij de dealers. Met de Monster had ik geluk want die mocht ik geheel vrijblijvend van Jitze lenen! Ik heb 3 maanden op een Siltech Signature G5 gewacht en bijna 2 maanden op de Wireworld! Daardoor had ik wel het geluk om nu al een maand de Nirvana te beluisteren, die al een enorm verschil geeft met m'n oude kabels. De Wireworld Polaris zal m'n beslissing voor de Nirvana's zo goed als zeker niet meer veranderen (ik heb ze momenteel beide in bezit, dus ik zou me nog kunnen bedenken, maar ik denk het niet), en op de Siltech wacht ik niet langer meer! Dus de Nirvana's worden het, na de feestdagen ben ik even wat armer, maar ach, je leeft maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 december 2001 Report Share Posted 23 december 2001 Geplaatst door Ruud: Beste Paul, Zolang heeft het toch niet gevroren? Nee, maar met de wachttijden erbij ben ik al ruim drie maanden bezig en dat is zelfs mij lang genoeg! Wel jammer dat ik de G5 niet heb kunnen bemachtigen! M'n dealer had deze kabel niet als demo, hoewel ik eerst de indruk had van wel en vond de kabel te kostbaar om 'm speciaal te bestellen. Bovendien zou ik gezien de prijs en de benodigde lengte van deze kabel nooit de intentie hebben gehad om 'm ook te kopen. Ik blijf uiteraard hopen om eens een "Eskay Creek" of ander type te beluisteren, uiteraard het liefst bij mij thuis! Trouwens, m'n dealer is best coulant gezien de lange "leentijd" van de Nirvana en de speciale bestelling van de Polaris! Laatstgenoemde komt echt gloednieuw uit de doos, helaas moest ik nu wel een keer beslissen! Bij deze dus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 december 2001 Author Report Share Posted 24 december 2001 Om een aantal vragen weg te werken. De Monster M 2.4 s is een bi-wire kabel welke ook als Single Wire bestaat onder de aanduiding M 2,2 s, waar de s voor staat is mij niet bekend, de Sigma is de volgende kabel, een fractie " schoner " echter wel veel duurder. De interconnects kosten resp. fl. 2500,00 Nirvana SL, fl. 3000,00 Sigma, de luidsprekerkabels bij een lengte van 2,5 meter resp. 4699,00 Nirvana en 6500,00 Sigma. Ter vergelijking bij dezelfde lengte kost een M 2.4 s " slechts " 2400,00. Waarop wij hebben zitten luisteren en beoordelen zijn de tonale balans, zijn hoog en laag beiden aanwezig en in evenwicht, de mate waarin detail wordt weergegeven, in erg veel opnamen is de ruimte waarin werd opgenomen hiervoor een aardige indicatie, ook rust in het geheel, oftewel de stilte tussen de noten. Bij eerdere vergelijkingen met de ook genoemde Siltech G5 hebben wij moeite met de tonale balans van deze laatste kabel en ook met de detaillering welke deze tentoonspreidt. Zelf speel ik met een M 1.5 hetwelk de voorganger is van de M 2.4s, het enorme prijsverschil met de Sigma Retro Gold weerhoudt me van een overstap, ik kan ook met iets minder van hetzelfde erg goed leven. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 december 2001 Author Report Share Posted 24 december 2001 Overigens............... zeer in voor vergelijkingen van kabels met elkander, een G5 tegen Monster en Nivana lijkt me een goed plan, graag zou ik ook eens NBS kabels meemaken, wie heeft er een setje en wil wel eens spelen ? Asjeblieft ???????? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Geplaatst door Jitze:Overigens............... zeer in voor vergelijkingen van kabels met elkander, een G5 tegen Monster en Nivana lijkt me een goed plan, graag zou ik ook eens NBS kabels meemaken, wie heeft er een setje en wil wel eens spelen ? Asjeblieft ???????? Groet Jitze Goed idee!! Worden er nog "gasten" uitgenodigd als deze happening gaat plaatsvinden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 december 2001 Author Report Share Posted 24 december 2001 Lief kind, wat heb je er aan dit in je uppie te doen, natuurlijk is gezelschap van harte welkom, de lokatie valt te kiezen als de deelnmers bekend zijn. Overigens reken ik al op jouw Nirvana's. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Geplaatst door Jitze:Lief kind, wat heb je er aan dit in je uppie te doen, natuurlijk is gezelschap van harte welkom, de lokatie valt te kiezen als de deelnmers bekend zijn. Overigens reken ik al op jouw Nirvana's. Groet Jitze Uiteraard! Ik hoor het wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 december 2001 Report Share Posted 24 december 2001 Geplaatst door Ome Henk:H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 25 december 2001 Report Share Posted 25 december 2001 Geplaatst door Ruud: Ik kan slechts een setje simpele G3 tjes inbrengen, dus als er interesse is?? So, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 Heren, Wellicht heeft Stefan tegen die tijd zijn silverbullit ls-kabel klaar. Een vergelijk tussen de fabrieks-top en deze kabel lijkt me zeer interessant... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 december 2001 Author Report Share Posted 26 december 2001 Om nu te voorkomen dat ik mensen over het hoofd zie en daardoor voor het hoofd stoot, verzoek ik een ieder die een bijdrage aan een kabelvergelijkings toestand wil leveren een mailtje aan mij te sturen : jitzass@xs4all.nl ik ga er al vanuit dat ik Paul en Stefan als deelnemr mag rekenen, heb in de gauwigheid ook nog iemand met Siltech gezien ? Zodra we een aardige bos draad bijelkaar gesprokkeld hebben moeten we maar eens aan de gang....... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 Ja, ik wil daar ook wel bij zijn, maar ik geloof dat echt niemand op een MIT T2 zit te wachten voor een vergelijk . Mag ik ook zonder kabel komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 december 2001 Author Report Share Posted 26 december 2001 Met een rijstevlaai altijd.................. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 Geplaatst door Jitze:Met een appel-kruimelvlaai altijd.................. Groet Jitze . . . . . . . . . . . p.s. Sodejuu, neem in ieder geval w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 Ik zal de bakker eens vragen of ie misschien een sleepkabelvlaai kan bakken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 december 2001 Author Report Share Posted 26 december 2001 Sodejuu , toch, gewoon een aanhanger vlaai laden, mag je mee genieten............!!!!!!!! Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 december 2001 Report Share Posted 27 december 2001 Geplaatst door Jitze:Sodejuu , toch, gewoon een aanhanger vlaai laden, mag je mee genieten............!!!!!!!! Groet Jitze En waar moet ik wanneer met die aanhanger naar toe ?????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 december 2001 Author Report Share Posted 27 december 2001 Komen we nog wel op, we houden in elk geval ook een parkeerplaats voor je vrij...... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 28 december 2001 Report Share Posted 28 december 2001 Geplaatst door Audiopaul: Hoi, BttB, (Jim Thiel is een fel tegenstander van bi-wire!) . Hallo Paul, Komt bovenstaande niet toevallig omdat Thiel seriefilters in zijn speakers gebruikt i.p.v. parallel filters? ? Ik weet niet zeker of Thiel dit doet maar het zou wel verklaren waarom hij geen Bi-wire aansluitingen levert; dat kan bij een seriefilter nl. niet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 28 december 2001 Report Share Posted 28 december 2001 Hallo jitze, Als er getest wordt; wil ik wel meeluisteren Zelf kan ik de Audioquest Forest meebrengen (2x 5meter), helaas is er nog geen Silver-Rocket (ben nogal druk met mijn nieuwe hobby: luiers verschonen ) En natuurlijk interlinkjes (op volgorde van kwaliteit) -Monster 400 -Phantom Cable, zilver/koper hybride kabel uit Australie -zelfbouw massief zilver -zelfbouw massief koper -zelfbouw Silver-Bullit! Zijn er nog andere interessante interlinks ter vergelijking? Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 december 2001 Report Share Posted 28 december 2001 Geplaatst door Stefan: Hallo Paul, Komt bovenstaande niet toevallig omdat Thiel seriefilters in zijn speakers gebruikt i.p.v. parallel filters? ? Ik weet niet zeker of Thiel dit doet maar het zou wel verklaren waarom hij geen Bi-wire aansluitingen levert; dat kan bij een seriefilter nl. niet! Jim Thiel geeft duidelijke redenen waarom hij z'n speakers niet geschikt maakt voor bi-wiring en bi-amping. Onderstaand verhaal licht toe waarom. Hij geeft in z'n argumentatie niet aan dat hij bij z'n ontwerpen seriefilters toepast. In een interview, onlangs gegeven, gaat hij overigens ook nog een keer in op de keuze om g Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 28 december 2001 Report Share Posted 28 december 2001 Als er getest wordt; wil ik wel meeluisteren Zelf kan ik anna meebrengen, helaas is er nog geen Silver-Rocket (ben nogal druk met mijn nieuwe hobby: luiers verschonen ) Zijn er nog andere interessante baby's ter vergelijking? die stefan wil ook in alles het beste hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts