symfo Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Goedemorgen Heren Even een vraagje. In verband met dit verhaal wilde ik iets weten. Ik heb van de zaak een transformator mee kunnen nemen die volgens de mannen van de technische dienst de spanning precies op 220 houdt en de spanning los van het net houdt.Deze zou dan de sinus golf gelijk houden?????? Aangezien ik op dit gebied een leek ben wilde ik weten of dit zo is en of het een positieve invloed zou kunnen hebben om mijn installatie hieraan te hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 In principe is het antwoord "ja" Symfo, ze kunnen zinvol zijn als het zo'n 25kg zware "netconditioner" is en dat ding voldoende vermogen levert (min. 1 Kw). Ze hebben echter wel het nadeel dat ze meestal loeiheet worden en soms staan te brommen. Ook als je dus geen vermogen afneemt verstoken ze vaak nog zo'n 100W of meer. Zou zeggen gewoon proberen dat ding, kom je er vanzelf achter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kieskes Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 13.23 222 Volt (Lichtenvoorde) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Ik heb in een vaag verleden weleens een lesje electrotechniek gehad en ik meen mij daarvan te herinneren dat de pieken in de netspanning kunnen oplopen tot 312 Volt. 220*V2.ik weet alleen niet meer waar die wortel 2 vandaan komt! IKKE Wel heb ik wortels in de ijskast Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juni 2003 Author Report Share Posted 5 juni 2003 18:00 uur 235 volt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:Ik heb in een vaag verleden weleens een lesje electrotechniek gehad en ik meen mij daarvan te herinneren dat de pieken in de netspanning kunnen oplopen tot 312 Volt. 220*V2.ik weet alleen niet meer waar die wortel 2 vandaan komt! IKKE Wel heb ik wortels in de ijskast De 220V is eigenlijk de zogenaamde RMS-waarde. Dat is de wortel van integraal over een hele periode van de gekwadrateerde waarde van het signaal. In dit geval dus een gekwadrateerd sinussignaal, daar de integraal over 0.,02sec (=1 periode) van en daar weer de wortel van. Bij een sinus blijkt het zo te zijn, dat je de hoogste waarde van de sinus kunt delen door V2 (wortel 2). Dan heb je de RMS-waarde van de sinus. En die is dus 220V. De piekwaarde van de sinus is dan 311V. Das niks om je zorgen over te maken hoor, das volstrekt normaal... Het andere uiterste is dan dus -311V. En dat dus elke 0,02 sec 1 keer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juni 2003 Author Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door Henrie: De 220V is eigenlijk de zogenaamde RMS-waarde. Dat is de wortel van integraal over een hele periode van de gekwadrateerde waarde van het signaal. In dit geval dus een gekwadrateerd sinussignaal, daar de integraal over 0.,02sec (=1 periode) van en daar weer de wortel van. Bij een sinus blijkt het zo te zijn, dat je de hoogste waarde van de sinus kunt delen door V2 (wortel 2). Dan heb je de RMS-waarde van de sinus. En die is dus 220V. De piekwaarde van de sinus is dan 311V. Das niks om je zorgen over te maken hoor, das volstrekt normaal... Het andere uiterste is dan dus -311V. En dat dus elke 0,02 sec 1 keer... als je je meter op gelijkspanning zet kun je dit meten . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: als je je meter op gelijkspanning zet kun je dit meten . Dan moet ie wel toevallig op het juiste moment meten. Want een 50Hz sinus houden je ogen echt niet bij... Kun je denk ik beter een scoop nemen (als die 220V aankan tenminste; zou ik zo niet weten...). [edit] dit kan niet; zie volgende posts [/edit] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door Henrie: Dan moet ie wel toevallig op het juiste moment meten. Want een 50Hz sinus houden je ogen echt niet bij... Kun je denk ik beter een scoop nemen (als die 220V aankan tenminste; zou ik zo niet weten...). NEE !!!!!! HANG NOOIT DE INGANG VAN EEN SCOOP DIRECT AAN HET LICHTNET ALS JE LEVEN JE LIEF IS. En nee je kan met een multimeter geen piekwaarden meten op D.C. Hij geeft dan gewoon nul volt aan en gaat waarschijnlijk roken als je hem op 230V aansluit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door Pjotr: NEE !!!!!! HANG NOOIT DE INGANG VAN EEN SCOOP DIRECT AAN HET LICHTNET ALS JE LEVEN JE LIEF IS. Ok. Weer wat geleerd... Tja, normaal ben je met een scoop ook alleen met relatief kleine signalen bezig. In apparaten en schakelingen en zo. Ik had geen idee of je een scoop aan het lichtnet zou kunnen hangen of niet. Maar niet dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 juni 2003 Report Share Posted 6 juni 2003 Geplaatst door Pjotr: NEE !!!!!! HANG NOOIT DE INGANG VAN EEN SCOOP DIRECT AAN HET LICHTNET ALS JE LEVEN JE LIEF IS. Beste Peter, Ik snap jou reactie niet helemaal. Met een scope die 230 volt aankan, en een Probe kun je prima van het lichnet meten. Zo meet ik ook in de studio's en zo meet ik ook de powerstabilizers die wij leveren. Zolang je de scope maar juist instelt, en weet wat je doet. Mensen die nooit met een scope hebben gewerkt, moeten i.d.d. niet zomaar met levensgevarlijke 220 volt spanning werken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 juni 2003 Report Share Posted 6 juni 2003 En anders leren ze het klooien met de scoop meteen af Al doende rookt men Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 juni 2003 Author Report Share Posted 6 juni 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Peter, Ik snap jou reactie niet helemaal. Met een scope die 230 volt aankan, en een Probe kun je prima van het lichnet meten. Zo meet ik ook in de studio's en zo meet ik ook de powerstabilizers die wij leveren. Zolang je de scope maar juist instelt, en weet wat je doet. Mensen die nooit met een scope hebben gewerkt, moeten i.d.d. niet zomaar met levensgevarlijke 220 volt spanning werken. Groeten, Bas op de garage hebben wij een scoop die tot 40.000 volt gaat . ivm het testen van een ontsteking van een auto . ik heb hem ook wel eens in het lichtnet gestopt voor de grap . en dat deed ie ook . ook heb ik hem gebruikt om de hoogspanning van mijn esl,s af te stellen zodat links en rechts gelijk is . een normale voltmeter red het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juni 2003 Report Share Posted 7 juni 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Peter, Ik snap jou reactie niet helemaal. Met een scope die 230 volt aankan, en een Probe kun je prima van het lichnet meten. Zo meet ik ook in de studio's en zo meet ik ook de powerstabilizers die wij leveren. Zolang je de scope maar juist instelt, en weet wat je doet. Mensen die nooit met een scope hebben gewerkt, moeten i.d.d. niet zomaar met levensgevarlijke 220 volt spanning werken. Groeten, Bas Beste Bas en anderen, De meeste scoops kunnen 500V aan, dat is het punt niet. Het punt is dat van de meeste scoops 1 kant van de ingang direct aan de kast (het chassis) zit. Hang je hem dus aan het lichtnet dan hang je de kast aan het lichtnet. Dat dat levensgevaarlijk is hoef ik jou misschien niet te vertellen Bas, maar de meesten hier op het forum zijn niet van die volleerde elektriciens. Alleen met een scoop waarvan de ingangen dubbbel ge-isoleerd zijn kun je dat doen. Die scoops zijn er wel, zoals het portable digitale scoopje van Tektronix. En misschien is de ingang van die garagescoop van Erik dat ook wel. Zonder dat je goed op de hoogte bent van de veiligheidsimplicaties en precies weet wat je doet hang je dus NOOIT een scoop direct aan het lichtnet. Je gaat toch ook niet met je vingers in een stopkontakt zitten als daar spanning op staat? Op DIYaudio.com zou de post van Henry hem direct op 2 weken Texas Jail komen te staan als ie niet expliciet en luid en duidelijk de risico's erbij vermeldt. Als iemand door een sugestie op het forum onder de groene zoden verdwijnt is het forumbeheer daar aansprakelijk voor, althans in de V.S. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 juni 2003 Report Share Posted 7 juni 2003 Geplaatst door Pjotr: Beste Bas en anderen, De meeste scoops kunnen 500V aan, dat is het punt niet. Het punt is dat van de meeste scoops 1 kant van de ingang direct aan de kast (het chassis) zit. Hang je hem dus aan het lichtnet dan hang je de kast aan het lichtnet. Dat dat levensgevaarlijk is hoef ik jou misschien niet te vertellen Bas, maar de meesten hier op het forum zijn niet van die volleerde elektriciens. Alleen met een scoop waarvan de ingangen dubbbel ge-isoleerd zijn kun je dat doen. Die scoops zijn er wel, zoals het portable digitale scoopje van Tektronix. En misschien is de ingang van die garagescoop van Erik dat ook wel. Zonder dat je goed op de hoogte bent van de veiligheidsimplicaties en precies weet wat je doet hang je dus NOOIT een scoop direct aan het lichtnet. Je gaat toch ook niet met je vingers in een stopkontakt zitten als daar spanning op staat? Op DIYaudio.com zou de post van Henry hem direct op 2 weken Texas Jail komen te staan als ie niet expliciet en luid en duidelijk de risico's erbij vermeldt. Als iemand door een sugestie op het forum onder de groene zoden verdwijnt is het forumbeheer daar aansprakelijk voor, althans in de V.S. Beste Pjotr, Ja je hebt gelijk. Ik moet i.d.d niet mensen op het idee brengen zomaar hunn scope aan het lichtnet te hangen, daar het levensgevaarlijk kan zijn! jongens, niet doen dus! Onze tektronik analyzer en scope zijn dubbel-geisoleerd. Ik dacht dat dat nu bij elke scope verplicht was volgens de CD normen. Ik meet dan ook geen spnning op mijn scope behuizing tijdens het meten aan het lichtnet. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
frits Posted 11 juni 2003 Report Share Posted 11 juni 2003 Doen ze dat wel dan met een beetje pech doen ze het maar een keer . Maar wees gerust 1 op de 100 mensen ,als ze in contact komen met 220(tegen woordig 240 of zijn we nog niet zo ver) sterft daar aan het gros komt met de schrik er van af kan ik helaas bevestigen ,ben electromonteur en het is me meerdere keren over komen en leef nog steedts. Maar ik raad het niet aan om het uit te proberen . groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Bij mij heeft er wel eens een compleet zeeaquarium van 600 liter onder 220v gestaan. Wat wilde het geval: ik had er een zogenaamd ultra violet filter aan hangen, dat is een soort lange pvc buis waarin zich een uv-buis bevindt, en hierdoor stroomt het water met de bedoeling om ziektekiemen etc. te doden. (bij tuinvijvers gebruiken ze iets soortgelijks om alg-sporen om zeep te helpen.) Ik was ooit bij een gedeeltelijke waterverversing zo bijdehand om dit filter even uit te zetten. Wat er dan gebeurt is dat de tl-buis "droog" komt te staan. Deze wordt dan natuurlijk behoorlijk warm. Dit is op zich niet zo'n probleem maar schijnbaar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Dat was dus duidelijk een goedkoop low-end filtertje Henno Bij de betere filters zit die UV buis apart in een kwartsbuis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door frits:Doen ze dat wel dan met een beetje pech doen ze het maar een keer . Maar wees gerust 1 op de 100 mensen ,als ze in contact komen met 220(tegen woordig 240 of zijn we nog niet zo ver) sterft daar aan het gros komt met de schrik er van af kan ik helaas bevestigen ,ben electromonteur en het is me meerdere keren over komen en leef nog steedts. Maar ik raad het niet aan om het uit te proberen . groetjes Is 1 op de 100 niet een beetje veel, dan had de Telegraaf allang een smeuig stuk hierover geschreven Het gaat echt fout wanneer je de 230V niet los kunt laten, bijv. door kramp of een ongelukkige beklemmende houding. De stroom kruipt bijv. door je arm richting je hart en dat kan fataal aflopen. Dat kruipen heb ik dus ook al een keer mogen ervaren Tegenwoordig ben ik een stuk voorzichtiger, op m'n werk weiger ik gewoon onder spanning staande 230V draden los of vast te schroeven, al is het nog zo 'noodzakelijk'. Wanneer ik het toch doe en het gaat fout, dan ben ik zelf verantwoordelijk en het bedrijf waar ik voor werk mag officieel niet aan de netspanning sleutelen Meestal werken we in opdracht van een installateur die dit soort zaken voor ons uitvoert en dat is maar goed ook Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Het gaat echt fout wanneer je de 230V niet los kunt laten, bijv. door kramp of een ongelukkige beklemmende houding. Voor mensen met een aquarium; trek alle stekkers eruit als je van plan bent om tot je oksel er in te gaan. Bij mij stond de bak al onder stroom v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door Henno Appel: Voor mensen met een aquarium; trek alle stekkers eruit als je van plan bent om tot je oksel er in te gaan. Bij mij stond de bak al onder stroom v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 juni 2003 Report Share Posted 16 juni 2003 Even terug naar het probleem met de Array's, Ondertussen weet ik dat deze optimaal werken met een spanning van 230 Volt. Ze werken echter met een spanning tussen 220 en 240 volt. De spanning bij Erik is dus boven de 240 Volt geweest. De eletriciteitsleverancier moet er voor zorgen dat je spanning binnen de gestelde norm blijft (ik weet niet precies waar de grens ligt, maar zeker ver onder de 240 Volt). Anders kun je ze aansprakelijk stellen voor schade (al zijn het maar lampen). Hoe gaat dit met een klasse A versterker op zo'n hoge spanning ??? wordt deze dan ook veel te warm ??? Zeker als het een wat ouder type is, gebouwd voor 220 Volt....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 juni 2003 Author Report Share Posted 16 juni 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Even terug naar het probleem met de Array's, Ondertussen weet ik dat deze optimaal werken met een spanning van 230 Volt. Ze werken echter met een spanning tussen 220 en 240 volt. De spanning bij Erik is dus boven de 240 Volt geweest. De eletriciteitsleverancier moet er voor zorgen dat je spanning binnen de gestelde norm blijft (ik weet niet precies waar de grens ligt, maar zeker ver onder de 240 Volt). Anders kun je ze aansprakelijk stellen voor schade (al zijn het maar lampen). Hoe gaat dit met een klasse A versterker op zo'n hoge spanning ??? wordt deze dan ook veel te warm ??? Zeker als het een wat ouder type is, gebouwd voor 220 Volt....??? de versterker die ik nu heb ,trekt zoveel stroom dat de spanning niet meer boven de 210 uitkomt . nee hoor ,das maar gekkigheid . ik heb elke avond gemeten ,en het hoogste was 238 volt . voor de rest gemiddeld 235 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts