Jump to content

opeens weet je het

Recommended Posts

beste forumleden .

normaal gesproken ben ik niet zo snel onder de indruk van iets .

klinkt toch allemaal eender .

het benaderd de werkelijkeid niet eens .

maar ,

wat is dit ongeloofelijk mooi zeg .

gewoon een lust voor het oor .

bas had gelijk .

voor een goede laagweergave heb je een stabiele versterker nodig .

en volgens mij heb ik er nu

Ik ben blij dat je tevreden bent.

Alleen zijn dan echt al je voorgaande versterkers gewoon klote geweest?

Waren dit geen doorgeefluiken?

Nu nog even de disk capicitors in je cascade schakeling in de electrostaten vervangen en snellere diodes plaatsen en zien of het niet mogelijk is de trafo te verbeteren een kabeltje hier een plaatje lood daar een ferriet kern daar en je bent nog blijer

Geplaatst door Don van der Deijl:

Ik ben blij dat je tevreden bent.

Alleen zijn dan echt al je voorgaande versterkers gewoon klote geweest?

Waren dit geen doorgeefluiken?

Nu nog even de disk capicitors in je cascade schakeling in de electrostaten vervangen en snellere diodes plaatsen en zien of het niet mogelijk is de trafo te verbeteren een kabeltje hier een plaatje lood daar een ferriet kern daar en je bent nog blijer

mijn eerste versterker was een oude pioneer m22 klasse a van 2 keer 30 watt .

de tweede was de quad 606

en nu de MF A370 .

das zeg maar een kruising van die twee .

:);)

Fijn dat je een keus hebt kunnen maken, je hebt veel 'ijzer' voor je geld iig :)

De Aragon biedt net zoveel vermogen, hij is alleen wat kleiner/slimmer behuisd.

De frisheid had je bij de Aragon zeker gehad, althans, dat kwam in mijn set heel mooi tot uiting.

Het prijsverschil tussen deze 2 is toch nog wel groot, dat zal wel meegewogen hebben denk ik :)

Andr

Geplaatst door Don van der Deijl:

..

Hallo Don, wakker worden.

Die hele HS-klimbim zit niet in de signaalweg. Die zorgt aleen voor de hoogspanning en er wordt geen stroom van gevraagd. Bovendien gaat die hoogspanning via een hoge weerstand, ver in de mega-ohms, naar de platen van een ESL. Hier audiofiele componenten gaan toepassen is energie en geld verspillen.

Geplaatst door Ome Henk:

Als ik zou zeggen wat ik bedoel, zou dit forum direct gesloten worden   eek.gif

Nee hoor, dan was dit forum een stuk duidelijker :D

Je had alleen wel 80% minder posts gehad ;)

Andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

beste forumleden .

maar ,

bas had gelijk .

Geplaatst door Pjotr:

Hallo Don, wakker worden.

Die hele HS-klimbim zit niet in de signaalweg. Die zorgt aleen voor de hoogspanning en er wordt geen stroom van gevraagd. Bovendien gaat die hoogspanning via een hoge weerstand, ver in de mega-ohms, naar de platen van een ESL. Hier audiofiele componenten gaan toepassen is energie en geld verspillen.

Het probleem met disk caps is dat ze gaan scheuren en zelfs kunnen gaan kortsluiten.

Ook in TV techniek zie je dit terug al is het vergelijk misschien niet terecht.

Ik vind deze condensatoren dan ook niet betrouwbaar en naar ik aanneem zal een spetterende condensator zeker voor een naar geluid zorgen.

Vandaar mijn advies welke ik al elders bij kristalvorming beschreef deze condensatoren te vervangen door bijvoorbeeld wima mkp condensatoren want als er een merk condensator is welke berouwbaar dan zijn het die van wima wel.

Dit zal zeker de bedrijfszekerheid ten goede komen en geloof mij dat je zo,n lekkende disk hoort in het geluid want de hoogspanning zal niet constant zijn onder die omstandigheid.

Gezien de leeftijd van veel QUAD ELS zal het mij niet verbazen dat dit probleem zich zeker zal gaan openbaren in de nabije toekomst.

Veranderen van de hoogspanning kan wel degelijk klank veranderingen teweeg brengen .

Een collega had bewust voor minder hoogspanning gekozen waarna hij meer laag leek te hebben.

Ik ben het natuurlijk met je eens dat wanneer de disk caps gewoon goed zijn er geen verschil in geluid zal optreden echter een defecte wel vandaar .

WIMA condensatoren pulsvast zijn niet duur .

Wat betreft pulstoepassingen heb je gelijk Don. In TV's en geschakelde voedingen horen die schijfdingen niet thuis, daar horen pulsvaste PP condensatoren. Bovendien gaat daar nogal wat vermogen door die condensatoren. Ze gaan doorgaans stuk door teveel warmte ontwikkeling (dissipatie) en/of temperatuurcycling. Indien schijfcondensatoren binnen hun SOAR toegepast worden gaan ze een eeuwigheid mee. Dat geldt voor alle componenten en ja sommige fabrikanten lichten daar nogal eens de hand mee om kosten te besparen. Als een apparaat maar de garantietermijn uitzingt is het goed genoeg.

Een HS cascade van een ESL werkt gewoon op de 50 Hz netfrequentie. Verder loopt daar nauwelijks stroom en is het vemogen door die condensatoren vrijwel nihil. Dat is dus andere koek dan bij TV's. Ook het gaan toepassen van snelle diodes in een 50 Hz voeding heeft pas zin als er veel stroom door loopt zoals bij de voeding van eindversterkers. Ook dat is hier niet het geval. Snelle hoogspanningsdioden zijn niet alleen duur ze zijn ook kwetsbaarder en bij de hobbyhandel vrijwel niet te krijgen.

Maar als iemand het idee heeft dat componenten met hogere specs, en dus duurder, een beter geluid geeft mag ie natuurlijk zijn gang gaan. Een HS voeding van een ESL is geen kattepis. Je moet daar wel weten wat je doet. Zomaar proberen omdat je het idee hebt dat beter ook beter is omdat het in een ander product ook beter uitpakt, is geen argument in deze.

Waarom zou je iets aanpakken waar je geen plobleem hebt? Vooralsnog heb ik Erik nog niet zien klagen over zijn HS voeding van zijn ESL's.

Gefeliciteerd Erik,

Het zijn oudjes maar ze doen het dus nog erg goed, veel plezier!

Worden ze niet erg warm, 185 watt klasse A?

nando

Geplaatst door nando:

Gefeliciteerd Erik,

Het zijn oudjes maar ze doen het dus nog erg goed, veel plezier!

Worden ze niet erg warm, 185 watt klasse A?

nando

op de achterkant zit een stickertje ,

daar staat op dat de werk temperatuur 65 graden celcius is ..

en dat kan best kloppen .

als hij een halfuur aan staat ,kun je je hand er niet meer op houden .

Geplaatst door spido:

Nou nog een stel goeie luidsprekers!

rustig spido ,

eerst eens even genieten van deze vooruitgang .

kheb lekker de hele dag zitten luisteren .

een dag vol emoties ,

wat een genot ,dat volle geluid .

ik ben er echt mee in mijn sas .

voorlopig ,hou ik mijn acoustat spectra 22 .

zeker nu ik hoor wat ze dmv deze versterker kunnen presteren .

:)

als hij een halfuur aan staat ,kun je je hand er niet meer op houden .

Gewoon de ruststroom iets omlaag schroeven. Kun je je handen er ook weer ophouden, en de versterker gaat langer mee. En het verschil tussen bijv 100 Watt in Klasse A of 185 watt in A is toch niet hoorbaar. :)

Edwin

Geplaatst door Edwin Snoek:

Gewoon de ruststroom iets omlaag schroeven. Kun je je handen er ook weer ophouden, en de versterker gaat langer mee. En het verschil tussen bijv 100 Watt in Klasse A of 185 watt in A is toch niet hoorbaar.  :)

Edwin

ik schroef niks .

beste forumleden .

maar ,

bas had gelijk .

ik schroef niks .

Zou ik ook niet zomaar doen hoor. Je zal hem maar per ongeluk slopen. :)

Maar je hebt een prachtige versterker. Ik vind de versterkers van MF zowieso erg mooi klinken. Altijd weer een mooi onvervormd en schoon midden en hoog. Daar kunnen de meeste andere versterkers niet aan tippen.

Zelfs de A1 en A2 met 2 x25 in Klasse A klinken heel bijzonder en hebben ook bovengenoemde positieve eigenschappen. Alleen konden deze versterkers met hun berperkte vermogen geen moeilijke luidsprekers aansturen. ze klonken dan al gauw ongecontroleerd in het laag, terwijl het mid/hoog nog steeds mooi schoon klonk. Maar in combinatie met relatief hoog rendement luidsprekers klonk de A1 en A2 ongeevenaard mooi. Als je dan een tijd geluisterd had naar deze versterkers, dan klonk elke AB versterker wat rauwig en grof in het totale geluidsbeeld. Alsof er overal rond de stemmen en instrumenten een randje zat. Dat zul je straks wel merken als je een langere tijd naar jouw MF hebt geluisterd en overschakeld op een andere versterker. Dan merk je pas echt hoe rustg en schoon het geluidsbeeld van de MF neer zet. :)

De huidige MF serie vind ik helemaal niks meer. Van het oude vertouwde klankbeeld van MF is helaas niets meer over. Niets geen schoon en onvervormd gepolijst geluidsbeeld meer, maar het bekende geluidsbeeld die veel klasse AB versterkers in huis hebben. Rauw en onvervormd, en licht mechanisch klinkend. Het is ook niet voor niets dat veel oude MF liefhebbers van dit merk zijn afgestapt sinds Musical fidelity van het Statische Klasse A principe zijn afgtestapt. Maarja ,veel mensen wilden nou eenmaal meer vermogen en de Klasse A versterker werd daarom steeds minder populair. Toen heeft MF hier gehoor aan gegeven en is van het Klasse A principe afgestapt. Terwijl hun motto altijd was: De aristocratie van Klasse A.

Zo zie je maar weer, uiteindelijk draait alles om de poen en de verkoop. Ook al moeten ze daar hun filosofie voor aan de kant schuiven.

Maar je hebt in ieder geval nog'

Nee hoor, ik ga niet vreemd. Er is ook helelmaal geen aanleiding voor, want er is toch niets wat ook maar enigzins in de buurt komt van Vincent. :)

Al die rauwe Klasse AB bakken van tegenwoordig, daar wordt je nou ook niet bepaald vrolijk van. :D

hahaha klasse A en Edwin. Die twee hebben daadblijkelijk wat met elkaar

Dat is ook zo :), ik ben al jaren lang fan van het Klasse A principe. zolang er nog geen versterker techniek is die het schone midden en hoog, en het homogene geluidsbeeld van Klasse A versterkers kan evenaren, dan blijf ik aan het Klasse A principe vasthouden. Als je dat eenmaal gewend bent, dan wil je niet meer terug. :)

Maar jij weet dat eigenlijk ook wel als geen ander met wat ik bedoel. Ook al luister je naar een Crown met een zeer gecontroleerd laag en superharmonisch geluidsbeeld, dan toch denk je stiekem in je achterhoofd van. Was nu ook nog maar het midden en hoog helemaal "gitzwart" en onvervormd geweest, net zoals bij de Krell KMA200, dan had ik de ideale versterker gehad. En niet om Crown af te kraken hoor, integendeel{ik heb hem ook nog nooit gehoord}, maar ieder AB versterker klinkt gewoon niet echt zuiver in het mid/hoog. Altijd weer dat lichte mechanische midden en hoog wat de boventoon voert. En dat is voor mij net zo erg als een geluidsbeeld wat niet "harmonisch" klinkt. Klasse AB is net alsof er een gordijn van hele kleine vervuilende splintertjes door het geluidsbeeld zweven. Vergelijk het maar met een mistwolk die je al het zuivere zicht ontneemt. En dat wil toch niemand eigenlijk. :)

Edwin