Jump to content

opeens weet je het

Recommended Posts

Geplaatst door Edwin Snoek:

Ik kan me dat goed voorstellen, want 2,3 KW per uur is natuurlijk ook niet niks. Het is vergelijbaar met een straalkachel in je kamer.  :)

Daar zijn ze weer, die KiloWatts per uur... ;):rolleyes:

Array's eindversterkers gebruiken ca 30 Watt (aan zonder signaal, niks geen standby stand).

Die kun je tenminste rustig aan laten staan.

En na enkele dagen op spanning klinkt elke versterker beter.

Dure grap met die straalkachels....!!

;)

Hehe, daar hebben we dat gezeur over stroomverbruik en kilowatts weer...

Erik, trek je er niks van aan. Je hebt een prachtige versterker die je speakers ook verdienen.

Weet je dat MF ook een keurige pre-pay-amp heeft? Dit is 'm:

MF-prepayamp.jpg

Geplaatst door [[Game]]:

das zeker een kleurige voorversterker.   :rolleyes:

BTW:

verbruiken die klassa dingen echt  zoveel stroom.??

game

Zekers, ze hebben op een gegeven moment overwogen om ze KassA versterkers te noemen...

Geplaatst door [[Game]]:

das zeker een kleurige voorversterker.   :rolleyes:

BTW:

verbruiken die klassa dingen echt  zoveel stroom.??

game

Een klasse A versterker verbruikt constant de helft van de maximale stroom die hij kan leveren, bij de helft van de voedingsspanning. Dat wil zeggen dat ie, als ie niks doet, het meeste vermogen verbruikt (als ie muziek staat te 'spelen' verbruikt ie dus minder). Dus wordt ie loeiheet, zeker als ie veel vermogen kan leveren...

Geplaatst door Henrie:

Een klasse A versterker verbruikt constant de helft van de maximale stroom die hij kan leveren, bij de helft van de voedingsspanning. Dat wil zeggen dat ie, als ie niks doet, het meeste vermogen verbruikt (als ie muziek staat te 'spelen' verbruikt ie dus minder). Dus wordt ie loeiheet, zeker als ie veel vermogen kan leveren...

Beste Henrie,

Bij een 100% klasse A versterker, verbruikt de versterker altijd de maximale stroom. Dit omdat de torren altijd de hoogst te disperen rustroom verbruiken. Wanneer men muziek afspeelt. Zal de warmte afnemen, omdat een deel van het vermogen gaat naar d weergevers. Echter wordt het stroom verbruik niet minder.

Het grote voordeel van klasse a versterkers is dat de positieve kant, en de negatieve kant altijd tegelijk versterken. en niet om en om zoals bij een A/B ontwerp. Dit voorkomt x-over vervorming wanneer het signaal de nul doorgang nadert.

De nadelen liegen er ook niet om. Intense hitte, waar elco's en andere kleine C's niet blij mee zijn. Elke verdubbeling van hitte halveerd de levensduur van een elco. Ideaal zal zijn om geforceerde koeling toe te passen, zoals ook mijn krell KMA mono's hadden (2 fan's per blok). Maarja dan gaan audiofielen weer lopen mekkeren dat dat niet kan....bla bla bla. Dus ja bedenken de zogenaamde hifi fabrikanten zich wel 2 keer voordat ze dat doen.

Zelfs John Curl antwoorde eerlijk over zijn JC-1 blokken op audioasylum, dat zijn blokken konden oververhitten bij lage impedantie's vanwege de extreme hitte. Ideaal (zo antwoordde hij) waren ze geforceerd gekoeld. waarom dat dan niet is gedaan??

Tweede nadeel. En dat kun je niet negeren Ron L. Het enorme stroomverbruik.

In een half jaar tijd, met minder dan 3 uur per dag draaien moest ik al fl 900,- bijlappen aan stroom.

De voordelen van klasse A bakken spreken voorzich. De rust, natuurlijkheid en gemak van klank. Denk nog steeds, dat klasse A ontwerpen van normale ontwerpen (dus geen BCA en PWM systemen) het meest compromiseloos is in geluid.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Kijk eens goed naar het plaatje Bas, met zo'n muntjesvoorversterker zijn de uitgaven best in de hand te houden...

:P

Beste Henrie,

Bij een 100% klasse A versterker, verbruikt de versterker altijd de maximale stroom. Dit omdat de torren altijd de hoogst te disperen rustroom verbruiken. Wanneer men muziek afspeelt. Zal de warmte afnemen, omdat een deel van het vermogen gaat naar d weergevers. Echter wordt het stroom verbruik niet minder.

Mij is altijd het volgende geleerd. Als je de (rust)stroom uitzet tegen de collector-emitter-spanning (Vce), dan krijg je een 'dalende' (lineair) lijn. Dat betekent dat, als de stroom nul is, dat Vce dan de voedingsspanning is. Als de spanning nul is, dan is de stroom maximaal.

Nou is een klasse A versterker 'in het midden' ingesteld. Dus met Vce=0,5*Vvoeding en (dus) Ic=0,5*Imax. Met een simpele rekensom is dan te bewijzen dat in die instelling de tor het meeste vermogen te verwerken krijgt. Dus niet de meeste stroom (die was immers 'maar' 0,5*Imax).

Dit is zoals ik het altijd geleerd heb. Ik neem aan dat m'n leraar dit goed heeft gezegd (hij komt uit het bedrijfsleven), dus ik neem aan dat dit dan ook klopt.

En nu ga ik slapen. Welterusten... :)

Beste Henrie,

Het grote voordeel van klasse a versterkers is dat de positieve kant, en de negatieve kant altijd tegelijk versterken. en niet om en om zoals bij een A/B ontwerp. Dit voorkomt x-over vervorming wanneer het signaal de nul doorgang nadert.

De nadelen liegen er ook niet om. Intense hitte, waar elco's en andere kleine C's niet blij mee zijn. Elke verdubbeling van hitte halveerd de levensduur van een elco. Ideaal zal zijn om geforceerde koeling toe te passen, zoals ook mijn krell KMA mono's hadden (2 fan's per blok). Maarja dan gaan audiofielen weer lopen mekkeren dat dat niet kan....bla bla bla. Dus ja bedenken de zogenaamde hifi fabrikanten zich wel 2 keer voordat ze dat doen.

Zelfs John Curl antwoorde eerlijk over zijn JC-1 blokken op audioasylum, dat zijn blokken konden oververhitten bij lage impedantie's vanwege de extreme hitte. Ideaal (zo antwoordde hij) waren ze geforceerd gekoeld. waarom dat dan niet is gedaan??

In een half jaar tijd, met minder dan 3 uur per dag draaien moest ik al fl 900,- bijlappen aan stroom.

De voordelen van klasse A bakken spreken voorzich. De rust, natuurlijkheid en gemak van klank. Denk nog steeds, dat klasse A ontwerpen van normale ontwerpen (dus geen BCA en PWM systemen) het meest compromiseloos is in geluid.

Groeten,

Bas

als je uitgaat van 1000 watt stroomverbruik

dan is dat alsje ze twee uur per dag aan hebt staan ,ongeveer 50 eurocent per dag .

dus dat is 160 euro per jaar .

daar staat tegenover dat ik mijn vrouw bevolen heb de wasdroger NIET meer te gebruiken ,en de was maar lekker buiten op te hangen .

en dat scheelt 200 euro per jaar .

dus steek ik 40 euro in mijn zak .

en daar koop ik weer een serie cd,s voor bij de kruidvat .

:):rolleyes: