Kermit Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Enige tijd geleden is Hans van Liempd bij Erik Klijnsmit geweest om een Array voor- en eindversterker aan de acoustat 3300 ESL's van Erik te hangen. De verslagen van die avond zijn elders op het forum te vinden, maar ik vond het allemaal nogal mat klinken. Hans had daar wel een verklaring voor: de stroomvoorziening bij Erik was nogal wisselvallig en kwam buiten de voor Array acceptabele speelruimte. Ook bestond het sterke vermoeden dat de soms zeer lage impedantie van Erik's ESL's wel eens de oorzaak zouden hebben kunnen zijn. De Quad ESL63's zijn een heel stuk vriendelijker voor versterkers dan de Acoustats. Hans vond het dan ook wel een goed idee om de Array-set eens aan de Quad's te hangen en dat is vanavond gebeurd. We hebben een aardig vergelijk kunnen maken tussen de set + bekabeling van Hans en de set-met-standaard bekabeling van mij. Het startpunt was de Quad 99CD-P CD-speler, de 99 voorversterker, de 606-II eindversterker en de ESL63's. In eerste instantie hebben we gewoon naar een grote diversiteit aan muziekstukken geluisterd. Hans heeft een verzamel-CD, speciaal samengesteld voor het beoordelen van weergave, en die hebben we flink gebruikt. Hans moet zelf maar aangeven wat de verschillende muziekstukken nu eigenlik waren. Nadat we ook een aantal opnames van mij beluisterd hadden (de hut op kippepoten, Count Basie, Carnaval des animeaux, Alison Kraus, een opname met 4 gitaren, Fado-muziek en nog wat dingen, werd het tijd om de Array's aan te sluiten. En dat werd gewoon een feestje. Als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Wat kan hifi/audio toch een heerlijke hobby zijn. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Ik hoop niet dat Hans nog steeds dat dunne netsnoertje gebruikt, want bij mij bleek dat de Array S1 weldegelijk met 'meer autoriteit in het laag' kan spelen wanneer er xtc netsnoeren op zitten...... Het 'dunne geluid' en de wat smallere afbeelding waren toen ook verleden tijd Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: geloof ik niks van . Ik kan het zo snel niet terugvinden tussen de reviews, vraag het Hans maar als je mij niet gelooft Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 5 juli 2003 Author Report Share Posted 5 juli 2003 Wie heeft het hier over 'smalle'afbeelding gehad? Ik niet. Het was zo breed en diep als je je maar kunt wensen. Ik heb alleen opgemerkt dat ik de afbeelding van de instrumenten wat klein vond in vergelijking met de Quad-set. De laagweergave was ook meer dan uitstekend. De klankverhoudingen lagen iets anders, maar dat had niets te maken met de kwaliteit van het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Wie heeft het hier over 'smalle'afbeelding gehad? Ik niet. Het was zo breed en diep als je je maar kunt wensen. Ik heb alleen opgemerkt dat ik de afbeelding van de instrumenten wat klein vond in vergelijking met de Quad-set. De laagweergave was ook meer dan uitstekend. De klankverhoudingen lagen iets anders, maar dat had niets te maken met de kwaliteit van het laag. Tja, ik dacht toch duidelijk naar een test bij mij thuis verwezen te hebben En die kikker-ogen zijn toch groot genoeg om zoiets te kunnen lezen zou je denken .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 toch valt het me 100% mee ,dat de array het zo goed deed bij jou kermit . ik vond de array,s op mijn set idd ook een beetje mat en terughoudend ,en ik dacht eerlijk gezegd dat, dat bij jouw (een tikkeltje mat klinkende)esl,s ,alleen nog maar erger werd . het viel mee dus . waarschijnlijk zat hem dus in de grillige impendantie verloop die de acoustats hebben . maar resumerend , ben je nu nog net zo blij met je quad 606 als eerst ,of had je liever doorgespaard . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Geplaatst door Ome Henk: ...voor wat een array , of twee . Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 de recensie was erg duidelijk van kermit.. zowel individueel als collectief gezien. koos duidelijk voor z,n eigen componenten, omdat hij daar ook duidelijk aan gewend is. het valt mij WEER op andre;, dat je weer bepaalde [trefzinnen],op een bepaalde manier anders bejegend. je bent in mijn gevoels wijze hier erg assertief mee. maar ik kan het ook fout hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 ook liet kermit DUIDELIJK de positiefe kanten zien van HANS z,n componenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 5 juli 2003 Author Report Share Posted 5 juli 2003 Erik Ik had wel verwacht dat de Array's het goed bij mij zouden doen, zoals ik in het verslagje naar voren heb gebracht. De ESL63 is nu eenmaal een stuk makkelijker dan de Acoustats van jou. Waarom had ilk liever door moeten sparen? Ik doe nu toch beide? Als ik toch wat anders wil is de 606II een goede investering geweest die ik wellicht nog met enig rendement kan afstoten. Overigens heb ik voor de prijs van een Array eindversterker ook 2 quad 99 monoblocks en Ingrid was daar heel duidelijk in: de Array's waren heel mooi (de opmerking dat het als een huis stond kwam van haar) maar de 99 monoblocks vindt ze nog mooier. En ik ben het met haar eens. Tot die tijd is de 606II een zeer gewaardeerde kracht in onze set. Leuk he, dat Ingrid daar ook in meegaat. Wie kan dat van zijn vrouw/vriendin zeggen? Jopie Leuk dat je er ook weer bent. Laat Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Erik Ik had wel verwacht dat de Array's het goed bij mij zouden doen, zoals ik in het verslagje naar voren heb gebracht. De ESL63 is nu eenmaal een stuk makkelijker dan de Acoustats van jou. Waarom had ilk liever door moeten sparen? Ik doe nu toch beide? Als ik toch wat anders wil is de 606II een goede investering geweest die ik wellicht nog met enig rendement kan afstoten. Overigens heb ik voor de prijs van een Array eindversterker ook 2 quad 99 monoblocks en Ingrid was daar heel duidelijk in: de Array's waren heel mooi (de opmerking dat het als een huis stond kwam van haar) maar de 99 monoblocks vindt ze nog mooier. En ik ben het met haar eens. Tot die tijd is de 606II een zeer gewaardeerde kracht in onze set. Leuk he, dat Ingrid daar ook in meegaat. Wie kan dat van zijn vrouw/vriendin zeggen? Jopie Leuk dat je er ook weer bent. Laat Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 5 juli 2003 Author Report Share Posted 5 juli 2003 De quad 606II klinkt duidelijk feller en dynamischer dan de 606I. Iets meer attaque in het laag. Het is inderdaad jammer dat je er niet bij geweest bent, maar het werk gaat voor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 5 juli 2003 Author Report Share Posted 5 juli 2003 Geplaatst door Ome Henk: Ikke Gedeelde smart is halve smart, gedeelde vreugde is dubbele vreugde... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Geplaatst door jopie: het valt mij WEER op andre;, dat je weer bepaalde [trefzinnen],op een bepaalde manier anders bejegend. je bent in mijn gevoels wijze hier erg assertief mee. maar ik kan het ook fout hebben. Ik denk dat je wel weet waarom dat is, Jopie Maar het maakt mij niet uit, die kikker woont ver genoeg bij mij vandaan, nl. daar waar sommige huizen op instorten staan Ik ben trouwens benieuwd wie de woning van Kermit gebouwd heeft Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Eindelijk tijd om ook eens wat te schrijven.... Ik was er tenslote ook bij. De luistersessie is op mij precies zo overgekomen zoals Kermit schrijft. Het belangrijkste verschil blijkt onze smaak te zijn. Ik houd van dynamisch, open en precies. Kermit meer van warmte en sfeer in de muziek. Er is voor beide wat te zeggen. Het mooie is dan ook dat zowel Kermit als ik onze set hebben gevonden. Ik moet er wel bij vermelden dat die ESL 63 de mooiste ESL's zijn die ik ooit heb mogen beluisteren. Zelfs behoren ze tot de mooiste luidsprekers in het algemeen. Hier is echt heel weinig krtiek op te verzinnen. Het laag is voldoende diep en erg strak de plaatsing en diepte van instrumenten is heel erg mooi. Bovendien is het klankkarakter van de instrumenten erg natuurlijk. Voor mij kwam dat er allemaal uit met de Array's erop, voor Kermit met de Quad's erop. Hiermee heb ik ook gelijk het verschil in electronica (met kabels) aangegeven. Ik vind het laag strakker met de Array's. Het hoog dynamischer en beter gefocusd. De instrumenten zijn heel goed te onderscheiden. Vrouwestemmen zijn de scherpte totaal kwijt, terwijl het klankkarakter blijft. Op de Quad's heb je meer laag (druk in het laag zoals dat wel eens genoemd wordt) maar is het ook wat warmer. De instrumenten hebben een diepere klank wat bij b.v. een sax heel mooi kan zijn. Een piano klinkt op de Quad's met iets meer body. Tot zover de verschillen in de apparatuur, anders wordt het zo'n lang verhaal. We hadden inderdaad een verschil van mening over hoe instrumenten gepresenteerd moeten worden. Ik vind dat (wanneer dit zo is opgenomen) de instrumenten driedimensionaal als kleine wolkjes in de ruimte moeten hangen. Kermit vind dat instrumenten gerust groter mogen worden afgebeeld. Ik denk dat hiermee een deel van de ruimte, plaatsing en diepte verloren gaat. Omdat we nogal wat tijd hadden (van half acht tot half een) bleef er ook nog tijd over om even een gevlochten interlinkje op de quad set te hangen (tussen cd-speler en pre). Het valt danm op dat A-B vergeluijking een heel slechte manier is om iets te vergelijken. N.l. je hoort meteen verschil....maar wat is nu het beste??? Na vijf keer heen en weer schakelen staan je hersens zo op tilt dat je geen of nauwelijks verschil hoort. Nadat we wat rustiger gingen omschakelen bleek dat de dropveters wat warmer, en de gevlochten kabels briljanter klonk. Dat dit een deel is van het eerder ervaren geluidsverschil is logisch. We hebben met de ontwikkeling van de versterkers en kabels hetzelfde doel voor ogen gehal. N.l. alles zo natuurlijk en precies mogelijk te laten klinken. De versterkers dragen hiervoor mijn gevoel ca 75 % aan bij, de rest komt van de kabels. Mijn mening is dat er in de studio gemixt wordt naar een gemiddelde installatie. Wanneer een installatie alles weergeeft wat er op de plaat staat kan dit dus resulteren in een slechter geluid op een betere installatie. Je merkt ook dat de platen die op jouw set het best klinken, op een andere set voorbij gestreefd worden door jou (thuis) slechter klinkende platen. Ook dient de Quad Cd-speler nog een compliment. Dit ding laat werkelijk alles horen wat er in een CD zit. En zonder noemenswaardige digitale vervorming in het hoog (vrouwenstemmen en bekkens). Ik denk dat Ingrid wat langer naar de Arrays had moeten luisteren. Ik vind 2 minuten van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 5 juli 2003 Author Report Share Posted 5 juli 2003 Ha Hans Ik denk dat onze verhalen gecombineerd een heel goed beeld geven van wat wij gehoord hebben. Zou het nog zinvol zijn om een gedetaillerd lijstje van de beluisterde muziek te plaatsen? Ennuh Ingrid is een beetje een 'rare'. Zij hoort echt in Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 zo ,effe tegengas ondanks dat ik een esl liefhebber ben (meer een haat liefde verhouding) en ik ze altijd zeer mooi vind klinken ,moet mij van het hart ,dat de quad esl ,in MIJN oren ,een beetje futloos en mat klinkt . ik heb hier al hele discussies over gehad met kermit en dat hij er mee ophoud bij 50 hz ,is ook jammer . voor de grap zei ik altijd tegen kermit :tis net een breedband konus . zo zie je maar dat smaken verschillen . net zo als muziek smaken .(wie houd er nou van orgel ) aan de andere kant , ik heb kermit zijn esl,s een keertje bij mij thuis gehad ,en toen hoorde ok toch weer hele goede kwaliteiten . dus de akoustiek is ook weer een probleem op zich . lieve mensen ,,wat een hobby . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 5 juli 2003 Author Report Share Posted 5 juli 2003 Eigenwijze autosloper! Het -6 DB punt ligt op 35 Hz. En dat is een hele mooie waarde voor welke luidspreker dan ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 juli 2003 Report Share Posted 6 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Eigenwijze autosloper! Het -6 DB punt ligt op 35 Hz. En dat is een hele mooie waarde voor welke luidspreker dan ook... Ik heb toch liever 27Hz bij -3dB, dat begint tenminste ergens op te lijken Wat heb je nou aan al die halve instrumenten..... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 6 juli 2003 Author Report Share Posted 6 juli 2003 Uit dit laatste berichtje blijkt hoe weinig je van instrumenten weet. En liever een schone 35 Hz dan een onevenwichtige, gekleurde 27 hz. Scheelt een hoop geklooi met kabels en tafels... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 juli 2003 Report Share Posted 6 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Uit dit laatste berichtje blijkt hoe weinig je van instrumenten weet. En liever een schone 35 Hz dan een onevenwichtige, gekleurde 27 hz. Scheelt een hoop geklooi met kabels en tafels... En dat groene geval gaat er maar vanuit dat het 'dus' kleurt, je hebt nooit een R90 gehoord natuurlijk, dus ik hecht 0% waarde aan je opmerkingen, die nogal eens op niets gebaseerd zijn Het lijkt me overigens erg knap als je bij 27Hz nog 'kleuring' hoort..... Ga zo door, dan blijft het hier nog een beetje leuk Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 6 juli 2003 Author Report Share Posted 6 juli 2003 Hoe groener des te zwemt-ie zullen we maar zeggen. Je maakt je behoorlijk druk over opmerkingen waar je 0% waarde aan hecht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts