WanFie Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Eindelijk was het dan zover, we zouden de nieuwe versterkers van Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Ik heb ook (stilletjes) genoten van deze avond, ik kan het iedereen aanraden om eens iemand anders uit te nodigen, want je 'hoort' dingen waar je zelf niet op let. Uiteraard wordt de soap bij Hear besproken, da's ook geinig natuurlijk Omdat het behoorlijk warm was heb ik de deuren en ramen open gezet, gelukkig waaide het een beetje zodat we deze keer niet met zweet op het lichaam zaten te luisteren Wat Hans vertelde is correct, al had ik graag wat specifiekere informatie over het laag gelezen. In tegenstelling tot de Krell hoor je nu wel duidelijk informatie in de onderste regionen, maar helaas doet de kamer ook mee in de buurt van 35Hz. Een snelle berekening leerde dat dit aardig overeen komt met 9m van muur tot muur. Ik vind het knap om uit je hoofd te kunnen zeggen dat het midden en hoog ergens anders opener zijn, mijn kamer is aardig gedempt dus het klinkt wat sneller uit, terwijl de Aragons het wat voller en rijker maken. Wederom bleek dat de AR (met z'n oude buisje!) wat achter bleef bij de Array A-1 pre die Hans (gelukkig) mee nam. Een echte 1 op 1 vergelijking konden we niet maken, omdat de interlink van cd naar de pre tevens werd gewisseld, omdat de A-1 niet gebalanceerd werkt, best jammer, want tussen de A-1 en de Aragons moest ik verloopstukjes gebruiken. Ik heb een paar professionele trafo'tjes liggen om het signaal gebalanceerd te maken, misschien is dat wel mooier om de Aragons aan te sturen, die alleen gebalanceerde inputs hebben. Hoe Erik heel de avond klassiek en orgelmuziek kan aanhoren snap ik niet, voor mij was de afwisseling met jazz (en soms pop ) heel erg welkom, ik word aardig depri van teveel klassiek achterelkaar Om de set te beoordelen is het natuurlijk de juiste muziek, maar ik wil ook graag met plezier muziek spelen Mijn grote favorieten kwamen er niet aan te pas, wel een paar bizarre opnames zoals BCO met White river, Red spirit. Deze gaat soms goed tekeer en er zit veel ruimte-informatie in, afgewisseld met jungle achtige geluiden en een Afrikaans (?) mannen koortje. We draaiden ook Talking Timbuktu met Ry Cooder (ja sorry, ik heb ook iets van hem ) om het voor Hans zo bekende 'hout' geluid te testen. Omdat ik met allereerst de Yamaura interlinks speelde was er geen overdadig 'hout', wel een zeer goed herkenbaar kastgeluid bij strijkinstrumenten en een heerlijk realistische weergave van slagwerk. Erik moet nog maar eens uitleggen wat een 'trage' woofer nu eigenlijk doet, wat mij betreft liep het laag prima in de pas met de rest van de muziek en geeft het (in mijn oren) prima de klankeigenschappen weer van contrabassen e.d. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Geplaatst door Maurice:Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 effe kort een aantal opmerkingen ,want ik ga zo naar bed . het trage laag viel mij op ,doordat ik bij de grote trom ,uit het symphonie orkest ,eerst de klap hoorde ,en een halve tel later de dreun in mijn maag . ik ga zeer regelmatig naar de doelen ,om daar te luisteren naar het rotterdams phillarmonisch orkest ,en dan hoor je de grote trom als Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Fijn he die akoestiek Die 50Hz is volgens mij terug te rekenen tot 6m naar de muur van de hobbykamer. Ik ga maar weer eens met de ETF5 software spelen, hiermee kun je met een meetmicrofoon op bijv. een laptop een aardig goede analyze maken. Met de Kappa's was het frequentieverloop vrijwel recht, evenals het faseverloop, want daar let Infinity gelukkig goed op Ik denk dat ik ook met de speakers ga schuiven en draaien, met een beetje geluk kan ik zo de boel een beetje glad strijken. De Kappa's heb ik ook met metingen van ETF5 zodanig kunnen plaatsen dat alles even strak is. Dit kost echter veel tijd, wat ik de laatste maanden niet meer heb ..... maar de speakers hebben alles in zich en ik wil het eruit halen Overigens denk ik dat de 'traagheid' van het laag te maken heeft met de dip bij 50Hz, daardoor hoor je dingen gescheiden die normaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Overigens denk ik dat de 'traagheid' van het laag te maken heeft met de dip bij 50Hz, daardoor hoor je dingen gescheiden die normaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door Kermit: Een van ons tweeen begrijpt het niet goed. Erik heeft het over een tijdsvertraging tussen de impuls (de klap op de trom) en de daar op volgende 'maagmassage' . Dat kan toch nooit veroorzaakt worden door een dip bij een bepaalde frequentie? Nee, maar er zit wel een gat in het hele plaatje, de maagmassage gebeurt ruim onder de 50Hz, de aanslag van de trom zit er ruim boven, dat ding hoor je nu niet volledig. Ik heb het net met een andere cd van Kunzel gehoord, volgens mij zorgt het gebied rond 50Hz voor het echte zware tromgeluid en nog lager zit de druk die je alleen nog voelt. Een speaker kan nooit een halve tel nodig hebben om die druk op te bouwen lijkt mij en bovendien zou het dan ook een halve tel te lang moeten duren. Ook kan het nog een akoestisch effekt zijn, ik weet dat ergens achterin de kamer bij enkele opnames een 'nadreun' hoorbaar is, als dat een reflectie is, dan verklaart dat de vertraging, maar niet dat je de aanzet mist zoals Erik zegt .... of misschien ook wel, dan wordt de dreun eerst 'vereffend'. Dat wil ik dus allemaal gaan uitzoeken Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Het kan zijn dat je hier een heel wezenlijk probleem te pakken hebt. Het lijkt mij, puur op theoretische gronden, stug dat er een halve tel tussen kan zitten als de oorzaak in de luidspreker zit. Ik denk dan ook meteen aan de interactie tussen luidspreker en akoustiek. Ik heb een tijdje geleden in het kader van een eerdere discussie Armand van Ommeren eens gemailed hoe dat nou zit met laagweergave, kamerlengtes, golflengtes en de invloeden daarvan op het klinkend resultaat. Grote lijn in zijn antwoord: laagweergave met golflengtes die groter zijn dan de kamerlengte geeft problenmen. Er waren zeker overeenkomsten met de beschrijvingen die jij en anderen over de weergave in jouw situatie gegeven hebben. Overigens: het octaaf rond de 50 - 100 Hz bevat heel veel essentiele muzikale informatie en is in een aantal opzichten zeer bepalend voor voor het klinkend resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 ik krijg het gevoel dat de muziek weer op de 2e plaats komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door jopie:ik krijg het gevoel dat de muziek weer op de 2e plaats komt. Jopie, ik krijg meer het gevoel dat je niets te beppen hebt op Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door Henno Appel: Jopie, ik krijg meer het gevoel dat je niets te beppen hebt op Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Oh ja Hans, even over die universele Philips remote, ik krijg de code voor de Northstar niet voor elkaar, ook niet als ik hem automagisch de codes laat aflopen ...... De codes heb ik hier gevonden trouwens (pdf document met de handleiding). Ik denk dat je hem voor jezelf weer opnieuw moet instellen, sorry hoor :) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 juli 2003 Author Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Maakt niet uit, dat ding is snel genoeg weer ingesteld. Zo ingewikkeld is dat met deze remote niet. Oh ja, met de zilveren interlinks op de Array pre is de grote trom wel compleet Dus aanslag, de dreun en maagmassage komen op hetzelfde moment, vreemd hoor ...... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Oh ja, met de zilveren interlinks op de Array pre is de grote trom wel compleet Dit gaat mij zelfs te ver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door Edwin Snoek: Dit gaat mij zelfs te ver. Haha, ik heb de boel net weer terug gebouwd naar AR met Yamamura en ik hoor weer een afwijking, dat gat dus ergens rond de 50Hz... Ik ga de ETF software hier eens op los laten, want dit moet na te meten zijn.... Misschien gebeurt er iets met de fase in het laag Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Ik kan ze nog wel een klein beetje verder indraaien, dan wordt het inderdaad helderder Toch wil ik wel weten t.o.v. wat het bij mij 'donkerbruin' klinkt, in het begin deed het hoog bij jou gewoon zeer aan de oren, zo sterk was het aanwezig. Dat was nog met de meubels in de oude positie en je had je eerste Koda binnen meen ik En je speakers zaten in een rood/bruin gespoten houten frame. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 juli 2003 Author Report Share Posted 24 juli 2003 Eh..... hoe gaat ie Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 juli 2003 Report Share Posted 24 juli 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Eh..... hoe gaat ie Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 augustus 2003 Report Share Posted 6 augustus 2003 Morgen (7 aug) haal ik een rca => xlr converter op die Bas heeft gemaakt Hiermee zou de Array pre de Aragon eindbakken goed moeten kunnen aansturen. Bas heeft 'goedkope' trafotjes gebruikt van Amplimo, de 'echte' vind je bij Jensen en daar is de prijs dan ook naar De Aragon eindbakken hebben nl. alleen een gebalanceerde ingang. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 augustus 2003 Report Share Posted 6 augustus 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: dit is theoretisch onmogelijk lijkt mij . die 50 hz dip bij jou is puur een akoustiek probleem . die traagheid van het sublaag is een conus probleem . een conus heeft veel minder koppeling aan de omgevingslucht dan een esl . dus het duurt langer voordat de lucht op een bepaalde trillingssterkte is gebracht . Beste Eric, Dit klopt, omdat de ESL een line source is, stoot deze de lucht op een veel groter opervlakte aan, en heb je tevens minder last van kamer resonanties. Echter bestaan er ook conus systemen die het op de juiste manier aan pakken. Bijv. de IRS systemen, met per kant een subwoofer tower met die over de hele lengte van 1,85 meter met woofers is bestuukt. Zo wordt de hele kamer tegelijkertijd aangestoren. Ook het Matrix 800 systeem wat bij mij staat. Deze heeft zowel onder, als boven (2 meter hoog) een 12". Daarom klinkt did systeem meteen na neerzetten perfect. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts