Jump to content

Luistersessie bij Puur: (opnieuw) de Perfect Performer King

Recommended Posts

Recent beluisterde ik bij Puur de Perfect Performer King luidspreker op een audioset met als bronnen:

- TEAC CD-P 1820 speler met Rinsma modificatie

- Rega 25 met de RB600 arm en een Grado Prestige Green element

- Versterking werd geleverd door de Creek 4330 MkII incl. phono.

De verbindingen werden gelegd met Burmester LILA interlink en zelf gebouwde (zilver) luidsprekerkabel en netkabels.

Ruimte:

Puur woont beslist mooi en luistert met zijn audioset over de lengte van de woonkamer. Het is een beetje harde akoestiek, met klein beetje echo. Gelukkig geen extreem harde ruimte waarin het geluid vreselijk echoend nakaatst zoals in badkamers of bunkers.

Deze gegevens lijken me relevant voor het verdere verhaal. Het gehele front-end van Puur is niet byzonder kostbaar, maar wel zorgvuldig uitgezocht en van voldoende kwaliteit om als een goede basis te functioneren.

We openden met Marcus Miller, omdat die recent in Groningen optrad. Over het geheel genomen is de eerste indruk dat ik voor wat betreft klank naar een redelijk neutrale weergave luister. Aanvankelijk bemerk ik geen voorkeursgebieden en lijkt er sprake van een evenwichtige totaalklank.

Ik deed tijdens verder luisteren van vele andere CD’s enkele positieve indrukken op:

- Er is geen kastklank.

- Ik hoor een erg plezierige en sprankelende hoogweergave (klein slagwerk, bekkens, triangel, hihat); nergens worden S- en T-klanken in weergave van de menselijke stem.vervelend.

- Er is sprake van een snelle weergave van slagwerk (trommels, met een goede naklank van het vel en eennatuurlijke weergave van de akoestiek waarin de trommels zijn opgenomen – het komt van een mij onbekende test-CD van Fritz de With.

- Ik kan wel genieten van een behoorlijk droog laag (grote trom in orkestwerk wordt netjes weergegeven), maar met ‘moeilijk laag’ (in ‘Nardis’ van Patricia’s ‘Caf

Mooi en duidelijk verhaal weer :)

Ik baal er nog steeds van dat ik om 'groene' redenen niet bij de sessie bij Erik was, want dan had ik me een beeld kunnen vormen van wat je nu beschrijft.

Toch denk ik dat het om dezelfde klank gaat als bij Erik en dus heeft Klaas nu een goed handvat om e.e.a. te testen.

A.s. maandag pak ik weer een hotel in Groningen, dit keer zonder collega erbij, dus ik zou 's avonds wel tijd vrij kunnen maken om bij iemand langs te gaan :)

Met een beetje pech sjouw ik dan wel een ongewenst tabakgeurtje van Niemeijer mee, want daar heb ik 2 dagen werk.

Werkelijk alles ruikt er naar, je zal er maar werken en niet-roker zijn .....

Andr

Ha John

Duidelijk verhaal en in veel opzichten een bevestiging van wat wij ook al gehoord hadden. Opvallend dat ook jij die vervorming hoorde die wij toeschreven aan de middentoon luidspreker.

Ik heb bij de muziek gezien dat jij ook iets van de Marinierkapel hebt gebruikt. Nu heb ik altijd nogal een voorkeur gehad voor dat orkest. Vroeger misten ze me op de eerst woensdag van de maand altijd de eerste 2 lesuren, omdat ik dan naar de vlaggenparade op het Westplein in Rotterdam ging kijken. Welke opname heb je precies gebruikt? Waarschijnlijk een van de latere Sony's?

m.vr.gr.

John

Je weet de ervaring mooi te verwoorden en John, ik weet dat je oordeel eerlijk en objectief is. Ik kan mij van de luistersessie bij Erik herinneren dat ik aanvankelijk ook zeer onder de indruk was bij een percussieopname van ik meen ook Fritz de Wirth. Dit was een zorgvuldig gekozen opener van Klaas. Was hij maar zo zorgvuldig tewerkgegaan bij de keuze van componenten voor de speaker.

Ik geloof dat we bij de luistersessie bij Erik hebben geluisterd naar Puur's "Speakers in aanbouw". Een van de middentoners was naar mijn mening overduidelijk defect. Heb je nog verschillen geconstateerd tussen links en rechts?

Als ik dan twee onafhankelijke verhalen lees en die elkaar bevestigen lijkt me het een redelijk betrouwbaar beeld. Daaruit kan ik opmaken dat die luidspreker waarschijnlijk niet wat voor mij is, maar ik wil 'm natuurlijk wel een keer meemaken.

nando

Ik hoop eigenlijk dat Puur zelf ook nog een reactie geeft naar aanleiding van deze luistersessie. Het lijkt me dat een aantal discussies die gevoerd zijn naar aanleiding van de eerdere sessie bij Erik in een ander licht komen te staan. Ik betreur het nog steeds dat Bas bij de eerste luistersessie op het laatste moment niet aanwezig kon zijn. Ik was zeer benieuwd geweest naar zijn oordeel.

Ach Kermit, Bas zijn oren en mening zijn ook niet heilig. Dat is niet nagatief bedoeld hoor Bas ;)

Ben bij bijde luistersessies niet aanwezig gewwest. Toch kan ik mij uit de verslagen over de sessie bij Erik en het verslag van John een behoorlijk goed beeld vormen. Veel is n.l best goed herkenbaar, d.w.z. komt overeen met mijn eigen luisterervaringen met andere speakerssystemen. Heb nav de luistersessie bij Erik al vrij snel aangegeven de de mids gewoon stuk waren. Dat werd later door Spido bevestigd: Er zat een draadje los. John komt met overeenkomstige ervaringen mbt het midden gebied. Zit er nog steeds een draadje los of is er echt iets mis aan het ontwerp?

Ik weiger te geloven dat het aan de versterker ligt. Zelf draai ik op het moment met monitors van vergelijkbare prijsklasse. Die hangen op het moment aan een mid-fi Denon tuner-versterker combinatie met 1 mm2 goedkoop tweelingsnoer. Geen spoortje van dichtgeslibt midden. Stemmen en acoustische instrumenten komen er heel fraai en natuurlijk uit, het geluid "plakt" nergens aan de boxen vast en is er geen sprake van scherpte en luistermoeheid.

Kortom eerst de speakers in orde en dan de rest. Zo'n Creek is beslist geen bagger en moet zonder meer de boel redelijk goed kunnen aansturen. Natuurlijk het kan altijd beter maar gezien de prijs van de PP's liggen ze wel in de betere budgetklasse. Daar moet geen high end versterker kwa prijs voor nodig zijn.

In eerste instantie dachten wij dat de middentoner kapot was. Dat werd later via Spido weersproken door Klaas Feenstra, want die had de luidspreker doorgefloten en niets geconstateerd, afgezien van een niet goed aangedraaide luidsprekerklem aan de buitenkant. Later was hett ineens de versterker, die niet geschikt zou zijn om de Kings aan te sturen. Op de website van Klaas worden uitspraken over te gebruiken versterkers gedaan op basis waarvan ik in mijn wildste fantasieen niet zou kunnen bedenken dat een 606 II het moeilijk zou krijgen.

Daarna werd in de eerste draad beweerd dat de Creek van Puur wel geschikt zou zijn en de eerste enthousiaste verhalen van Puur bevestigen dat ook. En nu blijkt dat Picoso alle tekortkomingen die wij hadden gesignaleerd ook gehoord heeft. Met andere luidsprekers, een andere versterker, andere CD-speler, andere bekabeling, in een andere luisterruimte met heel andere muziek. Wat heeft Bas vorig jaar dan gehoord, waar hij zo enthousiast over was? En zou hij het over deze versie dan ook zijn? Dat wil ik graag weten, zodat ik uitspraken van Bas in een kader kan plaatsen...

Uitgaande van wat ik gehoord heb, vind ik de zelfbouwluidsprekers van Telefunken gewoon beter klinken, mooier vormgegeven en vooral veel beter gebouwd. En dat is best onthutsend.

Nogmaals, ik hoop dat Puur zelf ook nog reageert. Heeft hij bijvoorbeeld die vervorming zelf ook gehoord? Of percipieert hij die anders? Wat vindt hij dan van de kritiekpunten die John op ondubbelzinnige wijze naar voren heeft gebracht? Is hij het er mee eens of niet?

Dank je wel voor deze review, Picoso! Deze review geeft denk ik een zeer goed beeld van jouw ervaringen die middag.

Laat ik mijn reactie beginnen met het meest vervelende van de middag. Op een hoog maar realistisch luisterniveau ging er bij een paar

Puur

Geweldig dat je ook jouw evaringen hier hebt gepost. Moet niet makkelijk geweest zijn na het niet malse verhaal van John Picoso.

Ik moet het allemaal nog eens rustig nalezen, maar op een ding wil ik graag meteen reeageren:

Hij liet mij alleen met mijn CD

Geplaatst door Kermit:

Puur

Geweldig dat je ook jouw evaringen hier hebt gepost. Moet niet makkelijk geweest zijn na het niet malse verhaal van John Picoso.

De keuze om iemand wel of niet uit te nodigen om naar de luidsprekers te luisteren is een veel moeilijkere.

En over manipulatie, manipulatie is overal! Hier verder op doorgaan zou volgens mij te veel off-topic zijn, ook omdat het een forse discussie zou opleveren.

Puur, op welke luidsprekers heb je toen bij Rinsma die Sonneteer Campion + CD-speler beluisterd ?

Waren dat kleine zwarte speakers met achterover hellend front met kleine gele woofer (ASR) of de kleine PENaudio's (super!)

By the way, is de Teac CDP 1820 wel een eerlijk vergelijk tegenover de Rega P25 ?

Ik heb zelf de Sonneteer Alabaster beluisterd, ook met die Sonneteer CD-speler op PENaudio speakers, en dat klonk waaaaaaaaaaaaaaaaanzinnig goed!

Kon er uren naar luisteren, zo mooi, boeiend, gemakkelijk en open klonk 't.

Groeten,

Alco :)

Even terug naar Puur's Kings. Voor zover ik begrijp zitten daar 13cm mids in en zijn die 6dB/okt gefilterd. Dat kan bij lage niveaus best goed gaan en mooi klinken. Maar op hoge niveaus gaat dat beslist over de rooie met een hoop vervorming tot gevolg -> dichtlopen van het geluid. Die 13cm's worden dan gewoon overbelast. Op hoge niveaus is 13cm met 12dB filters zowiezo al krap maar met 6 dB filters gaat het echt fout.

Geplaatst door John Picoso:

Dus Andre, kan ik je 's avonds bij mij verwachten? Je bent welkom, laat maar weten. Ga maar niet met apparatuur sjouwen; maar een kabeltje meenemen wordt wel gewaardeerd!

Oh das waar, jij woont daar ook! :D

Ik stuur ff een PM, je gegevens heb ik volgens mij nog wel ergens.

Andr

Geplaatst door Puur:

Tijdens Marcus Miller bleek dat het beeld wat de JK set neerzet veel beter is als bij mij. Ook was er een veel betere doortekening van het laag en het midden. Ook bij Songs: Ohia bleek dit weer. Echter, ook al waren de gitaren mooi doortekend, er ontbrak iets. Ze stonden zeer duidelijk in de kamer, waren mooi doortekend met een mooi fundament maar er ontbrak iets in het hoog. Het vleugje natuurlijkheid, als je het mij vraagt.  Ik merkte op dat ik het kenmerkende LP geluid miste. Picoso was het niet met mij eens, wellicht ook omdat ik moeite heb deze zaken juist te benoemen. Voor zover ik tijdens deze korte sessie kon beoordelen  spelen de CD speler en de  platenspeler van Picoso op vrijwel hetzelfde niveau, volgens mij moest de set duidelijker het verschil tussen beide bronnen laten horen.  

Een vleugje natuurlijkheid? Of miste je een vleugje aangename kleuring waaraan je gewend bent geraakt en die nu je referentiepunt is in deze opnames? De door jou opgemerkte doortekening acht ik van groot belang. Het hoog kan sprankelender, weet ik uit ervaring als ik de Second van VDH vervang door een metaalkabel, maar ik verlies dan de prachtig grote akoestische bel die zo er met de VDH zo goed uitkomt. Maar kom nog maar eens luisteren, dan kan ik je dat laten horen.

En verder: het blijft heel lastig. Wat is een 'kenmerkend LP-geluid'? Realistischer dan CD? Een zeer goede CD-weergave kan extreem realistisch klinken, als het maar in die opname zit. En dan hoeft een verschil tussen LP en CD-weergave niet meer hoorbaar te zijn. Wat je opmerkt over de weergave via CD en LP in mijn set vind ik een pluim voor de drive-DAC-combi (en dan te beseffen dat de MkII versie het nog veel beter doet).

Wat het volume betreft waarop we op de PfPf Kings de 'problemen' hoorden, daarvan denk ik dat een serieus ontwerp daar geen moeite mee behoort te hebben.

Geplaatst door Kermit:

Ik heb bij de muziek gezien dat jij ook iets van de Marinierkapel hebt gebruikt. Nu heb ik altijd nogal een voorkeur gehad voor dat orkest. Vroeger misten ze me op de eerst woensdag van de maand altijd de eerste 2 lesuren, omdat ik dan naar de vlaggenparade op het Westplein in Rotterdam ging kijken. Welke opname heb je precies gebruikt? Waarschijnlijk een van de latere Sony's?

m.vr.gr.

John

Dag Kermit,

De betreffende opname van de 'Marine Band of the Royal Netherlands Navy' o.l.v. Majoor J. Koops heet 'American Salute' en is uitgegeven door Philips op 6422 522 'digital recording', 'recorded with the "Decca Digital System" met als sound engineers Albert Kos en... Onno Scholze. En verder: Roddy de Hilster, Jaap de Jong & Dick van Schuppen. De uitgave is van 1982, nog net in de staart van Philips als uitgever van LP's.

En ik koester die opname zeer, omdat er zo treurig weinig goed en mooi HaFaBra materiaal beschikbaar is, al is er in Friesland en Limburg een zeer levendige traditie en zijn er veel activiteiten in dit genre. Heel vaak vervallen uitgaven in veel marsgeweld en daar ben ik nou weer helemaal geen liefhebber van (te pompeus, te veel hoempa-hoempa).

De 'American Salute' bevat een serie liedbewerkingen van oud-nederlandse volkliedjes, een paar traditionals en volksliederen van amerikaanse bodem en het swingende 'Mambo Tymbal' met een fraaie drumsolo en fluitsolo.

En met die fluitsolo ging het op de PfPf Kings dus weer mis. Een beetje minder erg dan met de Vivaldi fluitsolo, omdat die extreem dicht op de microfoon heeft gestaan. Maar met beide dragers vond ik de weergave van fluit onaangenaam.