Puur Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Picoso, Ik ben het volledig met jouw eens dat een serieus ontwerp dergelijke problemen niet behoort te hebben. Wat dat betreft ben ik ook absoluut niet gelukkig. De bal ligt nu bij Feenstra, ik moet even geduld hebben maar laat alles naar mijn tevredenheid oplossen. Over het vleugje natuurlijkheid, wellicht ben ik mijn referentie kwijt, ik heb daar zeer sterk over getwijfeld. Mijn opmerkingen zijn niet meer dan een impressie van mijn kant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 In dit kader wil ik even een ervaring met CD spelers doorspelen. Nadat mijn broer vorige week zijn speakers actief had gefilterd, kwam er als eerste een Telarc demo cd in het laadje te liggen. Ik hoorde het aan en dacht dit kan toch niet waar zijn waarom klinkt dat hoog en midden zo beroerd. Scherp en onaangenaam het leek wel in stukjes gehakt. Met de filters in de kasten was dit absoluut niet te horen. Later bij andere CD's bleek dat dit veel minder was. Toch besloten we om de OSE 6000 te vervangen door de HK 760. Nu bleken alle CD's (behalve de telarc opname) veel rustiger te klinken. Dit was dus allemaal voor de modificatie van de HK. De speler klonk toen nog een beetje tam in het hoog. Gisteravond na de modificatie hebben we alleen maar perfect klinkende muziek (We hebben de Telarc CD niet meer gedraaid) gehoord. Wat ik hiermee wil aangeven is dat scherpe randen, vervormd midden en meer van dat soort ellende door een goede set Onbarmhartig worden doorgegeven. Klinkt je set wat "warmer", dan heb je overal veel minder last van. Ik kan me dus voorstellen dat een speaker die alles laat horen ook vervormingen doorlaat. Ik kan me n.l. niet voorstellen dat speakers met dergelijke units en filters zelf de problemen kunnen veroorzaken. Dit komt eerder voor bij luidspekers van de Lidl. Dit concludeer ik ook aan de verhalen over de LP muziek. M.b.t. de set van Picoso (mocht ik ook eens beluisteren bij de CD speler test): Ik vind deze set aan de warme kant, m.a.w. ik denk dat je hier minder gauw irritante vervormingen zult horen. Bij de CD-speler test hoorde ik een aantal spelers enorm vervormen (waaronder de CD-brander) terwijl anderen dit niet als storend ervoeren. Als een speaker erg analytisch wordt, kan dit ontaarden in een niet te pruimen geluid. Dit is alleen op te lossen door perfecte electronica en kabels. Jammer maar helaas, ik denk dat je nog even moet sparen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Jammer Hans, Dat je Puur zo het bos van de kabeltjes instuurt. Niet alleen de mids van de Kings zijn 6 dB gefilterd ook de tweeters (volgens de site van Klaas). En ook bij ribbon tweeters gaat dat gewoon niet bij hogere niveaus. Puur geeft aan dat het op normaal niveau wel goed klinkt, alleen bij hogere niveaus gaat het mis. Zou het aan de CD speler of de kabeltjes liggen dan zou het op normaal niveau ook niet klinken. Er zijn nou eenmaal een aantal basisprincipes in speakerland waar je met geen enkel kabeltje of CD speler omheen kunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Zou het aan de CD speler of de kabeltjes liggen dan zou het op normaal niveau ook niet klinken. Precies, en daar kan bijv geen Wadia, Krell, of een Siltech interlink van 2500 Euro iets aan veranderen. Het enige wat helpt is een ingreep in het filter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Nou nou, is dat niet een beetje overdreven, Ik denk dat deze stelligheid niet op z'n plaats is, die midunit moet toch zeker tot 100 db kunnen weergeven, voor de ribbon is het een ander verhaal. Als je die midunit n.l. zonder filter aansluit moet hij toch tot dit niveau kunnen komen. M.b.t. de ribbon weet ik het niet, sommige van die dingen kunnen best wel laag, ik dacht ook dat de scheidingfrequnetie vrij hoog lag. Je weet iets n.l. pas zeker als je het hebt uitgeprobeert en het ook werkelijk een verbetering geeft. Verder zijn het alleen veronderstellingen waar het aan zou kunnen liggen. Ik weet n.l. dat puur niet gek is, ook zal Klaas op een hoog niveau gedraaid hebben. Dit had er dan toch zeker uit moeten komen. Dan de volgende stelling: Als je altijd probeert je nieuwe installatie te laten klinken als je oude, had je die beter kunnen houden. Kortom, ik weet ook niet alles zeker, als ik dat wel wist zat ik nu op m'n jacht op de Bahama's of zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 In het originele ontwerp van de Pied Piper is de Multicel toegepast. Die moest er veel te laag laag inkomen, zodat er geen goede aansluiting was op de midrange unit (toen een Philips dome). Ik heb wel eens gehoord dat voor elk oktaaf dat de scheidingsfrequentie omlaag gaat, bij een tweeter de belastbaarheid halveert. Ik weet niet hoe het zit met de break-up van de midrange-unit, maar Kevlar is zover ik weet wat dat betreft niet het meest vergevingsgezinde conusmateriaal. Die 100 DB geloof ik graag, mits in het gespecificeerde frequentiegebied. En ik sluit niet uit dat aan die voorwaarde niet voldaan is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Ik heb wel eens gehoord dat voor elk oktaaf dat de scheidingsfrequentie omlaag gaat, een tweeter de belastbaarheid halveert Bijna Kermit, Als je een oktaaf omlaag gaat gaat de conusuitlag met 12 dB omhoog voor eenzelfde geluidsdruk, oftewel die wordt 4x zo groot. Zit je in het toegestane bereik van de speaker dan heb je daar hetzelfde vermogen voor nodig. En nu komt de crux met ribbon tweeters: Ga je die met 6dB/okt filteren dan blijft de uitslag met 6db/okt oplopen beneden de scheidingsfrequentie. Oftewel dat is een vedubbeling van de uitslag per oktaaf naar beneden de scheidingsfrequentie. Nu kunnen die bandjes niet zoveel uitslag maken, dus dat gaat onherroepelijk mis op wat hogere geluidsniveaus. Betwijfel dan ook sterk of Klaas die bandtweeter ook met 6 dB af-filtert. Voor de mid geldt hetzelfde maar die zal minder snel stuk gaan lopen. Aan de bovenkant kun je idd wel sneller breakup krijgen als onvoldoende wordt afgefilterd. Hangt ook sterk van de speakerunit af. Blijft nog de mogelijkheid dat Puur's versterker enigszins stond te clippen, maar dat had John dan zeker wel gehoord en aangegeven. Zoiets hoor je erg snel. Beste Hans, John heeft een helder en duidelijk verslag geschreven. Een beetje geoefend oor (en dat heeft John m.i.) hoort duidelijk of er iets mis met de speaker is of dat het aan de CD speler of versterker ligt. Kabels kunnen wel kleuren maar gaan niet vervormen op wat hogere niveaus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 ik betwijfel of een en ander aan het onvermogen van de Creek is toe te wijzen, het is mijn ervaring dat dit uitstekend klinkende versterkers zijn. Misschien dat hij wel wat meer moeite heeft met 'moeilijke' luidsprekers op hoog geluidsniveau, ze zijn immers met een andere filosofie ontworpen dan bijvoorbeeld een Bryston die in eerste instantie is ontworpen voor kracht en controle. Uit wat ik gelezen heb over de PP's maak ik op dat de middentoner minimaal wordt gefilterd, ik denk dat dat de voornaamste oorzaak is van de beschreven problemen, de gebruikte kevlar unit (SPH130KEP) heeft bij 5000 Hz een aardige resonantie die met een 6 dB filter niet onhoorbaar is te maken, laat staan bij een ongefilterde aansturing. Ik denk niet dat het aan de kwaliteit van de gebruikte units ligt, een stijlere filtering kan denk ik veel goed doen, al zal dit waarschijnlijk aan zaken als plaatsing en natuurlijkheid afbreuk doen. Het bouwen van luidsprekers blijft het zoeken naar een optimaal compromis, ik hoop dat Klaas Feenstra dit met jou snel zal vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Het lijkt mij ook niet aan de versterker te liggen. Bij de sessie bij Erik Klijnsmit werd ook meteen naar de versterker (een quad 606II) gewezen en toen werd gesteld dat de Creek het wel goed zou doen. En die geeft nu dezelfde problemen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 bij zo'n topic als deze vind ik het vreemd dat dat vriendje van klaas feenstra hier niet op reageert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Geplaatst door telefunken:bij zo'n topic als deze vind ik het vreemd dat dat vriendje van klaas feenstra hier niet op reageert. Dat vond ik dus ook! Maar zijn naam staat niet meer in de ledenlijst ???? Hij houdt het hier voor gezien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Je hebt niet goed gekeken. Hij staat er nog gewoon in op nr 1177. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Je hebt niet goed gekeken. Hij staat er nog gewoon in op nr 1177. Dan zal die wel op zijn motor op vakantie zijn. Allemaal duimen dat er niet weer een traktor... Afijn ik hoop dat Klaas het goed in orde kan krijgen, de afspraken daarvoor zijn er al. Ach Puur, ik moet mijn set ook niet te hard zetten, dat trekt de versterker niet. Maar kan desondanks prima van de muziek/set genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Met mijn set word ook ik geen wereldrecordhouder decibellen produceren. Ook mijn versterker gaat over zijn nek (relatief vlot ook),maar totdat dit gebeurt klinkt de boel ontzettend naar mijn zin/smaak. IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 hmmmmmm.... dit alles lijkt me een beetje zuur voor puur. ? ik geloof direct dat picoso goed hoort wat hij geeft opgeschreven. Had niet gedact dat hij een stel luidspreker genadeloos zou beoordelen, maar dat is eigenlijk alleen maar goed. ik ben benieuwd wat speakerboer/spido heeft te zeggen idd. Ik zal hem alvast vertellen dat picoso objectief is en een erg goed oor heeft. Hij kan zich de eerder genoemde kritiek in de review dan ook aantrekken. Ik hoop dat de luisprekers nog worden verbetert.... groeten game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Hij kan zich de eerder genoemde kritiek in de review dan ook aantrekken. Ik help het je hopen, maar ik vrees wat dat betreft het ergste. De reacties op de eerste luistersessie waren wat dat betreft niet erg bemoedigend. Zo ongeveer alles werd in twijfel getrokken, behalve de luidsprekers. Klaas dacht zelfs dat een CD van mij, Count Basie Orchestra, een historisch opname betrof. Het is werkelijk een schitterende opname, die op elke set van enige kwaliteit heel goed klinkt, behalve als hij weergegeven wordt via de Perfect performers. Nee, als dit de kwaliteit is die Spido zo geweldig vindt, dan weet ik wat zijn uitspraken voor mij waard zijn, hoe mooi geformuleerd dan ook. Iedereen spreekt nu de hoop uit dat Feenstra het snel in orde zal maken. Dat zou nog wel eens een probleem kunnen worden. Ten slotte adverteert hij al een paar jaar met de Perfect Performers. Dit is wellicht het beste wat hij er van kan maken. En een nieuw filter schudt je ook niet zomaar uit je mouw. Wat ik nog steeds niet begrijp is dat Feenstra en Spido beiden aangeven dat die vervorming er niet is en dat de luidsprekers prima in orde zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Geplaatst door Kermit: Wat ik nog steeds niet begrijp is dat Feenstra en Spido beiden aangeven dat die vervorming er niet is en dat de luidsprekers prima in orde zijn... zou het kunnen zijn dat ze beide op vakantie zijn ? (toevallig ) als dat zo is ,had je gelijk ,kermit Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 tblijft vreemd.... misschien moet puur de hulp inroepen van iemand anders. Er zijn zat experts op het gebied. Ik zelf (zonder ze ooit gehoord te hebben overigens), begin de vaardigheden van feenstra toch een beetje in twijfel te trekken. En de componeneten zijn toch wel van hoge kwaliteit ?? tenzij puur helemaal tevreden is, anders zou hij wellicht iemand het filter etc, kunnen laten veranderen.... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Ik heb maandagavond bij Picoso cd's gehoord die hij ook bij Puur heeft gedraaid. Dit ging waanzinning goed (zie ook mijn recensie) en bij Puur waren bepaalde instrumenten om te janken, met name het middengebied doet 'vreemde' dingen. De Pied Pipers hadden het al en de Perfect Performers kennelijk ook, het is gewoon hoe Klaas het graag hoort en helaas is dat niet 'neutraal' als ik de verhalen zo eens lees en hoor. Ik wil zelf ook eens luisteren naar de King en als Bas terug is van vakantie dan wil ik weten of de toenmalige Kings eender waren als de huidige in de verkoop. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Game, Ik ben over het karakter van de luidsprekers zeer tevreden. Er gingen duidelijk zaken fout tijdens Picoso's luistersessie. Het middengebied kwam zwaar in de problemen. Ik weet ook nog steeds niet of dit aansturing is geweest, ik heb het nl. nog niet eerder gehoord en kan me niet voorstellen dat het met Feenstra's Bryston wel eens is voorgekomen. Ik vond mijn luidsprekers ook altijd zeer homogeen klinken, maar dat was echt totaal weg. Wellicht is de Creek op hogere volumes echt een (forse) maat te klein. Ik weet van de recensie van Bas dat hij vond dat ze makkelijk aan te sturen leken maar uiteindelijk veel beter performden bij zware versterking. Ik ben zeer benieuwd wat een middentoner op zo'n moment van een versterker vraagt? Je woont niet zo ver bij mij vandaan Game, waarom kom je niet eens luisteren? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Fransen Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Een half jaar geleden heb ik ook een paar (zeer prettige!) luistersessies doorgemaakt in Appelscha. Mijn interesse ging toen uit naar de Prince ipv de King. Alhoewel ik zeer onder de indruk was van de weergevers waren er toen ook bij een pianostuk duidelijk vervormingen in het middengebied. Dhr. Feenstra was duidelijk verrast en dacht dat het aan de opname lag. Omdat ik dezelfde opname toen al op een aantal andere weergevers had gehoord wist ik zeker dat dat niet het geval was. We hebben toen een aantal componenten verwisseld (o.a. King ipv Prince, zijn bryston versterker ipv mijn Adcom GFA 555 mk2) maar dat loste het probleem niet op. Pas toen er een 'oude' Prince werd aangesloten was het probleem verdwenen. De oude versie was door een aantal recensenten te nasaal genoemd, vandaar de nieuwe versie. Dhr. Feenstra zou het probleem op gaan lossen maar als ik de reacties lees is dat nog niet geheel gelukt. Op dit 'probleempje' na was ik overigens wel onder de indruk van de weergevers. Dhr. Feenstra kwam op mij over als een aardige man met liefde voor zijn vak. Ik hoop voor Puur dat hij het probleem dan ook snel op zal weten te lossen. mvg, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door Puur:Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Hallo allemaal, Ik wilde net een recensie gaan schrijven over de directe pp vs pp vergelijking bij Puur maar het gaat hier onweren dus de stekker gat er even uit. Trouwens het is hier ook veel te warm om binnen te zitten. Nog even geduld dus.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door Pjotr:Beste Andre, De Creek van Puur voldoet daaraan wat mij betreft in alle opzichten. . Toch kan het volgens mij voor weinig geld nog een stuk beter. Maar mischien kan Puur daar meer over vertellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts