Duck-Twacy Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door [[Game]]:tblijft vreemd.... misschien moet puur de hulp inroepen van iemand anders. Er zijn zat experts op het gebied. Ik zelf (zonder ze ooit gehoord te hebben overigens), begin de vaardigheden van feenstra toch een beetje in twijfel te trekken. En de componeneten zijn toch wel van hoge kwaliteit ?? tenzij puur helemaal tevreden is, anders zou hij wellicht iemand het filter etc, kunnen laten veranderen.... game De Kat?? Ik ben het met Peters diagnose eens, 6 db is te weinig voor een 13 (netto 11) cm middenunit als deze laag gewisseld is (hoe laag is het nu, 150 Hz??). De 170//300 watt belastbaarheid lijkt me dan wat optimistisch Misschien kun je eens proberen hem te biampen en er nog een actief filter voor te zetten (je zult het passieve filter wel niet kunnen bypassen zonder de kast open te maken). Zorg dan dat de midden/hoog amp nog eens door een 24 db laagaf gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 even buiten de vervorming om ,,. ik vond het midden gebied te HARD spelen tov de rest . kan dit ook door een te kleine behuizing komen waar de middentoner in zit . bij de opengewarkte speaker de klaas bij hem had ,was dit een buis van 15 diameter en 20 cm lang . ik zeg maar wat ?,,, Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door Pjotr:Beste Andre, De Creek van Puur voldoet daaraan wat mij betreft in alle opzichten. Een rendement van 90db/1W levert 100dB SPL bij 10W. Geloof me 100 db in je huiskamer is knap hard en goed voor gehoorbeschadiging bij langer luisteren op dat niveau. Overigens gaan de meeste speakers al aardig vervormen bij een geluidsniveau van 100 dB, ook hele dure top-speakers. Wat dat betreft heeft Klaas gelijk als hij stelt dat het niet gaat om de kwantiteit maar om de kwaliteit, mits je speakers met een hoog rendement hebt. Dit is allemaal theorie, we hebben nu 2 versterkers (Quad en Creek) waarmee het op z'n zachts gezegd niet echt lekker combineert. Ook zegt Puur dit soort dingen niet gehoord te hebben bij Klaas, die een zware Bryston gebruikt. Bas draaide destijds ook met een zware versterker op de Kings. Alle theorie ten spijt blijkt een zware versterker ze dus probleemloos aan te sturen en een lichtere niet. Mijn R90's LIJKEN ook best gewillige speakers gelet op de getallen, maar toch gaan ze pas echt zingen met 600W aan 4 ohm, terwijl de gevoeligheid op 87dB/1m ligt. Ik hang het trial and error principe aan, dit kan in korte tijd veel informatie opleveren, terwijl deze (theoretische) discussie alleen maar nog meer stof doet opwaaien .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Niet mee eens! Bas heeft volgens mij naar een andere versie geluisterd, dus dat zegt dan niet zo veel meer. Wat ik me nog wel herinner is dat Bas vertelde dat ze het met een hele zware versterker beter deden. Maar ik heb Bas nooit iet zien schrijven over pure vervorming of dat ze eigenlijk niet om aan te horen waren bij gebruik van een minder zware versterker.... Eigenlijk is het versterker verhaal niet interessant. Na de eerste test werd gesteld dat de Creek het zeker goed zou doen. En die doet het dus ook niet. Wellicht heeft Puur bij Klaas op een veel lager geluidsniveau geluisterd. Dat is achteraf natuurlijk heel moeilijk na te gaan. Geprononceerd midden? enige terughoudendheid in het hoog? Opvallende klankverhoudingen? Dat zijn zaken die heel eenvoudig terug te voeren zijn op de voorkeuren van de ontwerper. Regelrechte vervorming zeker niet. Daar helpt geen kabel en geen versterker tegen. DeCreek en de Quad zijn versterkers die niet zo snel over de toeren gejaagd worden. En als dat gebeurt, dan merk je dat op een heel andere manier dan vervorming in het middengebied. Het verhaal kennen we ook van de pied pipers: moeilijk aan te sturen, moeilijk te plaatsen en heel gevoelig voor acoustische omstandigheden. Zo heb je altijd wel een goed excuus waarom het niet klinkt. En het ligt natuurlijk n Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 een versterker kan best wat "doen". maar ik heb met een koda op mijn esl,s gespeeld ,en nu met de musical fidelity. en ik zal je zeggen: het verschil is klein .! en lach me nu niet uit aub ,,, maar een vertserker doet wat met de dynamiek ,en soms met het laag ,en een kleinbeetje klank verschil ,maar meer ook niet . het harde middengebied van de pp,s los je echt nie op met een versterker . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 hadden jullie de loudness knop wel aanstaan .?? dat scheelt ook . Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 welnee dat waren dezelfde............ en in 1 keer moet het filter veranderd worden, en dan weer zus dan weer zo, hou nu toch op met dat oeverloze gezwets.... heb nog niemand gehoord die hem mooi vond. je hebt dan toch echt een bord voor je kop als je met deze meningen niet serieus omgaat. als ik de persoon in kwestie was, die het product verkocht, zal ik er zeker een nachtje van wakker liggen, na zoveel kritiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Klaas heeft de informatie (op de website) verstrekt, dus dat is inderdaad zijn pakkie-an Dat Klaas vervormende speakers zou goedkeuren lijkt mij ver gezocht, laat hem eerst maar eens de moeite nemen om zijn klant tevreden te stellen, dan ga ik nog wel een keer voor de lol met m'n monoblokken sjouwen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door Puur:Game, Ik ben over het karakter van de luidsprekers zeer tevreden. Er gingen duidelijk zaken fout tijdens Picoso's luistersessie. Het middengebied kwam zwaar in de problemen. Ik weet ook nog steeds niet of dit aansturing is geweest, ik heb het nl. nog niet eerder gehoord en kan me niet voorstellen dat het met Feenstra's Bryston wel eens is voorgekomen. Ik vond mijn luidsprekers ook altijd zeer homogeen klinken, maar dat was echt totaal weg. Wellicht is de Creek op hogere volumes echt een (forse) maat te klein. Ik weet van de recensie van Bas dat hij vond dat ze makkelijk aan te sturen leken maar uiteindelijk veel beter performden bij zware versterking. Ik ben zeer benieuwd wat een middentoner op zo'n moment van een versterker vraagt? Je woont niet zo ver bij mij vandaan Game, waarom kom je niet eens luisteren? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door jopie:heb nog niemand gehoord die hem mooi vond. ik wel , spiekerboer ,en spido . die vonden hem prachtig . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 En Siegfried en Bob James... Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Zo hier is het wat koeler nu dus daar gaat ie Bij puur heeft een van de eerste originele pied pipers (multicel tweeter, philips dome midden en sonics dome laag) gestaan naast de nagelnieuwe perfect performer king. De beluisterde muziek: cd diverse vrouwenstemmen oa Alison Moyet cd percussie van Fritz de Wirth cd Marcus Miller cd Toots Thielemans lp 9e van Beethoven lp zingende man met gitaar ?? Indruk van de kings -Ik had meer hoog verwacht, maar ik geloof niet dat het te weinig was. Het was mooi helder en gedetailleerd zonder echt scherpe randen bij de s klanken van de vrouwenstemmen. -Het midden was inderdaad zeer prominent aanwezig. Onder andere bij het mondharmonica van toots vond ik dat goed te horen. -Het laag was fantastisch. Erg mooi gecontroleerd met veel druk. Geen enkele boem of resonantie of flubberigheid te horen. Ook de trommels van fritz, het orkest van beethoven en de diverse contrabassen waren duidelijk gedetailleerd aanwezig zonder vervelende bijeffecten. -het geheel Het geheel klonk zeer homogeen. Dat heb ik wel eens anders gehoord bij luidsprekers. Er is op niet al te hoog geluidsnivo gedraaid omdat de buren de aanslag met Picoso nog niet te boven waren. Zodoende was het pregnant aanwezige middengebied niet direct storend. Het viel eigenlijk alleen op bij enkele solo instrumenten. Bij de lp muziek was het veel minder te horen. Het viel mij op dat de lp muziek zoiezo veel prettiger was om naar te luisteren. Mijn platen speler en lp-collectie is al 10 jaar geleden naar zolder verbannen dus het was min of meer nieuw voor mij. De Pied pipers - het hoog bleek hier ook weer aan de te royale kant. Het is wel mooi en helder maar er komen af en toe scherpe randjes aan bij bepaalde stemmen. - het midden is vrij neutraal. - het laag was bijna helemaal verdwenen. Dit bevreemde mij zeer omdat er bij een andere luistersessie wel wat was aan te merken op het laag, maar vooral dat het niet diep genoeg doorliep en dat het iest strakker mocht zijn. Er was daar zelfs een piper gedempt met kussens om het laag iets terug te brengen. Dit vond ik eerst iets overdreven maar later zag ik er het nut wel van in. Het verbaasde mij dus zeer dat er bijna geen bas over was in de kamner van Puur. - In het geheel klonk de piper hier erg dun. Dit viel Puur ook gelijk op. Volgens mij komt dat door het tekort aan bas. Bij terugkomst im mijn huis heb ik gelijk de pipers weer aangesloten en beluisterd met de zelfde vrouwenstemmen cd als bij Puur. Geen spoor van dunnigheid en volop bassen. Oost West, thuis best. Ik zou echt niet meer bas willen hebben in mijn huiskamer. Weliswaar is het minder strak dan van de king maar dat wijt ik aan het veel kleinere oppervlak van de woofers van de piper. De oorzaak van het probleem ligt volgens mij aan de luisterruimte. Bij mij staan de luidsprekers met de rug tegen de gesierpleisterde muur, iets naar binnen gedraaid. De luister bank staat met de rug tegen de tegenoverliggende gesierpleisterde muur. Afstand tussen de muren +/- 4,5 meter. de twee zijwanden hebben bijna volledig gordijnen. en liggen +/- 6 meter uit elkaar. Vrij klein dus maar redelijk gestoffeerd. Bij Puur is de kamer veel groter mischien wel 6 bij 12 meter en relatief veel minder gestoffeerd. Tevens stonden de luidsprekers zon 80cm uit de zij en achterwand en is de luisterrichting in de lengte. Het blijkt maar weer, de kamerakoustiek is belangrijker dan de luidspreker. (want een luidspreker kun je sneller en goedkoper wisselen dan een kamer). Al met al een leerzame avond. Yoyo Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Hmmmmmmm..... Dan ligt er dus iets aan de versterking bij Puur. Toch? Audiovisits maak ik eigenlijk niet... Ik heet geen picoso (dat was een grapje) Ik ben wel geinteresseert, maar echt ergens naartoe om te luisteren doe ik eigenlijk alleen als ik zelf iets wil kopen. groeten game Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door [[Game]]:Hmmmmmmm..... Dan ligt er dus iets aan de versterking bij Puur. Toch? Volgens mij niet meer, het klinkt veel frisser en gedetailleerder, Ondanks dat ik maar eventjes het verschil heb gehoord en er geen echt vergelijk is gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 maar er zit toch een essentieel verschil tussen jouw versterkers en de zijne.? ik beodel, bij hem bijna geen bas, en bij jouw meer dan genoeg. En dat op de zelfde luidsprekers... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Game Dit soort verschillen kan echt niet door een versterker veroorzaakt worden... Wel door akoustiek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Yo-Yo Als je je luidsprekers met de rug tegen de muur zet, dan geef je de laagweergave m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Ha Yoyo, Ik vond het leuk dat je er was. Ik denk dat het ontbreken van het laag bij jouw PiPi's goed zou kunnen komen door het niet gebruiken van spikes. Binnenkort, ik denk dit weekend, zal ik ook nog eens uitgebreid ingaan op het commentaar in deze review. Ik heb het helaas nogal druk. Maar volgens mij is er heel veel zinvol commentaar geleverd. Ik vind dat erg leuk en wil jullie er ook hartelijk voor bedanken. Yoyo, zou jij misschien kunnen proberen te omschrijven waarom jij het middengebied prominent vond maar de klank als geheel zeer homogeen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door Puur:Ik denk dat het ontbreken van het laag bij jouw PiPi's goed zou kunnen komen door het niet gebruiken van spikes. Waarschijnlijk niet, bij het plaatsen op spikes komt hij nog eens 6 centimeter verder van de vloer af en dan wordt de bas nog minder. Vooral als je last hebt van een boemdende bas wil het nog wel eens helpen om deze verder van vloer en wanden te plaatsen, bij mij is meer het omgekeerde het geval. Yoyo, zou jij misschien kunnen proberen te omschrijven waarom jij het middengebied prominent vond maar de klank als geheel zeer homogeen? Dit is even aan de hand van een gemodificeerde pipi die ik heb gehoord met een metal dome middenspeaker. Deze had naar mijn smaak ook een te overheersend midden maar dit kwam vooral doordat de klankkleur te metalig was, verder wel helder enzo maar het beeld was niet homogeen. Dit itt tot die van pepeking waar het klankbeeld wel homogeen is maar volgens mij gewoon te veel midden. Misschien komt het wel omdat de woofer ook nog ver doorloopt in het midden, zoals we hoorden toen alleen de laagsectie was aangesloten. Opgeteld bij dat van de eigenlijke middenspeaker wordt het dan allemaal wat te veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 22 juli 2003 Report Share Posted 22 juli 2003 Ik wilde nog eens uitgebreid ingaan op het commentaar in deze review maar helaas ontbreekt op dit moment de tijd en de zin om hiervoor te gaan zitten. Met dit soort temperaturen breng ik niet bijzonder veel tijd door achter mijn PC. Na Picoso Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 juli 2003 Report Share Posted 22 juli 2003 Hoi Puur Heb je die 2 Koda's nog voor de test, of ga je nu op zoek naar een 'serieuze' eindversterker Ik heb de Koda kunnen vergelijken met de Quad 606-2 van Erik bij zowel Erik als bij Kermit. Met esl's komt de Koda 'mat' op mij over, je kunt nu eenmaal niet bi-ampen met die speakers. 2 Koda's als monoblock (1 kanaal gebruiken) zou echter wel kunnen, dit heb ik nog niet beluisterd. Als stereo versterker lijkt de voeding behoorlijk tekort te komen, maar de versterker gaat niet clippen. Als monoblock zoals jij ze nu toepast kun je het meeste uit de Koda's halen, voor het geld dan Klaas mag inderdaad weleens achter z'n oren gaan krabben betreffende het benodigde vermogen Ben je nu het 'overdone' middengebied kwijt, of is dat toch een karakteristieke eigenschap van de King? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2003 Report Share Posted 22 juli 2003 Hangt er maar helamaal van af hoe hard je wil spelen Puur. Voor normaal luisterniveau op zeg gemiddeld 80 dB moet je aan je Creek genoeg hebben. Wil je echt hard gaan op volle orkeststekte dan heb je gewoon meer nodig voor het type speaker a la de Kings. Wat dat betreft vind ik de aanbeveling van 35 W op de site van Klaas enigszins misleidend. Bi-ampen is zowiezo een goede zaak. Bij de meeste speakers gaat het dan al gelijk een stuk dynamischer klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 23 juli 2003 Report Share Posted 23 juli 2003 hoi puur. sorry dat ik dit ga zeggen maar eerst PP's nu koda's het moet nou niet veel gekker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 23 juli 2003 Report Share Posted 23 juli 2003 De oorzaak van het probleem ligt volgens mij aan de luisterruimte. Bij mij staan de luidsprekers met de rug tegen de gesierpleisterde muur, iets naar binnen gedraaid. De luister bank staat met de rug tegen de tegenoverliggende gesierpleisterde muur. Afstand tussen de muren +/- 4,5 meter. Vrij klein dus maar redelijk gestoffeerd. Het blijkt maar weer, de kamerakoustiek is belangrijker dan de luidspreker. (want een luidspreker kun je sneller en goedkoper wisselen dan een kamer). Al met al een leerzame avond. ------------------------------------------ ------------------------------------------ Dit is nu precies wat ik ook had met mijn pied pipers! Zie je nu wel dat de ene kamer de andere niet is! Ben blij dat ik ze niet meer heb, ik geniet nu tenminste echt van muziek via mijn Mordaunt Short's (sorry als ik hier iemand verdriet mee doe ) Groet Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts