Jump to content

Luistersessie bij Puur: (opnieuw) de Perfect Performer King

Recommended Posts

Hallo Vriendjes!

Zojuist ben ik teruggekomen van een heerlijke vakantie in de Provence.

Geen luidspreker gehoord: alleen "cigales" met een heel erg geprononceerde weergave van het hogere middengebied!

Volgens mij lopen die krengen

beste spido ,

zonder jou was het echt een saaie boel hear.

als schapen zonder herder doolden wij maar wat rond .

als koeien die hun eigen gras toch groener vonden dan dat van de buurman .

als hobbyisten waarvan hun beleving aan een interlinkje hing .

als mensen die elke verandering gelijk opvingen als een verbetering .

het word weer tijd voor wat scherpte . :rolleyes:;)

Geplaatst door John Picoso:

(...)  het is alsof bovenharmonische van tonen naar elkaar en in elkaar worden gedrukt, waardoor er een hinderlijke benadrukking optreedt van een deel van het spectrum van sommige instrumenten(...).

Beste Picoso,

Een interessante en leerzame recensie!

Ongetwijfeld zal jouw beoordeling bijdragen tot verdere verbetering van Puur's speakers, en misschien wel tot verbetering van het ontwerp zelf.

Vervelend is echter, dat het door jullie geconstateerde gebrek niet hetzelfde lijkt te zijn als wat in Nieuw Beijerland werd vastgesteld, en dat bij demonstraties in Appelscha vaak helemaal geen probleem wordt geconstateerd...

Hoe dan ook: interessant en leerzaam!

Over het algemeen snap ik overigens wat je bedoelt, geloof ik.

Alleen het aangehaalde stukje... daar heb ik wat moeite mee.

Kun je uitleggen wat je bedoelt met "het is alsof bovenharmonische van tonen naar elkaar en in elkaar worden gedrukt"?

Ik kan me van wat je hier bedoelt geen enkele voorstelling maken!

Kun je het wat duidelijker uitleggen?

Alvast bedankt!

Geplaatst door spido:

Beste Picoso,

Ongetwijfeld zal jouw beoordeling bijdragen tot verdere verbetering van Puur's speakers, en misschien wel tot verbetering van het ontwerp zelf.

!

de tweede verbetering dus .

:rolleyes:

t'lijkt wel een esl.

je blijft er aan sleutelen . ;)

toch lijkt het wel erg op elkaar spido .

PICOSO SCHREEF

Minder gelukkig was ik door een aantal andere aspecten:

....

- Frequent stoor ik mij aan een zeer nadrukkelijke, vermoeiende klank in het midden en hoogmidden (dwarsfluit, klarinet, piano)...

....Bij de commentaren van de PfPf Kings-sessie bij Erik Klijnsmit herinner ik mij van Erik de opmerking

Ik geloof het graag Bas. Dan zal hij toch zelf comtact met Picoso op moeten nemen en niet zijn maatje Spido hier op het forum de boel laten regelen. Die is bij geen van de luistersessies aanwezig geweest maar weet er wel van alles over te zeggen. Alsof het de ontwerper zelf is...

Beste Picoso,

Vervelend is echter, dat het door jullie geconstateerde gebrek niet hetzelfde lijkt te zijn als wat in Nieuw Beijerland werd vastgesteld, en dat bij demonstraties in Appelscha vaak helemaal geen probleem wordt geconstateerd...

Hoe dan ook: interessant en leerzaam!

Over het algemeen snap ik overigens wat je bedoelt, geloof ik.

Alleen het aangehaalde stukje... daar heb ik wat moeite mee.

Kun je uitleggen wat je bedoelt met "het is alsof bovenharmonische van tonen naar elkaar en in elkaar worden gedrukt"?

Ik kan me van wat je hier bedoelt geen enkele voorstelling maken!

Kun je het wat duidelijker uitleggen?

Alvast bedankt!

Beste Klaas Feenstra (Spido)

Mijn bezwaren worden gevormd door twee aspecten.

1. het probleem van de resonanties bij de weergave van piano en xylofoon.

2. de wijze waarop het middengebied omgaat met de weergave van akoestische instrumenten

Wat het eerste betreft: dit hoort een goede weergever niet te doen. Punt uit. We hebben niet gezocht naar een exotische muziekuitgave, gewoon een veel verkochte CD van Herman van Veen blijkt met piano niet te pruimen. Los het op!

Wat het tweede betreft: misschien is het een kwestie van smaak, maar naar mijn idee is er meer aan de hand. Het is een overaccentuering van bronmateriaal in het middengebied, dat mij in extreme mate stoorde bij de weergave van houtblazers: fluit, klarinet (waarschijnlijk hobo ook, maar ik ben niet meer toegekomen aan Ivo Janssen aan het klavier in de begeleiding van Pauline Oosterwijk in werken van R Schumann voor piano en hobo en althobo). En dan valt het niet zo op bij beluistering van houtblazers in een grote orkestbezetting, omdat ze dan redelijk ver van de microfoons verwijderd zijn. Het valt vooral op bij beluistering van kamermuziek met houtblazers, waarin ze veel prominenter aanwezig zijn