Jump to content

Luistersessie bij Puur: (opnieuw) de Perfect Performer King


Recommended Posts

Beste,

 

De Perfect Performers die ik destijds thuis heb gehad, waren i.d.d. anders dan die jullie hebben gehoord. Mijn exemplaren waren een 4 weg systeem, die van jullie een 3 weg.

 

Ik blijf bij mijn toengeschreven mening.

 

Wat ik ook heb geschreven is dat ik ze gebiampt heb aangestuurd met twee zware RB1090's met zeer hoge dempingsfactor en in biamp een totaal vermogen van 2,8 Kw.

 

Ik blijf er dus ook bij, dat de PP's een zeer stabiele versterker nodig hebben, met veel stroom en een hoge dempingsfactor. Op bijv. mijn accuphase was het geluid niet tot tevredenheid, en het laag niet onder controle.

 

Ik heb op live nivo met ze gedraaid, en ik denk dat ik soms een stuk luider draai dan de meeste forumleden hier. De PP's gaven geen krimp. Stabiel strak en groots werd het podium afgebakend.

 

Dat de PP's gevoelig zijn voor amps iss niets bijzonders. Zoveel weergevers hebben dat. B&W, Infinity etc. zijn hier ook gevoelig voor. Een goee amp maak, of breekt deze speakers.

 

De PP versie zoals jullie hebben gehoord, heb ik nooit gehoord of gezien, dus daar kan ik niets over zeggen.

 

Waarom schrijf ik dit? Niet omdat ik het zo graag wil opnemen voor Klaas Feenstra, maar omdat de PP's toen echt goed presteerde bij mij, en daarom vind ik het jammer dat het op de een of andere manier is missgegaan.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Het was de zaterdagmorgen voor Picoso's bezoek dat ik ik nog hevig zat te dubben over welke l.s. kabel ik zou gebruiken tijdens de luistersessie. Ik had drie mogelijkheden: 3mm koperkabel, een zelfbouwkabel van UTP (gestripte buitenmantel, 6 aders voor mid-hoog 18 voor laag) en een zelfbouw volledig zilveren kabel met teflon mantel (.8 mm mid-hoog en .8 mm laag) Uiteindelijk heb ik de laatste kabel er tussen gedaan. Waarom? Er zijn duidelijke verschillen tussen l.s. kabel waarneembaar en ik meende met de zilveren variant een fractie aan detail te winnen.

 

Uiteindelijk staat er dus een kleine Creek met dunne, zilveren l.s. kabel op behoorlijk niveau een grote luidspreker aan te sturen.

 

Iemand riep nog dat het geluid onheroepelijk dicht zou lopen terwijl Feenstra mij uitdrukkelijk heeft aangeraden dit niet te doen. "Da's een Ferrari op fietsbanden zetten!!"

 

Toch, het klonk best erg goed, die ochtend. Alleen 's middags, met een fors hoger volume, ging veel de mist in.

 

Later heb ik met de 3mm l.s. kabel en de Creek opnieuw een paar van dezelfde stukken gespeeld. Opnieuw loopt het geluid langs een afgrijselijke afgrond, echter, de gevreesde vervorming treed niet meer op.

 

Dan de Koda's, Yoyo kwam er met

Link to comment
Share on other sites

Puur

Ik vind het zeer te waarderen dat je de hand in eigen boezem steekt. Wellicht is de keuze van de luidsprekerkabel van invloed geweest op het klinkend resultaat, maar vergeet niet dat een aantal problemen ook al bij de luistersessie bij Erik gehoord werden. Op een andere set met andere luidsprekerkabels.

Link to comment
Share on other sites

Beste Picoso,

 

Dank je voor de verhelderende uitleg!

 

Heel kort door de bocht (in een ferrari op fietsbanden?) komt het dus hier op neer:

- je vindt in het algemeen dat de middentonenproductie te sterk is;

- bij bepaalde muziekopnamen traden bij een bepaalde luidheid (en wellicht ook vanaf een bepaald ogenblik) in tenminste een van de middentoners storende schrille bijgeluiden op.

Klopt die samenvatting min of meer?

 

Het ziet er naar uit dat de keuze van Puur voor zilverdraad geen al te grote rol speelde.

Zolang zo'n draadje niet doorfikt is er niet al te veel aan de hand, dunkt me.

 

Ik kies zelf voor dikke koperkabels, overigens.

Tenzij ik nog dikkere koperkabels kan vinden!

Zulke kabels zijn mijn referentie.

Alle kabels die hoorbare veranderingen in het geluid veroorzaken - ook veranderingen die althans voor korte tijd abusievelijk als verbeteringen worden aangemerkt! - zijn ondingen.

Dit was mijn kabelcredo, dus.

Maar da's natuurlijk heel p'soonlijk...

 

Dat de bijgeluiden bij Puur's speakers nu niet meer hoorbaar zijn, zal vermoedelijk meer te maken hebben met de afkoeling van de spreekspoelhouder, of het losraken van een vastgekleefd gruisje in de spreekspoelspleet, dan met de verandering van kabels en versterkers.

 

Net zoals oren moeten zulke spleten regelmatig worden gereinigd: vooral wanneer je zonder frontdoek/-schuim speelt.

 

Een schril bijgeluid, dat plotseling optreedt bij flinke geluidsdruk en ook zomaar weer kan verdwijnen, kan worden veroorzaakt door een vuiltje, of anderszins door aanlopen van de spreekspoelhouder tegen de faseplug.

Dit kan ontstaan, of worden verergerd, door uitzetting wegens hitte.

Een schoonmaakbeurt van de spleet en/of bijslijpen en/of verbetering van de centrering van de faseplug kan hier al voldoende zijn.

Ik ben benieuwd wat KF dienaangaande zal vaststellen.

(Jammer dat hij zelf niet aan dit forum deelneemt!)

 

De versie van de PP die jij hebt gehoord is dezelfde die in Appelscha beluisterd kan worden.

Na vergelijking met diverse versies met hoge-orde filters met compromisloze componenten en inductiecompensaties is gekozen voor een minimale filtering.

Wegens de door diverse proefpersonen gehoormatig vastgestelde grotere natuurlijkheid van de klank van die versie.

De middentonenluidspreker overlapt zowel een deel van het werkgebied van de woofer als dat van de tweeter.

De woofer wordt "direct aangedreven", dus zonder seriespoel.

 

Wat hierdoor gewonnen wordt in demping en fasecoherentie, gaat inderdaad enigszins ten koste van de frequentielineariteit. (Ook al wordt er gebruik gemaakt van de natuurlijke roll-off van de units, en van elektronische en pneumatische capaciteiten.)

De frequentielineariteit blijft echter duidelijk binnen de + en - 3 dB grenzen.

 

Een duidelijk aanwezig middengebied, zoals de PP laat horen, is in de huidige hifi-wereld zeer ongebruikelijk.

"Hifi-geluid" wordt zelfs gekenmerkt door een teruggehouden middentonengebied (en door fasefouten aan de randen daarvan en de daardoor veroorzaakte wazigheid).

Hebben jouw referentieluidsprekers ook zo'n "slank klankgemiddelde"?

 

Mensen die de weergave van hobo, dwarsfluit e.d. van de PP "te penetrant" vinden, of een trompet "te schel", hebben waarschijnlijk zulke instrumenten niet vaak in het echt en van dichtbij beluisterd...

Dwarsfluiten en hobo's zijn echt heel penetrant!

En trompetten zijn echt heel schel!

(Ze zijn er in Jericho bijvoorbeeld nog steeds niet helemaal van bijgekomen.)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Kermit:

Puur

Ik vind het zeer te waarderen dat je de hand in eigen boezem steekt. Wellicht is de keuze van de luidsprekerkabel van invloed geweest op het klinkend resultaat, maar vergeet niet dat een aantal problemen ook al bij de luistersessie bij Erik gehoord werden. Op een andere set met andere luidsprekerkabels.

 

Je vergeet hier ook te melden dat het ook nog een andere speakers waren, die van Puur moesten nog afgemaakt worden(zat nog geen unit in)

Dus er zijn nu twee setjes PP's met het zelfde probleem!

 

Groet Michel ;)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Michel Romijn:

 

Je vergeet hier ook te melden dat het ook nog een andere speakers waren, die van Puur moesten nog afgemaakt worden(zat nog geen unit in)

Dus er zijn nu twee setjes PP's met het zelfde probleem!

 

Groet Michel   ;)

 

 

vind jij dit nou ook niet toevallig, 2 setjes het zelfde probleem.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Puur:

Het was de zaterdagmorgen voor Picoso's bezoek dat ik ik nog hevig zat te dubben over welke l.s. kabel ik zou gebruiken tijdens de luistersessie. Ik had drie mogelijkheden: 3mm koperkabel, een zelfbouwkabel van UTP (gestripte buitenmantel, 6 aders voor mid-hoog 18 voor laag) en een zelfbouw volledig zilveren kabel met teflon mantel (.8 mm mid-hoog en .8 mm laag) Uiteindelijk heb ik de laatste kabel er tussen gedaan. Waarom? Er zijn duidelijke verschillen tussen l.s. kabel waarneembaar en ik meende met de zilveren variant een fractie aan detail te winnen.

 

Uiteindelijk staat er dus een kleine Creek met dunne, zilveren l.s. kabel op behoorlijk niveau een grote luidspreker aan te sturen.

 

Iemand riep nog dat het geluid onheroepelijk dicht zou lopen terwijl Feenstra mij uitdrukkelijk heeft aangeraden dit niet te doen. "Da's een Ferrari op fietsbanden zetten!!"

 

Toch, het klonk best erg goed, die ochtend. Alleen 's middags, met een fors hoger volume, ging veel de mist in.

 

Later heb ik met de 3mm l.s. kabel en de Creek opnieuw een paar van dezelfde stukken gespeeld. Opnieuw loopt het geluid langs een afgrijselijke afgrond, echter, de gevreesde vervorming treed niet meer op.

 

Dan de Koda's, Yoyo kwam er met

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Kermit:

Dat klopt. En de acoustats van Erik hadden diezelfde avond met dezelfde opnames het probleem niet. Dus aan de muziek kan het ook niet hebben gelegen.

 

Jij sluit de mogelijkheid uit dat de PP's fouten in de opnamen laten horen die andere luidsprekers ni

Link to comment
Share on other sites

Kom op jongens.

 

Met alle respect, maar een groot systeem als de PP's ga je gewoon niet met een Quad of een Koda aansturen.

 

Verder niets tegen Quad. Peter Walker is een van revolutionaire otnwerpers geweest, met zijn current dumping techniek. En op kleine monitor weergevers, en met name de Quad ESL klinkt het subliem, zonder meer. Maar Grote conus systemen, daar heeft de Quad gewoon te weinig drive, en controle voor. In no time gaat het agressief klinken, omdat de Quad zijn spanning in elkaar zakt.

 

Ik heb zelf gehad de Quad 303, 405, 520F en 606. En telkens weer, op de wat moeilijkere grotere systemen ging het helemaal mis. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt.

 

Zet de PP's maar eens op een Degelijke Bryston, Rotel RB1090, van Medevoort, AVM, Krell of andere stabiele stroom eindtrap, en het resultaat wordt heel anders.

 

Mensen denken maar dat een AMP die op speaker A goed klinkt, op elke speaker goed klinkt. Een amp en speaker worden te samen een schakeling. Een schakeling van inductie, capiciteit en weerstand. Een amp reageerd op al deze factoren. Wanneer een speaker nou wat lastiger is, moet de voeding absoluut stabiel zijn. Een 405 en 606 begint bij 4 Ohm al in elkaar te zakken, en voldoet in die zin niet aan de wet van Ohm.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Kom op jongens.

 

Met alle respect, maar een groot systeem als de PP's ga je gewoon niet met een Quad  aansturen.

 

En telkens weer, op de wat moeilijkere grotere systemen ging het helemaal mis. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt.

 

 

Groeten,

Bas

 

Zoals al eerder gemeld, zelf heb ik dat "probleem" ook gehad met een stel "kleine" transmissionline

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

Dat zeg ik, G.... Uhhh, tijd voor een herkansing     :rolleyes:

 

'k Heb KF er over gebeld... en hij zei me dat-ie nog wel een paar dagen nodig heeft om die Kings van Puur helemaal goed te krijgen.

D'r zaten bij beide middentoners inderdaad harde vuiltjes in de spleet tussen de faseplug en de spreekspoelhouder: vermoedelijk door het bijwerken en afwerken van de kasten met reeds gemonteerde units.

Wanneer de kasten op hun rug liggen, zijn de conusjes een soort trechtervormige vuiltjesvallen: wat in de trechter valt, glijdt vanzelf de spleet in.

 

"Stom van me!" zei KF. "Dat mag n

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door spido:

 

'k Heb KF er over gebeld... en hij zei me dat-ie nog wel een paar dagen nodig heeft om die Kings van Puur helemaal goed te krijgen.

D'r zaten bij beide middentoners inderdaad harde vuiltjes in de spleet tussen de faseplug en de spreekspoelhouder: vermoedelijk door het bijwerken en afwerken van de kasten met reeds gemonteerde units.

Wanneer de kasten op hun rug liggen, zijn de conusjes een soort trechtervormige vuiltjesvallen: wat in de trechter valt, glijdt vanzelf de spleet in.

 

"Stom van me!" zei KF. "Dat mag n

Link to comment
Share on other sites

En de altijd eerlijke en leuke John Curl.

Klasse vind ik dat!.

 

Zo kom je veel dichter bij je publiek/doelgroep dan ooit te voren.

 

Tegelijkertijd stel je jezelf kwetsbaar op, maar als je eene chte ondernemer bent (kickt op risico's) en hart hebt voor je product en klanten dan doe je dt gewoon!.

 

Groeten

Bas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...