WanFie Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Behalve mijn gemodificeerde CD speler heb ik vanavond ook naar de set van m'n brooer geluisterd. Hij heeft een bijzondere wijziging doorgevoerd. Een die ik jullie niet wil ont houden. Eerst de oude situatie: Een setje Apogee centaur (hibride ribons) aangestuurd door twee van de bekende monoblokken. Dit klonk dus zeker niet onverdienstelijk. Een probleem bij deze set was duidelijk het laag. Zijn luisterruimte is ca 6x3x3,6m. Laag onder de 50 Hz kwam er dus niet uit. Je kunt dan als oplossing van alles doen, maar meestal kost dat erg veel geld, en je hebt er weinig plezier van. Want als je zelf iets kunt ontwikkelen heb je later dubbel plezier. Nieuwe situatie: De filters uit de Apogees gesloopt. De eindblokken (4 stuks) rechtstreeks aan de speakers (is een tweewegsysteem) en een actief filter gebouwd. Nou is een actief filter voor hem niet een handvol condensators en spoeltjes, maar een echte brok electronica met buffers en weet ik al niet meer om het onderste uit de kan te krijgen. In het filter zijn alle kamerproblemen in de frequentiekarakteristiek doorgerekend. Hoe het klingt: Fenomenaal. Dit moet je gehoord hebben voordat je er enig beeld bij kunt vormen. Alles klinkt zo homogeen en natuurlijk. Alle instrumenten staan live in de kamer. Dit is echt subliem. Doordat het laag is aangepast (waar het allemaal om is begonnen) kinkt dit enorm diep en strak. Ik heb alleen bij Kermit (draait ook zonder filters omdat het een breedbandsysteem is) iets gehoord wat er bij in de buurt komt (met de Array versterkers). De Apogees zijn nu dus eigelijk actief geworden, maar dan met kamer correctie en zonder servo controle (waar ik nooit zo in geloofd heb omdat dit altijd te laat komt). We hebben klassiek, koorwerk, orgel, pop en Jazz gedraaid. Alles maar dan ook alles klinkt zoals ik het graag hoor, snel dynamisch en precies. Met een "houten" klank en een diepe pianoklank. De contrabas staat alsof hij live aanwezig is. Ook bij langer aanhoudede lage tonen (strijkbas en orgel) is er een duidelijke klankkleur te horen. Drums (Charly Antolini) klinken alsfo de maestro zelf in de kamer aan het drummen is. Vaak ben ik enthousiast over wat ik hoor en mee mag maken, maar dit slaat werkelijk alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Ja, ik bedacht deze oplossing ook op het moment dat ik alles al zo'n beetje had aangeschaft..Ik was eens op bezoek bij iemand die zoiets demonstreerde met p.a. spul. Maar goed, zo blijven we bezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RP Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Hans, hiervoor zijn mooie bestaande alternatieven,binnenkort gaan ik (lees Sebastiaan want ik heb er geen kaas van gegeten ) het het laag ook actief maken van de matrix 800, zit nog te twijvelen tussen de BSS mini drive FDS-334 of zijn grotere broer ... het zal wel de kleine worden Een andere optie is bv de KBX van krell, ook prijzig. Groet Rene Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Je zult maar een dolby 5.1 setje met apogees laten modificeren. Dan kun je wel even minimaal 10 arrays laten aanrukken. Het is dat ik Hans ken en weet dat als hij dit adviseerd het echt is omdat het beter klinkt en niet omdat de omzet van Array omhoog moet. Trouwens Hans ga je dit ook doen met je Kappas ? (was dat geen 4 weg systeem ?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 juli 2003 Author Report Share Posted 17 juli 2003 5 weg zelfs + een extraan de achterkant. Dus 6 versterkers per speaker.... Er wordt waarschijnlijk wel een set met 10 Array's op 5 B&W 800 uitgevoerd. Helaas wel passief gefilterd. Ik houd jullie ook op de hoogte hoe dit uitpakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 24 juli 2003 Report Share Posted 24 juli 2003 Hans, heeft die broer van jou zo'n schemaatje voor mij, of zijn die niet zomaar te krijg ? Hoe heeft hij het filter uitgevoerd ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 juli 2003 Author Report Share Posted 26 juli 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Hans, heeft die broer van jou zo'n schemaatje voor mij, of zijn die niet zomaar te krijg ? Hoe heeft hij het filter uitgevoerd ? Paul. Paul, Hij heeft een extra preamp verbouwd tot actief filter. In de kast zitten een aantal onderdelen van een Array actieve preamp. Ik weet verder niet hoe e.e.a. werkt. Maar dat het werkt is zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 26 juli 2003 Report Share Posted 26 juli 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Zijn luisterruimte is ca 6x3x3,6m. Laag onder de 50 Hz kwam er dus niet uit. Beste Hans, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 juli 2003 Author Report Share Posted 26 juli 2003 Doordat de lengte en breedte van de kamer een veelvoud van elkaar zijn ontstaan er allerlei rare bulten en kuilen. Onder de 60 Hz b.v. is er alleen maar kuil. Verder is de kamer van een erg stevig type (betonnen wanden en vloeren), dus van resonanties van de wanden en vloeren heb je geen last. Dat "dus" heeft dus iets meer verklaring nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Onder de 60 Hz b.v. is er alleen maar kuil. Dat hangt er meestal vanaf waar je luistert. Verschillen tot 20 dB zijn niet uitzonderlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts