SpeedyAndr Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Je zou het bijna zeggen, als je hoort wat zo'n (Ultimate) powercord doet bij Picoso op zijn JK Ultimate versterkers Ik was eerst niet zo te spreken over het geluid met een vdHul the Second interlink op de JK cdspeler, het deed wat iel aan, te analytisch om muzikaal te zijn zeg maar. Allereerst wilde ik eens weten wat de zilveren interlink zou doen. Vloeiendheid en op een bepaalde manier beter gedetailleerd was het eerste wat ik dacht, vervolgens bleek het middengebied wat te veel uit te klinken, piano en stemmen waren iets te geprononceerd aanwezig, evenals het mid-laag, waar ik me al bewust van was. Vooral erg mooi is het 'ruis' gebied, waar slagwerk en de percussie met name gebruik van maken, ondanks het feit dat ook hier misschien iets teveel van wordt weergegeven. In het hoog blijkt duidelijk meer informatie te zitten, het sprankelt en de ruimte-essentie is duidelijker waarneembaar. Dan gaan de XTC powercords op de versterkers, deze moeten eerst een tijd 'ontladen' voordat je ze weer kunt inschakelen. Wat er met de XTC powercords gebeurt is moeilijk te beschrijven, power, druk en nog eens power, de muziek wordt opeens heftig, met sterke attacks en een mooi opgetekende afbeelding. De zilveren interlinks zijn nu wat teveel van het goede, je hoort erg duidelijk waar de accenten zitten, maar ook waartoe de set instaat is op bepaalde gebieden De vdHul The Second wordt weer aangeloten en alle stukjes vallen op hun plaats. Homogeen, natuurlijk, levendig, bruisend, Charly Antolini zit voor onze neus te rammen op zijn drumstel, wat is dat een mooie opname zeg Klassieke muziek, pianobegeleiding, alles is even natuurlijk en swingend, volgens mij is John Picoso aangenaam verrast als ik zijn gezicht zo eens bekijk. Da's nou het leuke van zulke experimenten, je weet niet van tevoren wat er zal gebeuren maar het kan erg mooi uitpakken. Wat ik vooral met de XTC powercords merk is het begrip 'autoriteit', werkelijk op alle gebieden wint de set hieraan, vooral het laag bevalt me erg goed, het klopt, het ramt en masseert, zoals het live ook gebeurt. 'Presence' is ook zo'n term die het effekt goed omschrijft, maar dan meer voor het middengebied, wie nu nog beweert dat klasse- A versterkers altijd 'sloom' zijn, heeft permanent verstopte oren volgens mij. John gaat ongetwijfeld nog een paar punten op de i zetten en een paar van mijn opmerkingen nuanceren of corrigeren, ik zie het wel Wat mij betreft was dit een zeer goed geslaagd avondje en ik wil John bedanken voor zijn gastvrijheid, de drankjes en de lekkere pizza Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Hoi, Andre, in iedergeval bedankt dat je je beroepsmatige verplichtingen in Groningen wilde uitbreiden met een bezoekje aan mij. Met wat 'snoertjes'. Het was een fantastische ervaring om de monoblokken zo fraai hun werk te horen doen in mijn set met de XTC-netkabels. Wat een grip op de zaak. (Af en toe ook wel gedacht: 'die arme woofertjes!') Wat een aanslagen en bliksemsnelle transienten. En dat in elk frequentie bereik. Het hoog blijft zeer schoon en in het midden en laag is er een prachtig voelbare druk, realistisch vooral; veel heftiger dan ik gewend was, zonder dat er ook maar een moment is dat ik het gevoel krijg dat het teveel van het goed wordt. Om zo wat te experimenteren als hobbyisten onder elkaar bevalt me uitstekend en is een stuk minder 'bezwaarlijk' dan het 'lenen' van spullen bij een audiozaak. Terzijde: daar zou de winst van een audioclub kunnen liggen; je kunt er op deze manier veel ontspannender achter komen wat bepaalde componenten in je set kunnen verbeteren. De XTC-netkabel is zo'n component. Ik heb heel eenvoudige afgeschermde netsnoeren, maar heb daar al een verbetering mee behaald t.o.v. standaardsnoeren. De XTC's maken het overtuigend nog stukken beter. Dat zoiets mogelijk was vermoedde ik wel, maar het lastige is dan natuurlijk 'welk netsnoer levert mij binnen een voor mij redelijk budget de grootste verbetering?' Wel, aan een set XTC's zal ik me niet bekopen, daar ben ik heel erg van overtuigd. Als ik mijn DAC en CD-drive daar ook nog mee uitrust en ze een verbetering weten neer te zetten in dezelfde richting, dan is er nog veel te winnen. De ervaring met de interlinks bevestigt me in mijn eerdere ervaringen met de VDH Second. Binnen mijn set doet deze interlink het tussen mijn DAC en Pre en de Phono en Pre erg goed. Ik vond je opmerking wel leuk toen we met de XTC en jouw zilveren kabel draaiden en besloten de VDH Second er weer tussen te duwen. "Eens zien wat er nou van (de voordelen van de XTC) overblijft", en dat het tegendeel gebeurde: nog meer realisme, een zeer doorzichtig middengebied, meer openheid, meer 'lucht' en ruimte in de opname, een pakkende ambiance. De zilveren interlink (uniek exemplaar, er is er maar eentje van) vind ik te grof, vooral in het middengebied. Ik verlang juist daar een hoger oplossend vermogen. Hij deed wel wat ik verwachtte dat hij zou doen: in het hoog speelt hij meer helder dan de VDH Second, maar voor mij niet natuurlijker. Het hoge slagwerk en alle nuanceringen in klank van bekkens bijvoorbeeld, dat laat ook daar de Second meer (en mijn visie: beter) horen. Ik blijf wel nieuwsgierig naar andere interlinks die zilver als basis hebben, maar dat laat ik liever rusten totdat ik de upgrade van de JK Ultimate DAC een paar maanden heb spelen. Hetzelfde geldt overigens voor de DIF tussen CD-drive en DAC, waar dus ook nog een hoop te ontdekken valt. De touwtjes die er nu tussenhangen doen het formidabel beter t.o.v. de Type II en III JK-kabel die ik er tot dusver tussen heb gehad. Zo, en nou ga ik maar eens contact opnemen met Henno. En misschien dat ik nog eens een bestelling ga doen voor een set Mainstreams van VDH. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 ik begin nieuwsgierig te worden . maar aan de andere kant zeg ik : dit bestaat niet . met zo,n simpel stukje koper maar ja ,je weet het nooit , Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 juli 2003 Author Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ik begin nieuwsgierig te worden . maar aan de andere kant zeg ik : dit bestaat niet . met zo,n simpel stukje koper maar ja ,je weet het nooit , Tja, als Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: ik hoop dat het afgekoeld is dan ,want het is niet te harden hier met die klasse A bak aan . gisteravond was het 32 graden binnen en 25 buiten . leuk zo,n kachel 't Is hier al 2 dagen 30+ op m'n kamer. En dan heb ik nog niet eens een klasse A bak. Al begin ik wel steeds meer te twijfelen over een recentie die ik eens gelezen heb. Daarin zei de recencent dat de versterker maar net klasse AB is (bijna volledig klassa . Slechts een paar honderd milivolt zou ie in klasse AB staan. Nou, dan trekt ie wel lomp veel stroom bij dat voltage, want de buitenkant van de kast wordt met gemak 45 als ie alleen maar aanstaat! En dan heb ik 'm nog verplaatst zodat ie wat meer koelt... Heb zo langzamerhand het gevoel dat ie wel enkele watts in klasse A staat te brullen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 juli 2003 Author Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door jopie: een hele leuke en duidelijke recensie om te lezen.......... bravo. Dank je, een verhaal dat er in een kwartier uit is zoals deze, leest meestal makkelijk weg, er was ook geen twijfel mogelijk over wat we hebben gehoord Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 wat kostten die xtc slangen eigenlijk?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:wat kostten die xtc slangen eigenlijk?? Goeie vraag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 henno? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 juli 2003 Author Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:wat kostten die xtc slangen eigenlijk?? Iets van Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:henno? probeert maar eens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Henno's netsnoeren hebben mij ook overtuigd. Ik had eerst ook zo'n conraadsel eraan, maar die zijn nu weg. Met een stel XTC's aan loopwerk en eindtrap werd het wel ff ontzettend veel beter. Meer drive, een gortdroog laag dat erg diep gaat en alles klinkt veel frisser, levendiger, zeg maar realistischer. Het maakt gewoon meer muziek en het weinige "kastjes"geluid dat ik had, is ook verdwenen. Helaas is mijn VV en DAC nog niet voorzien van een XTC. De VV had geen mogelijkheid een IEC-chassideel in te monteren. Daar heb ik nu een Neutrik Powercon in zitten (met een bijbehorende zelfbouw conraadsel ). Henno kan zijn kabel niet kwijt in een Powercon kabeldeel, anders had ik die allang gehad. Daar moet ik nu nog wat op gaan verzinnen (breakout-box oid). De DAC moet ik nog onder handen nemen Ik heb de kabels ook al uitgeleend aan een kennis met een Audionote/UR-set. Hij heeft zijn vdH Mainstreams gelijk te koop aangeboden. Ze zijn reeds verkocht, maar als de koper wist dat de XTC bestond, denk ik dat hij ze niet kwijt was geworden. De netsnoeren kosten vanaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door Sodejuu:Henno's netsnoeren hebben mij ook overtuigd. Ik had eerst ook zo'n conraadsel eraan, maar die zijn nu weg. Met een stel XTC's aan loopwerk en eindtrap werd het wel ff ontzettend veel beter. Meer drive, een gortdroog laag dat erg diep gaat en alles klinkt veel frisser, levendiger, zeg maar realistischer. Het maakt gewoon meer muziek en het weinige "kastjes"geluid dat ik had, is ook verdwenen. Helaas is mijn VV en DAC nog niet voorzien van een XTC. De VV had geen mogelijkheid een IEC-chassideel in te monteren. Daar heb ik nu een Neutrik Powercon in zitten (met een bijbehorende zelfbouw conraadsel ). Henno kan zijn kabel niet kwijt in een Powercon kabeldeel, anders had ik die allang gehad. Daar moet ik nu nog wat op gaan verzinnen (breakout-box oid). De DAC moet ik nog onder handen nemen Ik heb de kabels ook al uitgeleend aan een kennis met een Audionote/UR-set. Hij heeft zijn vdH Mainstreams gelijk te koop aangeboden. Ze zijn reeds verkocht, maar als de koper wist dat de XTC bestond, denk ik dat hij ze niet kwijt was geworden. De netsnoeren kosten vanaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: kan hij er geen haakse aansluiting op maken ? dat zou makkelijker zijn als je weinig ruimte hebt achter je component Volgens mij levert Furukawa (Henno's huismerk) geen haakse kabeldelen en ik denk ook niet dat de kabel erin past. Je hebt gewoon een ruimte van ca 30cm tussen apparaat en muur nodig om de kabel kwijt te kunnen. Dat is de kortste bocht die je met dat snoer kan maken. BTW: Herziening van de prijs. Met de goedkopere eurostekerdelen eraan is de prijs vanaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 ik wilde een powercord van 75 cm bestellen en 2 stuks van 150 cm maar ik begrijp dat dat niet mogelijk is ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 17 juli 2003 Author Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door festivalbeast:ik wilde een powercord van 75 cm bestellen en 2 stuks van 150 cm maar ik begrijp dat dat niet mogelijk is ? Niet als je de door Picoso en mij beschreven resultaten wilt behalen Van die 1,5m zou ik maar 1,8m maken en 75cm is wel te maken, maar het doet zo weinig dat het de naam xtc niet waard is Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 zit er tussen 150 en 180 cm zoveel verschil dan? en mijn versterker staat op korte afstand van het stopcontact dus dat word flink proppen met die lengte Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 hier mijn ervaring met de xtc kabels. ik werd vanmiddag wakker na een slopende nachtdienst en mijn vrouw kwam de slaapkamer in om te vertellen dat de xtc- doos was geariveerd. dus ik als een speer de doos opgemaakt en ja eindelijk ze waren er. wat heb ik besteld 1 setje interlinks en 3 setjes powercords. na deze te hebbben aangesloten ben ik eerst maar even boodschappen gaan doen zodat ze in konden spelen. 3uur later begint voor mij de luistertest. ik weet de werking niet van wat deze kabels allemaal doen,maar dat er wat gebeurt met je geluid dat is zeker. het laag is nog nooit zo mooi gekontroleerd uit mijn luidsprekers gekomen als nu. de contrabas was altijd een brei van basgeluiden en nu je hoort gewoon het plukken. het midden stond kwa beeld altijd wat verder na achteren maar nu gewoon op de voorgrond zal ik niet zeggen maar beter aanwezig. het hoog klingt veel verfijnder. en wat de stemmen aangaat ik heb het idee dat er veel meer lucht om de persoon aanwezig is. laat ik het anders formuleren ik kreeg vanavond last van kippenvel van tracy chapman,en had daar nog nooit last van gehad. zo dynamisch als het geluid nu klinkt is mij nog nooit eerder op gevallen. het is nog meer genieten van mijn set. ik zal niet zeggen dat de kabels een hele nieuwe installatie neer zetten maar ze zetten wel duidelijk de puntjes op de i. dus voor diegene die zeg dat het bij hun niet werkt goede kabels kan ik maar 1 ding zeggen, of je mankeerd wat aan je oren of je installatie is niet in orde.(al hoewel na de cd-speler test? ) het lijkt ook wel of mijn versterker eindelijk de stroomkrijgt die hij nodig heb. ps. dit is een verhaal die ik al een keer eerder hier had geschreven maar vond het toch de moeite waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Toch zit er iets merkwaardigs in. De netkabels moeten minimaal 1,80 m zijn, omdat anders de positieve werking niet voldoende zou zijn. Betekent dat hoe langer, hoe beter? En dat terwijl in de audiwerled nogal eens flink gegeild wordt op zo kort mogelijke verbindingen... En wat is dan die werking precies? Ik kan het gevoel niet onderdrukken dat die netkabels 'dus' in het klankbeeld ingrijpen. Ik ben benieuwd wat Henno er over te zeggen heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 juli 2003 Report Share Posted 18 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Toch zit er iets merkwaardigs in. De netkabels moeten minimaal 1,80 m zijn, omdat anders de positieve werking niet voldoende zou zijn. Betekent dat hoe langer, hoe beter? En dat terwijl in de audiwerled nogal eens flink gegeild wordt op zo kort mogelijke verbindingen... En wat is dan die werking precies? Ik kan het gevoel niet onderdrukken dat die netkabels 'dus' in het klankbeeld ingrijpen. Ik ben benieuwd wat Henno er over te zeggen heeft. ik snap er ook de ballen van . vanavond komt speedy met zo,n slang naar me toe . kben toch benieuwd naar die gekkigheid . en helpt het niet ,dan geeft het moed , toch ? en het staat wel stoer ,zo,n dikke netsnoer . net alsof je versterker 3000 watt trekt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 19 juli 2003 Report Share Posted 19 juli 2003 ben benieuwd naar je bevindingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juli 2003 Report Share Posted 19 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Toch zit er iets merkwaardigs in. De netkabels moeten minimaal 1,80 m zijn, omdat anders de positieve werking niet voldoende zou zijn. Betekent dat hoe langer, hoe beter? En dat terwijl in de audiwerled nogal eens flink gegeild wordt op zo kort mogelijke verbindingen... En wat is dan die werking precies? Ik kan het gevoel niet onderdrukken dat die netkabels 'dus' in het klankbeeld ingrijpen. Ik ben benieuwd wat Henno er over te zeggen heeft. Hoi Kermit, Het is gewone natuurkunde waarop dit lengtefeit gebaseerd is. Pas bij 1,8m is de inductie en capaciteit van het snoer hoog genoeg om de juiste filterwerking te bereiken. Langer is idd beter. Maar je mag ook weer niet te lang gaan, want dan wordt de inductieve en capacitieve waarde te hoog met als gevolg hoog-afval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 19 juli 2003 Report Share Posted 19 juli 2003 Het is toch juist gewenst bij een powerkabel dat er hoogafval plaatsvindt? Als de 50Hz maar goed doorkomt en de HF shit buiten blijft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts