Jump to content

XTC = eigenlijk Xplosie ?

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door jopie:

ben benieuwd naar je bevindingen.

Ik ga er (nog) niet te uitgebreid op in, maar ik vond de verschillen best groot :)

Er komt nog een nieuw topic over.

Vooral de HK werd er een stuk 'schoner' van, daarbij stond er een heel duidelijk plaatje en werd de klank naar mijn idee een stuk natuurlijker.

De versterker verloor de scherpe kantjes in het hoog, zette een duidelijker plaatje neer en won aan 'autoriteit' voorzover dat met een ESL mogelijk is.

De set zoals ie was toen ik binnen kwam geeft het hoog hinderlijk scherp weer, met synth muziek en slagwerk valt dit erg op.

De speakers stonden ook niet lekker, het naar binnen draaien zorgt voor een 'direct' geluid, maar hierdoor werd het hoog onaangenaam fel.

Bovendien was het beeld niet homogeen, ik had het idee dat juist van de doeken zelf minder geluid kwam dan van er tussenin en er buiten.

De netsnoeren maakten de verhoudingen al een stuk beter, de spreiding was goed, maar het iets meer naar buiten draaien werkte toch wel het beste.

Het 'middenpunt' wijst nu naar 1m achter de luisterplek en dan is het beeld ook mooi breed en diep.

Ik heb geen 'gat' in het midden gehoord met de xtc netsnoeren, dat 'gat' was slechts bij enkele opnamen hoorbaar zei Erik en hij heeft het zelf niet eens opgemerkt.

Ondanks dat het hoog in 'optimale' condities niet meer scherp klinkt, vind ik het toch nog te prominent, maar Erik kan daar mee leven en daar gaat het om :)

Eerder temde ik het hoog al met mijn zilveren interlinks op de HK cdspeler, volgens mij is de Sharkwire van Erik verantwoordelijk voor het overdadige hoog.

Ik weet nu wel waarom Erik andere sets 'donkerbruin' vindt klinken.

Andr

Geplaatst door Paulebappie:

Het is toch juist gewenst bij een powerkabel dat er hoogafval plaatsvindt? Als de 50Hz maar goed doorkomt en de HF shit buiten blijft?

De kabel moet ook zijn 'snelheid' behouden, zeg maar het gemak waarmee hij piekstromen van het net trekt.

Een te lang xtc snoer zou wel eens dempend kunnen gaan werken.

Andr

Geplaatst door jopie:

wat vind erik hiervan.????????????

ik hoorde geen verschil toen we zo,n xtc slang op de eindbak hadden gezet .

nu ben ik erg slecht in ,het letten op details ,dus dat is misschien niet verwonderlijk .

toen er ook zo,n slang op mijn herman karton cdspeler werd aangesloten ,kreeg ik het idee dat het geluid wat schoner werd .

dat was het , eigenlijk .

andr

Ik geef eerlijk toe dat ik nogal vaak in de hotspot zat en Erik luisterde op een stoel ernaast :)

Het was leuk dat Erik naast de hotspot opmerkte dat het beeld duidelijker was met de xtc op de HK :)

Ik heb daar ook gezeten en je kunt het inderdaad ook vanaf de zijkant beter horen, terwijl het geluid eerst als een beam recht vooruit werd geprojecteerd.

Dat laatste verklaart misschien ook het 'gat' in het midden, dat Kermit eerder meende te horen (niet bij deze sessie).

Wat ik bij Erik heb gehoord komt goed overeen met wat anderen ervaren met de xtc netsnoeren, dus de werking kun je wel universeel noemen.

Andr

maar,,

ik ben nog niet overtuigd .

want dit is allemaal erg psygologisch,vind ik .

en moeilijk voor mij .

dus ,ik vraag een keer aan henno of ik ze een keer mag lenen ,.

dan ga ik twee weken luisteren , en daarna zet ik mijn oude netsnoeren er weer op .

en dan,,,,

hoor ik het wel .

of niet ,,

je weet het niet .

Geplaatst door Paulebappie:

Het is toch juist gewenst bij een powerkabel dat er hoogafval plaatsvindt? Als de 50Hz maar goed doorkomt en de HF shit buiten blijft?

Juist, maar liever niet in het audiogebied ;)

Geplaatst door [[Game]]:

ehm, ik vind erik's reactie niet overtuigend......

game   ;)

Ik heb nog nooit een overtuigende reactie van Erik gezien bij zo'n korte test.

Hij zegt zelf al waarom en dat respecteer ik gewoon.

Dat hij toch wat uitgebreider wil testen vind ik een goed idee, eerst een paar weken met de xtc powercords spelen en dan opeens de oude snoertjes weer terug zetten zal het verschil wat duidelijker maken, al had ik geen moeite om binnen 1 minuut te horen wat er verandert, maar ik doe dit ook veel vaker.

Ik heb ook een paar eigen cd's gedraaid, zodat ik alles goed kon beoordelen.

Andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

maar,,

ik ben nog niet overtuigd .

want dit is allemaal erg psygologisch,vind ik .

en moeilijk voor mij .

dus ,ik vraag een keer aan henno of ik ze een keer mag lenen ,.

dan ga ik twee weken luisteren , en daarna zet ik mijn oude netsnoeren er weer op .

en dan,,,,

hoor ik het wel .

of niet ,,

je weet het niet .

ik denk dat dat een goede zet is, om het in alle rust te kunnen horen.

Een paar weken geleden ben ik bij erik geweest n.a.v. twee gebeurtenissen: een hele belangrijke en een veel minder belangrijke. Voor Erik was de hele belangrijke gebeurtenis de aanschaf van de Musical fidelity en de mindender belangrijke het afscheid van zijn Quad 606II. Voor mij was de minder belangrijke gebeurtenis de aanschaf door Erik van de Musicak Fidelity en de hele belangrijke de aankoop van de Quad 606II... ;)

Ert viel mij toen op dat de informatie tussen de luidsrekers wat naar de zijkanten werd getrokken. Er was in het midden wel informatie, maar niet zoveel als ik (bij Erik) gewend was. Er was dus niet echt sprake van een 'gat'. Ik heb de ESL's beluisterd terwijl ze niet ver genoeg naar binnen gedraaid stonden. Ik kan me heel goed voorstellen dat een opstelling waarbij de luidsprekers precies op de luisterplaats gericht staan, als gevolg van de geringe spreiding een wat enthousiaster hoog te horen is. Ik moet dat nog gaan beluisteren, maar in zijn algemeenheid zou ik niet kunnen accepteren de klankbalans op de luisterplaats te corrigeren door de luidsprekers off-axis te beluisteren.

Maar misschien vindt Erik dat heldere hoog nu wel juist mooi...

De Musical Fidelity stuurt de Acoustats beter aan dan de 606II. De verschillen zijn allemaal niet zo sensationeel, maar ze zijn er en hoorbaar. Met Klasse A lijkt er toch altijd een soort 'glans' over de klank te komen en de plaatsing in de ruimte lijkt meer 3-dimensionaal. Een nadeel vind ik dat bij erik de weergave van het lage midden en het laag te veel krijgt, waardoor de klankbalans soms een wat 'zwaar' karakter krijgt. Het heeft mij in ieder geval razend nieuwsgierig gemaakt hoe zo'n klasse A bak het op goede ESL's zal doen... Die van mij.... :D:D:D

Geplaatst door jopie:

zal wel goed gaan....

wat zal een jadis erop doen.?????   ;)    :D

Een Jadis op ESL's zetten lijkt mij niet praktisch, hij valt er zo vanaf :D

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

...waar bezoekjes al niet goed voor zijn   ;)

Een paar jaar later (nu dus) had Hans me er wel kennis mee laten maken, van Charly komen nog wel meer cd's in huis hier cool.gif

Picoso kent hem nu ook, hoewel niet zijn muziekstijl, was hij wel hevig ge

Geplaatst door Ome Henk:

Time flies   :rolleyes: 'T lijkt inderdaad alweer een hele tijd geleden, vooral zoals je je set nu er uitziet   :D Je lijkt A*** wel   ;)

Wie weet kom je de ceedee nog eens tegen op een platen/ceedeebeurs bij de een of andere duitse aanbieder   ;)

Uhhhh Alco :rolleyes:

Welke titel heeft die Jeton cd confused.gif

Wel netjes al mijn vragen beantwoorden hoor Henk :P

Andr