Jump to content

Infinity, Array en Nordstar

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik zal maar beginnen.

We hebben bij Speedy Andre geluisterd naar zijn set met Krell, Infinity Renaicance 90 en Nord Star CD speler.

Later is de Array voor- en eindtrap met gevlochten kabels in de set geplaatst.

Ik zal me beperken tot mijn ervaringen m.b.t. de Nordstar CD speler en Renaicance luidsprekers.

Dit omdat de ontwerper van de Arrays ook bij de sessie aanwezig was, en dit verhaal anders te gekleurd wordt.

Als we binnen komen staat de set op een laag volume te spelen.

We maken een strijdplan, en besluiten eerst eens naar de bestaande set te luisteren.

Hierna gaan we dan alle electronica vervangen, waarna stap voor stap de componenten vergeleken zullen worden.

Bij de eerste plaat vond ik het hoog van de Cd die gedraaid werd wat vervormt, dit lag waarschijnlijk aan de Cd want ik heb het later niet meer gehoord.

Ook was e.e.a. wat aan de tamme kant. Ik houd van iets meer Dynamiek in de muziek. Andre was het hier wel mee eens en dacht dat de oorzaak lag bij zijn voortrap (audio research ?? hybride). Hij zou hiervoor wel eens iets anders willen proberen, vandaar dat het bezoek met Array goed uitkwam.

Positief was dat de plaatsing van instrumenten extreem precies was. Ook het laag komt in zijn toch betrekkelijk kleine kamer erg goed tot z'n recht.

Toch vond ik de tekening in het laag wat aan de magere kant.

Hierna zijn de Array monoblokken en Obsedian actieve voortrap aangesloten. Bovendien werd een gemodificeerde Marantz CD 6000 OSE aangesloten.

Dit alles met de zelfbouw gevlochten bekabeling.

In eerste instantie klonk het nergens naar, maar dat kwam omdat ik een set luidsprekerkabel uit fase had staan.

Toen dit herstelt was klonk het al veel beter. Maar toch bleef er het gevoel dat er veel meer in deze set kon zitten.

We hebben toen de Nordstar CD speler aangesloten. Hiervoor werd e.e.a. m.b.v. een lange interlink, wat verloopstukken en nog een stuk gevlochten interlink verbonden. Dit lijkt allemaal niet High end, maar het kon niet anders. Het ging tenslotte maar om een vergelijk, het zou toch wel aan de versterkers, kabels en Cd-speler liggen.

Nou, dit pakte toch iets anders uit.

Deze set speelde de bekende sterren van de hemel. wat is dat een ontzettend goede CD speler, die Nordstar.

Ook die Infinity's speelden alsof ze daar voor gemaakt waren. Strak laag, erg transparant en natuurlijk klinkend. Ik heb verder weinig in het midden gezeten zodat ik weinig van de plaatsing kan vertellen.

Andre (zat in het midden) begon echter steeds enthousiaster te worden, dus ik stel voor dat hij het verhaal wat aan vult met zijn ervaring betreffende deze avond. Hij heeft ook notities gemaakt betreffende de gedraaide muziek.

Ik heb in elk geval een van de high end avonden van m'n leven gehad. Voor herhaling vatbaar. :)

CD-Spelers

Set compleet

Anders Geen

foto

Advertentie nummer: 18777

Datum geplaatst: 21/02/2003

Kontakt: Jan de Jeu

Hellevoetsluis, 3223PB

Telefoon:  

Website:

Advertentie tekst

Aangeboden North Star Design Model 3 D/A converter 24/96 en Model 4 Sample Rate Converter/upsampler (44,1 48 88,2 en 96) 24/96 Beiden in silver uitvoering. Nieuwprijs september 2001 was 3980 gulden. Nu in combinatie met fameus snaaraangedreven champagnekleurig loopwerk CEC TL5100 tezamen voor een aannemelijk bod te koop. Het heeft geen enkele zin om beneden de 1800 euro te bieden.

Dus, allemaal rennen naar Hellevoetsluis...?

Wat zou die Jan de Jeu nu toch voor iets moois hebben bemachtigd, dat hij die Northstar van de hand wil doen? (Ik durf het bijna niet te zeggen, maar... misschien een HK?)

Jammer toch dat JdJ daar nu niet eventjes een column aan wijdt!

:D

Geplaatst door picoso:

Dus, allemaal rennen naar Hellevoetsluis...?

Wat zou die Jan de Jeu nu toch voor iets moois hebben bemachtigd, dat hij die Northstar van de hand wil doen? (Ik durf het bijna niet te zeggen, maar... misschien een HK?)

Jammer toch dat JdJ daar nu niet eventjes een column aan wijt!

:D

Er wordt wel meer heel mooi spul aangeboden. Laatst zag ik ook een ML 31 (?) cd-loopwerk te koop staan. Kostte nieuw iets van f28.000... Wat valt daar nou nog aan te verbeteren zou je zeggen...

Trouwens, er staat ook een Meridian 506.24 te koop voor €750. Lijkt me niet duur of wel? En het is ook nog in Enschede. Wel makkelijk voor mij :) Maar ik denk niet dat ik 'm koop. Voorlopig koop ik ff niks meer denk ik... Alleen muziek...

Geplaatst door Ruud:

31.5   :D    ;)

Ken de verkoper en heb de nieuwe beluisterd   eek.gif  helaas   confused.gif ook de nieuwe ML 32 en 2xmaal de ML 434 mono, het eerste wat ik van ML gehoord heb waarvan ik onder de indruk was(positieve)   :D    ;)

Tja, onder de indruk dat mag ook wel voor zulke prijzen...

Is die ML 32 zoveel beter dan? Ik bedoel, dat ie de 31.5 wegdoet, zal niet voor niets zijn, maar is er veel verschil merkbaar?

Geplaatst door Hans van Liempd:

Sander,

als straks Speedy Andre losbarst over deze avond zul je er achter komen dat een avond echt te kort is om zoveel uit te proberen. Misschien de volgende keer.

Nou, volgens mij duurt het nog wel ff voordat meneer het hier open en bloot toegeeft dat de Krell de deur uit moet :D

Ik hou het even kort, ik heb niet van alle muziek de exakte titels maar wel deze:

The very best of Erich Kunzel: Top 20 (nr 1-4)

Janis Ian - Welcome to acousticville

Een stuk met percussie (welke verzamelcd Hans?)

Pat Metheny met

Secret Story (nr 1, 3, 7, 8)

Imaginary Day (nr 1, 7, 9)

De setups die we hebben gehad:

Mijn set zonder wijzigingen

Mooi in balans, ingetogen middengebied en massief laag

Array versterking met Marantz cdspeler op de R90, alles met gevlochten kabels van Hans

Niet erg dynamisch, rommelig en slecht plaatsbaar laag, geluid komt niet mooi los, tonaal is alles inorde, niet erg diep

Array versterking met Northstar cdspeler op de R90, alles met gevlochten kabels van Hans en de Virtuoso interlink met xlr/tulp verloop tussen voor en eind

De meest dynamische combinatie, hoog/midden meer aanwezig en meeste rust in het geluid, snelheid is troef, laag heeft wat weinig gewicht, autoriteit zou beter kunnen

Array amp met AR pre op Northstar, alles met gevlochten kabels van Hans en de Virtuoso interlink met xlr/tulp verloop tussen voor en eind

Iets minder dynamisch, maar wel levendiger en "ronder" middengebied met vergelijkbaar niveau van midden/hoog

Array pre op Krell met de Virtuoso tussen pre en eind, Straightwire Crescendo speakerkabel, de gevlochten speakerkabel had banana's die niet op de Krell pasten :(

Stabiel geluid met gewicht, wat donker timbre en massief laag

Meeste stilte van alle setups, middengebied is wat ingetogen

Conclusie:

De Array versterkers staan hun mannetje, met minder vermogen blijk je toch dynamisch te kunnen weergeven, dit gaat wel ten koste van wat autoriteit bij groot orkestwerk, maar levert ook meer details op.

De R90 en Northstar zijn de sterke punten van de set, de versterking behoeft meer aandacht.

Pikant detail bij de interlinks:

De zilveren interlink wist met hout/percussie veel mooier de houtklank neer te zetten, terwijl de gevlochten interlink dit droger en met minder karakter neerzette.

Hier valt dus nog enige winst te behalen ;)

De Array versterkers zijn niet 100% my cup of tee, het liefst heb ik de eigenschappen van de Krell en de Array samen, de pre zou op zich wel met de AR kunnen wedijveren, maar heeft een iets ander karakter.

Logisch, want ik vergelijk nu een hybride met een transistor ontwerp.

Ik ben heel benieuwd hoe de passieve pre klinkt ;)

Andr

Mijn mening over de set zoals die zonder wijzigingen beleefde is iets anders.

Het laag was weinig doortekend. Voor mij betekend dit dat er b.v. weinig verschil is tussen een pijporgeltoon en een Leslie orgeltoon.

Het midden was wel heel erg terughoudend.

Ook de presence van het midden ontbrak. Het was m.i. behoorlijk lui.

Ik houd van een dynamisch, open en snel geluid. Dit is wat sommige analitisch noemen. Dit vind ik een goede kreet omdat dit is wat ik met de muziek wil. Horen wat er in zit. Analiseren zeg dus maar.

Ik heb ook ook het gevoel dat levendigheid en authoriteit recht tegenover elkaar staan. Geef mij maar de levendigheid wat voor mij betekend dat de muziek beleving intensiever wordt.

De Array's deden dit m.i. veel beter. Andre heeft wel gelijk met z'n zilveren interlink. Dit was een duidelijk verschil. Ik ga nog eens uitzoeken waaraan dit ligt. Of dit "houten" geluid nu door de interlink erbij gemaakt wordt of dat dit een echte verbetering in het geluidsbeeld is.

Andre's voortrap deed het inderdaad niet slecht maar liet op de bovengenoemde gebieden toch wel wat liggen.

De Krell was voor mij de grote tegenvaller. Wat is dit een sloom apparaat. Zet dit tussen de pre en speakers, en je kunt "easy listen".

Voor mij een openbaring, die Krell.

Je eigen geluid heeft blijkbaar toch dat, wat je meer aanspreekt.

Ik denk dat dit geldt voor Andre en voor ons.

PS. Die percussieplaat was van Ry Cooder, Talking Timbouktoe (of zoiets). Wij hebben daarvan het laatste nummer (10) gedraaid. Hierin zitten erg felle tikken. Deze klonken met de zilveren interlinks wat "houtiger".

Geplaatst door Ome Henk:

Als ik je opsomming lees, waarom hou je je dan nog zo vast aan Krell    confused.gif  Is dit omdat je "gewoon" (net als bij Infinity) Krell-minded bent    confused.gif

Volgens mij jammer...    :o

Ik wil graag nog meer versterkers horen, voordat ik zomaar Array-minded word ;)

De Krell laat in deze setup een paar punten liggen, die de Array beter beheerst, maar er zijn nog meer merken die mogelijk nog andere waardevolle eigenschappen cq verschillen met de Krell boven water halen.

Ik heb de 300S in eerste instantie gekocht om de Kappa's aan te sturen, de R90 blijkt met behoorlijk wat minder vermogen toe te kunnen en dus sta ik open voor andere (merken) eindversterkers.

Wat mij betreft staat de 300S in deze combinatie wel ter discussie, maar om meteen voor de Array te kiezen vind ik wat kort door de bocht.

Bovendien heb ik er geen haast mee en was deze luistersessie meer bedoeld om ook eens een ander merk te horen in mijn set :)

Ik onderken in ieder geval wel dat Krell niet heilig is, al valt dat na jaren oprecht genieten niet mee :(

Andr

Andre,

de Array's doen het ook bijzonder goed op de Kappa's het heeft helemaal niet met vermogen te maken.

Tijdens de luistersessie draaiden we op een vermogen van nog geen 2 x 2 Watt. Wat moet je dan met al die andere Watts.

De twee Watt worden dan gebruikt voor de pieken. Met 100 Watt van de Arrays betekent dat er nog ca 24 dB voor dynamiek beschikbaar is.

Als de gemiddelde geluidsdruk 80 dB was heb je pieken van 104 dB !!! Dit is disco niveau.

Bovendien kan de Array pieken van 400 Watt makkelijk en zonder vervorming verwerken. De pieken kunnen dan nog eens 6 dB hoger.

Ik vind het jammer dat we niet wat meer tijd hadden om eens met de kabels te wisselen. Die AudioQuest op de Arrays had tenslotte wel gekund.

Volgende keer beter.

hoe vond je het mid/laag hans ?

ik had het idee dat het een beetje troebel was .

vooral de contrabassen van een symphonieorkest deden het minder .

ook de basloopjes van een 16 /8 voet orgelpijp combinatie waren af en toe niet goed te volgen .

werd dit beter met een andere versterker ?

het lijkt mij meer een speaker probleem. :rolleyes:

Erik,

dit werd met de Arrays veel beter. De Krell presteerde op dit gebied en met deze luidsprekers echt niet optimaal.

Die luidsprekers waren met de Arrays echt veel strakker in het laag. eerst was het verschil tussen een pijporgel en een leslie niet te horen. Later was er geen twijfel mogelijk. :)

Geplaatst door Hans van Liempd:

Erik,

dit werd met de Arrays veel beter. De Krell presteerde op dit gebied en met deze luidsprekers echt niet optimaal.

Die luidsprekers waren met de Arrays echt veel strakker in het laag. eerst was het verschil tussen een pijporgel en een leslie niet te horen. Later was er geen twijfel mogelijk.    :)

Nu ben ik niet zo thuis in orgel-laag maar ik geloof het meteen Hans ;)

Het massieve Krell laag imponeert, maar intussen blijkt het niet erg doorzichtig te zijn, althans, onder de geschetste omstandigheden.

Ik ben blij dat de R90's zeer goed presteren, mits goed (passend) aangestuurd ;)

Graag zou ik nog wat meer met kabels hebben gestoeid, bijv. de Straightwire Crescendo speakerkabels op de Array blokken.

We kunnen nog eens een sessie doen met aangepaste connectors (spades) op de gevlochten kabels en dan met bijv. de stereo eindversterker en een passieve pre.

Als iemand z'n cdspeler tegelijk met die combinatie wil testen, dan mag dat van mij ook ;)

Andr

Sander,

jij bent een van de weinige die dit vindt.

Ik heb jaren op de stand van Magnepan en Array meegeholpen. En alleen maar positieve reacties ontvangen. De Gamuts waren toch heel wat tammer.

Inderdaad meer zoals de Krell klinkt. :(

Wat we bij Andre hoorde was een heel natuurlijke presentatie. En dat is eigenlijk toch alles waar het hier om draait. :)

Ik ben het ook een beetje met Sander eens. Ik vind Magnapan en Array geen wereld combinatie. Meedere malen beluisterd bij Prelude en tevens VAD. Het klonk me een beetje te statisch en ik vond het hoog helemaal niet zo fraai wat ik van Magnapan niet gewend ben.

Array zal verder best wel ok zijn, maar dat zijn ook meerdere versterkers voor dat geld :)

Ok, de combinatie met Magnepan zal niet ideaal zijn ;)

De Gamut is echter ook niet in alle opzichten een topper, hij moet de "weight" van Krell missen en hij zet bij groot orkestwerk geen overtuigend plaatje neer (de kleine mono bedoel ik hier).

Wat ik zoek is de soeplesse en snelheid van Array met liefst de extra drive in het laag van Krell.

Zonder die extra drive is het ook genieten geblazen, maar nu ik weet dat het bestaat, wil ik het ook blijven horen/voelen :)

Bi-ampen met Array zou mij dit misschien kunnen brengen.

Andr

Geplaatst door Duck-Twacy:

Toch mooi voor een Nederlands merk.

Wat denk je van een 50 watt Gaincard, Andre? Heb je meteen een boel ruimte meer in je kamer   :)

Ga eens luisteren in Utrecht zou ik zeggen.

Heb je de speakerterminals al eens goed bekeken?

Het idee van de gaincard is leuk, maar ik vrees dat het zwervende kastjes worden met mijn speakerkabels....

Andr