Jump to content

Infinity, Array en Nordstar

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Zoveel zielen,

zoveel meningen,

Wat moet je toch als zelfs Krell, Mark Levinson of b.v. Jadis niet meer goed genoeg klinken??? confused.gif

Waarschijnlijk, alleen maar naar live concerten gaan.

Neem van mij aan, het wordt toch nooit perfect. Elke oplossing brengt weer een nieuwe fout aan het licht.

Zo worden de meeste cd spelers steeds slechter, als de rest beter wordt.

(Typisch is wel dat de meeste luidsprekers beter worden als de rest beter wordt.)

Misschien toch een setje van de Aldi??

Of Gaincards (ik ken ze niet, maar zoiets stel ik me er bij voor).

Dan worden alle fouten door andere fouten weggeplamuurd en heb je muzikaal(?) behang.

:D

Ik wil er toch even bij influisteren dat je niet helemaal uit het oog moet verliezen dat er een monoblock duo werd vergeleken met een (krachtige) stereo-eindversterker. Ik wil eenzelfde vergelijking ook wel eens zien met Krell monoblokken, die nou juist daar waar de zwakste punten van een KSA zich bevinden, zich naar voren worstelt en de sterkste punten zijn geworden (detailering, snelheid). Het laag is wel wat minder authoritair met de FPB mono's in vergelijking met de zware eindversterkers van Krell, maar ach, zo beroerd is het laag nu ook weer niet :D

Ik ben benieuwd of Hans nog een passend antwoord vindt op het verschil tussen de interlinks en m.n. de "hout" weergave, je maakt mij niet wijs dat een interlink dit kan "verzinnen", die informatie zit gewoon in het muzieksignaal :D

De zilveren interlink is zeer eenvoudig opgebouwd, massief getrokken zilver dat ge

Waarom zou de zilveren interlink beter zijn? Wie weet hoor je dat houtige helemaal niet te horen is het het gevolg van de toepassing van de zilverkabel en is de andere kabel juist beter omdat die dat houtige niet laat horen. Zolang een vaste referentie ontbreekt hebben dit soort uitspraken weinig waaarde.

Geplaatst door Kermit:

Waarom zou de zilveren interlink beter zijn? Wie weet hoor je dat houtige helemaal niet te horen is het het gevolg van de toepassing van de zilverkabel en is de andere kabel juist beter omdat die dat houtige niet laat horen. Zolang een vaste referentie ontbreekt hebben dit soort uitspraken weinig waaarde.

De interlink die geluid cre

Geplaatst door Kermit:

heeeeeeeee ik ben het met je eens.

:D

Zucht.....

ik wou dat ik hier een antwoord op kon geven.

Het merkwaardige in dit geval is dat de zilveren interlinks meestal wat spitser en helemaal niet een warme klank zoals dat hout laten horen.

Maar toch, het klonk niet onaangenaam.

Morgen en zondag heb ik veel tijd (iedereen is Carnaval vieren) om eens te luisteren naar dat nummer op m'n eigen installatie(s).

Ook zal ik eens wat interlinks verwisselen. Ik heb nog ergens gevlochten interlinks van Siltech draad liggen. Jammer genoeg maar met drie draden.

Ik ben benieuwd. :)

Geplaatst door Arjen de Goeij:

Ik wil er toch even bij influisteren dat je niet helemaal uit het oog moet verliezen dat er een monoblock duo werd vergeleken met een (krachtige) stereo-eindversterker. Ik wil eenzelfde vergelijking ook wel eens zien met Krell monoblokken, die nou juist daar waar de zwakste punten van een KSA zich bevinden, zich naar voren worstelt en de sterkste punten zijn geworden (detailering, snelheid). Het laag is wel wat minder authoritair met de FPB mono's in vergelijking met de zware eindversterkers van Krell, maar ach, zo beroerd is het laag nu ook weer niet    :D

Toch denk ik dat je ook met deze Krell monoblocks een bepaald stempel op het laag zult zetten, kort geleden meende ik dit nog te horen met 2 FPB250's op een B&W matrix 800 en een Wadia 861 als bron :)

Behalve snelheid en druk zit er ook een karakter in het laag van Krell, waardoor helaas wat nuances verloren gaan, die een instrument juist goed kunnen typeren.

Graag zou ik nog meer opnames op een rijtje hebben, waarbij je dit goed kunt horen.

Hans weet vast wel een paar cd's met meerdere (akoestische) laag-instrumenten :)

Ik denk aan bijv. Duets en Trio's van Rob Wasserman.

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Die Duets mag je van me kopen op vinyl    :D

Die zin kan ik op diverse manieren lezen :(

A: Je wilt hem zelf op vinyl hebben

B: Je hebt hem liggen en je wilt hem kwijt (elders las ik dat je hem dan weg geeft, of zijn dat alleen cd's?)

C: Ik heb niets aan vinyl zonder draaitafel :D

Andr

Kermit,

was jij hier net aan de deur ???

Ik heb zonet een brandje moeten blussen. Het oud papier (stond klaar voor morgenvroeg) onder m'n carport stond in de hens.

Als ik het zo lees ben jij die pyromaan.

Laat ik het er maar op houden dat dit toeval is. Al is dit wel erg toevallig.

Op het hele forum gaat het nergens over branden. Jij begint erover en meteen staat de boel in de brand ?????

Andre,

op 'n cd (Jeton) die ooit bij stereoplay is bij geleverd staat "Moonlight serenade" (Beethoven) gespeeld met een strijkbas en een gitaar. Hier staat een (overigens vals gespeeld) stuk zeer strak laag tussen.

Verder weet ik het niet zo precies. Ik zou m'n cd's eens door moeten lopen om details uit te zoeken.

Ik draai nu een LP waarop Pal Bura met zigeunerensemble Kabani speeld. Hierin zit ook een prachtige strakke strijkbas.

Ook op "dark side of de moon" Pink Floyd staat een erg strakke hartslag.

Sander,

ik weet niet wat hier de bedoeling van is,

maar een paar stukken van die Quote heb je er zelf in getypt.

Uit deze quote is duidelijk te lezen dat ik min of meer banden heb met Array, maar wat die regels met gebonden aan een merk en zo daar nu plotseling tussen doen is mij volstrekt onduidelijk.

Zo is het net dat dit mijn verhaal is, iets beter editten de volgende keer.

Mij is wel duidelijk dat jij niet voor Array bent.

Gamut, Krell en Sphinx spreken jouw waarschijnlijk meer aan. Nou en, ieder z'n meug.

De eigenaar van Gamut ken ik ook, laat ik voorzichtig zeggen dat ik het niet geheel met zijn aanpak eens ben. :(

Ik kan nauwelijks begrijpen dat de Array in jullie oren beter presteert dan de krell. Ik heb vaak op shows Array mogen beluisteren en altijd valt het me op dat het nogal klinisch (leeg) klinkt, sorry maar dit is dus mijn mening.

De reden dat tijdens jullie luistersessie de Array als beter naar voren kwam heeft naar mijn mening te maken met het feit dat de infinity nogal een vet laag produceert en de Arrays nogal dun klinken en daarom als beter wordt ervaren dan een KSA-300s die ECHT veel meer fundament en authoriteit heeft.

Het heeft volgens mij met het matchen van componenten en kabels te maken dat de krell als mindere naar voren is gekomen.

Ik moet toegeven dat ik de kappa 9 ( of had je nu de nieuwe modellen...?)

maar een keer goed heb horen klinken, toen werden ze aktief aangestuurd met 4 oudere MDA-500 's van krell in combinatie met Audio Research als voortrap ( model is me niet bijgebleven sp-11 of 15) Dit speelde de sterren van de hemel, een enorme kontrolle en muzikaliteit.

Als eindversterker zou je eens ook eens kunnen denken aan spectral of de modellen van Cello, bijv de Duet 350 ( weet niet of ie nog gemaakt wordt...)

Padi

Alles wat meer, is dan dat wat jij leeg noemt maakt de versterker erbij.

De Arrays zijn net zoals de Spectrals extreem neutraal, en daar houd je van of niet.

Een extreem neutrale luidspreker als de Magnepan zal daar ook geen schepje bijmaken.

Een vette bass vind je in boomcars. Niet in High end.

Al dat vette maakt volgens mij het beeld onduidelijker. Net alsof je door vuile (vette) ramen kijkt. Even lijkt het of het zonlicht dan een mooiere kleur heeft. Maar lang duurt dit niet.

Dan wil je weer groene bomen zien en een blauwe lucht.

:)

Ik zou niet graag de vergelijking willen trekken van Array met Spectral foei!

Precies! Een "vette" (= plakkerig, niet gedefinieerde...) bass zou in de high end niet voor moeten komen vind ik dus ook.

Dus om dit onder controlle te houden heb je een extreem stabiele versterker nodig of.... een versterker die het weglaat waardoor je de indruk krijgt een betere definitie te krijgen.

Padi

Beste Hans

Brandbaar was van mij een bloemrijk synoniem voor houtig. ;)

Ik heb moeite met je stelling dat alles wat meer is dan wat PADI 'leeg' noemt er door andere versterker bijgemaakt wordt. Nooit aan gedacht dat de Array's wat laten liggen?

Jij stelt de klank van de Array als norm en dat is op zijn minst discutabel. Het mag natuurlijk wel jouw norm zijn, maar je stelling gaat me echt te ver.

Hoi Padi

Je hebt het hier over de Kappa 9, terwijl de test met de Renaissance 90 werd uitgevoerd.

Dit is een geheel andere luidspreker met Emit en Emim weergevers, die zeer snel, transparant en open weergeven.

Ook het laag is een stuk makkelijker aan te sturen, er is nl. een snelle 10' IMG woofer toegepast, dit is iets heel anders dan de onmogelijke dubbele 12' van de Kappa 9.

Over het laag van deze Krell kun je blijven discusseren, ja het is stevig en gecontroleerd, maar de Array wist toch echt behoorlijk wat meer details en transparantie los te peuteren in het laag.

Hans speelt zelf met de Kappa 9 en een set Array's, wat kennelijk ook goed gaat.

Het overall geluid was niet niet klinisch of "leeg", daar zou je bij Krell eerder aan denken, daarom speel ik ook met een AR voortrap.

Het enige wat ik nog had willen horen, is wat de SW Crescendo speakerkabel op de Array M-1 doet, dat is nl. de enige kabel die we niet op beide versterkers hebben gebruikt....

Misschien kan ik dat eens bij Hans uitproberen ergens dit weekend?

Andr

Sander,

Er heeft mij eens iemand gezegd dat die Magnepans klinken zoals ze eruit zien.

Ik ben het hier niet mee eens.

Ook niet met jouw idee over dynamiek.

Ik denk dat de Arrays dynamischer klinken dan de Krells en consorte.

M.b.t. de resensie is het zo dat Andre mij heeft gevraagd de spits af te bijten. Ik heb dat gedaan en de Array's eruit gelaten.

Later komt dit toch ter discussie, en dan wil ik me daar wel in mengen.

Ik nodig ook jouw uit om eens te luisteren.

Andre dacht ook dat de Infinitys niet strakker konden dan met z'n Krell. Hij denkt daar nu anders over.

We zijn mede m.b.v. de SACD en de moderne phono spullen, in combinatie met moderne electronica op een ander spoor gezet dan altijd maar meer, zwaarder en duurder.

Er is een heel andere soort presentatie gaande. Een die dichter bij het orgineel ligt.

Ik heb Andre voor het luisteren ook verteld dat het zeker anders zou gaan klinken. Beter of slechter moest hij zelf maar beoordelen.

Ik denk dat zijn mening ondertussen wel duidelijk is.

En Andre weet heel goed wat hij hoort. Dit is een van de mensen met zeer veel luister ervaring. Wij leren hier ook weer van. Ik ga in elk geval nog eens met m'n kabels aan het experimenteren.

Kermit,

het was echt zo, jij begint over brandbaar, en meteen staat m'n carport bijna in de hens.

Ik denk dat de Array's niks weglaten. Sterker nog er zit geen condensator in het signaalpad om e.e.a. maar zo ongekleurd mogelijk door te laten.

Andre,

een beetje moeilijk dit weekend.

De enige mogelijkheid zou zijn zondagmiddag. Het hangt er dan vanaf of mijn vrouw moet werken, zo ja ben je hartelijk welkom.

Beste Hans

Ik geloof ook wel dat de Array een erg mooie versterker is (ik kebn ze niet) maar er zijn op deze aardkloot veel meer uiterst bekwame ontwerpers die een zelfde filosofie hanteren. En als je de verschillende versterkers naast elkaar zet, dan hoor je gewoon (soms behoorlijke) verschillen. Zo heb ik ooit eens een dag een Aaron voorversterker in huis gehad (ook een nederlandse ontwerper). Echt een schitterend apparaat, maar net niet 'mijn' versterker. Het zou me niets verbazen als die qua klankkarakter een beetje opp een Array zou lijken...

De muzikant waar ik eerder vanavond over schreef heeft een Sovereign voor en eindtrap, dit is een (veel) duurder broertje van de Aaron.

De Aaron haalt het bij lange niet bij de Array, de sovereign moet nog worden vergeleken. Ik moet dit nog eens doen, maar ik denk dat ze er inderdaad niet veel voor onder doen.