padi Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Array heb ik vaak genoeg gehoord om er een oordeel over te geven, en ik vond de recencie nogal frapant in vergelijk wat ik gehoord heb. Mischien lijkt het erop dat ik een enorme krellfanaat ben maar het tegendeel is waar, wel is het zo dat ik jarenlang met krell gedraait heb in combinatie met een c.a.t. voortrap inderdaad wel een oudere krell namelijk de MDA-300 ( mono versie van de KSA-150) ik ken de nieuwere series en ik weet waar ze nu toe in staat zijn qua muzikaliteit met behoud van de enorme dynamiek. Sinds ik met de buizenvoortrap draaide ben ik me meer gaan verdiepen in buizen en ik draai nu al jaren met een 23 watt single ended buizenversterker en ik zou niet meer anders willen... Padi Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Ome Henk: Dat ik dit nog mag meemaken Ik waardeer je veranderingsgezindheid Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:De muzikant waar ik eerder vanavond over schreef heeft een Sovereign voor en eindtrap, dit is een (veel) duurder broertje van de Aaron. De Aaron haalt het bij lange niet bij de Array, de sovereign moet nog worden vergeleken. Ik moet dit nog eens doen, maar ik denk dat ze er inderdaad niet veel voor onder doen. Je weet niet eens wat ik van Aaron beluisterd heb en je hebt je conclusie al klaar... ik weet genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Kermit: Je weet niet eens wat ik van Aaron beluisterd heb en je hebt je conclusie al klaar... ik weet genoeg. Die conclusie gaat over de met name genoemde modellen, Hans zegt niets over het model dat jij hebt gehoord..... Ik zeg nu toch ook niet "ik weet genoeg" tegen jou, geen mens weet ooit "genoeg" Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Noem het model Aaron dan maar. Ik zie het nergens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Andre, Was er nog verschil in de diepte van het geluid tussen de Krell en de Arrays? Tijdens mijn bezoek twee weken geleden gaf ik je al aan dat wat mij betreft het geluid van een symfonieorkest te dicht op de luisterpositie stond ten opzichte van de breedte van het geluid en ten opzichte van hoe je de afstand tot het orkest vanaf het midden van de zaal ervaart bij een live concert. Ik ben benieuwd hoe dat is met de Array. Misschien nog een andere tip Andre: probeer eens een paar andere speakers! Niet dat de R90 niet goed zouden zijn, maar dat kun je van de Krell toch ook niet zeggen en toch blijkt dat je voorkeur uitgaat naar een andere versterker. En dan te bedenken dat de onderlinge verschillen met speakers nog veel groter zijn. Misschien kom je dan wel uit bij een speaker die het weer beter doet met een Krell. In elk geval goed te zien dat je onderkent dat het niet alleen de netsnoeren zijn die het verschil in een set maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 Leon Kwaaitaal van Qualitiesound, de producent van Aaron en Sovereign maakt bewust twee lijnen a: de goedkopere dit is de Aaron en b: de Sovereign, dit is de duurdere. De versterker van Aaron dit ik erg goed heb beluisterd is een voortrap met conische knoppen en een stereo eindversterker. Dit is volgens mij het duurste type van Aaron (ik weet niet of er ook nog monoblokken zijn). Deze versterkerset klinkt inderdaad erg goed, zeker gezien zijn prijs. De Sovereign en Array's doen daar echt nog een behoorlijke slok bovenop. Het laag is strakker, en het hoog vervormt minder om maar wat aspecten te noemen. Aaron en Sovereign zijn merken die je hoofdzakelijk in Duitsland en Zwitserland in de winkel ziet liggen. Nederland koopt liever buitenlands. Ook merken als v.d. Meerdevoort, OLS, Karma en van de Hul zien het grootse deel van hun handel naar het buitenland (in dit geval Azie) vertrekken. In Nederland is het amper te koop (behalve v.d Hul). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 Ome Henk, jij moet opletten of je krijgt nog eens een dreun van een Olifant. Iemand in Hilvarenbeek heeft daar slechte ervaringen mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 En hoe zit het dan met de Fandango? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:. De versterker van Aaron dit ik erg goed heb beluisterd is een voortrap met conische knoppen en een stereo eindversterker. Dit is volgens mij het duurste type van Aaron (ik weet niet of er ook nog monoblokken zijn). Deze versterkerset klinkt inderdaad erg goed, zeker gezien zijn prijs. De Sovereign en Array's doen daar echt nog een behoorlijke slok bovenop. Het laag is strakker, en het hoog vervormt minder om maar wat aspecten te noemen. Aaron en Sovereign zijn merken die je hoofdzakelijk in Duitsland en Zwitserland in de winkel ziet liggen. Nederland koopt liever buitenlands. Ook merken als v.d. Meerdevoort, OLS, Karma en van de Hul zien het grootse deel van hun handel naar het buitenland (in dit geval Azie) vertrekken. In Nederland is het amper te koop (behalve v.d Hul). Hans Ik heb grote moeite met je vergelijking tussen Aaron en de andere twee. Prima hoor, als je de ene beter vindt dan de ander, maar kom nou niet met argumenten in de zin van meer of minder vervorming in het hoog. Rochelt die Aaron dan? Overigens heb ik de 8S voorversterker gehoord met Dact potmeter. Die typische noppen hebben volgens mij alle Aaron (voor)versterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
padi Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Ik wens je heel veel sterkte toe als je je Krell KSA-300s in gaat ruilen voor de Arrays... Ik vind dat Hans van Liempd erg uit moet kijken met zijn uitspraken... Ik heb meer het idee dat de ontwerpers van Array meer techneuten zijn dan echte muziekliefhebbers... Padi Link to comment Share on other sites More sharing options...
padi Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Deze versterkerset klinkt inderdaad erg goed, zeker gezien zijn prijs. De Sovereign en Array's doen daar echt nog een behoorlijke slok bovenop. Het laag is strakker, en het hoog vervormt minder om maar wat aspecten te noemen. . ???? Laag strakker?... ???? is dit dan bepalend voor de kwaliteiten van een versterker? ???? minder vervormt hoog? ???? heb je dan toevallig eerst naar een transistorradio zitten luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 Padi, Elke versterker vervormd, ook een Array. Alleen doet de ene dat in meerdere of ander vorm dan de andere. Vervorming in het laag horen we als slap laag. Vervorming in het hoog door scherpe randen aan vrouwestemmen en percussie. Ook is er nog zoiets als fasenauwkeurigheid. Hiermee wordt bepaald of je stereobeeld goed wordt geplaatst. Er is dus echt wel verschil tussen heel goed en beter. Over jouw mening dat wij techneuten zijn heb je gelijk. Toch wil hierbij opmerken dat de ontwerper van Array jaren Piano, gitaar en trompet speelde. Dit doe je niet als je ver van muziek staat. Ik zelf ben altijd met muziek bezig. Ik heb ca. 1000 grammofoonplaten en 300 Cd's. Deze zou ik nooit hebben als ik deze nooit beluister. Ook ben ik al bijna 40 jaar met audio bezig (als hobby). Ik heb gezien en geleerd hoe mensen worden belazerd m.b.v. mooie praatjes. Ik heb ook geleerd dat je eigen spullen het beste zijn. Dit is ook zo als je iets gekocht hebt (vooral in het begin). Later komt vaak de ontbering (laat ome Henk hier eens iets van zeggen). Ik draai nu ca 5 jaar met Array en ben hier nog steeds erg blij mee. Vaak hoor ik op andere installaties allerlei fouten in de vorm van vervorming, slap laag, slechte plaatsing en onnatuurlijke stemmen. Om over het geluid van een piano maar te zwijgen. Een heel goede test voor een set is om eens naar de nieuwlezer te luisteren. Klinkt deze zoals hij zou doen alsof hij voor je staat, of is nauwelijk te volgen wat hij zegt. Als je naar een duet luistert (b.v. "somewere, somebody" van Jennifer Warner op de Hunter) moet je twee stemmen volledig gescheiden van elkaar horen. Als dit niet zo is klinkt het niet zoals het moet. Dit zijn geen meningen maar feiten. Dit heeft niks met smaak te maken. Tenzij je van een geweldige vette boombas houd natuurlijk, maar dit heeft niks met "High end" te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door padi:Ik wens je heel veel sterkte toe als je je Krell KSA-300s in gaat ruilen voor de Arrays... Ik vind dat Hans van Liempd erg uit moet kijken met zijn uitspraken... Ik heb meer het idee dat de ontwerpers van Array meer techneuten zijn dan echte muziekliefhebbers... Padi Volgens mij kan het een niet zonder het ander, hoe kan een a-technisch figuur die 80% van de tijd instrumenten bespeelt een goede versterker ontwerpen? En hoe kan een techneut die nooit naar muziek luistert zijn eigen creatie beoordelen? Ik heb inmiddels besloten om eerst meer luisterindrukken van de Array op te doen, want na weer eens goed naar mijn huidige set geluisterd te hebben, blijkt bijv. het middengebied niet "erg ingetogen" te zijn, althans zeker niet met alle cd's. Het Krell laag blijft een punt, massief is niet hetzelfde als snel en transparant. Dan de afbeelding, in de breedte doet de Array niet onder voor de Krell, maar over de diepte heb ik op dit moment mijn twijfels, de Array presenteert dit anders dan de Krell. Voordelig daarbij, is dat de Array alles meer vanaf de speaker opbouwt, terwijl de Krell wat meer naar voren begint, maar wel bijzonder diep reikt. De totale diepte bij de Array wil ik met een selectie van mijn cd's nog eens horen. Gebaseerd op de korte indruk die ik nu heb opgedaan lijkt het mij niet verstandig om de versterking zonder meer overboord te gooien, want er zijn ook kwaliteiten die ik zeer waardeer. A.s. zondag, heb ik zojuist vernomen, kan ik bij Hans nog eens komen luisteren, uiteraard met de Northstar combo en de netsnoeren onder m'n arm, evt. neem ik ook de Crescendo's en Masterbase blokjes mee. Ik ga dan een mij zeer bekende Kappa 9 terug horen Verder vind ik het wel jammer dat men weer op de persoon begint te spelen, het gaat om de kwaliteiten van de apparatuur en Array heeft z'n kwaliteiten, alleen zijn die (gelukkig) anders dan van de andere merken. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Ome Henk: Hier heb je groot gelijk in Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 Ome Henk, ik kan me herinneren dat jij degene was, die telkens een enhousiast schrijvend mede forumlid over z'n nieuwe apparatuur, wees op het feit dat dit toch maar weer voor korte tijd zo zijn. Of heb ik het nu mis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Ome Henk: Heb je Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Ome Henk: Hans refereert niet naar m'n laatste opmerkingen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Wel Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Wel Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Ome Henk:Even een vraagje... Zijn de eindversterker(s) volledig gebalanceerd opgebouwd (ze hebben in ieder geval w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Ruud: Ik geloof toch dat Ome Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 Andre, Jitse was vandaag hier. We hebben hoofdzakelijk de Phono pre's vergeleken (de Array, de Clear audio Basic en een Holfi) De Clear Audio kon zich niet staande houden tegenover de twee andere en de Array was volgens Jitse beter dan de Holfi) Maar hier even genoeg over. De Array voortrap heeft inderdaad geen gebalanceerde in- of uitgangen. Dit heeft inderdaad te maken met de relaisschakelingen voor de volumeregeling. Bovendien is er onvoldoende ruimte op de achterkant om al die in- en uitgangen kwijt te kunnen. Maar, zo als Andre al schreef, zo gaat het ook heel goed. Vanmiddag gebeurde precies hetzelfde als bij jouw. Jitse en zijn vrouw (sorry ik ben haar naam vergeten) komen binnen luisteren naar mijn set, en zijn in het begin echt niet enthousiast. Een omperking van Jitse was "het klinkt echt heel anders". Maar naarmate de sessie vorderde werden ze steeds enthousiaster. Met als laatste opmerking, "Ik heb die Kappa's nog nooit zo goed horen klinken". Gezien zijn ervaring (Hij werkt in een Audiozaak) kan dit voor ons geen beter compliment zijn. We hebben ook nog even een Jadis speler vergeleken met mijn Sony speler. De Jadis klonk duidelijk strakker in het laag en was beter in detail. We hebben ook nog even Ry Cooder gedraaid. Hier viel het op dat er absoluut geen houten klank bij aan te pas kwam. We hebben nog in het booklet gezocht naar het instrument, en kwamen tot de conclusie dat dit een Kalabas moest zijn. Volgens m'n bezoekers klinkt dit instrument echt niet houtachtig. Ik kan het helaas niet beamen, want hiervoor ken ik dit instrument niet goed genoeg. De acoustiek van mijn kamer valt wel mee, hij is groter dan jouw kamer, maar ongeveer gelijk gedempt. Het hele diepe laag komt bij jouw wat nadrukkelijker over dan bij mij, maar daar zul je wel doorheen luisteren. We zullen het allemaal wel horen, tot morgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Hans, om je uit de brand te helpen: De Kalabas is echt een slaginstrument, ik vond ergens deze beschrijving: "Zij begeleidden zichzelf met een waterdrum; een halve kalabas die in een schaal water drijft. De kalabas dient als drum. Door het onder water duwen verandert de druk van de gevangen lucht en daardoor de klank". De kalabas is een vrucht, die ook wel als basis voor een pijp wordt gebruikt, nu kun je je de vorm ook een beetje voorstellen Een aantal shakers heeft ook de kalabas als basis. Je kunt het instrument als drum zien en de toon zal dus lager zijn dan wat we hebben gehoord en zal ook langer uitklinken. Is de lijst met instrumenten in het nummer groot? Ik wil wel eens weten wat we nu echt hoorden, ik noem het wel een houtklank, maar ik doel op het feit dat het meer dan alleen de felle aanslag is die jouw interlink liet horen. Ik ga alvast cd's verzamelen die bol staan van de percussie, want daar ben ik dol op Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts