Jump to content

DBT kabels

Kermit
 Share

Recommended Posts

Er wordt op de diverse fora wat afgediscusieerd over kabels. En altijd wordt gesteld dat een Dubbel Blind Test het instrument is om vast te stellen of er verschillen hoorbaar zijn en te bepalen welke het best klinkt. Ik wil dat hier gaan doen en ik denk aan 31 augustus als datum.

Om dat goed te kunnen doen heb ik het volgende nodig: Maximaal 3 luisteraars, een kabelverwisselaar, een DBT-procesbegeleider,

een aantal interlinks van verschillende makelij.

Om practisch uitvoerbaar te houden wil ik het aantal kabels beperken tot 3, maar.... er dienen meer kabels beschikbaar te zijn, zodat niemand zeker weet of 'zijn' kabel er bij zit.

Procedure

Ik stop de naam van elke kabel in een witte enveloppe en die plak ik dicht. Vervolgens mogen 3 aanwezigen een enveloppe uitzoeken en geven die aan de kabelverwisselaar. Die zet er een 1, een 2 en een 3 op, gaat de kamer uit en bepaalt welke kabel bij welk nummer hoort.

De luisteraars en begeleider gaan de kamer uit en de kabelverwisselaar sluit de eerste kabel aan en verlaat de kamer.

De begeleider zet de muziek op en bedient de apparatuur. De luisteraars luisteren en geven hun indrukken weer op papier. Als ze klaar zijn, dan gaat iedereen de kamer uit en de kabelverwisselaar gaat weeer aan de slag enz enz enz.

Op deze wijze wil ik het gaan uitvoeren. Ik zie voor mij zelf de rol als begeleider.

Wie heeft er zin om er aan mee te doen als luisteraar en eventueel als wisselaar (hoewel dat misschien niet zo'n leuke rol is..) En wie stelt er goede interlinks beschikbaar...

Geplaatst door [[Game]]:

ik doe niet mee   :D

maar ik vind het wel een mooi idee.

En ik ben ook benieuwd naar de uitslag.

Maar waarom interlinks en geen ls-kabel

game   ;)

Het is zo doorgezaagd, daar doe ik niet aan mee, bovendien mag ik toch niet komen :D

Andr

Het is me al eerder opgevallen dat men niet warm loopt voor het testen van bekabeling, en discussies beperken zich vaak tot welles - nietes.

Ligt dat aan mij, of wil men misschien niet met de billen bloot? :)

Geplaatst door cgm:

Het is me al eerder opgevallen dat men niet warm loopt voor het testen van bekabeling, en discussies beperken zich vaak tot welles - nietes.

Ligt dat aan mij, of wil men misschien niet met de billen bloot?    :)

Er worden regelmatig tests gedaan, maar niet zo'n strak geregiseerde DBT.

Het is wel grappig om te zien dat juist Kermit hiermee komt, omdat hij en de DBT opzich niet waardeert EN slechts dropveters goedkeurt in zijn set.

Ik oordeel hier verder niet over, ik merk het alleen even op :D

Andr

Geplaatst door cgm:

Ligt dat aan mij, of wil men misschien niet met de billen bloot?    :)

na de cd speler test bij picoso ,gaat iedereen denk ik toch twijfelen aan zijn gehoor .

:D

echt ,je krijgt de meest vreemde uitslagen . :rolleyes:

en je krijgt er hoofdpijn van .

van dat geluister ,naar kabels .

maar het kan ,met een paar serieuze luisteraars best heel interessant zijn .

Geplaatst door cgm:

Heel soms krijg ik de indruk dat jullie geen boezemvrienden zijn..   ;)

Ach, ik ga er maar niet meer over uitwijden, ik hoef niet zo nodig naar dropveters te luisteren :)

Andr

Ha die Kermit,

Ik wil mij hierbij opgeven voor de test.

Lijkt me wel eens leuk om te doen, heb zelf wel eens wat geprobeert maar nog nooit blind.

Ik kan voor een leuk kabeltje zorgen wat eigenlijk iedereen kan betalen en toch een puur zilveren kabel is.

Ik hoor het wel van je.

Groet Michel ;)

Kermit,

De opzet van de test, zit daar ook een soort nulpunt in? Ik bedoel dus dat mensen eerst een tijd naar je set luisteren om een referentie, ijkpunt te krijgen. Daar kun je dan bv. een dropveter voor gebruiken ;)

Geplaatst door cgm:

Kermit,

De opzet van de test, zit daar ook een soort nulpunt in? Ik bedoel dus dat mensen eerst een tijd naar je set luisteren om een referentie, ijkpunt te krijgen. Daar kun je dan bv. een dropveter voor gebruiken    ;)

precies ... schoon starten.

:)

Ik zou wel mee willen doen omdat ik nu bezig ben met een projectje "slechtste interlink allertijden" waarbij ik dus probeer voor mijzelf een interlink te maken die echt anders klinkt dan die ik heb gekocht... tot nu toe heb ik er 1 gemaakt maar verschil hoor ik nog steeds niet. Ik ga verder met 25 meter telefoonkabel met aan beide kanten een niet vergulde connector, zien of dat effect heeft. Ik probeer ook nog 20 meter coax en misschien wel staalkabel in de vorm van waslijn draad oid.

Op zich had ik mijn knutselwerkjes wel graag ter beschikking gesteld om de verscheidenheid aan kabels wat groter te maken.

Maar Hellevoetsluis is zo ver hier vandaan... zeker voor een doordeweekse dag, jammer. Een luistersessie met een quad electrostaat is immers altijd leuk!

nando

Hans

Leuk dat je er ook bij wilt zijn. wellicht dat Jij en Nando samen kunnen reizen (als Nando wil komen). Het is mijn idee om het hele verhaal zo blind en neutraal mogelijk te houden. Dat betekent meer kabels dan we gaan beluisteren en zo min mogelijk info vooraf. Jouw interlink is van harte welkom, net als die van Michel en de interlinkss van Frank,. Uiteraard stop ik er een dropveter bij. Uit de beschikbare kabels kiezen we er random 3 zonder dat we weten welke en daar gaan we naar luisteren. De kans dat jouw kabel dus daadwerkelijk in de test zit is dus niet zo groot. Nadat we alles beluisterd hebben, resultaten vastgelegd hebben, de boel doorgesproken hebben en tot comclusies gekomen zijn en op papier gezet, pas dan maken we bekend om welke kabels het werkelijk gaat. Wellicht staat de waslijn van Nando wel tegenover de duurste siltech. Of jouw kabel met een puur zilveren en een dropveter... Wie zal het zeggen. Juist het ontbreken van informatie vooraf moet de test neutraal maken. Er zullen in ieder geval kabels bij zitten waarvan niemand weet dat ze er bij zitten... Om het nog objectiever te maken, zouden we de kabels geheim kunnen houden en de test in jouw set met dezelfde mensen kunnen herhalen. Eens kijken of dat verschillen in appreciatie geeft...

Volgens mij komt Hans niet uit het noorden van Nederland maar het zuiden dus samen reizen is denk ik niet zo handig. Michel en FrankD komen ook al niet uit de buurt :(

Ik zou best als kabel verwisselaar mee willlen doen als ik zou komen... ik hoor blijkbaar toch geen verschillen in kabels.

nando

Geplaatst door nando:

Volgens mij komt Hans niet uit het noorden van Nederland maar het zuiden dus samen reizen is denk ik niet zo handig. Michel en FrankD komen ook al niet uit de buurt   :(

Ik zou best als kabel verwisselaar mee willlen doen als ik zou komen... ik hoor blijkbaar toch geen verschillen in kabels.

nando

Een b