schaap Posted 11 oktober 2001 Report Share Posted 11 oktober 2001 Beste forumleden, ik ben nieuw op dit forum en hoop met jullie veel zinvolle informatie uit te wisselen over deze (uit de hand gelopen) hobby. Ik heb meteen al een pragende vraag: Welke versterker stuurt de B&W nautilus 803 goed aan. Ik bezit nu een oude Denon versterker. Ik dacht aan prijsklasse tot fl. 12.000,- Voorkeur voor muziek is zeer divers. Ruimte waarin luidsprekers staan = 8 * 4 meter LS-kabels zijn 6 meter (MIT T2 biwi). Ik houd van een stvig, doch neutraal geluid. Alvast bedankt, groet schaap! Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 11 oktober 2001 Author Report Share Posted 11 oktober 2001 Ome henk, Het betreft een oud Denon-bakbeestje, niet erg gerafineerd in ieder geval en al zo'n 12 jaar oud. Mijn voorkeur gaat uit naar een voor- en eindversterker (transistor) Als bron wordt gebruikt Marantz CD80 en Sony XA50ES. groet, schaap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 oktober 2001 Report Share Posted 11 oktober 2001 Sorry maar ik zit nog op mijn werk. Ik zal straks als ik thuis ben ff reageren (rond 22.00u) Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 11 oktober 2001 Author Report Share Posted 11 oktober 2001 Ome Henk, Aan de Silverline S200 van Nadhad ik al gedacht ja. Volgens de specificaties is de minimale impedantie 3 ohm. De stroomvoorziening is dus van belang. Er hangen ook relatief lange kabels aan (6 meter) waardoor de dempingsfactor van de versterker van belang is Mijn belangstelling gaat nu uit naar: 1.Bryston 4b/bp25 (inmiddels info aangevraagd, nog niet beluisterd) 2.NAD s200/ wel eens beluisterd met andere Luidsprekers. 3. Classe CA 151(nog nooit gehoord) 4. Naim (nog nooit beluisterd. Het zal dus nog wel een tijdje puzzelen/piekeren worden. Van groot belang vind ik in ieder geval snelheid en stabiliteit. Ook moet de versterker krachtig zijn. Maar ja wie wil dat niet groet, Schaap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 oktober 2001 Report Share Posted 11 oktober 2001 Hoi Schaap, Ik had al eerder gezegd dat ik er op terug zou komen. no is het zover Ik heb de N803 en de N804 met elkaar vergeleken. Ze verschillen niet veel van elkaar. De N803 gaat wat dieper, de N804 is iets neutraler. Ik heb toen voor de N804 gekozen en die staat nu bij mij te spelen . Ik moet wel ff kwijt dat de N803 toch iets makkelijker aan te sturen is dan de N804, maar vraag me niet waarom. Voor de N803 zou een zware NAD kunnen (voor de N804 dus minder), maar deze speaker heeft toch liever iets "beters". En wat heb ik er op aan gesloten? Ik had eerst een ouwe Bryston 4B en nu een veel nieuwere Bryston 4B-ST en een gemodificeerde AVM V3 voortrap. Dit is betaalbaar en het combineerd echt geweldig. De B&W speakers spelen het mooist met een redelijk neutrale krachtpatser die toch wel wat body in het laag geeft. Krell, Acurus en Sphinx vallen daardoor af (sorry). ML, Bryston, Chord en Class Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Geplaatst door sodejuu:tubby Het is Michel!!!! Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Beste Schaap, Moet me toch van het hart dat gezien de "dempingswens" buizen ook een hele interessante optie is. Een mooie versterker met flink overbemeten trafo's moet die Nautilussen zeker aankunnen. En het lijkt me sterk dat bijvoorbeeld iemand als TriodeDick voor 12000,- geen mooie versterker in elkaar kan schroeven (en dan zodanig dat-ie geheel is afgestemd op je luidsprekers) Other subject; wel eens aan Accuphase gedacht? Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Geplaatst door Ome Henk: Beste Michel, Dan zal dat tweedehands moeten zijn, want een voor en een eindtrap heb je volgens mij niet voor 12mille. Groetnis, Henk Klopt, Ome Henk, Ik kon alleen uit bovenstaande berichten niet opmaken dat het een vv + ev moet zijn. En geintegreerd zijn ze er wel voor dat bedrag. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Hoi Ome Henk, Ook hier verschillen wij van mening, want ik vind mijn Sphinx z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Geplaatst door Michel: Het is Michel!!!! Groet, Michel Verdorie, altijd die typefouten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 13 oktober 2001 Report Share Posted 13 oktober 2001 Geplaatst door Ome Henk: Toch wel....., Michel Groetnis, Henk Daar had ik overheen gelezen, Ome Henk. Maar aangezien het een voorkeur is, en niet een harde eis, kun je je afvragen of het niet verstandiger is een mooie en passende geintegreerde versterker te nemen i.p.v. een voor/eind combinatie. Afgezien daarvan denk ik (net als velen met mij op dit forum, zoals een aantal andere postings aangeven) dat het uberhaupt verstandig is in ieder geval te bekijken of er iets tweedehands van gading te vinden is. Groet, Michel , die ook niet vies is van 2ehands Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 15 oktober 2001 Author Report Share Posted 15 oktober 2001 bedankt voor jullie reacties, Zowel over de Bryston als Musical fidility veel lovende reacties op audioreview.com. Ik ben trouwens benieuwd naar die zware Musical Fidility eindversterker A300 power; waarom staat dit trouwens nog niet op hun site, en hoe komen jullie dan aan die informatie En hoe kom ik er dan aan???? Ik heb nog een vraag aan Sodejuu voor wat betreft Bryston: wat voor een bevestigingstechnieken heeft de Bryston 4BST voor de luidsprekerkabels, veel recensenten op audioreview waren er niet over te spreken (over de bindings posts) groet, Schaap Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 15 oktober 2001 Author Report Share Posted 15 oktober 2001 Voor wat betreft prijs liggen de combinatie Bryston 4BST/20BP en deze nieuwe Musical Fidility combinatie met A300 dus niet ver uit elkaar. Zal de keuze niet gemakkelijker maken!!! Dan zal ik eerst vele uren moeten luisteren.... Zoals ik er nu tegenaan kijk: voordeel Bryston: 20 jaar garantie en erg krachtig, extra druk in het laag hetgeen Nautilus inderdaad kan gebruiken. voordeel Musical Fidility: warm en neutraal geluid, waarschijnlijk ook krachtig. groet Schaap groet Schaap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 oktober 2001 Report Share Posted 15 oktober 2001 Geplaatst door schaap:Ik heb nog een vraag aan Sodejuu voor wat betreft Bryston: wat voor een bevestigingstechnieken heeft de Bryston 4BST voor de luidsprekerkabels, veel recensenten op audioreview waren er niet over te spreken (over de bindings posts) groet, Schaap De speakers kun je met banaanstekkers of met spades aansluiten en eventueel met een steeksleutel aantrekken. Het is geen probleem om een speaker aan te sluiten. Dat is bij de speciale WBT's van de N803 wel anders. Dit geeft veel meer problemen, want banaanstekkers kun je niet gebruiken omdat die gesloten zijn en de WBT's zijn zo verdraaid dat een gewone doorvoer van de kabel niet mogelijk is. Zelfs de eigen WBT-doorverbinders passen niet Bij Bryston zul je geen rare dingen aantreffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 16 oktober 2001 Author Report Share Posted 16 oktober 2001 Op mijn N803 zitten gewone WBT's. (??) Ze zijn nu met bananenstekers aangesloten, geen enkel probleem. Zoals Sodejuu schrijft kun je de Bryston dus ook gewoon aansluiten met spade of banaan. Is het ook mogelijk om 'blote' kabel erop aan te sluiten?? groet, Schaap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 16 oktober 2001 Report Share Posted 16 oktober 2001 Beste Schaap, Als er spades op kunnen, kan je er natuurlijk ook gewoon een blote kabel op zetten (hoewel dit niet de meest ideale oplossing is). Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 16 oktober 2001 Author Report Share Posted 16 oktober 2001 Ja, dat klinkt inderdaad logisch, had ik zelf nog niet aan gedacht. Schaap, die ideaal of meest ideaal niet goed uit elkaar kan houden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 16 oktober 2001 Report Share Posted 16 oktober 2001 Geplaatst door schaap: Schaap, die ideaal of meest ideaal niet goed uit elkaar kan houden... Beste Schaap, Kwestie van uitproberen... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 oktober 2001 Report Share Posted 16 oktober 2001 Geplaatst door schaap:Op mijn N803 zitten gewone WBT's. (??) Ze zijn nu met bananenstekers aangesloten, geen enkel probleem. Zoals Sodejuu schrijft kun je de Bryston dus ook gewoon aansluiten met spade of banaan. Is het ook mogelijk om 'blote' kabel erop aan te sluiten?? groet, Schaap Het zijn gewone WBT's alleen zijn de t.o.v. elkaar verdraaid. Normaliter zou je bij deze klemmen de WBT-doorverbinders kunnen gebuiken, maar omdat ze verdraaid gemonteerd zijn, passen deze niet. Op de VAD van twee jaar geleden heb ik de gast van WBT eens gevraagd hoe ik de doorverbinders erop zou moeten monteren. Die vertelde mij dat het een speciaal voor B&W gemaakte uitvoering is en waar de doorverbinders niet op passen. Ook de rubber dopjes die er standaard inzitten kun je bij de standaard WBT er gewoon uittrekken. Die dopjes die bij de B&W erin zitten moet je slopen voordat je banaantjes kan gebruiken. Als de dealer dat voor jou gedaan heeft is dat heel fijn. Die van mij zitten er dus nog in en het is echt een gepriegel om die krengen eruit te vissen. Ik heb ze daarom ook met spades aangesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
schaap Posted 17 oktober 2001 Author Report Share Posted 17 oktober 2001 Sodejuu, die dopjes in de luidsprekers hebben te maken met Engelse veiligheidsnormen (soort NEN). Gelukkig heeft mijn dealer ze er ter plekke uitgefriemeld met een zakmesje. Hij was er ook niet erg over te spreken. Ik gebruik de biwire-methode en hoef dus niets door te verbinden. groet, Schaap die hoopt binnekort naar wat versterkers te gaan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 9 november 2001 Report Share Posted 9 november 2001 Geplaatst door sodejuu: Het zijn gewone WBT's alleen zijn de t.o.v. elkaar verdraaid. Normaliter zou je bij deze klemmen de WBT-doorverbinders kunnen gebuiken, maar omdat ze verdraaid gemonteerd zijn, passen deze niet. Op de VAD van twee jaar geleden heb ik de gast van WBT eens gevraagd hoe ik de doorverbinders erop zou moeten monteren. Die vertelde mij dat het een speciaal voor B&W gemaakte uitvoering is en waar de doorverbinders niet op passen. Ook de rubber dopjes die er standaard inzitten kun je bij de standaard WBT er gewoon uittrekken. Die dopjes die bij de B&W erin zitten moet je slopen voordat je banaantjes kan gebruiken. Als de dealer dat voor jou gedaan heeft is dat heel fijn. Die van mij zitten er dus nog in en het is echt een gepriegel om die krengen eruit te vissen. Ik heb ze daarom ook met spades aangesloten. Even een kleine tip. Pak een standaard naald of speld. Buig een heel klein stukje (ongeveer 1 mm.) van de punt om. Pak de naald/speld met een tang vast en verwarm de naald/speld met een aansteker oid. Prik daarna de rood hete naald/speld dwars door het dopje en wacht even tot deze is afgekoeld. Daarna een halve slag draaien, zodat het omgebogen puntje achter het dopje haakt en vervolgens aan de naald/speld trekken. Succes verzekerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts