Jump to content

buizen bier en borrelnoten bij JOPIE

Recommended Posts

hallo ,

mensen ,

gisteravond ben ik samen met kermit naar jopie geweest.

kermit reed met mij mee richting het midden des lands ,om eens een oor te leggen aan de set van jopie .

een gezellige reis was het ,ik kreeg nog wat aanmerkingen over mijn rijstijl (beste erik ,als we nu een ongeluk krijgen ,zijn we allebei dood ),maar voor de rest ging het wel ;).

dus we arriveerde bij jopie .

en gingen daar eens lekker op de bank zitten .

jopie heeft een mooie kamer met hoogpolig tapijt (daar hou ik van )en grenen meubelen .

gezellig ziet het er uit .

op de kast stonden de buizen versterker de platen speler en de cdspeler .

na wat gebabbel ,koffie en gebak ,zijn we gaan luisteren .

eerst draaide de mannen (kermit en jopie ) wat tingeltangelhoutjetouwtje muziek ,met de belofte dat ik dadelijk mijn orgel op mocht zetten .

juist .

dat dadelijk duurde ongeveer 20 nummers (jopie is een wandelende cdwisselaar)maar ik zat ondertussen toch stiekum te genieten van de muziek waar ik eigenlijk niet van hou .

HET KLONK ZO LEKKER SMOOTH .

na hun vraag wat ik van deze muziek vond moest ik bekennen :"wel leuk als je tegenver een bloedmooie vrouw in een restaurant zit "

maar toen kreeg ik de kans om mijn muziek te beluisteren op de set van jopie .

als eerste een stukje van de vier jaargetijden van vivaldi :

wat mij direkt opviel ,was de warme en volle klank van de violen .

alles klonk echt heel los ,en ook het laag was mooi rond ,zonder pieken of dalen .

een lichte ruimteresonantie rond de 80 hz ,kon mij absoluut niet van het genieten afbrengen .

de diepte was ook erg mooi .

echte diepte was het ,niet dat alles naar achteren staat ,maar het

Leuk en interessant verhaal Erik! :)

Dit soort luistersessie verhalen van/voor/door andere forumleden vind ik wel een leuke aanvulling op dit forum.

Weet je nog wat die 'tingeltangelhoutjetouwtje' muziek was ?

ps:Erik, je schreef dat Jopie's buizenversterker, CD-speler & draaitafel OP de kast stonden :rolleyes:

OF ik heb 't verkeerd begrepen, OF er heeft recentelijk een kleine metamorfose in Jopie's woonkamer plaatsgevonden, aangezien Jopies z'n set toch in/op een HiFi-rack had staan, naast de grenen kast ?

jopiesaudio.gif

Hoe dan ook, een leuk verhaal over een mooie set!

Damn, ik wist niet dat je ook nog goed gitaar kon spelen Joop!?

Tja, ik heb er ook 1 (Epiphone) maar ik jaag er alleen maar mensen mee weg als ik er op 'speel' :D )

Groeten,

Alco

ha ha ha ha ha wat een verhaal, tjaja ,t is allemaal waar wat erik vertelt.. de houtje toutje muziek kwam van steely dan tom jones, ella fitzgerald,paul carrack....

overigens is mijn hele huiskamer onder de loep genomen met verf en nieuw vloerkleed, en staat alles anders, het rack is inmiddels ook weg........dus nieuwe foto,s.

overigens waren de jongens errrrrrrrug goed gezelschap. :D:)

Erik heeft het prima beschreven en ik sluit mij er van harte bij aan.

Aanvankelijk vond ik er een grauwsluiertje overheen zitten, maar ik hoorde in ieder geval geen tweetergeluid-uit-een-oogje. Dat vind ik altijd een goed teken, want dan is het in ieder geval goed in balans.

Na een uurtje spelen bleek het allemaal net even wat opener, schoner, beter gedefinieerd, gecontroleerder, dieper en breder te klinken. Klein beetjes, maar bij elkaar scheelde het klankmatig best veel.

De tingelhoutjetouwtje muziek van erik was voornamelijk de oudere jazz: Ella Fitzgerald, Louis Armstrong, Louis Prima, Oscar Peterson. Erik moet dat nog leren waarderen, maar ach, hij is nog zo jong... :D

Wat mij gedurende de avond vooral opgevallen is: het klinkt allemaal aangenaam. Wederom voor mij een goed teken. Als er niets is wat irriteert, dan heb je een goede basis om verder te luisteren en onthullen de kwaliteiten zich vanzelf. De belangrijkste kwaliteit voor mij was de overall klankbalans. Wat we ook draaiden, ik had steeds het gevoel dat het allemaal klopt.

Mooi gelijkmatig laag, zonder al te veel kastbijdragen En een kwaliteit die mij oprecht verbaasde uit zulke kleine bas-midden luidsprekrers.

De klank van de authentieke violen uit de 4 jaargetijden (Academy of Ancient Music op L'Oiseaux Lyre)lonk iets te warm naar mijn idee, maar de plaatsing was mooi 3D. Piano kwam er uit zoals het er alleen bij een goede evenwichtige set uit kan komen: overtuigend dus, met een mooi vol aandeel van de klankbodem. Deze Telarc-opname (John Kimura Parker met muziek van Chopin - hier gebruikt de dodenmars uit de 2e sonate) laat de piano zingen dat het een lieve lust is en dat kwam er mooi uit, zonder dichtvloeien.

Orgel had iets te veel massa in het overigens fraaie laag, maar voor de rest vond ik het heel erg goed.

We hebben uiteraard nog iets van Pictures at an exhibition gedraaid en daar kreeg de set van Jopie het weleens wat moeilijk. Vooral in de complexe stukken werd de transparantie wat minder en het gevoel van achteloos neerzetten veranderde in een gevoel van werken. Het kwam ook minder los.

De Telarc opname van de Carmina Burana was natuurlijk helemaal een tour de force: vanaf Tempus est Iocundum t/m Fortunato Imperatrix Mundi. Met Orkest, groot koor, kinderkoor, 2 solisten, het nodige heftige slagwerk en.... een bijna onaards mooi gezongen Dulcissime. Allemaal in een adembenemende kippevel-trekkende uitvoering.

Zelfs in dit geweld hielden de slanke zuiltjes zich behoorlijk staande, al werd het verschil met de nog wat pretentieuzere luidsprekers wel wat groter. Maar het bleef aangenaam, het werd niet scherp en de muziek werd echt goed neergezet, weliswaar iets minder goed gedefinieerd en vooral met iets minder diepte.

De muziek die jopie zelf draait is van een heel ander kaliber. Veel pop en Rock en een live opname van Diana Krall liet duidelijk horen waar de kwaliteiten van de set het best tot uitdrukking komen. Live-concerten die in de zaal versterkt worden hebben een heel eigen soort geluid. En de set van Jopie bleek uitstekend in staat om die typische eigenschappen overtuigend neer te zetten.

Akoestische gitaren klonken me wat te dik, stemmen hadden soms iets nasaals. Het had van mij nog iets opener mogen klinken. Maar het zijn details. Het is een set om urenlang ongestoord van kwalitatief hoogwaardig weergegeven muziek te genieten. Heel veel forumleden mochten willen dit resultaat thuis te hebben.

Overigens denk ik dat een groot deel van de evenwichtige weergave van het laag toegeschreven kan worden aan de prima match van het formaat van de luidsprekers en de huiskamer. Wat akoestisch niet in de kamer past, wordt stomweg niet door de set van Jopie weergegeven. Ik weet dat weinigen het met mij eens zijn, maar ik zie het als een bevestiging van de stelling dat frequenties die niet meer in je kamer passen vooral ellende in het laag veroorzaken.

En het gitaarspel van Jopie? zeg ik lekker niets over. Als je de kans hebt om een keer bij hem te gaan luisteren en je maakt er een hele gezellige, muzikale avond van, dan heb je kans dat hij spontaan zijn gitaren pakt. En dan is het z

Geplaatst door erik klijnsmit:

nog even wat ,

die jopie is wel een rare hoor .   ;)

zaten we daar wat muziek te luisteren ,

gaat ie allemaal kaarsjes aansteken ,

de gordijnen dichtdoen ,

biertje erbij ,

zware vannelle erbij ,

zegt ie :zullen we dansen erik ???   eek.gif    :)

istie maf of niet    :D    :P

Ha ha, Jopie is een kanjer! ;):D

Geplaatst door erik klijnsmit:

nog even wat ,

die jopie is wel een rare hoor .   ;)

zaten we daar wat muziek te luisteren ,

gaat ie allemaal kaarsjes aansteken ,

de gordijnen dichtdoen ,

biertje erbij ,

zware vannelle erbij ,

zegt ie :zullen we dansen erik ???   eek.gif    :)

istie maf of niet    :D    :P

,t was liefde op het eerste gezicht erik........

:D:D:D

even de line up................

jadis orchestra buizen amp.

marantz 6000 ose cd speler.

audio physic spark III l.s.

luxman draaitafel.pd 284.

l.s kabel ensemble hotline.

interlink cardas crosslink.

GITAREN.. otwin.

taika.

gibson les paul classic. ;);):):)

Geplaatst door cgm:

Leuk, zo'n recensie bij iemand thuis. Het is voor mij ook geloofwaardiger dan wat je leest in bladen e.d.

nu. inderdaad, het leuke is ook dat je geloofwaardige kritiek punten kunt krijgen waar je echt wat mee kunt.....

Ik weet het niet hoor, maar ik vroeg me ineens af.... zomaar, ineens weet je wel. Nou ja, ik vroeg me dus af of Klaas, je weet wel, uit het mooi gelegen Appelscha, dat stadje waar kinderen nog naar ouders schijnen te luisteren, voelt u wel? Nou, ik dacht dus, dat het dus miscchien wellicht op voorhand niet meteen een dom idee zou hoeven te zijn dat Klaas dus, van die PePe's dus, dat die dus misschien een keertje bij Jopie zou gaan luisteren, of zoiets, dacht ik...

Misschien helpt het...

Wat een schattige gedachten Kermit. Hoe idillisch ;) Maar Klaas is niet de eerste de beste en gaat al heel lang mee. Ben toch bang dat het water naar zee dragen is.

Excuses als ik je mooie droom verstoor.

Je weet het niet, je weet het nooit ....

;)