Jump to content

Jadis Symphonia

Jitze
 Share

Recommended Posts

Na jarenlang wachten op SACD en DVD-A heb ik toch gewisseld van CD speler.

Mijn vertrouwen in de ontwikkeling van deze nieuwe media is dermate diep gezonken, dat een kleine push voldoende was om een beslissing te nemen.

Wachtend op hetgeen nog steeds niet door wil breken heb ik diverse CD spelers voor kortere of wat langere tijd onderdak gegeven, bleef echter voornamelijk plaatjes draaien.

Een concert van een groep uit Praag en de daaropvolgende aankoop van een aantal van hun CD's was aanleiding weer eens een andere CD speler op proef te zetten, de Jadis Symphonia Luxe,

De vergelijking met mijn HK HD 7725 viel erg snel uit in het voordeel van de nieuwkomer, vervolgens heeft het demo exemplaar een week lang erg veel muziek ten gehoren mogen brengen.

Sterke punt van deze speler is de SE analoge uitgangstrap, geeft naast een mooie detaillering een prettig geluid.

Zal niet zover gaan dit een analoog geluid te noemen, verschil met een plaat blijft er namelijk echt wel, wel is het veel vloeiender en daardoor minder vermoeiend.

Eerder waren ook al een paar VRDS spelers de revue gepasserd, ben zeer te spreken over deze loopwerken, de rust welk dezen teweegbrengen is verbijsterend, echter de electronica erachter bederft weer heel veel van deze voordelen, geen hiervan heeft mogen blijven.

Totaal anders was onze reactie op de Jadis, eigenlijk vanaf de eerst tonen stond al vast dat hij zou mogen blijven.

Verbazingwekkend dat in deze tijd van snelle ontwikkelingen de keus valt op een - wel degelijk gebouwde - simpele speler of eigenlijk ook weer niet, mijn aversie tegen al te complexe electronica is weer eens bevestigd..................

5507c0976916385ff5b4475eaa6fe4a0.jpg

Groet Jitze

Leuk dat je toch ook weer met de cd verder bent gegaan, ook ik zie nog geen heil in andere (meerkanaals) formaten, met name vanwege de weinige en vooral dure titels.

Over de rust van een draaitafel kan ik inmiddels ook mee praten, ik heb bij Hans gehoord hoe dat nou eigenlijk klinkt.

De Northstar komt echt griezelig dicht bij een draaitafel.

De LP12 van Hans heeft wat meer rust, maar laat wel een stuk dynamiek en detail liggen t.o.v. de Northstar die ik heb meegenomen.

Er zijn uiteraard nog veel betere draaitafels en naalden, daar ga ik ook nog eens naar luisteren.

Opmerkelijk vind ik wel dat er niet overdreven veel warmte van af straalde bij Hans, waardoor het medium redelijk neutraal is te noemen.

Het laag blijft echter wel een aandachtspunt, bij sommige persingen is het bewust deels weggelaten om er meer speelminuten op kwijt te kunnen, een zeer kwalijke zaak vind ik.

Maar gefeliciteerd met de Jadis, ik wil hem ook wel een keer horen :)

Andr

Beetje opgelucht zit ik weer achter m'n laptopje, vanmorgen bij een vriend de Symphonia naast de Teac VRDS 25X, ook nog voorzien van een Trichord klok, gezet, dit was toch wel enige reden voor een lichte nerveuzigheid.............. :(

Welnu, geheel nutteloos dit martelen van de zenuwen, beide spelers geven de luisteraar een prettig rustig geluid, waarbij de verschillen vooral gezocht moeten worden in de effecten van de uitgangstrap.

De Jadis, is een beetje - beslist duidelijk waarneembaar - meer open, meer gedetailleerd en in het laag wat dunner, geeft ook hier wat meer nuancering.

Geen van beiden werd erg ongelukkig van het vergelijk, bij het spelen van het eerste nummer van de CD Lambchop is a Woman viel heel sterk op dat iets meer lucht en detail de weergave wel wat prettiger maakt, bij het draaien van een dance nummer - CD komt binnenkort, ben titel en artiest even kwijt - was het iets vettere laag van de Teac eigenlijk ook wel heel erg leuk.

Toch gaan we ons eens heel voorzichtig buigen over modificatiemogelijkheden voor het laatste trapje in de Teac.

Andr

Geplaatst door joopie:

nu nog een mooie jadis buizenversterker   ;)

Jesper Hansted, de importeur heeft dat idee ook al geopperd, dacht dat een setje JA 30 niet echt zou misstaan, ik zoek hiervoor nog wat donateurs..............

Groet Jitze :D

Geplaatst door pietje bell:

Eng heh? om eens strak laag te horen.

:D

Nee hoor, he hoeft alleen maar het aantal speelminuten te tellen en je begrijpt dat een spoortje laag er fysiek niet bij past.

Een cd ernaast houden met dezelfde opname, maar dan met het juiste laag in dezelfde opname zegt mij genoeg :)

Overigens konden we ook een cd en elpee vergelijken waar wel ongeveer evenveel laag in zat, de elpee deed het echter niet beter dan de cd, sterker nog, bij de cd is het diepste laag nog plaatsbaar, bij de elpee is het mono en zonder enige diepte.

Maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook wel.

Andr

Overstuurde cd's zijn er ook te over, dit heb je gelukkig met LP's minder.

M.b.t. de Jadis wil ik nog kwijt dat ik deze (zij het maar even) heb mogen horen.

De dag later hoorde ik de Nordstar van Andre op mijn set.

Ik vind het jammer dat ik de Jadis niet langer heb kunnen beluisteren, maar mijn eerste indruk was dat het laag van deze speler zeker meekon met die van Andre. In het hoog daarintegen lijkt die van Andre weer wat beter.

Kwa dynamiek maakt het niet heel veel uit. Als jullie die twee gaan vergelijken wil ik ook graag van de partij zijn. Ik heb nog wel wat leuke software (met en zonder kastklank).

Het vergelijk met de LP en Andre zijn speler kwam inderdaad uit bij de Nordstar. Er is echter maar een plaat gedraaid (Dire Straight "communique"). Bovendien is deze plaat heel erg tam opgenomen, veel tammer dan de CD in elk geval. Wel straalde de LP veel meer rust uit, Minder gestrest zeg maar.

:)

soms is het leuk om 1 verbetering te waarnemen maar daar staat tegenover dat je ook te maken kunt hebben met 3 verslechteringen.

je zou je jezelf ook kunnen afvragen waarom er dan toch nog mensen zijn die aan een draaitafel beginnen en hun duure cd-speler bijna de deur uit doen.

het eenigste wat die mensen nog tegen houd is de muziek die niet altijd op elpee te krijgen is want anders zou de elpee uit eindelijk toch winnen.

en gelukkig draaien de fabrieken weer op volle toeren. :P

en we kunnen hier nou wel roepen van mijn cd-speler klinkt bijna het zelfde als de draaitafel, maar het is nog maar net wat je wilt horen. ;)

Telefunken,

je zegt het goed, "bijna zo goed".

Een LP klinkt in mijn oren beter dan een CD.

Toch kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die zeggen:

Meer dynamiek, minder ruis en geen spetters is belangrijker dan een natuurlijker geluid met strakker laag.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Het vergelijk met de LP en Andre zijn speler kwam inderdaad uit bij de Nordstar. Er is echter maar een plaat gedraaid (Dire Straight "communique"). Bovendien is deze plaat heel erg tam opgenomen, veel tammer dan de CD in elk geval. Wel straalde de LP veel meer rust uit, Minder gestrest zeg maar.

Tja, is de LP opname echt wel "tam"?

De cd bevat gewoon een AAD opname die waarschijnlijk niets verschilt met de LP

Waarom zou hij "tam" zijn opgenomen, omdat de draaitafel "het geweld" niet aan kan?

Waarom zou er 2x gemixt worden van 1 master?

Jammer dat er slechts 1 cd met eenzelfde LP is vergeleken, dat tamme kan natuurlijk ook een eigenschap van de LP12 of het element zijn :rolleyes:

De andere LP's waren ook niet bepaald zeer dynamisch.

De rust is gewoon een eigenschap van deze draaitafel die je waardeert of niet.

Andr

Andre,

LP's hebben nu eenmaal een beperktere dynamiek dan CD's.

Jammer is alleen dat de mogelijke dynamiek op CD's zo weinig gebruikt wordt. Het zit altijd op het randje van oversturing (of er overheen). Dit maakt het er allemaal niet mooier op.

Als je alleen nog High end CD's kunt draaien is je muziek keuze wel heel erg beperkt.

Bij platen geldt dit gelukkig veel minder. Er zijn goed en slecht opgenomen platen. Maar zoals je hebt kunnen horen zijn de High end LP's echt niet de beste (Aretha Franklin op Sheffield).

Zoals met alle muziek wordt er gemanipuleert. We hebben afgelopen zaterdag nog kunnen horen dat twee LP's van Pink Floyd behoorlijk anders klonken. Dit heb je bij CD's weer minder. Die klinken allemaal goed of allemaal beroerd (van een uitvoering).

Ik heb ook de ervaring dat de z.g. remaster CD's vaak slechter klinken dan de orginele. Er is vaak niet meer aan gedaan dan een schepje hoog erbij.

Bij CD's is het dus ook niet allemaal koek en ei. Ik heb ca. 100 CD's op zolder gezet omdat deze of heel slecht zijn opgenomen (meeste) of ik niet van de muziek houd.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik ook zo'n rij heb van LP's, maar deze is langer omdat er ook erg veel "spetters" bij zitten.

Je ziet aan alles zitten voor en nadelen.

(Aretha Franklin op Sheffield).

Wat is het nummer van deze lp,ken em niet en ik ben toch wel een liefhebber van Aretha.

Maar zoals je hebt kunnen horen zijn de High end LP's echt niet de beste (Aretha Franklin op Sheffield).

Even dit topic weer onder de aandacht brengen,

De direct gesneden platen van Sheffield Lab mogen er zijn.

"I have got the music in me" van Aretha Franklin is b.v. een topper.

confused.gif

Is trouwens van Thelma Houston :rolleyes:

En hier nog te koop ook: Thelma Houston: I've Got the Music in Me, Sheffield Lab-2 (Direct-to-disc). Sealed. $15

Geplaatst door siep:

Shit, jammer.

Ik had al hoop dat er een Aretha Franklin op Sheffield Lab was.

Die Thelma houston heb ik wel.

Maar wat was er nou mis met deze lp.

Echt niks mis mee, ik begrijp Hans zijn reaktie ook niet, op het andere forum is de LP top(en dat vind ik ook :) )

Wel erg off-topic, dit gaat toch over een CD-speler :D:D;)

Geplaatst door Ruud:

Wel erg off-topic, dit gaat toch over een CD-speler   :D    :D    ;)

Ja, Ruud deze heeft voor een setje Aitos gehangen, bedroevend mooi...................

Groet Jitze ;)