Jump to content

Jadis Symphonia

Jitze
 Share

Recommended Posts

Over die scherpte wil ik het volgende zeggen:

Is het niet zo dat er op sommige CD's digitale vervormingen staan, die door de Nordstar wel worden doorgegeven, en door andere spelers niet??

M.a.w. de ene speler verdoelzelt de slechte CD en laat hem ronder klinken, terwijl de ander de vervormingen gewoon laat horen.

Tja wat is dan de beste ????

confused.gif

Geplaatst door Ruud:

En in welke set   confused.gif    confused.gif

Zo zie ik het ook, Jitze gebruikt nu ongetwijfeld andere netsnoeren en interlinks dan ik, al heb ik met de Monster interlink ook geen scherpte waargenomen, terwijl de set van Jitze dat ongenadig zou weergeven :)

Dat een opname zo'n randje heeft kan ik me goed voorstellen, anders zouden alle cd's zo moeten klinken.

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Hoe kan dat nu    confused.gif Volgens Jan Kool heeft het alles met (de onjuiste) emotie te maken    :rolleyes:

(wat een sukkel    eek.gif , no offence Jan   :D )

Misschien ben jij vatbaarder voor "onjuiste emoties" dan anderen eek.gif:P

Het wordt steeds gekker hear....

Andr

Hoi Ruud en alle anderen.

Ik had het voor me willen houden ,maar ik had ook het idee dat er toch wel en scherp randje aan de totale klank ,van de NS combo zat.

Onderweg naar huis hebben OmeHenk en ik er niet veel woorden aan gewijd maar we kwamen toch beide tot dezelfde conclusie.

Ietwat scherp.

Maar mischien heeft Jitze wel gelijk en is de bebruikte budget clock de oorzaak.

Aangezien er geen mega prijs aan die DAC hangt,zou dat best eens het kindje van de rekening zijn geweest.

Maar ja overall klonk het toch nog wel aardig.En met wat donker kleurende versterking,speakers is het wel weer aangenaam te krijgen.

Geplaatst door Ome Henk:

Ja, 't klonk wel aardig   :rolleyes: Is dat een compliment Siep   confused.gif

Nou gewoon aardig.

We zijn tenminste niet gillend de kamer ontvlucht.

:D

Mischien dat Ruud net optijd naar vinyl overstapte. ;)

Geplaatst door Ome Henk:

Ach ja, ik slaap tenminste lekker   :D    ;)

Geniet voorlopig maar, net als ik dat doe, gewoon van je PJ32, Henk. Er komt in de toekomst nog genoeg moois op de markt om uiteindelijk toch de overstap te maken! ;)

Vandaag heb ik eens uitgebreid geluisterd naar de nieuwe hybride SACD van Pink Floyd en dit klinkt toch wel erg fraai. Ik heb tevens geconstateerd dat de cd-laag van deze cd gewoon uitstekend klinkt, in ieder geval beter dan een "gewone" remaster van Dark Side of the Moon, die ik ook bezit! ;)

Overigens zijn geen van beide een match voor de lp-versie, die wondermooi en eng realistisch klinkt! ;):D

Geplaatst door siep:

Nou gewoon aardig.

We zijn tenminste niet gillend de kamer ontvlucht.

:D

Mischien dat Ruud net optijd naar vinyl overstapte.   ;)

Jongens, dit kan ik niet volgen eek.gif

Kijk eens naar Jitze's uitspraken in dit topic :rolleyes:

Of ga je nu zeggen dat die draaitafel van Jitze wel heel erg .... is?

Henk's opmerking over goochelen met getallen is denk ik ook heel goed op (analoge) muziekweergave toe te passen, de roze bril bestaat helaas nog steeds......

Met gekleurde groet.....

Andr

Hallo Jitze,

Voor de bedragen die ze daarvoor vragen, zou je denken dat ze er wel en behoorlijke klok in kunnen zetten. Zijn ze nou gewoon te schraperig of zien ze het nut er niet van in?

confused.gif

Ik heb soms wel het idee dat er op het laatste moment nog even een clockcirquitje wordt toegevoegd aan een ontwerp :rolleyes:

De clock van bijv. Guido Tent kost slechts marginaal meer dan de gemiddelde clock, maar er zitten wel wat meer componenten in die de print iets complexer maken.

Op het totaal maakt het volgens mij bijna niets uit, terwijl bijv. Wadia wel een mega dure kast (en metal remote) gebruikt.

Het is dus steeds weer een compromis, wel een mooie uitgangstrap in bijv. de NS, een dubbele trafo maar geen top kwaliteit clock....

Over grote aantallen hebben we het ook al niet, er worden echt geen 10000 Wadia 860's per jaar verkocht, dus raad maar waarom dan toch die goedkope clock.

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Ik spreek niet voor Jitze.   :rolleyes:

En dat met die cijfertjes enzo... Kennelijk heb je de artikelen van Jan Kool niet gelezen   confused.gif

Oh ja, iedere weergave is een gekleurde weergave   :P

Ik heb net een paar artikels van hem gelezen, maar ik zie je punt niet inzake zijn gebruik van de getallen.

Gaat het om het (geringe) belang dat hij aan getallen hecht?

Andr

Geplaatst door Hans:

Hallo Jitze,

Voor de bedragen die ze daarvoor vragen, zou je denken dat ze er wel en behoorlijke klok in kunnen zetten. Zijn ze nou gewoon te schraperig of zien ze het nut er niet van in?

confused.gif

De gebruikte klokken worden algemeen aanvaard, zowel in de industrie als door de consument.

Blijkbaar is men in het algemeen niet op de hoogte, dit wat de consument betreft en voor wat betreft de fabrikanten ?

Ik weet het niet, mogelijk kan Hans van Liemd hierin enig licht laten schijnen. Hans vraag je broer eens waarom dit niet wordt toegepast ?

Ik ben in elk geval van plan de fabrikant van mijn speler om opheldering te vragen.

Groet Jitze

Je hoort er meer van....!!

:)

Ik weet wel dat er bij Philips alleen maar gemeten werd (tot voor kort). Pas voor de SACD 1000 is er een luisterkamer ingericht.

Deze informatie heb ik uit heel betrouwbare bron.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Je hoort er meer van....!!

Ik weet wel dat er bij Philips alleen maar gemeten werd (tot voor kort). Pas voor de SACD 1000 is er een luisterkamer ingericht.

Deze informatie heb ik uit heel betrouwbare bron.

Was dat toevallig die badkuip bij Kermit? :P

Ik ben benieuwd of er met geoefende oortjes is geluisterd, aangezien ik veel aanmerkingen heb op de sacd1000 :)

Andr

Nee,

deze kamer is ingericht in het Philips bedrijf in Strijp.

De versterking bestaat hier uit Array!!

De luidsprekers zijn Nautilus 802 (dacht ik).

De oren die er geluisterd hebben varieren van zeer geoefend (mensen van Polyhymnia) tot ongeoefend.

Geplaatst door Jitze:

Daarnaast is het beslist niet vreemd dat juist mensen die veel vinyl draaien reageren, zelfs op het kleinste beetje scherpte, deze gevoeligheid heeft te maken met een soort gewenning.

Vinyl kent dit verschijnsel namelijk in het geheel niet, CD spelers vertonen allemaal enige schepte.

Netsnoeren en interlinks kunnen dit niet verhelpen.

Groet Jitze   ;)

Het zou mij niet verbazen dat een 'vinylist' z'n best doet om ook maar enige (ingebeelde eek.gif ) scherpte waar te nemen bij welke cdspeler dan ook :rolleyes:

Je maakt mij nl. niet wijs dat er een 'vinyl-getraind oor' bestaat dat overgevoelig is voor 'scherpte'.

Ik ken inmiddels genoeg vinyl draaiers die de NS juist roemen vanwege het (afge)ronde geluid, ofwel het ontbreken van scherpte....

Daarbij is het enige wat ik nog wel kan voorstellen dat een relatief onregelmatig lopende clock een bepaald soort onrust in het geluid kan veroorzaken.

En een cdspeler die na een upgrade (met dezelfde dac aan boord) opeens wel levendig en/of dynamisch klinkt, dat wil ik wel eens horen (maar ik was al uitgenodigd heb ik begrepen :) )

Andr

Even met m'n broer overlegd,

Wanneer in een speler een clock zoals die van Guido gebouwd zou worden gaat deze vijf keer over de kop voordat deze bij de consument is.

Stel dat het ding 100 euro kost, wordt het dus al gauw 500 euro.

Fabrikanten geven dan liever geld uit (veel minder) voor b.v. een verkoperd chassis. De klant ziet het en verkoopt dus makkelijker.

Toch is het algemeen bekend dat er met "clocken" veel te winnen valt.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Even met m'n broer overlegd,

Wanneer in een speler een clock zoals die van Guido gebouwd zou worden gaat deze vijf keer over de kop voordat deze bij de consument is.

Stel dat het ding 100 euro kost, wordt het dus al gauw 500 euro.

Fabrikanten geven dan liever geld uit (veel minder) voor b.v. een verkoperd chassis. De klant ziet het en verkoopt dus makkelijker.

Toch is het algemeen bekend dat er met "clocken" veel te winnen valt.

Dankjewel Hans,

heb toch nog een aanvullend vraagje, de TriChord clock kost

Beste,

Paar korte maar krachtige mededelingen in de late nacht :)

-Hans, jou betrouwbare bron betreft de SACD-1000 is volgens mij de array hoofdontwerper die mede heeft ontwikkeld aan de SACD-1000. Volgens mij dus jou broer :). Heel erg verbazend ook dat de Marantz SA12.1 die inwendig 99% hetzelfde is het dubbelle moest kosten,

-Wisseloord heeft die set niet meer staan, omdat het met Wisseloor zo goed als afgelopen is.

-Andre, Breng die NS nou eens een keer naar ons, dan modden we hem, en krijg je een nieuwe clock. Niet goed geld terug! Behalve de clock zijn er technisch gezien nog wel meer dingen die beter kunnen. Zag ergens NE5532 opamps in de ns zitten......... :)

Wat overigens niet minder belanrijk is, is de +5 volt voeding voor de clock. Hiervoor bouwen wijz elf een gereguleerde voeding, mist er geen gestabilizeerde 5 volt uit de speler te halen valt. Het probleem is dat de 5 volt voedingslijn in een cd speler vaak al vol rimpel zit. Mede door de HCU chips wordt dit al verziekt. Een aparte gereguleerde voeding enkel voor de clock reduceert de jitter tot het minimum. Jitter is ook nog op andere plaatsen in de speler aan te pakken. Denk aan locale ontstoring in het 5 v. circuit.

De Wadia 12 waar we mee bezig zijn is een ware highend dac aan het worden door deze mod's,

Groeten,

Bas