Jump to content

Master Base

Jitze
 Share

Recommended Posts

Zoals al eerder aangegeven is het masterbase onder m'n cd speler vervangen door Silent Feet van SolidTech een betere oplossing - ook behoorlijk duurder - onder m'n speakers bevinden zich nu composities van roestvrijstaal met een keramiek kogel - merk kwijt - die eveneens behoorlijk meer geld kosten, zelfs niet beter presteren, maar de speakers schuiven niet meer zo gemakkelijk als op de gladde masterbase, hetwelk ook zo voordelen heeft.

Onder m'n versterkers ligt een plaat masterbase van 50 x 50 cm, heb ook Duende Criatura dempers rond de stuurbuizen, effect hiervan is onbepaald, dwz ik heb geen verschillen kunnen waarnemen.

Ga ze dus ook maar eens verhuizen naar de pre.

;)

binnenkort een demo van harmonix producten. ik hoop echt dat het niet geweldig klinkt, anders wordt het nog duur :huh:

Als Ed Doggen (Daluso) die demo doet, samen met Luc Hoovens, dan maak je borst maar nat en ga maar alvast sparen :rolleyes:

Zaterdag in Sneek een stel masterbase opgehaald. Zondag was ik met 3 hifi freaks bij elkaar gekomen om dit wonder eens onder de loep te nemen.

Ten eerste hebben wij de masterbase onder de CD-speler gelegd. Dit resulteerde in een betere plaatsing van de stemmen en instrumenten. Het gaf een grotere overzicht in details en het dynamiek nam behoorlijk toe. Wij hadden allemaal zoiets van; "hoor ik dit goed".

Vervolgens hebben deze onder de Ortofon phono prepre gedaan. Dit gaf ongeveer dezelfde ervaringen.

Dan hebben wij dit onder de platenspeler gelegd. Dit gaf een nog betere resultaat. We hoorde zelfs geluiden die we nog nooit gehoord hadden op de LP. Heel bijzonder.

Toen hebben wij dit onder de buizen voorversterker gelegd. Man dat was het grootste verschil. Het was zelfs zo groot dat ik mijn subwoofer behoorlijk terug moest schroeven in volume. De plaatsing van de stemmen was veel groter dan de masterbase onder CD speler. Ook kwam het geluid geheel los van de luidsprekers en vooral het dynamiek nam met grote stappen naar voren. Ik was behoorlijk onder de indruk, zelfs een vriend die net begonnen is met Hi-Fidelity en dus nog leerend is in geluid ervaringen kon al verschillen horen en was onder de indruk van dit wonder.

Hoe gaat dit nu klinken onder mijn AV-installatie?

Masterbase onder de Denon AV versterker gelegd en een goede muziek DVD opgelegd en luisteren maar.

Wederom waren wij onder de indruk die de masterbase bracht in het geluid. De stage nam toe, het dynamiek was ongekend. Ook de solo stem kwam veel meer uit het centrum dan zonder masterbase.

Geluiden in de surround omgeving was veel getailleerder en was met meer kracht aanwezig.

Een drumstel klonk met mer attack dan zonder masterbase.

Ook hier moest ik de subwoofer terug zetten in zijn volume omdat hij te overheersend is.

Conclusie:

Masterbase is een top top product. Het geeft een groot oplossend vermogen. Dynamiek neemt toe en de stemmen en instrumenten hebben een betere plaatsing.

De masterbase gaf bij mij het grootste effect op de buizen voorversterker en AV-versterker. Ongelooflijk dat zoiets kan.

Het is zeker aan te raden om een setje te kopen voor de grap.

Ik ben over het algemeen zeer skeptisch over dit soort zaken, maar de volgende keer in Sneek koop ik Henk zijn winkel leeg.

U moet dus snel naar Sneek gaan voor een setje Masterbase.

Test opstelling:

Linn draaitafel, Akito arm en Micro Benz Ace L

Marants SA-8400

Kebschull eind versterker

Audio Innovations 200 MM

Ortofon MCA-76 prepre

B&W Nautilus 805

Monster Z1R speakercable

Nordost Red Dawn RCA (tussen voorversterker en CD speler)

Kimber cable tussen prepre en voorversterker

Geen audiofiele netkabels, gewoon standaard.

Verder informatie:

Masterbase zal naast Engeland en Zweden ook binnen Belgi

• Members

Iets wat er nog minder uitziet, maar dan ook te koop voor een-appel-en-een-ei.

De steentjes waar ik het nu over heb, zijn deze...

3753-0000-XX-13-1.jpg

...te koop voor 6,99 euro de 100 (!), kun je dus mee experimenteren tot je een ons weegt...

Lego is volgens eenzelfde soort constructie gebouwd al die masterbase, alleen wat grover. Ik heb het in eerste instantie geprobeerd met een stalen kogeltje erin, maar daar waren mijn speakers toch te zwaar voor.

Waar je de winst moet zoeken... tja, mijn luidsprekers koud op de grond geeft een bonkend geluid, dit los je op met een set spikes. Het effect met de Lego-steentjes is van eenzelfde orde. Van een toename van details of rust in mijn geluidsbeeld is geen sprake, maar dat heb ik tot nog toe met spikes/dempers of wat voor onderzetters dan ook dus ook nooit ervaren...

Iets wat er nog minder uitziet, maar dan ook te koop voor een-appel-en-een-ei.

De steentjes waar ik het nu over heb, zijn deze...

3753-0000-XX-13-1.jpg

...te koop voor 6,99 euro de 100 (!), kun je dus mee experimenteren tot je een ons weegt...

Lego is volgens eenzelfde soort constructie gebouwd al die masterbase, alleen wat grover. Ik heb het in eerste instantie geprobeerd met een stalen kogeltje erin, maar daar waren mijn speakers toch te zwaar voor.

Waar je de winst moet zoeken... tja, mijn luidsprekers koud op de grond geeft een bonkend geluid, dit los je op met een set spikes. Het effect met de Lego-steentjes is van eenzelfde orde. Van een toename van details of rust in mijn geluidsbeeld is geen sprake, maar dat heb ik tot nog toe met spikes/dempers of wat voor onderzetters dan ook dus ook nooit ervaren...

Hallo Arden,

Dat ga ik proberen. Ik geef wel een verslag hoe dit klinkt.

Greatings,

Hank

Wat ook een goedkope oplossing is staat in onderstaand topic.

http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...678&hl=eeltblok

directe link naar het artikel waarnaar verwezen wordt

http://www.tnt-audio.com/clinica/sblocks1e.html

Kost ook maar een paar euro. Ik heb ze momenteel onder mijn cd speler. Vanwege allerlei drukte luister is momenteel bijzonder weinig muziek maar ik weet wel dat ik direct al een verbetering bespeurde. En ik doe niet aan autosuggestie. ;) Ik heb er echter nog niet verder mee gespeeld en heb niet superkritisch geluisterd, dat hoeft ook niet voor E 2.50 per blokje :D . Een blokje kun je in vieren delen zodat je per apparaat genoeg hebt aan

Masterbase test 2

Wederom hallo,

Ik ben bij Mr Thorens geweest en heb de volgende berichten.

Zijn set bestaat uit de volgende componenten

Audio Analyse PA60

Acoustic Energy Aegis one

Thorens 146 MK-V

Kenwood DP-1030 CD speler

Vivanco Cable (draaitafel)

Silltech 4/56 RCA interlink (CD speler)

Standaard stroomkabel voor luidsprekers (3x 2.5 kwadraad)

Kemp SNS plug

DIY Audio meubel

Zijn set was in eerste instantie duidelijk qua signaal , maar na een tijdje viel mij op dat de tonen niet erg prettig in het gehoor kwam en dit kwam door een missend fundament. Ik miste een attack en enige frequenties. De luidsprekers heb ik een tijdje bij mij thuis gehad dus wist ik precies wat wel en niet kan met deze luidsprekers.

Wij hebben de masterbase gelijk onder de versterker geschoven.

Het geluid kwam hierdoor volledig los. Attack nam met forse stappen toe en de frequenties kreeg zijn volmaaktheid. Het laag klonk dieper door met grotere detaillering. Andreas Vollenweider klonk alsof deze in je huiskamer zat te spelen.

Vervolgens hebben wij de masterbase onder de draaitafel gelegd. Dit gaf wel een verschil maar niet zo fors als onder de versterker. De draaitafel klonk wat klinisch door deze masterbase. Op zich klonk het ook niet slecht.

Masterbase verplaatst onder de luisprekers. Het verschil was ook weer hier enorm. De klank had een betere stage en het laag klonk dieper. Ook hoorde je de detaillering duidelijker, dus gewoon meer muziek is er te horen als je masterbase eronder zet.

Materbase is ook onder CD speler geweest. De dynamiek nam toe en er kwam leven in de brouwerij.

Al met al, wederom een geslaagde test en ik en Dany kunnen alleen maar be-amen dat Masterbase een beter geluid geeft. Grootste winst is te behalen onder luidsprekers en versterkers. T.a.v. de CD speler was het ook weer winstgevend terwijl het onder de platenspeler niet zo veel winst te halen was.

Het grootste voordeel is dat je het geluid strakker kan laten klinken door masterbase. Het geluid wordt dynamisch en heeft een veel groter structuur. Ook het detaillering is uitgebreider en heeft een duidelijke balans kegregen daardoor.

Natuurlijk zal er meerdere en misschien wel betere ontkoppelmateriaal te koop zijn dan de Masterbase. Wat aantrekkelijk blijft is gewoonweg de prijs, voor 47 euro per set is deze tweak zeker een aanrader.

Greatings,

Hank & Mr Thorens.

Kost ook maar een paar euro. Ik heb ze momenteel onder mijn cd speler. Vanwege allerlei drukte luister is momenteel bijzonder weinig muziek maar ik weet wel dat ik direct al een verbetering bespeurde. En ik doe niet aan autosuggestie. ;) Ik heb er echter nog niet verder mee gespeeld en heb niet superkritisch geluisterd, dat hoeft ook niet voor E 2.50 per blokje :D . Een blokje kun je in vieren delen zodat je per apparaat genoeg hebt aan

Masterbase test 2

Al met al, wederom een geslaagde test en ik en Dany kunnen alleen maar be-amen dat Masterbase een beter geluid geeft. Grootste winst is te behalen onder luidsprekers en versterkers. T.a.v. de CD speler was het ook weer winstgevend terwijl het onder de platenspeler niet zo veel winst te halen was.

Het grootste voordeel is dat je het geluid strakker kan laten klinken door masterbase. Het geluid wordt dynamisch en heeft een veel groter structuur. Ook het detaillering is uitgebreider en heeft een duidelijke balans kegregen daardoor.

Greatings,

Hank & Mr Thorens.

Of het werkt zal van het apparaat afhangen. Soms is dat de draaitafel soms de CD-speler.

Wat me wel opvalt is dat iedereen die blokjes onder de rubber voetjes zet en niet rechtstreeks onder de kast. dan zou de werking juist het grootst zijn (lijkt mij).

:)

dit lees ik nou graag: zelf uitproberen en dan vertellen wat er hoorbaar is.

hele simpele dingen kunnen al hoorbaar zijn: stukje steen op de apparatuur om ook bovenkant te dempen bijvoorbeeld.

nog veel probeerplezier

groet

• 2 weeks later...
Vandaag ook een 'paar' blokjes in huis gekregen. 'T is nu te warm om e.e.a. uit te proberen, dus liggen ze nog een tijd niets te doen  :rolleyes:

Ik heb het onder de poten van mijn bed geplaatst. ;)

En,minder vibraties :D ??

MVG

Vandaag ook een 'paar' blokjes in huis gekregen. 'T is nu te warm om e.e.a. uit te proberen, dus liggen ze nog een tijd niets te doen  :rolleyes:

Ik heb het onder de poten van mijn bed geplaatst. ;)

Had je dat niet beter onder de poten van het bed van de bovenburen kunnen doen? :unsure:

:lol:B)

Vandaag ook een 'paar' blokjes in huis gekregen. 'T is nu te warm om e.e.a. uit te proberen, dus liggen ze nog een tijd niets te doen :rolleyes:

He Ome Henk,

Heb je al de masterbase uitgetest en kun je hear je bevindingen even opschrijven? Ik ben erg nieuwschierig wat er uit komt.

Alvast bedankt.

Hank

• 3 weeks later...

Lol, ik gebruik extra stevig karton onder de CD spelers en pre (heeft ook een honingraat achtige structuur).

Weet niet of het echt helpt (op hifi.nl was er iemand die het geweldig vond), maar ik kan de apparaten makkelijker draaien bij het kabels aansluiten (en zonder rubber strepen op de planken te trekken).

• 3 years later...
............... voor de ander is het de masterbase van Jitze.

M :ph34r: rc

Je hoort er al een paar jaar niets meer over... Misschien dat de praktijk niet helemaal (of helemaal niet) met de theorie overeenkomt?

;)

Nee hoor, dan heb je de reactie van Miracle niet gelezen op mijn eierdopjesbelevenis. Die h

Guest kikkervisje

Je hoort er al een paar jaar niets meer over... Misschien dat de praktijk niet helemaal (of helemaal niet) met de theorie overeenkomt?

;)

Ja en je verslijt het bijna niet. ;)

;)

Geen nieuws is goed nieuws ?

Overigens vanmorgen ook nog een nieuwe toepassing gevonden, m'n computer op twee stripjes Master Base - dat overigens van Master Rick Paap is - gezet, ben ik eindelijk verlost van de resonantie in vloer/plafond hetwelk een irritante brom in huis veroorzaakte :rolleyes: