Jump to content

Master Base

Jitze
 Share

Recommended Posts

Sinds een aantal weken in het bezit van een aantal plaatjes van een materiaal dat me aan vliegtuigbouw doet denken, een honingraat van alluminium met kunststof bekleed.

Soortgelijk materiaal veel gezien in de werkplaats van de faculteit vliegtuigbouw in Delft, eigenlijk nooit de link gelegd met audio en toch op het moment dat ik op de stand van Dynamic Solutions een soortgelijk materiaal onder een platenspeler aantrof de uitroep : dat dit niet eerder is gevonden !!!!!

De opbouw van het materiaal doet vermoeden dat het duidelijk waarneembare acoustische eigenschappen moet hebben.

In de praktijk is dit ook het geval, eergister avond zo vrij geweest de speakers van mijn zus weer op hun stands te zetten - zonder Master base dus...- nadat ze hier een aantal weken hadden staan draaien.

Dit resulteerde in een duidelijk minder ruimtelijke weergave, eigenlijk gewoon veel minder muziek..............

In vergelijking met andere - mogelijk wel fraaier vormgegeven - oplossingen als daar zijn bijvoorbeeld de Silent Feet van Solid Tech, zijn de kosten van deze oplossing bijna verwaarloosbaar. 92 Euro voor een achttal blokjes - voldoende voor 2 speakers - mag toch geen beletsel zijn meer muziek uit dezen te horen vloeien.

Ook een plaat of een aantal blokjes onder een ander component - ook platenspelers - heeft of hebben hetzelfde effect.........

Een absolute aanrader voor degeenen welke het uiterste uit hun installatie wensen te persen...................

Groet Jitze :):rolleyes:eek.gif:)

Zo uit het hoofd pratend, heeft het hier zeker iets mee gemeen.............

Overigens inmiddels veel duurdere en meer hi-tech of fijnmechanische oplossingen er naast gehad, blijft een absolute aanrader......

Groet Jitze :)

• 2 weeks later...

Inmiddels wat meer aan het spelen geweest met de Master Base, onder diverse componenten, zoals luidsprekers, platenspelers, cd spelers, versterkers etc.

Overal is de verbetering instant waarneembaar, domweg meer lucht, meer detaillering zowel in hoog/midden als in het laag.

Nogmaals, de meest voordelige wijze om een set op te waarderen.

groet jitze

• 1 month later...

Goedendag,

Een paar dagen terug sprak ik Jitze.

Ik vertelde het probleem dat ik ondervond met mijn speakers (LaScala's van Klipsch).

Het laag en diep-mid klinken bij bepaalde frequenties vervormt.

Net als of het geluid niet uit de kast kan komen en daardoor de kast even hard doet vibreren.

Een erg storende bijkomstigheid bij deze geweldige speakers.

Helemaal toen het nog wat erger geworden leek te zijn nadat ik mijn buizenversterker had laten modificeren naar KT88 buizen.

Jitze gaf mij als tip om eens kunstof platen onder m'n speakers te plaatsen genaamd "Master Base" inplaats van de spikes die ik nu had.

Om eerlijk te zijn had ik erg weinig vertrouwen hierin,maar proberen wilde ik het graag.

Jitze had 1 grote plaat van 50cm bij 50cm voor me en nog 8 kleine blokjes.

Thuis aangekomen gelijk de grote plaat onder m'n linker speaker gelegd en 4 blokjes onder de rechter.

Ik kan niets anders zeggen dan dat het verschil werkelijk enorm was.

Mijn vervorming was vele malen minder en zelfs nagenoeg weg.

Ik ben gelijk de "probleem cd's" gaan beluisteren,en die klonken precies zoals ik ze hoorden wilde.

Laag was iets kariger,maar zoveel strakker en luchtiger.

Ook de stemmen die ik na de modificatie eigenlijk te warm vond klinken klonken nu strakker en realistischer.

Als ik kort de kenmerken moet samenvatten zal ik zeggen,strakker en luchtiger laag en mid.

Stemmen iets kleiner maar veel sprekender en realistischer.

En toen ik samen met een vriend van mij cd's zaten te beluisteren hoorden we bijde details die voorheen nog niet gehoord waren.

Persoonlijk vind ik dit dus een echte aanrader.

Groeten M.

Heren,

Waar is dat wondermateriaal te koop?

Ik wil het ook wel eens proberen onder mijn Arcus Avalons en/of mijn Meridian 508.24 CD-speler.

Ik ben benieuwd en nieuwsgierig.

Groet,

Theo

Master Base een nieuwe-oude tweak

Master Base algemeen toepasbaar geluidsreflecterend aluminium honeycomb, voorzien van een verdichte genopte combinatie van Epoxy en Kevlar top- onderlaag.

Tevens zorgt deze toplaag ervoor dat de geluidsafschermendewaarden van frequenties

<15 kHz - 20 Hz = 35% beter zijn in vergelijking tot gewone geluidsafschermendematerialen. Master Base is een geluidsafschermende materiaal met open aluminium cellen. De bovenlaag heeft een verdichte structuur die als een membraan werkt, en een genopte profiel dat het oppervlakte vergroot. Het geluidreflecterend vermogen van Master Base is daarom veel groter dan van bijvoorbeeld MDF, glas, marmer, vibrapod, silent feet, solid tech, AZE-dempers etc.

Er zijn twee uitvoeringen Mbase/Mbase-1. Mbase voor onder de luidsprekers deze worden op maat gemaakt (maximaal 0.25 m2). Bij grotere maatvoering informeer naar de prijs. Mbase-1 bestaat uit 4 plaatjes van 4 x 4 cm, deze kunnen bijvoorbeeld geplaatst worden onder een

Cd-speler of eindversterker.

klankmatige eigenschappen

rust in het hoog

controle in het laag

meer lucht

betere definitie

exacte plaatsing van instrumenten

op maat gemaakt voor uw luidsprekers (Mbase)

205 euro voor Mbase per set van 2 stuks standaard 35 x 40 cm

(max 0.25 m2)

46 euro voor Mbase-1 per 4 stuks. (4 x 4 cm)

informeer bij uw Master dealer, of bel 0347-322705

Master Base rekenprogramma

Als u een afwijkende plaatmaat nodig heeft kunt u hier de verkoopprijs van uw

Master Base berekenen. http://www.dynamic-solutions.nl/base.xls  

---------------

Hoop zo meer duidelijkheid te verschaffen.

Vanavond trouwens weer wat verder getest in gezelschap van Jitze,en ik blijf het onderstrepen hoe groot het verschil is met deze platen.

Van uit mijn ervaring een echte aanrader.

Groeten M.

• 2 weeks later...

Inmiddels bij een orgelfanaat met zowel KlipshHoorns als een Subwoofer ook MasterBase toegepast, resultaat - alweer - meer helderheid en rust in hoog, midden en laag en als bijkomend voordeel een veel betere relatie met de buurman omdat er met een veel lager volume gespeeld kan worden zonder verlies van enige belevingservaring - is dit niet een prachtig woord ? -.

Hopelijk is het ook voldoende helder, toch......

Groet Jitze :D

Nu je het zegt Henk, Glenn Miller kwam er zeker helder uit............

Overigens - sinds de kennismaking met MasterBase, nog diverse andere materialen langs zien en horen komen, ook weer een rubberachtig materiaal van Holfi, hiervan werd ik niet echt vrolijk, wel bleken een soort halve bollen, van kurk gemaakt - in een setje van vier is er eentje anders van kleur en samenstelling - van de welbekende fabrikant van de Ringmat een redelijk stuk in de richting van MasterBase te komen, wat werking betreft wel te verstaan.

Groet Jitze

• 4 weeks later...

Bij Rhapsody aangekomen dacht ik Master Base

hhhmmm, moet dit een verbetering geven in rust en detail onder mijn Spectral voorversterker? Thuis gekomen Master Base onder de Spectral geplaatst TOP meer rust en detail in het midden/hoog. Meer snelheid, ook de tembre is beter geworden.

Mijn set maakt nu nog meer muziek...

Ik had dit niet verwacht de medewerkers van Rhapsody hadden gelijk. Master Base werkt perfect..

Rhapsody bedankt...

MVG

Music Man

Op zich is dat niet zo'n probleem toch....?

ze zijn niet om naar te kijken, als ze onder een speaker liggen kun je ze zo ver naar binnen schuiven dat ze niet prominent in beeld liggen, onder een ander component is dit een beetje moeilijker, waar het uiteindelijk omgaat is het - positieve - effect op het geluid, ondanks het aanzien wil je dat toch niet missen.........

Waaronder heb je ze gebruikt en wat gebeurde er ????????

Groet Jitze

Om zijkanten van Master Base niet zichtbaar

te plaatsen onder bijvoorbeeld luidsprekers

kun je de plaatafmeting ongeveer 3 cm kleiner

laten maken dan de bodemplaat van de speaker

hierdoor zijn de zijkanten niet meer zichtbaar. Een andere methode is plaat MDF

met daarin de vakjes uitgefreesd. (wel groter dan de afmeting van de blokjes)

MVG

Music Man

:):):):):)

Hallo Jitze,

Ik heb ze onder mijn speakers gebrobeerd(impulse 94 transmissielijn).

Omdat er kegels met onderzetters onder zitten heb ik de speakers met kegels en onderzetters boven op de master base gezet, het verschil was meteen waarneembaar.

De instumenten waren duidelijker te onderscheiden, de bas was strakker, je was er gewoon meer bij.Als je begrijpt wat ik bedoel.

Nu wil ik eerst mijn kegels anders om proberen(dit schijnt ook te ontkoppelen).

Wordt vervolgd.

VR GR DEPETER ;):P

Hallo music man,

Ik heb de kleintjes uigeprobeerd, het is voor mij moeilijk om precies uit te leggen wat klankmatig het verschil is.

Ik denk dat ieder dit anders beleeft.

Zoals gezegd de bas werd er een stuk strakker door.

VR GR DEPETER ;):P

Master Base geeft meer betrokkenheid;

meer muziek, lucht, betere definitie,

gedetailleerd laag weergave, rust,

meer diepte, komt los van de speakers.

Te veel om op te noemen.

Dit is de beste hulpmiddel tot nu toe.

MVG

Music Man :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

inmiddels de kegels andersom geprobeerd., geen bevredigend resultaat.

De MasterBase weer bij haudio opgehaald en zonder kegels er onder, het resultaat is verbijsterend een wereld van verschil.

Alle boembas is verdwenen, en alle instrumenten zijn veel duidelijker te onderscheiden. WAUWWWWWWWWWW

He!! He!! eindelijk zijn we tevreden.

VR GR DEPETER en uilkje

:D:D;)