VANZOMERENG Posted 3 december 2016 Report Share Posted 3 december 2016 Deze jongens, zijn echt van die absorberende types Zie onderstaande site met veel info en producten m.b.t. koppelen/ontkoppelen van audio t.o.v. de ondergrond http://www.bfly-audio.de/en/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 december 2016 Report Share Posted 3 december 2016 Deze jongens, zijn echt van die absorberende types Zie onderstaande site met veel info en producten m.b.t. koppelen/ontkoppelen van audio t.o.v. de ondergrond http://www.bfly-audio.de/en/ Ik lees weinig over ontkoppelen, wél over resonanties absorberen. Dat is toch echt wat anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 Ik heb nog steeds 3 plaatjes masterbase onder mijn speakers liggen. Misschien heb ik er nog wel meer ergens liggen. Zou misschien wel een keer wat anders onder de speakers willen proberen. Ben alleen bang dat een eirdopje en een knikker niet stabile genoeg is. Bovendien heb ik de befaamde eierdoppen nooit bij de HEMA zien liggen en mooie stalen kogels of keramische kogels liggen ook niet voor het oprapen. Hier liggen nog 4 (geen 6 helaas) ongebruikte eierdoppen-met-houten-balletjes. Die kun je proberen om eens wat te testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 Ik lees weinig over ontkoppelen, wél over resonanties absorberen. Dat is toch echt wat anders. Als we het over apparaten hebben (geen LS) dan schaar ik absorberen onder "ontkoppelen" Echter geheel ontkoppelen is puur theoretisch, de apparaten zouden dan moeten zweven Doelstelling: zoveel mogelijk omgevingsinvloed beperken (trillingen, resonanties afkomstig van ondergrond beperken) Staan al je apparaten bijvoorbeeld al in een goed audiorack, waarbij al sprake is van demping/absorbtie van de ondergrond dan kan je ervoor opteren om de apparaten juist te "koppelen". Vaak moeten de afzonderlijke apparaten dan wel over voldoende massa beschikken en kan je deze via spikes op de ondergrond/plank plaatsen. Ik heb begrepen, dat als je hier ook dan absorbers onder de apparten zou plaatsen, e.e.a. weer teveel van het goede is en teveel eigen leven/beweging optreedt. M.b.t. bovenstaande bestaan geen vaste regels/wetten en als je niet over geadvanceerde meetapparatuur beschikt, is het een kwestie van try and error en gouden oortjes. M.b.t. het plaatsen van luidsprekers, spreken we echt over trillingen en niet meer over micro-resonanties. Doel is hier om trillingen, veroorzaakt door de LS, niet verder te laten geleiden via de omgeving (lees vloer) Bij stevige vaste vloeren (o.a. beton) is het koppelen, bijvoorbeeld met spikes en bij een slappe vloer (o.a. houten vloer) is het kwestie van ontkoppelen. Problematiek zijn alle vloeren die hier zo,n beetje, tussen in zitten. Ook hier geldt "try and error" By the way.... voor de hobyisten die geld willen sparen en zelf gaan klussen.... Vele absorbers van BFly-audio kennen het volgende stramien The complex layer model from top to - down Cork Rubber mixture Massive Aluminium as separator Cork Rubber mixture Sorbothane Natural rubber Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 (edited) De "moeilijke" componenten zij te krijgen bij:Cork Rubber mixture: Winkel voor parketvloeren. Is vrij standaard geluiddempend materiaal voor onder parketvloeren.Sorbothane: Schoenmaker verkoopt het als inlegzooltjes. Natural rubber: Binnenband fiets En verder wat montagekit/bisonkit om de boel bij elkaar te houden. Succes! Edited 5 december 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 Hier liggen nog 4 (geen 6 helaas) ongebruikte eierdoppen-met-houten-balletjes. Die kun je proberen om eens wat te testen. Mumsoft is alive! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 Ik lees weinig over ontkoppelen, wél over resonanties absorberen. Dat is toch echt wat anders. Klopt, Masterbase ontkoppelt niet, dus waarom zouden we het daarover moeten hebben? Dat spul dempt/absorbeert, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 6 december 2016 Report Share Posted 6 december 2016 Ik heb nog enkele Aurios ontkoppelaars over. Wanneer iemand interesse heeft kan hij mij mailen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 december 2016 Report Share Posted 6 december 2016 Een fietsband bestaat uit gevulkaniseerd rubber. Daar is zwavel en koolstof aan toegevoegd. Natuurrubber is eigenlijk kauchuk. Dat veert veel meer dan gevulkaniseerd rubber, maar gaat niet zo lang mee. Kauchuk kun je bij de meeste sportzaken wel krijgen in de vorm van tafeltennisrubbers. Helaas zijn die niet goedkoop. Een fietsband is iig veel goedkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2016 Report Share Posted 6 december 2016 Als we het over apparaten hebben (geen LS) dan schaar ik absorberen onder "ontkoppelen" Echter geheel ontkoppelen is puur theoretisch, de apparaten zouden dan moeten zweven Doelstelling: zoveel mogelijk omgevingsinvloed beperken (trillingen, resonanties afkomstig van ondergrond beperken) Absorberen met b.v. rubber, zit ergens tussen koppelen en ontkoppelen in. Hoe harder het rubber, hoe dichter bij koppelen, hoe zachter het rubber (of luchtbandjes b.v.) hoe dichter bij ontkoppelen. Geheel ontkoppelt is inderdaad zweven. Geheel ontkoppelt brengt geen energie over. Geheel gekoppeld daarentegen alle energie. De kogels in eierdoppen ontkoppelen (vrijwel) in twee assen (X en Y) en in de derde as (Z) is er een koppeling (door de vering van de bodem, ook vrijwel). . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2016 Report Share Posted 6 december 2016 Klopt, Masterbase ontkoppelt niet, dus waarom zouden we het daarover moeten hebben? Dat spul dempt/absorbeert, Jammer dat de discussie over het opstellen van apparatuur hier wordt voortgezet, terwijl ik er een nieuw topic voor had geopend, om dit topic niet te vervuilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 december 2016 Report Share Posted 6 december 2016 (edited) Waar jij op doelt is veren Hans. Een slappe veer ontkoppelt meer dan een stugge. Jouw eierdopjes zijn vergelijkbaar met slappe veren in het horizontale vlak. In het verticale vlak veert er niets. Naast veren dempt rubber. D.w.z. de trillingsenergie wordt in warmteenergie omgezet. Een veer doet dat niet, Hoe meer dat gebeurt (hoe meer demping), des te minder energie er doorgegeven wordt. Edited 6 december 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2016 Report Share Posted 6 december 2016 Waar jij op doelt is veren Hans. Een slappe veer ontkoppelt meer dan een stugge. Jouw eierdopjes zijn vergelijkbaar met slappe veren in het horizontale vlak. In het verticale vlak veert er niets. Naast veren dempt rubber. D.w.z. de trillingsenergie wordt in warmteenergie omgezet. Een veer doet dat niet, Hoe meer dat gebeurt (hoe meer demping), des te minder energie er doorgegeven wordt. Geen veren, eerder een slinger. Door de kogel die in de bolle vorm van de bodem rolt. Maar hierbij ook wat rolweerstand, dus ook wat demping. De bodem van de eierdopjes veert iets, maar door het opgesloten karakter van die veer, absorbeert deze ook. Het blijft lastig dergelijke bewegingsmechanismen in een hokje te stoppen. Er zijn n.l. altijd meer factoren dan wat je op het eerste oog zou denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 december 2016 Report Share Posted 6 december 2016 de eierdopjes werken wel. althans onder mijn eindversterker en CD speler. onder de voorversterker was het weer niet optimaal. proberen en luisteren. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 december 2016 Report Share Posted 6 december 2016 (edited) Het gaat er ook niet om dat de eierdopjes niet zouden werken. Het gaat er om dat Hans de termem dempen nog al verkeerd gebruikt in deze discussie. Ook de slinger die hans aanhaalt dempt niet maar gaat net zo lang van links naar rechts tot hij is uitgeslingert. Een demper zorgt ervoor dat de energie sneller uit de slinger is en sneller stil staat. Denk maar aan de vering van je auto. Ook die heeft een demper (schokbreker) nodig om door stuiteren te voorkomen. Edited 6 december 2016 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 december 2016 Report Share Posted 6 december 2016 te ingewikkeld voor mij. ik meet met mijn oren. gaat prima. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 december 2016 Report Share Posted 7 december 2016 Het gaat er om dat Hans de termem dempen nog al verkeerd gebruikt in deze discussie. Ik heb over absorberen gesproken. Dat is bewegingsenergie omzetten in warmte. Het uitslingeren van de slinger zou ook niet gebeuren wanneer er geen absorptie of demping is. Het gaat om ontkoppelen, dit is bewegingen zo veel mogelijk vrij laten. En koppelen, dat is de beweging zo veel mogelijk vasthouden. Absorberen zit daar tussen in. Geheel ontkoppelen is onmogelijk, omdat het anders zou moeten zweven. Geheel koppelen is ook onmogelijk omdat er geen materiaal is wat oneindig stijf is. Gewoon regels uit de werktuigbouw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2016 Report Share Posted 7 december 2016 (edited) Gewoon regels uit de werktuigbouw. Ok Hans, ieder zo zijn eigen werktuigbouw. Ook best. Net als spido, die hield er een heel eigen Appelschase natuurkunde op na. Edited 7 december 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 december 2016 Report Share Posted 7 december 2016 Ok Hans, ieder zo zijn eigen werktuigbouw. Ook best. Net als spido, die hield er een heel eigen Appelschase natuurkunde op na. Dat doen we allemaal toch. Ik ook hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2016 Report Share Posted 7 december 2016 Dat doen we allemaal toch. Ik ook hoor. Zeker, het is eigenlijk net zoiets als plantjes water geven: Bij de een moet het op het schoteltje en bij de ander bovenop in de pot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 december 2016 Report Share Posted 7 december 2016 Ok Hans, ieder zo zijn eigen werktuigbouw. Ook best. Net als spido, die hield er een heel eigen Appelschase natuurkunde op na. Hou je nou maar bij je eigen vakgebied. Met bijna 50 jaar ervaring in de werktuigbouw, weet ik echt wel waarover ik praat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2016 Report Share Posted 7 december 2016 (edited) Jawel, maar daarom hoef je nog niet alles door elkaar te gooien. Het gaat hier over Masterbase. Heeft toch een heel andere mechanica structuur dan eierdopjes. Edited 7 december 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 december 2016 Report Share Posted 7 december 2016 Jawel, maar daarom hoef je nog niet alles door elkaar te gooien. Het gaat hier over Masterbase. Heeft toch een heel andere mechanica dan eierdopjes.Ik gooi niks door elkaar, dat hebben anderen gedaan. Sterker nog ik heb een ander topic geopend om dit masterbasetopic schoner te houden. Ik probeer alleen uit te leggen dat de grens tussen koppelen en ontkoppelen er eigenlijk niet is. Het is eerder het zoeken naar de juiste verhouding. Ik ben trouwens ook niet over ontkoppelen en koppelen begonnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 december 2016 Report Share Posted 7 december 2016 heren, gebruik je oren ipv hier blepperdiblep. alles proberen, je oren geven snel aan wat beter is. c'est si simple. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 december 2016 Report Share Posted 8 december 2016 heren, gebruik je oren ipv hier blepperdiblep. alles proberen, je oren geven snel aan wat beter is. c'est si simple. Precies. Een CD speler reageert anders dan luidsprekers en een versterker kan anders reageren dan een DAC. En bij sommige apparaten zal je geen verschil horen. Vaak zijn de verschillen niet groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts