Guest okki-nokki Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Ome Hank, Ik denk dat door de onregelmatige vorm van het honingraatprofiel, de trillingen zoveel energie verbruiken om "erdoor heen te komen"dat zij zich zelf opheffen of bijna helemaal.Heb deze wijsheid ooit eens gekregen van een fabrikant van geluids isolatie materiaal. okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door Ruud:Ik vraag me af wat er mis is met een set tussen de speakers , zou iemand mij daar een voldoende beargumenteerd antwoord op kunnen geven Denk aan Henk uhhh vraag t eens aan Henk Theoretisch zou je zeggen dat je speakers met meer vrije ruimte om zich heen wat makkelijker functioneren, daar ze gevoelig zijn voor reflecties rondom. Andersom zou je set invloed kunnen ondervinden van de luchttrillingen die beide speakers veroorzaken, evenals het microfooneffekt bij naalden en buizen. Met de set naast de speakers heb je die invloed minimaal gehalveerd. Ik heb dit echter niet nagemeten of getest, de set naast de speakers is bij mij gewoon praktischer. Een ander aspect is meer psychisch, het zicht op 2 (bijna) vrijstaande speakers vind ik prettiger dan dat er een lading apparatuur tussen staat Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Hallo Speedy Andre, Ben bang (weet eigenlijk wel zeker)dat die mooie glasplaat niet de meest ideale toepassing is.Glas is gemakkelijk inbeweging te brengen en blijft lang doorzingen.Je cd.speler maakt flink wat toeren en geheid dat die glasplaat gaat trillen.En indien je stalen frame van massief ijzer is , nou dat wil ook wel.Ga maar eens vragen bij een dealer in de Stad Multifoon b.v. daar heb ik ordentelijke en bruikbare stereotafeltjes zie staan,zullen ze er ook wel iets van afweten.Alleen kost iets meer , maar klinkt subiet beter. Succes en een groet, okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door okki-nokki:Hallo Speedy Andre, Ben bang (weet eigenlijk wel zeker)dat die mooie glasplaat niet de meest ideale toepassing is.Glas is gemakkelijk inbeweging te brengen en blijft lang doorzingen.Je cd.speler maakt flink wat toeren en geheid dat die glasplaat gaat trillen.En indien je stalen frame van massief ijzer is , nou dat wil ook wel.Ga maar eens vragen bij een dealer in de Stad Multifoon b.v. daar heb ik ordentelijke en bruikbare stereotafeltjes zie staan,zullen ze er ook wel iets van afweten.Alleen kost iets meer , maar klinkt subiet beter. Succes en een groet, okki-nokki. Ik weet niet of je wel eens hebt bekeken hoe Wadia z'n cdspelers in elkaar zet, maar duidelijk is dat mechanische trillingen sterk beperkt worden met zo'n stijve en degelijk opgebouwde kast Dat arme motortje vermeerderd met het gewicht van de cd is ook nog eens op een speciale manier bevestigd in de kast. Dat het meubel (met holle buizen) niet ideaal is, vind ik begrijpelijk, liever gebruik ik iets van dik en zwaar hout, maar dan komt het design en de indeling (die nu heel praktisch is) om de hoek kijken. Ik zou wel het model kunnen handhaven en dit in hout kunnen uitvoeren, of bijv. de glazen platen vervangen voor dik massief hout. Luistertesten (van o.a. mijn gasten) hebben tot nu toe geen vreemde bijgeluiden of onrust in het geluid naar voren gebracht. Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Andre, Van cd`s weet ik niets behalve dat die krengen voortdurend uit mijn auto gejat worden.Als je zeker weet dat je glasplaat niet in beweging komt moet je m.i. een gelukkig man zijn.Wil je toch een andere plaat kijk op V.A.T. bij La Musica eens onder de draaitafel.(Deelder draait daar op die set)Alfred Rudolph maakt n.l. hele mooie (goede)ontkoppelde platen zijn vermoedelijk erg prijzig want hij heeft er veel tijd voor nodig om die dingen te maken. Maak eens een praatje met die man hij weet erg veel van ontkoppelen en is daar voortdurend mee in de weer. Groet okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Geplaatst door Audiopaul: Hoi Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Geplaatst door sodejuu: Hoi Audiopaul, Als ze daar ook niet het gewenste resultaat opleveren, zou je ze mij dan kunnen sturen, dan regel ik de afhandeling wel met Jitze Da's goed, je hoort nog wel van me! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Geplaatst door okki-nokki:Andre, Van cd`s weet ik niets behalve dat die krengen voortdurend uit mijn auto gejat worden.Als je zeker weet dat je glasplaat niet in beweging komt moet je m.i. een gelukkig man zijn.Wil je toch een andere plaat kijk op V.A.T. bij La Musica eens onder de draaitafel.(Deelder draait daar op die set)Alfred Rudolph maakt n.l. hele mooie (goede)ontkoppelde platen zijn vermoedelijk erg prijzig want hij heeft er veel tijd voor nodig om die dingen te maken. Maak eens een praatje met die man hij weet erg veel van ontkoppelen en is daar voortdurend mee in de weer. Groet okki-nokki. Ok, ik ga eens op zoek naar die platen, alle tips zijn welkom Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 augustus 2002 Author Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door sodejuu: Hoi Audiopaul, Als ze daar ook niet het gewenste resultaat opleveren, zou je ze mij dan kunnen sturen, dan regel ik de afhandeling wel met Jitze Gunst Roger, ook jij had een paar setjes mee kunnen krijgen................... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 augustus 2002 Author Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 28 augustus 2002 Report Share Posted 28 augustus 2002 Geplaatst door Ruud: Ik vraag me af wat er mis is met een set tussen de speakers, zou iemand mij daar een voldoende beargumenteerd antwoord op kunnen geven Er is niets mis met het aldaar plaatsen van jouw set. Je moet alleen wat maatregelen nemen om te voorkomen dat belangrijke onderdelen van de set gaan trillen, waardoor kleuringen en/of vervormingen ontstaan die geen onderdeel van de opname waren. Er kan een hoop laagenergie uit jouw luidsprekers komen. Zeker omdat je TLSsen hebt, die gaan tot je tenen. De meeste forummers hebben voor de lage tonen rondstralende speakers dus jouw set wordt genadeloos door die energie aangevallen als de set tussen de speakers staat.. Jouw kast en/of de plankjes daarin gaat/gaan daardoor trillen. De meest dominante trilling is uiteraard de resonantiefrequentie van die kast of dat plankje. Wellicht is duidelijk dat een draaitafelkap (stofkap) bestaat uit 5 plankjes van een fraai maar wat trillingen betreft, desastreus materiaal. Weg ermee. Alleen gebruiken om te voorkomen dat de kat of het stof erop springt. Die resonantiefrequentie moeten om zeep. Dus je moet voorkomen dat de zaak gaat trillen. Dat kan op twee manieren: Door (al of niet gesimuleerde) massa toe te voegen. Daardoor wordt het moment dat de zaak gaat resoneren uitgesteld. (je kan luider spelen voordat het wandmeubel of plankje in beweging komt) Platen/Cd-speler de kamer uit. Dit is de beste oplossing, maar ik vind die niet acceptabel. Lange interlinks, lastig met zappen, hoop geloop en je mist altijd de eerste maten. Vandaar al die verschillende dempers(gesimuleerde massa) en speciale al of niet met zand gevulde constructies (echte massa). Die dempers en de verhalen daarbij zijn wel leuk. Ze schijnen allemaal buitenaardse eigenschappen te hebben. In werkelijkheid simuleren de meeste een massa die ergens tussen 5 en 20 kg ligt. Dus als jouw Cd-speler 5 kg weegt en je plaats hem op een goede demper kan ie wat energiebeheer(absorptie) betreft 25 kg wegen. Dat kan dus veel invloed hebben. Vandaar ook het effect van een zware (marmeren) tegel onder de draaitafel of onder/op de Cd-speler. Vandaar dat sommige mensen die goed bezig zijn en die hun draaitafel of Cd-speler vanwege huiselijke omstandigheden in een trillend wandmeubel moeten zetten dat apparaat in dat meubel met steunen aan de muur bevestigen. Neem ff in gedachten een massieve plaat lood van 2 cm dik. In ieder geval een plaat van een kilo of 50. Als je een fraai hifi meubel hebt met glazen platen waar de apparatuur op staat, zou je eens kunnen denken aan glas op lood (niet glas in lood) of lood op glas. Glas op lood is gemakkelijker af te werken, laat je het lood n.l. iets terugvallen. In ieder geval moet dat glas Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 28 augustus 2002 Report Share Posted 28 augustus 2002 Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 28 augustus 2002 Report Share Posted 28 augustus 2002 Geplaatst door Stefan: Toch hoor je nog de resonanties van de kast waar het in staat. Stefan, Al is jouw Cd-speler of draaitafel 500 kg zwaar(en dus nooit kan resoneren) en er ergens in je ruimte panelen van kasten of deuren acoustisch worden aangestoten en op enig moment die energie weer afgeven, zal je dat soort kleuringen bleven houden. De enige remedie is de kwaliteit van die panelen of deuren verbeteren. Veel nieuwbouw deuren zijn van dubbel hardboard met drie oude kranten als dempingsmateriaal. Daar valt dus acoustisch veel te verdienen. Je moet zo'n ding dan wel eerst beschadigen, gaan dempen(volspuiten met pur helpt nauwelijks iets) en daarna plamuren en schilderen. Moet je zin in hebben. Op zich kost zo'n actie weinig. Sneller is natuurlijk een betere deur. Of dat haalbaar/betaalbaar is kan ik niet beoordelen. Als je minder luid speelt zal het probleem ook minder zijn. Echter sommige muziek moet gewoon hard. Soms zelfs snoeihard, tenminste bij mij. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 augustus 2002 Report Share Posted 30 augustus 2002 Geplaatst door gert: Er is niets mis met het aldaar plaatsen van jouw set. Je moet alleen wat maatregelen nemen om te voorkomen dat belangrijke onderdelen van de set gaan trillen, waardoor kleuringen en/of vervormingen ontstaan die geen onderdeel van de opname waren. Er kan een hoop laagenergie uit jouw luidsprekers komen. Zeker omdat je TLSsen hebt, die gaan tot je tenen. De meeste forummers hebben voor de lage tonen rondstralende speakers dus jouw set wordt genadeloos door die energie aangevallen als de set tussen de speakers staat.. Jouw kast en/of de plankjes daarin gaat/gaan daardoor trillen. De meest dominante trilling is uiteraard de resonantiefrequentie van die kast of dat plankje. Wellicht is duidelijk dat een draaitafelkap (stofkap) bestaat uit 5 plankjes van een fraai maar wat trillingen betreft, desastreus materiaal. Weg ermee. mvg Gert p.s. Ik ga na die enthousiaste verhalen over master-base toch maar weer eens (met de steekwagen) mijn Gertoplex plaatje pakken. Beste Gert, Jij die alles zo goed onderbouwd en vooronderzoek pleegt, had in mijn set het volgende kunnen lezen: Het geheel staat in een zelfgemaakte rekken van 24 mm draadeinden( 8 stuks) en per meubel 4 tussenplanken van 2*18 MDF op elkaar gelijmd Ik kan je verzekeren dat behoorlijk stevig is, natuurlijk zonder zijpanelen en deurtjes tevens had het vooronderzoek het volgende wat betreft mijn draaitafel opgeleverd Wordt geleverd zonder stofkap zie foto Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Geplaatst door Ruud:Beste Gert, Jij die alles zo goed onderbouwd en vooronderzoek pleegt, had in mijn set het volgende kunnen lezen: Beste Ruud, Had je me toch bijna te pakken. Althans voor een paar tiende %. Want het gewicht van Gertoplex (50 kg) is zoveel meer dan die 2 gram van jouw gegevens. Toch? Trouwens jij denkt toch niet dat ik in het priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Kijk en hier maak je weer een foutje, 2 gram ,nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Zeg Gert, wanneer jouw kleurige teksten "gequote" worden, dan valt een groot deel van de tekst weg. Met het IE window op fullscreen zie je dan wel wat meer, maar nog altijd mis je tekst. Je mag de achtergrondkleurtjes van mij vergeten, want de teksten zelf zijn al kleurrijk genoeg Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Heb in navolging van Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Geplaatst door Ruud:Maar ja, zoals iemand hier al eens zei "het is in de eerste plaats een huiskamer" Goh, wat heeft die regel veel indruk gemaakt. Van wie zou die zijn BTW: Als je Gert wil quoten en je wil de tekst volledig op het scherm, haal dan gewoon de html-code weg tussen de ubb-code Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Dan krijg je dus zoiets Geplaatst door gert:Beste Ruud, Had je me toch bijna te pakken. Althans voor een paar tiende %. Want het gewicht van Gertoplex (50 kg) is zoveel meer dan die 2 gram van jouw gegevens. Toch? Trouwens jij denkt toch niet dat ik in het priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 september 2002 Report Share Posted 1 september 2002 Geplaatst door Ruud:Heb in navolging van Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 september 2002 Report Share Posted 1 september 2002 Goedendag Allemaal, 14 sept.2002 OOK Master Base demo door Rick Paap. Bij Audio Selectief MvG Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 1 september 2002 Report Share Posted 1 september 2002 Geplaatst door Ruud:... Kijk en hier maak je weer een foutje, 2 gram ... ... nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts