Jump to content

Master Base

Jitze
 Share

Recommended Posts

Guest okki-nokki

Pjotr, waar ik masterbase heb gehoord of gezien viel het me op dat de ondergrond (vloer)in alle gevallen van hout was en soms voormij voelbaar wiebelig.Echter op een betonnen vloer nimmer gezien.Voor wat het waard is.

okki-nokki.

Hoi Okkie,

Waar ik Masterbase gezien heb en waar het dus averechts werkte was in de volgende situatie:

Onder zware Thiels die op een zwevende laminaat vloer stonden. Om die Thiels te ontkoppelen van de vloer staan de Thiels op zware betonnen tegels. Tussen de tegel en vloer zit ca. 1 cm geperst rubber materiaal wat door dakbedekkers wordt gebruikt. Waarschijnlijk het zelfde materiaal waar depeter het in DEZE thread over heeft. De Thiels zelf, staan met spikes op de tegels. Door Masterbase werd de speaker minder ontkoppeld of gedempt en trilde de kast meer. Het gevolg was verlies aan definitie in het midden ten opzichte van de tuintegels met rubber er onder.

Bijde weg Jitze, dat was een aantal maanden geleden bij Frank in A'dam. Correct me if I'am wrong.

Groet,

Guest okki-nokki

Ja tegels,

Mijn spiekers staan al bijna 20 jaar op tegels.Heb zelfs dikkere tegels "gevonden".Ben daar ooit aan begonnen vanwege gezeur van beneden buren.Bleven dus zeuren.Nieuwe buren weg gezeur,en mijn pick-up staat nu ook op een tegel simpel en doeltreffend.

okki-nokki.

Het was maar een grapje hoor Henk. Ik heb masterbase nog nooit geprobeerd, en misschien ben ik wel net zo onder de indruk van dit materiaal als ik het een keer uitprobeer.

Maar je moet het niet zo persoonlijk opvatten hoor.

Ik moest, toen ik al deze lovende reacties over masterbase las, denken aan de nagesynchroniseerde amerikaanse filmpjes van What's in Store (winkelen in stijl) met onder andere quick and brite.

Je moet voor de grap alle postings over masterbase eens lezen met een amerikaans accent. Vind je het gek dat ik wat melig was?

Ik heb trouwens net zo goed wat pogingen gedaan om het forum een beetje aan te zwengelen met een paar vragen.

Een keer een melige posting moet toch kunnen.., of niet Henk en Audio?

Pjotr kon er in ieder geval wel om lachen.

Maar laat ik er verder niet over doorzagen. Lijkt me allemaal niet zo goed voor de sfeer.

Ik ben trouwens nog niet uitgeknutseld met mijn draaitafel. Dat ben je niet zo maar natuurlijk.

Wel leuk dat je het nog weet.

Groeten,

ruben :)

Hallo Jitze,

Na al deze enthousiaste verhalen en ook na een overtuigende demonstratie bij AS (toen onder de grote Klipsch speakers) ben ik ook wel geinteresseerd.

Maar,....wat ik me afvroeg:"Heeft 't alleen effect als je de 4 plaatjes direct onder een component plaatst, of zou 't ook net zo goed werken wanneer je de MB blokjes bijvoorbeeld onder een mdf-plaat van 43x36cm (breedte & diepte van m'n CD-speler)zou plaatsen.

Als ik ze onder een MDF plaat zou doen vallen ze veel minder op, dan rechtstreeks onder de pootjes van een component.

Ik bedoel... 't oog wil ook wat. :rolleyes:

mvg,

Alco

Geplaatst door Alco:

Als ik ze onder een MDF plaat zou doen vallen ze veel minder op, dan rechtstreeks onder de pootjes van een component.

Ik bedoel... 't oog wil ook wat. :rolleyes:

mvg,

Alco

Dat is enkel criteria om een vrouw te zoeken, niet om een set optimaal te laten klinken :rolleyes:

Als je thuis komt, doe je toch gewoon die bril af Alco

Hahaha :D , Da's inderdaad de makkelijkste oplossing, Ome Henk! Alleen kan ik dan 't display van de CD-speler niet meer lezen,

maar ach... :rolleyes:

Dat is enkel criteria om een vrouw te zoeken, niet om een set optimaal te laten klinken

Zou 't AudioPaul ? ...Ik vraag 't me af...

Ik heb 2 jaar lang contactlenzen gehad, maar kreeg toen nix meer aandacht van de dames. :P;)

Misschien wordt ik zelf wel wat minder kieskeurig als ik m'n bril af zet, want dan zie ik 't verschil tussen een knappe en lelijke vrouw toch niet,haha.

Tevens stap ik dan sneller op een vrouw af omdat ik zonder bril wel heeel dicht bij een dame moet gaan staan, om ze nog enigszins aan te kunnen (be)kijken :D

haha,ok....ahum, effe alle stokheid op 'n gekje,ehh...andersom

:P Groet'n,

Alco :)

Geplaatst door Alco:

Zou 't AudioPaul ? ...Ik vraag 't me af...

Ik heb 2 jaar lang contactlenzen gehad, maar kreeg toen nix meer aandacht van de dames.

Misschien wordt ik zelf wel wat minder kieskeurig als ik m'n bril af zet, want dan zie ik 't verschil tussen een knappe en lelijke vrouw toch niet,haha.

Tevens stap ik dan sneller op een vrouw af omdat ik zonder bril wel heeel dicht bij een dame moet gaan staan, om ze nog enigszins aan te kunnen (be)kijken

haha,ok....ahum, effe alle stokheid op 'n gekje,ehh...andersom

:P Groet'n,

Alco :)

Hoi Alco,

Ik vrees dat je inmiddels stekeblind bent geworden en adviseer je dringend een bril, kaliber borrelglazen, want de reactie was van Ruud en niet van mij! eek.gifeek.gif:P:D

Pjotr,

inderdaad dat was bij FrankD, verder lezend en luisterend naar reacties zou je mogelijk kunnen veronderstellen dat naarmate een component - ook speakers - zwaarder is of door constructie minder eigen resonanties vertoont, het hoorbare resultaat van toepassing zal varieren.

Nogmaals wondermiddelen die in elke situatie toepasbaar zijn, bestaan niet, ook zal Master Base z'n grenzen en beperkingen hebben.

Alco, ik heb ook nog niet alles uitgeprobeerd, in aansluiting op bovenstaande kan ik alleen maar herhalen : probeer het en oordeel................

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

...zou je mogelijk kunnen veronderstellen dat naarmate een component - ook speakers - zwaarder is of door constructie minder eigen resonanties vertoont, het hoorbare resultaat van toepassing zal varieren.

Groet Jitze

Ik had je deze info gisteren VERTROUWELIJK meegedeeld eek.gif:P

Nu serieus. Ik heb 2 setjes van Audiopaul gekregen die hij van Jitze had geleend en ik heb er behoorlijk mee geexperimenteerd. In mijn set deden ze niks of niet veel. Bij mijn speakers (B&W N804) en loopwerk (AVM CD1+) was er geen hoorbaar resultaat. Ik heb ze mee naar een winkel genomen om ze daar op een andere set en speakers uit te proberen (Myryad/Tannoy R2). Bij de Myryad cd-speler en ook bij de Tannoy R2 deden ze wel goed hun werk. Zelfs veel beter dan de door mij geprezen AZE hydrodempers.

Blijkbaar werken ze niet als de massa van het apparaat of speaker boven de 15kg komt en/of de eigenresonanties toch al behoorlijk geelimineerd zijn.

BTW: De AZE's doen bij mijn loopwerk wel hun werk.

Ik vrees dat je inmiddels stekeblind bent geworden en adviseer je dringend een bril, kaliber borrelglazen, want de reactie was van Ruud en niet van mij!

Oeps,...sorry...foutje, bedankt..

Ik wist 't... m'n ogen gaan hard achteruit! :D

Groeten,

Alco cool.gif

Beste,

Op het hele gedoe rond demping is de gewone huis-tuin-en-keuken mechanica van toepassing. Wat je krijgt als je met demping aan de slag gaat, is een massa-veer systeem. Dat fungeert als laag doorlaatfilter met een Q-factor Q en een resonantiefrequentie Fs. Boven Fs worden de mechanische trillingen niet meer doorgegeven. De Q-factor geeft aan hoeveel het systeem blijft naslingeren als het in beweging is gebracht of hoe sterk het gedempt wordt op de resonantiefrequentie Fs.

We hebben te maken met een massa "m" (in Kg), een veerkracht die uitgedrukt wordt in de compliantie "c" (in m/N) en een demping (verliesfactor) die uit gedrukt wordt in "r" (Ns/m).

De resonantie frequentie wordt bepaald door de volgende formule:

Fs = 1/(2 x pi x wortel(m x c))

De Q factor wordt bepaald door:

Q = 2 x pi x Fs x m / r

of:

Q = (wortel(m/c)) / r

Om optimaal te kunnen werken als trillings-isolator moet Fs lager zijn dan de laagst voorkomende frequentie in je systeem. Hiertoe moet je dus de massa groot maken en de compliantie groot maken. Dat is in de praktijk dus iets 7 a 10 Hz. Voor draaitafels nog veel lager als je je gestamp op een houten vloer ook wil isoleren.

De optimale waarde van Q ligt tussen de 0,5 en 0,7. Boven de 0,7 gaat de boel naslingeren op de resonantiefrequentie en onder de 0,5 wordt de demping (of isolatie) minder effectief. Hierbij komt dus die verliesfacor r om de hoek kijken. Dat naslingeren zie je nog wel eens bij de ophanging van het chassis van oudere draaitafels (Lenco was hier berucht om).

De massa van je systeem is vergelijkbaar met het gewicht van je spullen. c en r zitten in het dempingsmateriaal wat je er onder stopt. Materialen met een hoge c zijn diverse soorten rubbers. Rubbers met een hoge r zijn neoprene, PDM, dat onverkrijgbare goedje "Sorbothane" en dat geperste rubber-korrelmatriaal.

Voor zover ik het heb kunnen zien heeft Masterbase wel een grote r (verliesfactor) maar een erg kleine c (compliantie). Om het effectief te kunnen gebruiken als trillings isolator heb je dus wel een paar flinke tegels nodig om de massa te verhogen. Echter je blijft dan met een relatief hoge Fs zitten en dat kan contraproductief zijn. M.i. werkt rubber met een hoge r EN hoge c dan toch beter. Aan de andere kant kan het denk ik wel prima de trillingen dempen die intern veroorzaakt worden in b.v. CD spelers/loopwerken. Hetzelfde zou kunnen opgaan bij lichtere ls-boxen. Je gebruikt dan alleen de hoge dempingsfactor van het materiaal. Het isoleert dan de trillingen verder weinig, daar heb je immers een hoge compliantie voor nodig.

Gaat het je allemaal boven de pet, ja dan zit er niets anders op dan proberen en nog eens proberen en hopen dat je raak schiet. Maar neem in je zoektocht dan eens gewoon stukjes zachtbord en piepschuim van een paar cm dik mee :D

Geplaatst door Pjotr:

Gaat het je allemaal boven de pet, ja dan zit er niets anders op dan proberen en nog eens proberen en hopen dat je raak schiet. Maar neem in je zoektocht dan eens gewoon stukjes zachtbord en piepschuim van een paar cm dik mee     :D

Ik heb veel profijt van een paar stukken tapijttegel. Werkt voor mij minstens net zo goed en kost 1/100 van de MB :D;)

Geplaatst door Pjotr:

Beste,

Op het hele gedoe rond demping is de gewone huis-tuin-en-keuken mechanica van toepassing. Wat je krijgt als je met demping aan de slag gaat, is een massa-veer systeem. Dat fungeert als laag doorlaatfilter met een Q-factor Q en een resonantiefrequentie Fs. Boven Fs worden de mechanische trillingen niet meer doorgegeven. De Q-factor geeft aan hoeveel het systeem blijft naslingeren als het in beweging is gebracht of hoe sterk het gedempt wordt op de resonantiefrequentie Fs.

We hebben te maken met een massa "m" (in Kg), een veerkracht die uitgedrukt wordt in de compliantie "c" (in m/N) en een demping (verliesfactor) die uit gedrukt wordt in "r" (Ns/m).

De resonantie frequentie wordt bepaald door de volgende formule:

Fs = 1/(2 x pi x wortel(m x c))

De Q factor wordt bepaald door:

Q = 2 x pi x Fs x m / r

of:

Q = (wortel(m/c)) / r

Om optimaal te kunnen werken als trillings-isolator moet Fs lager zijn dan de laagst voorkomende frequentie in je systeem. Hiertoe moet je dus de massa groot maken en de compliantie groot maken. Dat is in de praktijk dus iets 7 a 10 Hz. Voor draaitafels nog veel lager als je je gestamp op een houten vloer ook wil isoleren.

De optimale waarde van Q ligt tussen de 0,5 en 0,7. Boven de 0,7 gaat de boel naslingeren op de resonantiefrequentie en onder de 0,5 wordt de demping (of isolatie) minder effectief. Hierbij komt dus die verliesfacor r om de hoek kijken. Dat naslingeren zie je nog wel eens bij de ophanging van het chassis van oudere draaitafels (Lenco was hier berucht om).

De massa van je systeem is vergelijkbaar met het gewicht van je spullen. c en r zitten in het dempingsmateriaal wat je er onder stopt. Materialen met een hoge c zijn diverse soorten rubbers. Rubbers met een hoge r zijn neoprene, PDM, dat onverkrijgbare goedje "Sorbothane" en dat geperste rubber-korrelmatriaal.

Voor zover ik het heb kunnen zien heeft Masterbase wel een grote r (verliesfactor) maar een erg kleine c (compliantie). Om het effectief te kunnen gebruiken als trillings isolator heb je dus wel een paar flinke tegels nodig om de massa te verhogen. Echter je blijft dan met een relatief hoge Fs zitten en dat kan contraproductief zijn. M.i. werkt rubber met een hoge r EN hoge c dan toch beter. Aan de andere kant kan het denk ik wel prima de trillingen dempen die intern veroorzaakt worden in b.v. CD spelers/loopwerken. Hetzelfde zou kunnen opgaan bij lichtere ls-boxen. Je gebruikt dan alleen de hoge dempingsfactor van het materiaal. Het isoleert dan de trillingen verder weinig, daar heb je immers een hoge compliantie voor nodig.

Gaat het je allemaal boven de pet, ja dan zit er niets anders op dan proberen en nog eens proberen en hopen dat je raak schiet. Maar neem in je zoektocht dan eens gewoon stukjes zachtbord en piepschuim van een paar cm dik mee         :D

Nou,er is hier niet veel veranderd.

:D

Volgens mij fungeert het eerder als een bandpass-filter.Q-factor heeft er in eerste instantie geen reet mee te maken. ;)

Jitze maak je borst maar nat. cool.gif

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

Nou,er is hier niet veel veranderd.

:D

Volgens mij fungeert het eerder als een bandpass-filter.Q-factor heeft er in eerste instantie geen reet mee te maken.     ;)

Jitze maak je borst maar nat.     cool.gif

Ha die Gerrit,

Leuk dat je meedoet. Pak je mechanicaboek er eens bij en leg het dan even duidelijker uit.

Op zomaar wat roepen zitten we niet te wachten.

:rolleyes:

Ja het is mij,en ik roep altijd zo maar wat, als Sodejuu het zegt zal dat wel zo zijn. confused.gif

Er zijn op dit forum twee soorten mensen,zij die van alles kunnen (mogen) beweren en zij die alles moeten onderbouwen en daarna nog steeds afgebrand worden,ik behoor duidelijk tot de laatste groep. :D

Om het even simpel te houden,ieder materiaal heeft een resonantiefrequentie welke afhankelijk van het materiaal op een bepaalde frequentie resoneert,bv een stalen plaat resoneert simpel gesteld op

• 1 month later...

Wat ben ik blij met Master Base.

mijn eindversterkers, voorversterker en

luidsprekers staan op master base en het resultaat is dat ik een minder geprononceerd

midden/laag krijg. Ook de "snelheid" in het geluid en de definitie neemt toe.

perfect, ik ben een blij mens(muziekliefhebber)

MVG

Music Man

Zal ik dan ook maar zeggen dat ik blij ben met Masterbase onder de 89KG zware KSA300S, de pre en de cdspeler/dac? confused.gifcool.gif

En dat ik ook niet begrijp dat een dac die op een glazen plaat staat beter klinkt met Masterbase onder de voetjes?

Greetinx

Andr

Geplaatst door Ruud:

Nou dat kan ik je ook niet vertellen     ;)

Bij de laatste VAD show ook nog even de werking gehoord van de blokjes onder de eindverstrekers van Gamut, ook daar een strakker beeld, meer lucht     eek.gif

En ach......dat mag je best bij hifi.nl ook zeggen     :D      ;)

Waar dan confused.gif

Zeg Andr