Jump to content

Als Ome Henk het niet vertelt ......

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

dan doe ik het wel :P

Woensdag was ik in de buurt van Ome Henk's woonplaats aan het werk, na enig heen en weer gemail spraken we af dat ik zijn set eens mocht beluisteren.

Dit is eigenlijk een zeer laat tegenbezoek, want Henk is al eerder bij mij geweest, toen ik nog met de Kappa's, de Wadia 830 en de Krell KSA100S speelde.

Deze avond heeft Bas bij hifi.nl in een "Bas Beluistert" beschreven.

Henk woont in een rustige wijk aan de rand van "elders", geen auto's voor de deur, redelijk koel en met een tuintje erbij.

De huiskamer is verdeeld in een eetkamer en een zithoek, die rijkelijk bedeeld is met audio apparatuur, cd's en elpees ;)

Het fenomeen "salontafel" is flexibel aangepakt, de 2 flinke poef-achtige bijzettafels kunnen staan waar het praktisch is.

De Usher AC20 luidsprekers zijn zonder meer groot uitgevallen, maar door de mooie vormgeving ogen ze niet direct lomp.

Het front doet je aan Thiel denken.

Deze foto's heb ik van de homepage van Henk :)

Een%20totaal%20overzicht_jpg.jpg

Audiohoekje_jpg.jpg

De eerste luisterindruk brengt een laidback geluid, niet spectaculair en met een wat terughoudend middengebied.

De plaatsing is opzich mooi, maar door de vrij grote luisterafstand heb ik wat moeite om alles aan te wijzen bij de opnames die ik heb meegenomen.

De klank is natuurlijk, evenwichtig en afgerond, op het tamme af.

Op de Sphinx Project 18 EV heeft Henk een XTC netsnoer aangesloten, de Sphinx pre en de Sphinx cdspeler hebben een Siltech netsnoer.

Alle netsnoeren zitten in een Siltech verdeelblok, het ziet er allemaal verzorgd uit.

Het laag is opvallend aanwezig, ik meen hier een akoestisch probleem te horen.

Het sublaag doet de kamer resoneren en zeker met de cd's die ik heb meegebracht.

Met de speakers verder van de muur blijft het laag zoals het is.

Door de beperkte ruimte valt er niet veel te corrigeren aan de plaats van de speakers.

De houten vloer blijkt erg stevig gelegd te zijn, je voelt geen trillingen wanneer je op oorlogssterkte zo'n 30Hz weergeeft.

Anders dan het hoog/midden levert het laag een behoorlijke drive en het is best puntig te noemen.

Het midden en hoog hebben echter weinig attack, maar ik weet van de highend show in Frankfurt dat er veel meer in zit indien de versterking en bron heel dynamisch zijn.

Om Henk te pesten heb ik een XTC netsnoer meegenomen.

Ik had nl. het vermoeden dat ook de cdspeler hier baat bij kon hebben en ik zat er niet ver naast.

Het typische duidelijke beeld van de XTC komt goed tot zijn recht en het podium is een stuk breder geworden.

Met het Siltech netsnoer kwam het podium niet ver buiten de speakers.

Het middengebied is behoorlijk bijgetrokken en er is nu meer sprake van "presence".

Stemmen zijn duidelijker van de muziek te onderscheiden en blaasinstrumenten komen realistischer over.

Secret Story van Pat geeft alle details prijs en in de grote drukte van Finding and believing blijft het overzicht bewaard.

Al di Meola komt nu lekker ruimtelijk over met Cielo e terra en de toms zijn vol energie.

Echte attack in het hoog blijft uit, maar toch heb je wel een gevoel van de juiste rhythm and pace.

We hebben tussendoor mijn zilveren interlinks vergeleken met de (gebalanceerde) Monsters, net als destijds bij Don thuis blijk je de verschillen met een zaklamp te moeten zoeken, het aangedikte midlaag wat ik vaak hoor kwam echter niet tot uiting in deze set.

Wel is het tophoog met zilver iets opener, maar het gaat om kleine nuances.

Dan stel ik nog voor om de versterker eens direct vanuit een wcd te voeden ipv via het stekkerblok.

De set gaat nu toch echt aardig swingen, er is meer energie, attack en het tophoog is wat minder ver weg.

Het lijkt erop dat het Siltech stekkerblok met bijpassend netsnoer (met ferrietkernen erin) de fut uit de set haalt, met name de versterker laat dit goed horen.

Helaas blijft het laag sterk aanwezig en doet bij bepaalde tonen de kamer resoneren.

Eigenlijk is het laag het voornaamste aandachtspunt, wie zegt dat ik veel laag heb, moet eens bij Henk gaan luisteren :D

Andr

Heb meerdere malen bij Henk mogen luisteren ;) sluit mij grotendeels aan bij de schrijver.

Dat akoestische probleem in het laag onderkent Henk zelf ook, hij zou dolgraag een grotere kamer willen hebben, zoals vele postings eerder gemeld, daarmee zou dat laagprobleem weleens opgelost kunnen worden/zijn :)

Het "laagprobleem" is idd een ruimte probleem. IMHO zit je op de luisterplek gewoon te dicht tegen de achterwand, waardoor je bij bepaalde (lage) frequenties in een buik terech komt. De bank naar voren schuiven zou helpen, maar dan staat ie midden in de kamer eek.gif. Ik denk wel dat er met akoestische lenzen wel wat te halen is, maar of Tiny daar blij mee zal zijn confused.gif;).

Ik zou in die ruimte ook niet voor zulke grote speakers gekozen hebben, maar ik ga er vanuit dat Henk ze met het ook op de toekomst heeft aangeschaft, er vanuit gaande binnen niet al te lange tijd toch in een groter vertrek te kunnen genieten :D

Ik moet wel toegeven dat ik Henk zijn set met de Usher's (nog) niet beluisterd heb. Wel met de AP's en die waren wel heel dynamisch en het laag was minder. Echt geluisterd heb ik eigenlijk niet, want ik was me toen op een brom in de versterker aan het concentreren die af en toe aanwezig is/was ( confused.gif ), maar dat is een ander verhaal ;)

BTW: Andr

Hmmm, vind Pat toch wel erg beperkt om een set op te beoordelen. Zou toch wel een wat meer gevarieerde muzikale indruk willen zien. Het heeft nu toch wel weer een hoog "Als je kabels maar goed zitten" gehalte, jammer.

"Laidback" hoeft zeker geen negatieve kwalificatie te zijn. Veel mensen prefereren dat zelfs. Veel muziek is juist (te) veel forward uitgemixt omdat dat nu eenmaal de smaak van de meeste kopers is. Maar bij live concerten klinkt het meetal veel meer laidback op de werkelijke luisterplaats dan op de vergelijkbare CD.

Ehm een Ultracurve voor Ome Henk confused.gifconfused.gif Je denkt toch niet dat Ome Henk extra AD en DA converters + digitale processing tussen zijn vinyl en zijn oren tolereert? :D

Geplaatst door Pjotr:

"Laidback" hoeft zeker geen negatieve kwalificatie te zijn. Veel mensen prefereren dat zelfs. Veel muziek is juist (te) veel forward uitgemixt omdat dat nu eenmaal de smaak van de meeste kopers is. Maar bij live concerten klinkt het meetal veel meer laidback op de werkelijke luisterplaats dan op de vergelijkbare CD.

Vind ik ook, zo ervaarde ik het onlangs op North Sea Jazz ook. ;) Je mocht willen dat je de performance van bijv. Spyro Gyra in je woonkamer kon neerzetten! eek.gifcool.gif

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Paul,

Dat kan ik  :)

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Mijn eigen set is ook heel behoorlijk in staat om een zeer realistische stage neer te zetten, maar het is en blijft een reproductie! ;)

Als jij meent dat je dat wel kunt realiseren dan mag jezelf gelukkig prijzen! cool.gif Ik kom wel eens bij je buurten! ;)

ehm.

ik was ook op northsea bij spyro gyra. Ik zou dat niet in mn kamer willen. Ik kan serieus meer genieten van een iets rustigere weergave. Dat gejank in zo'n grote zaal is niet echt mijn smaak. Bovedien was chick corea die erna kwam veel beter qua geluid en muziekale prestatie.

echt mooi, qua geluid waren de optredens in kleinere zalen. De van gogh zaal bijvoorbeeld. Daar was rita rys(hou ik helmaal niet van) en dat klonk qua geluid echt goed. Hetzelfde gold voor de andere kleinere zalen.

game

Beste,

Veel artiesten die in de statenhal optreden nemen hun eigen engineer mee. Maar toch, ls het goed is vind ik eht geluid in de statenhal waanzinnig!. Heeft misschien neits met die audiofiele neuzelsetjes te maken, maar dit is gewoon wat hoort bij de moderne pop en fusion muziek.

Leuk is ook te weten dat er in de statenhal zo'n 40 Crown's hangen. Goed voor meer dan 40 Kw.

Audiopaul,

Uiteraard blijft een reproductie. Je zult thuis nooit de sfeer van de zaal hebben. De interactie van de muzikanten. De geur van bier en zweet (of je meot Sherwin en Jasper uitnodigen :D). Maar qua stage, druk en ervaring kom ik relatief in mijn luisterruimte overeen met wat je in de statenhal beleefd.

Een van mijn beste maten (is drummer en ik heb veel met hem gespeeld vroeger) is geen audiofiel, maar gaat elke jaar mee naar het Norht Sea Jazz. Toen hij recentelijk bij me was, en we gingen muziek luisteren (had toen ent de Crown) was het eerste wat hij zei van.......Tering lijkt de statenhal wel :)

Groeten,

Bas

Geplaatst door [[Game]]:

ehm.

ik was ook op northsea bij spyro gyra. Ik zou dat niet in mn kamer willen. Ik kan serieus meer genieten van een iets rustigere weergave.

game

Precies, om het zelfde realisme te benaderen, zul je dus ook op zeer forse volumes moeten spelen en daar ben ik zelf, maar ook de buren niet echt blij mee! :D

Ik heb Chick Corea ook deels beluisterd, maar daar ging het volume, althans bij de eerste nummers, verder omhoog dan bij Spyro Gyra. Hoeft voor mij niet zo, ik luister liever op een "normaler" niveau. cool.gif

Joe zawinul neemt idd zn zoon mee om het geluid te doen. Die kent de muziek door en door en het kan perfect klinken.

Heb je de roots nog gezien?(pop) dat vond ik -persoonlijk- rond uit kut qua geluid.

het rare vind ik dat je gewoon naar een set luistert, maar dan met een hele goeie bron: de instrumenten direct.

klopt toch?

game ;)

Beste Game,

Dat klopt min of meer. Je luisted in elke geval naar electronica, want iedereen is versterkt. Toch krijg je in een zaal een effect wat toch alleen live te evenaren is, als is het electronica.

De enorme delay tussen voor en achterwand. Het laagfrquente gerumble van het podim. En bovenal de sfeer. De druk en sensatie van het geluid.

Als je live een bassgitarist ziet staan, en zijn kleine duimpje (slap) op de E snaar veroorzaakt een ware druk schokgolf door de zaal, dan doet dat wat me je.

Groeten,

Bas

idd, het visuele helpt natuurlijk heel erg.

> heeft iemand de dave holland quintet gezien?? op het dakterras.

die drummer daarvan -billy klilson- dat was een beest, een monster, een maniac!

Dat was zo cool, hoe cool? zo cool!

op een gegeven moment was ie te funky bezig, en de manier waarop hij bezig was. DSat moest je zien

game :)

Geplaatst door Pjotr:

Hmmm, vind Pat toch wel erg beperkt om een set op te beoordelen. Zou toch wel een wat meer gevarieerde muzikale indruk willen zien. Het heeft nu toch wel weer een hoog "Als je kabels maar goed zitten" gehalte, jammer.

Er is nog meer muziek gedraaid natuurlijk, maar wel veel uit "mijn tas" omdat Henk graag wat kritieken wilde horen.

Dit gaat beter met mij bekende muziek dan met de muziek van Henk.

Als je ziet op welk tijdstip ik de review schreef, dan begrijp je hopelijk beter dat ik niet uitgebreid alle cd's heb beschreven.

We begonnen met Leonard Cohen live, zijn "verrotte" stem is een goede indicator van natuurlijkheid, evenals de veelal akoestische instrumenten.

Hier hoorde ik dat het podium wat smal was en geheeel achter de Ushers werd geprojecteerd.

Het (onderste) laag was direct al overdone en echt duidelijke focussering was er niet.

Al di Meola en Pat heb ik al besproken.

Imaginary Day van Pat had heel heftig mogen klinken, het laag maakte wel indruk, maar de rest bleef wat achter.

Laidback met "nog een kamer erachter" was de indruk met mijn Chesky sampler cd.

Het sfeertje en de akoestiek in deze opname kwamen niet goed tot uiting, met het xtc netsnoer op de cdspeler ging dit een stuk beter, net als de ruimteweergave.

Escape van Earth & Fire Orchestra was een prima cd om de woofers eens te masseren.

Tijdens het eten in de tuin kwamen de drukgolven regelmatig over de tafel gewaaid

:D

Later met de xtc op de cdspeler was het laag iets beter onder controle, maar nog steeds overdone.

Talking Timbuktu van Ali Farka Toure met Ry Cooder was hier en daar extra saai, omdat er geen leven in zat.

De "snaps" in de muziek zijn geheel niet fel, maar je hoort wel de hout klanken van de percussie.

Laurie Anderson Live in New York was redelijk tam en de sfeer/akoestiek was weer matig hoorbaar, met de xtc op de cdspeler kwam met name het middengebied en ook het slagwerk beter tot zijn recht.

Het laag was echter teveel van het goede, dit is al geboost in de opname.

Dan Blue Chip Orchestra, vrij bizarre synth muziek met een afrikaanse inslag.

Met deze muziek was het juist wel prettig dat het middengebied wat ingehouden klonk, want de melodielijn is helaas te indringend en upfront opgenomen, terwijl het idee achter de muziek best leuk is.

Je hoort invloeden van Mike Oldfield, Tangerine dream en Vangelis, niets lijkt origineel.

We draaiden ook een paar nummers van elpee, maar ik ben de titels kwijt.

Hier en daar was er meer levendigheid dan met cd, maar het blijft beperkt.

Echt warm is de weergave niet, maar wel meer dan de cdspeler, die meer analytisch op mij overkomt.

Zo bezien zou je de cdspeler de mindere in deze set kunnen noemen, maar ik weet dat het veel dynamischer en sfeervoller kan.

Oh ja, ik heb de plaatjes even "belicht", hopelijk spreekt het nu wat meer :)

Andr