Audiopaul Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Edwin Snoek: Maar eenmaal thuis stellen we onze set zo weer samen zoals het voor ons in werkelijkheid heeft geklonken. En gegerandeerd, dat klinkt bij jou totaal ander dan bij mij. Ruud had hier een mooie spreuk voor, en die vind ik nog steeds alleszeggend. Wie met andermans oren luistert bedriegt zichzelf. in die spreuk zit eigenlijk alles beschreven. Edwin Prachtverhaal, Edwin, en je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Ik heb het al vaker gezegd, maar jij hebt beslist schrijftalent! Wat dacht je van een eigen wekenlijkse column op Hear of zo? Leuke titel zou kunnen zijn: "Hifi-overpeinzingen van een snoek" of "De Snoek van de week". Nou, wat vind je daar van? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Ome Henk:Onzin Edwin Vanuit dezelfde bron mag Bas 'm dan wellicht ingetogen vinden klinken en daar z'n set op baseren, maar... als Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Beste Edwin, ik vond je verhaal erg goed, en ben het met alles eens, behalve je punt over het concertgebouwd. in dat opzicht heeft Ome Henk het juist verwoord en ben ik het helemaal met hem eens. Paul: Jij bent een lummel! heb je thuis een vleugel staan, en je doet er niets mee!. Maar het is nog neit te laat. Wil je bassles? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Audiopaul: Prachtverhaal, Edwin, en je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Ik heb het al vaker gezegd, maar jij hebt beslist schrijftalent! Wat dacht je van een eigen wekenlijkse column op Hear of zo? Leuke titel zou kunnen zijn: "Hifi-overpeinzingen van een snoek" of "De Snoek van de week". Nou, wat vind je daar van? Dank je wel Paul. zoiets doet je toch wel goed als mens. Maar een Vis als recencent dat gelooft toch niemand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 augustus 2003 Author Report Share Posted 15 augustus 2003 Mag ik even tussendoor Ik heb de set van Henk laidback genoemd, dit is een kenmerk en geen waardeoordeel Henk mag verder blij zijn met de akoestiek, want ondanks de gladde muren, de harde vloer, de dunne gordijnen en het leren bankstel is er geen sprake van galm of scherpte Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Ome Henk: Ik mag hopen dat dat niet het geval is Edwin. Maar... Als twee mensen (hypothetisch) a.d.h.v. een bepaald concert (waar alle frequenties worden weergegeven) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Edwin Snoek: Niemand stelt zijn set op 1 CD af. En ook al zou je dat wel doen, dan ben je snel geneigd om het zo aan te passen dat het voor jou aanngenaam en natuurlijk klinkt. En het leuke is, dat als je de set af zou stellen op de "live referentie" de je samen hebt gehoord, dan stel je de set naderhand weer zo samen dat je set op al jouw CD's zo goed mogelijk klinkt. Dat mijn set dan totaal anders zou klinken als bij jou thuis staat voor 99 Procent vast. Dat valt simpelweg niet op te dringen. Edwin Je stelt je set niet op een cd af. Je stelt je set af op eht gemiddelde. Klinkt de hobo hoed? zijn de cello's goed. Hoe zit het met hout en koper isntrumenten? Iemand die naast jou hobo speelt, klinkt bijna overal hetzelfde. Je vergeet dat nooit meer. kunnen we wel zeggen de akoestiek is verschillend, de opnames zijn verschillend, maar veelal herken je dze isntrumenten meteen. En een set die bepaalde dingen fout doet, herken je dat ook meteen. Het gaat hier nog niet eens om fouten in klankbalans, maar om de tonale indruk, en de harmonsice van isntrumenten. ik noem expres altijd een hobo als isntrument, omdat dat bijna altijd verkeerd gaat. Er zijn maar heel weinig weerevers die een hobo zo vrij en echt kunnen laten klinken als het echt. De Quad ESL is er in ieder geval een van. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Paul: Jij bent een lummel! heb je thuis een vleugel staan, en je doet er niets mee!. Maar het is nog neit te laat. Wil je bassles? Groeten, Bas Beste Bas, dat verhaal beschreef mijn jeugd, mijn moeder is helaas al vele jaren terug overleden. Als je mij bassles wil geven, wil ik daar echt serieus over nadenken want dat lijkt me geweldig! Natuurlijk moet er dan wel een waanzinnige basgitaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Ome Henk: Ik mag hopen dat dat niet het geval is Edwin. Maar... Als twee mensen (hypothetisch) a.d.h.v. een bepaald concert (waar alle frequenties worden weergegeven) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Precies, Ander voorbeeld. Stel we zien allebij een lekker naakt wijf . ze heeft cup C. En bruine tepels, want ze is aziatisch. Dan hebben we wel allebij totaal verschillende ogen. Maar we zien beide dat ze cup C, en dat ze bruine tepels heeft. We kunnen discuseren of het een lekker wijf is. (zo kun je ook discuseren of een bosendorfer mooier is dan een steynway) maar het wijf blijft hetzelfde. Misschien hou jij meer van roze tepels, of kleinere tieten. zo zal je set dan ook gaan klinken. Maar we hebben beide hetzelfde gezien. Met geluid is het niet anders. We hebben andere oren, maar horen hetzelfde. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Precies, Ander voorbeeld. Stel we zien allebij een lekker naakt wijf . ze heeft cup C. En bruine tepels, want ze is aziatisch. Dan hebben we wel allebij totaal verschillende ogen. Maar we zien beide dat ze cup C, en dat ze bruine tepels heeft. We kunnen discuseren of het een lekker wijf is. (zo kun je ook discuseren of een bosendorfer mooier is dan een steynway) maar het wijf blijft hetzelfde. Misschien hou jij meer van roze tepels, of kleinere tieten. zo zal je set dan ook gaan klinken. Maar we hebben beide hetzelfde gezien. Met geluid is het niet anders. We hebben andere oren, maar horen hetzelfde. Groeten, Bas Helaas Bas, dat gaat niet op. Misschien ben je wel kleurenblind en zie je blauwe tepels Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 God sebastiaan, Wat schrijf je dat lekker levendig Geplaatst door Sebastiaan de vries:Precies, Ander voorbeeld. Stel we zien allebij een lekker naakt wijf . ze heeft cup C. En bruine tepels, want ze is aziatisch. Dan hebben we wel allebij totaal verschillende ogen. Maar we zien beide dat ze cup C, en dat ze bruine tepels heeft. We kunnen discuseren of het een lekker wijf is. (zo kun je ook discuseren of een bosendorfer mooier is dan een steynway) maar het wijf blijft hetzelfde. Misschien hou jij meer van roze tepels, of kleinere tieten. zo zal je set dan ook gaan klinken. Maar we hebben beide hetzelfde gezien. Met geluid is het niet anders. We hebben andere oren, maar horen hetzelfde. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 tblijft een puber die bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Precies, Ander voorbeeld. Stel we zien allebij een lekker naakt wijf . ze heeft cup C. En bruine tepels, want ze is aziatisch. Dan hebben we wel allebij totaal verschillende ogen. Maar we zien beide dat ze cup C, en dat ze bruine tepels heeft. We kunnen discuseren of het een lekker wijf is. (zo kun je ook discuseren of een bosendorfer mooier is dan een steynway) maar het wijf blijft hetzelfde. Groeten, Bas Nou spreek je jezelf tegen, Bas, want je gebruikt je eigen setje (lees: vriendin)als referentie en dat deed je toch nooit? Trouwens, doe mij maar een cupje D hoor, met minder is het zo behelpen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Ik heb nog een voorbeeld. Er is een voetbalwedstrijd aan de gang. De grensrechter ziet buitenspel, het publiek niet, en ze kijken allemaal naar dezelfde wedstrijd.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Audiopaul: Beste Bas, dat verhaal beschreef mijn jeugd, mijn moeder is helaas al vele jaren terug overleden. Als je mij bassles wil geven, wil ik daar echt serieus over nadenken want dat lijkt me geweldig! Natuurlijk moet er dan wel een waanzinnige basgitaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Trouwens, doe mij maar een cupje D hoor, met minder is het zo behelpen! Precies, vrouwen zijn net versterkers, hoe dikker de Elco's hoe beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Ome Henk: Of ze heeft het verschikkelijk koud Aziatisch Waarom nu weer duidelijk je voorkeur naar voren brengen Bas Omdat ik nooit een geheim maak voor mijn voorkeuren. Niet in muziek, niet in hifi en niet met vrouwen . Maar wil nog ingaan op dat als je kleurenblind bent, dat je dan paarse tepels ziet. Dat kan, maar dan heeft elke vrouw met bruine tepels paarse. Dus je referentie blijft nog steeds gelijk. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Edwin Snoek: Precies, vrouwen zijn net versterkers, hoe dikker de Elco's hoe beter. Dat bedoel ik! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Edwin Snoek: Precies, vrouwen zijn net versterkers, hoe dikker de Elco's hoe beter. En ik hou van klasse A, lekker heet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Ach ik moet het met cupje C doen. Maarja dat is een inverstering in de toekomst. Blijft langer strak Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Edwin, Wat je zegt klinkt heel overtuigend, maar toch ben ik dat niet helemaal met je eens. Ik zal je uitleggen waarom. Jou werkelijkheid, is de mijne. En mijn werkelijkheid is ook die van Andre. We hebben dan wel allemaal andere oren, andere oor eigenschappen etc. Maar, dat veranderd niets aan hoe een viool klinkt. Voor jou klinkt hij anders dan voor mij. Maar beide herkennen we de viool, zoals we die kennen van het echt. Onze oren zijn allemaal verschillend. Maar als we allebij op dezelfde plek in het concertgebouw zitten, horen we beide de viool zoals die op dat moment is. Zouden we samen elke week naar het hetzelfde concert gebouw gaan, en we zijn beide groot fan van een bepaalde solo hoornnist. We houden van de sound van de man's instrument. we houden van zijn manier van spelen. Wedden dat we hem meteen herkennen als we hem ineens midden op straat onverwacht zouden horen. snap je waar ik heen wil.....? je kunt hifi in absolute termen gewoon neit beoordelen, als je alleen maar naar hifi luisterd. Als je eenmaal heel erg lang tussen echte instrumenten hebt geleefd. Dan herken je alles meteen van elke hifi set. Groeten, Bas Tja toch blijft dit de werkelijkheid van Bas en van niemand anders. anderen kunnen het hooguit op een vergelijkbare manier doen maar dat hoeft niet. Vind het trouwens gelul dat je een set zou moeten vergelijken met live gespeelde muziek. Live met ingeblikt vergelijken is appels met peren vergelijken. Zo'n vergelijking gaat zowiezo altijd mank omdat je per definitie naar ingeblikt geluid zit te luisteren via een set. Bovendien zijn opnamen altijd bewerkt zodat ze een beetje fatsoenlijk uit twee speakers komen en ook dat is weer overgoten met de smaak van de producer/dirigent. Je vergelijkt ALTIJD sets met andere sets. Hoe meer sets je gehoord hebt, hoe meer vergelijkingsmateriaal je hebt. Langzamerhand leer je gewoon herkennen wat goed klinkt en wat niet en waarom, dat wordt bovendien nog eens sterk gekleurd door smaak. Je kunt hooguit wat algemene kenmerken opnoemen wat de set zelf betreft. Als Andre aangeeft dat een set "Laidback" klinkt geeft hij alleen maar aan dat het middengebied wat terughoudend (lees zachter in volume) is. Dit is onderdeel van de tonale balans. En zo zijn is nog wel een rijtje eigenschappen op te noemen. De recentie van Andre hier geeft mij nauwelijks enige indruk hoe die set van Henk nu eigenlijk klinkt. De recentie van Kermit en Erik bij Jopie deed dat voor mij iig veel meer wat betreft Jopie's set. Lees in Andre's verhaal alleen maar 1 grote push voor XTC kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Ach ik moet het met cupje C doen. Maarja dat is een inverstering in de toekomst. Blijft langer strak Groeten, Bas Maar tot die tijd blijft het behelpen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Ach ik moet het met cupje C doen. Maarja dat is een inverstering in de toekomst. Blijft langer strak Groeten, Bas weer wat anders dan een bierbuik.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 augustus 2003 Report Share Posted 15 augustus 2003 He Paul, Nee hoor, groter hoef voor mij niet. Ze zijn prachtig. Het gaat me om de vorm. Je hebt mooie grote, en je hebt mooie kleine . Je hebt ook lelijke groge en lelijke kleine. Maar nu heb je mijn post gemist over lesgeven, dus scrol nog effe terug. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts