Jump to content

Kappa 9, Northstar en Array bij Hans

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Vandaag bracht ik Hans van Liempd een tegenbezoek om zijn set eens te beluisteren.

Uiteraard wel met voorbedachten rade, want ik wilde nog een keer de Array versterkers horen ;)

Bij Hans staat het volgende:

S-1, stereo eindversterker

A-1, actieve voorversterker

Linn LP12 draaitafel

Sony XA55ES cdspeler (met xtal mod)

De bekabeling is zelf gevlochten, op de netsnoeren na, die wel op een mooi audium netfilterblok zijn aangesloten.

De eerste indruk met de LP12 is verrassend voor mij, een relaxt, open en redelijk diep geluid, waarbij zeer oude opnames heel mooi, groot en gedetailleerd kunnen klinken.

Een vuiltje op de naald gooide even wat roet in het eten, vooral in het hoog hoor je dat goed.

Vervolgens spelen we een tijdje met de Sony, de mooie bouw kan niet verhullen dat dit een oudje is, wat ook in het geluid terug is te horen.

De diepte valt tegen, het hoog is vrij fel en het laag is mat, terwijl dat bij Sony vaak aangezet wordt.

Misschien is dit nu beter doordat het kristal is vastgezet.

Eigenlijk is de Sony "niet bijzonder", een gemiddelde cdspeler, die destijds toch redelijk wat heeft gekost.

Met nog meer modificaties kun je er makkelijk meer uit halen, een digitale coax output ontbreekt, toslink heeft hij wel.

Dan gaan we de boel verbouwen, er komt een lege speakerkast naast het audiorack, zodat de Northstar de ruimte heeft en stevig staat.

Met moeite wurmen we de XTC netsnoeren erin en vervolgens de interlinks van Hans.

Het geluid is heel herkenbaar, dit heb ik bij mij ook al eens gehoord, maar nu dan met de Kappa 9 speakers die Hans heeft verstevigd om de kast wat doder te maken.

Ze klinken beter dan de standaard Kappa's die ik heb gehad, vooral het middengebied is opgeknapt, de lichte neuzigheid kan ik met moeite nog herkennen, mooi gedaan Hans :)

Het laag lijkt nog strakker dan wat ik met de Krell heb gehoord en ik noem nog even de Watkins woofers, Hans haalt de tekeningen erbij en dan blijkt dat ze gewoon parallel staan en dat de Extended switch een weerstand in serie met de woofers wel of niet kortsluit.

Wat er nog aan ontbreekt is de echte diepte, Hans zegt dat dit niet de sterkste kant is van zijn set, maar ik weet uit ervaring dat de Kappa's het kunnen.

Het laag is goed onder controle en relatief snel, maar ik hoor het toch los van de rest.

Het beeld komt makkelijk ver buiten de speakers, precies zoals ik ze ken ;)

We gaan wat interlinks wisselen en komen tot een verrassende conclusie.

Hans heeft liever alles heel direct en precies, ik hoor alles liever wat meer uitklinken, zodat alles iets voller wordt.

Dit hoeft niet altijd ten koste van de details te gaan.

In combinatie met de gevlochten speakerkabels is de interlink van Hans inderdaad het meest nauwkeurig, maar ik mis hier en daar een beetje de kast achter de instrumenten en ook het karakteristieke houtachtige geluid van instrumenten die dat in zich hebben.

Dit is extra contrast ten koste van kleine signalen, met name galmpjes.

De zilveren interlink versterkt het laag behoorlijk, maar ook het bovenstaande gemis wordt gecompenseerd, echter met een wat rommelig laag als gevolg.

Ik heb liever de genoemde compensatie en een klein deel van het laag wat minder goed dan dat "kale"geluid van Hans.

We zijn nog niet klaar, want ik heb ook de Straightwire Crescendo speakerkabels meegenomen.

Dit is de verrassing van de dag, want waar de zilveren interlink het laag kennelijk wat verwaarloosde wordt het nu puntig en snel, de galmpjes zijn er nog en ook het kastgeluid is gebleven :)

Nog leuker is dat we nu wel meer diepte horen, het ligt dus niet alleen aan de akoestiek, maar ook aan de gebruikte bekabeling.

Ik vind het h

Perfect geschreven Andre,

Een paar kleine opmerkingen, want ik heb nu niet veel tijd.

Aan de Sony is alleen het kristal ingegoten met hotmelt.

De Kappawoofers hebben PARALLEL een spoel van 15 mH en in serie DAARMEE een weerstand van 8 Ohm. Over deze weerstand staat de schakelaar. Tussen de zijaftakking van de eerste spoel en de woofers staat nog een spoel van 12,5 mH.

Om voor degene dit intereseert zijn het schema voor het laag kompleet te maken, staat er nog een condersator van 2000 microfarad in serie met dit geheel.

Verder mis ik in jouw verhaal nog de geweldige prestaties van de Nordstar. Maar hier kom ik nog op terug.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Perfect geschreven Andre,

Een paar kleine opmerkingen, want ik heb nu niet veel tijd.

Aan de Sony is alleen het kristal ingegoten met hotmelt.

Verder mis ik in jouw verhaal nog de geweldige prestaties van de Nordstar. Maar hier kom ik nog op terug.

Dat is zo, ik wilde een keer niet in de picture staan met de Northstar, maar omdat je zo aandringt doe ik het nu toch maar :D

Ten eerste heb ik deze keer geen Masterbase gebruikt, het loopwerk stond op de dac en de dac stond direct op de kast.

De korte interlinks haalden het maar net naar de A-1 pre.

Wat het geluid betreft kan ik niet anders zeggen dan dat het klankbeeld zeer goed in balans is, pinpointen kun je met een gemak als stond je recht voor een schilderij en de dynamiek is gewoon indrukwekkend.

Dit alles wordt vanuit "het zwart" opgetekend, waarmee ik een bepaalde rust en controle wil aanduiden.

Helaas wilde het met de diepte afbeelding niet helemaal lukken, pas het laatste uurtje met de Crescendo ging dit ook nog eens goed, samen met zo mogelijk nog meer punch en snelheid, ik dacht echt dat de Array versterkers wel een keer klaar waren met hun prestaties.

Als je zoveel kleine nuances kunt horen, m.n. de verschillen tussen de gebruikte interlinks, dan moet het signaal van de Northstar wel heel erg compleet zijn, werkelijk de allerkleinste mini-details kun je volgen, alles komt op zijn eigen plekje boven drijven en bijv. van de echtheid van stemmen en een piano krijg ik de rillingen over m'n rug, daar is echt geen draaitafel meer voor nodig ;)

Wat ook een leuke belevenis is, is hoe de akoestiek van de opnameruimte (studio) wordt weergegeven, je hoort heel erg duidelijk dat instrumenten en zang ieder vaak een eigen akoestiek hebben, of zelfs elk instrument.

Deze eigenschap roept heel makkelijk een sfeer op van erbij aanwezig zijn op, iets dat met een draaitafel ook gebeurt, ik denk overigens dat de LP12 een mooier element verdient ;)

De plaatsing in de diepte begint vanaf de speakers, inmiddels is dat bij mij ook zo, gelukkig ook met de Virtuoso interlink tussen voor en eind.

Nog

Jitze, Andre,

De centen zijn op.....!

We MOETEN binnenkort op vakantie, Ik MOET nog dakramen plaatsen, enz.

Het element zal dus even MOETEN wachten.

Verder vind ik het jammer dat de tijd altijd te kort is.

Ik had nog met kortere gevlochten luidsprekerkabels willen luisteren.

Ook had ik de Nordstar en LP12/Array combinatie nog beter willen vergelijken. Dit is nu met slecht een plaat geberud en dit was een zo groot verschil dat dit niet alleen aan de apparatuur kan liggen.

Ik wil eigenlijk ook wel weten waarom de gevlochten kabels (zoals iedereen dat noemt) dunner klinken.

Ik wil n.l. een kabel ontwikkelen die en net zo strak is in het laag als de gevlochten kabels.

Maar toch de lagere tonen uit de instrumenten beter laat horen.

Ik denk overigens dat dit laatste puur een gevolg is van de grotere laagdoorlaat van andere kabels.

Ik ben ook bang dat de grotere laagdoorlaat (om het zo maar te noemen) een gevolg is van het slechter dempen van de lage frequenties.

We hebben drie vergelijkingen gemaakt n.l.:

a. Gevlochten interlink, gevlochten speakerkabel..... Dit geeft een zeer strak laag en heel open en dynamisch midden en hoog.

b. Zilveren interlink, en gevlochten speakerkabel..... Dit geeft een vrij rommelig laag en een open en dynamisch midden met meer "hout"klanken.

c. Zilveren interlink en Straightwire speakerkabel.... Dit geeft goedeels het karakter van a. met het verschil dat er meer diepte is (volgens Andre, ik zat niet in het midden). Ook is de klankkleur van de instrumenten houtiger.

Het lijkt in geval C. dat de speakerkabel herstelt wat de interlink kapot maakt. Dit vind ik zeer vreemd.

Of is het zo, als ik eerder heb gelezen, dat meer laag automatisch rommeliger klinkt.

Ik blijf het een vreemde zaak vinden.

Ik ga waarschijnlijk vanavond eens luisteren bij een andere audiokennis. Deze draait met een dunnere en kortere versie van de speakerkabels. Ik zal ook eens wat interlink meenemen. Hij heeft n.l. zilveren interlinks van Leon Kwaaitaal (van Sovereign en Aaron).

Ik ga ook eens met m'n vlechtsel aan het experimenteren. B.v. een kabel eens rond een kern te wikkelen (dan is ie rond, en kan niet meer plat klinken ???? grapje....) Ik weet het nog niet.

Misschien is alles wel slechter dan de gevlochten kabels. Omdat er door de andere kabels (meer ongecontroleerde laag), klanken versterkt weergegeven (kleuring.

Ik heb wel gehoord afgelopen zondag dat er iets aan m'n CD speler moet gebeuren. Dit ding is toch oud, dus ik kan flink aan de gang gaan.

Jitze, Andre,

De centen zijn op.....!

We MOETEN binnenkort op vakantie, Ik MOET nog dakramen plaatsen, enz.

Het element zal dus even MOETEN wachten.

Als je straks terug bent van Vakantie en dan je eerste plaatje opzet........

dat had een mooi element kunnen zijn en aan vakantie ben je (waarschijnlijk) alweer toe.

;)

Jitze, Andre,

Ook had ik de Nordstar en LP12/Array combinatie nog beter willen vergelijken. Dit is nu met slecht een plaat geberud en dit was een zo groot verschil dat dit niet alleen aan de apparatuur kan liggen.

Hans, gelukkig moeten we helemaal niks, verandering en verbetering is een proces dat best even mag duren, meest belangrijk is dat je plezier hebt bij het draaien van muziek.

altijd stilstaan bij gebreken of vermeende tekortkomingen is vreselijk...........

Overigens geloof ik beslist dat deze grote verschillen hun oorzaak kunnen vinden in de gebruikte apparatuur, sta van dit soort verschillen regelmatig absoluut sprakeloos.

NB de arm op jouw LP12 is inderdaad onder handen genomen, heeft geheel uitelkander gelegen en zou behoorlijk gedempt zijn.

Groet Jitze :rolleyes: