Jump to content

NAD/Quadral-set

Henrie
 Share

Recommended Posts

Ik heb afgelopen weekend ruim 2 dagen het nieuwe setje van mijn vader kunnen beluisteren. Hier een beschrijving van de set en een recensie/mening over de set.

Versterker: NAD C350

Tuner (weinig beluisterd): NAD C420

CD-Speler: NAD C541i

Speakers: Quadral Aurum 7

Toen ik zelf een half jaar geleden een versterker/speaker-combinatie zocht, ben ik (ook) met de NAD C350 in aanraking gekomen. Ik vond toen dat er een mooi geluid uit kwam, maar ik heb uiteindelijk een Marantz PM7000 gekozen omdat ik die krachtiger vond klinken en dat vond ik fijner. Ik was dus wel benieuwd hoe ik nu tegen de C350 van mijn vader (i.c.m. met mij onbekende speakers) zou aankijken.

Eerst vond ik het geluid 'vreemd'. Beetje dof en er was nog wat, wat ik niet goed kon duiden. Ik ben toen eens even voor het setje gaan zitten om te zien of er misschien een knopje 'verkeerd' stond of zo. En inderdaad, de balansknop stond een klein beetje uit het midden. Al een stuk beter, maar de dofheid bleef. Weer terug naar de versterker en ik ben toen eens gaan draaien aan de 'bas'- en 'treble' knoppen (eerst de 'tone defeat'-knop uitgezet). Dat gaf wederom een verbetering (in mijn ogen). Ik moest echter wel de treble-knop helemaal 'open' draaien om een beetje een helder geluid te krijgen. Maar toen was het ook wel goed. Nog ietsje meer bas en het geluid was goed in balans. En toen dus maar luisteren...

Nu, na bijna 3 dagen geluisterd te kunnen hebben (ik ben inmiddels weer in mijn eigen huis (nou ja, huis... ;))) kan ik het volgende over het geluid zeggen: Het geluid is behoorlijk gedetailleerd (meer dan ik van mijn eigen set gewend ben) en erg subtiel. Mij persoonlijk een beetje te subtiel (maar ik snap wel dat m'n vader dat mooi vind). Het hoog is helder genoeg, maar wel wat 'zacht'. Het mag mij soms wel eens wat feller. Voordeel is wel dat het nooit schel gaat klinken.

Qua laagproductie was ik niet zo onder de indruk eigenlijk. Want hoewel de specificaties aangeven dat de speakers tot 28Hz gaan, ben ik van mijn eigen speakers veel meer laag gewend. Mijn speakers gaan tot 30Hz en dus zou je eigenlijk 'evenveel' bas verwachten. Dat het dus zo niet werkt ben ik nu wel achter. Het laag is wel mooi rustig, maar dus redelijk op de achtergrond. Dat komt waarschijnlijk doordat de speakers niet zo ver van de achterwand (kunnen) staan. En aangezien de Aurum 7 een basspeaker aan de achterkant heeft en niet aan de voorkant (welke pipo bedenkt zoiets??? confused.gif;)), klinkt de bas niet zo nadrukkelijk aanwezig. Misschien had m'n vader beter andere speakers (met alleen units aan de voorkant) kunnen nemen, maar aan de andere kant, nu is de bas wel aanwezig, maar redelijk op de achtergrond, en ik denk dat mijn vader dat eigenlijk wel zo prettig vind (hij houd iig niet van een stampende bas).

Het midden is mooi gedetailleerd en er is redelijk wat diepte in het geluid.

Sta ik nou nog steeds achter mijn keuze voor Marantz i.p.v. NAD? Ja, al zegt deze vergelijking natuurlijk niet zo heel veel. Misschien dat op mijn speakers de basproduktie wel wat hoger is en dat ook het hoog wat feller is. Dus misschien vind ik gewoon de Quadrals niet zo mooi... Maar ook de ruimte is natuurlijk anders.

Conclusie: Voor mijn vader is dit een prima setje (hij heeft 'm niet voor niets uitgezocht), maar ik vind 'm te 'lief' klinken. Een rustig klinkend setje met behoorlijk veel detail en nooit een scherp of schel hoog of een boemerig laag.

Helaas had ik niet wat 'ruigere' muziek mee, maar ik denk dat dat mijn mening niet heel veel zal veranderen. Hieronder een lijstje met de verschillende cd's die ik heb beluisterd.

Talk Talk - The Colour Of Spring

The Gathering - Souvenirs

16 Horsepower - Folklore

Massive Attack - 100th Window

Sita - Happy (van mijn zusje ;); klonk zowaar niet slecht, wat waarschijnlijk is te danken aan het feit dat het een HDCD is en die kan de C541i decoderen).

Verder nog iets van Bjork en Portishead (van mijn broer, net als die cd van Massive Attack). Ook hierbij was het laag nog steeds redelijk op de achtergrond, hoewel er toch behoorlijk veel bas in deze muziek zit.

Dag Henry,

Mooie bespreking, niet al te lyrisch , zo heb ik het wel graag.

ik vraag me wel af of nog andere mensen bij die Quadral luidsprekers de ervaring hebben, dat de treble knop volledig open moet. Dat is toch vaak een boost van 9dB bij pakweg 10 a 15 kHz. In dat geval is deze luidspreker toch niet zo gebalanceerd ?

Geplaatst door gvy:

Dag Henry,

Mooie bespreking, niet al te lyrisch , zo heb ik het wel graag.

ik vraag me wel af of nog andere mensen bij die Quadral luidsprekers de ervaring hebben, dat de treble knop volledig open moet. Dat is toch vaak een boost van 9dB bij pakweg 10 a 15 kHz. In dat geval is deze luidspreker toch niet zo gebalanceerd ?

Ja, of het ligt aan de versterker. Ik vond 'm destijds ook al wat te lief (vandaar mijn keus voor de Marantz). Of het komt door de combinatie NAD/Quadral. Als die beide wat terughoudend zijn in het hoog (en laag, maar das minder storend vind ik) dan is het totaal plaatje misschien wel wat te veel terughoudend in het hoog. Net zoals er ook combinaties te bedenken zijn die juist te scherp klinken (Yamaha/Magnat heeft die neiging bijvoorbeeld wel).

Tja, dat ik niet zo lyrisch ben, komt enerzijds natuurlijk doordat het geluid gewoonweg niet helemaal mijn smaak is. Maar anderzijds heb ik het ook niet zo op die lyrische uitlatingen die je soms leest.

Er is niet echt iets mis met de set van m'n vader (in tegendeel; het is een prima setje) maar het is gewoon niet helemaal mijn smaak.

Ik moet wel zeggen, dat het gedetailleerde me wel beviel. Ik heb dat op mijn eigen set nog niet zo kunnen ervaren. Wellicht ook vanwege het gebrek aan een fatsoenlijke cd-speler (Haudio, waar blijft de Technics ;)). Maar het hoog mocht van mij wel hier en daar wat feller en vooral in het laag zou ik wat meer 'punch' willen.

• 2 weeks later...

Hoi,ik heb zelf ook de aurum serie, de 9 als front en de 5 als surround maar ik heb dat probleem niet ik heb juist een zeer goede bas,wat ik ook draai!!!Zeker met house muziek knalt het aardig,dus misschien ligt het aan je versterker ik heb zelf de onkyo 797 thx!!!

Geplaatst door lucky l:

Hoi,ik heb zelf ook de aurum serie, de 9 als front en de 5 als surround maar ik heb dat probleem niet ik heb juist een zeer goede bas,wat ik ook draai!!!Zeker met house muziek knalt het aardig,dus misschien ligt het aan je versterker ik heb zelf de onkyo 797 thx!!!

Hoi Lucky l,

Ik had zelf ook al het idee dat dat (vooral) aan de versterker ligt. Ik heb zelf ook ervaring met de genoemde NAD op mijn eigen speakers, en ook daar vond ik het wat 'lief' klinken.

Heeft jouw Aurum 9 trouwens ook een basspeaker aan de achterkant? En zo ja, hoe ver heb jij je speakers van de achterwand af staan?

MvG,

Henrie

Geplaatst door Henrie:

Hoi Lucky l,

Ik had zelf ook al het idee dat dat (vooral) aan de versterker ligt. Ik heb zelf ook ervaring met de genoemde NAD op mijn eigen speakers, en ook daar vond ik het wat 'lief' klinken.

Heeft jouw Aurum 9 trouwens ook een basspeaker aan de achterkant? En zo ja, hoe ver heb jij je speakers van de achterwand af staan?

MvG,

Henrie

Hoi henrie bij mij zit ook de bas speaker aan de achterkant en ik heb ze ong.40 a 50 cm van de muur af staan hoe dichterbij hoe zwaarder de bas wordt!!!!Het zijn ook bas reflex boxen!!!

Geplaatst door lucky l:

Hoi henrie bij mij zit ook de bas speaker aan de achterkant en ik heb ze ong.40 a 50 cm van de muur af staan hoe dichterbij hoe zwaarder de bas wordt!!!!Het zijn ook bas reflex boxen!!!

Ja het zijn idd basreflex speakers. Maar het klinkt dus zwaarder naarmate je ze dichter bij de muur zet? Dan zouden ze bij mijn ouders vrij zwaar moeten klinken, want ze kunnen niet zo ver bij de muur vandaan staan (de een wel wat verder dan de andere; gemiddeld zo'n 20 cm). Maar dat doen ze dus niet. Zal dan idd wel aan de versterker/cd-speler-combinatie liggen denk ik. Mooi gedetailleerd is het iig wel...

• 1 month later...

Afgelopen vrijdag de Quadral Aurum Montan gehoord (nieuwere versie van de aurum 9).

Wat een laag! Echt enorm! En ook het hoog was erg (misschien te) prominent aanwezig.

Ligt dus echt aan de versterker (of ruimte?).

Ik heb het beluisterd met een Myriad versterker.

Geplaatst door tbenschop:

Afgelopen vrijdag de Quadral Aurum Montan gehoord (nieuwere versie van de aurum 9).

Wat een laag! Echt enorm! En ook het hoog was erg (misschien te) prominent aanwezig.

Ligt dus echt aan de versterker (of ruimte?).

Ik heb het beluisterd met een Myriad versterker.

Die Aurum Montan heeft wel een heel andere tweeter zo te zien, dus het zou daar ook nog aan kunnen liggen. Weet je trouwens zeker dat de Montan de Aurum 9 opgevolgt heeft? Er is namelijk ook een Aurum 90, dat lijkt mij een logischer opvolger (qua naam tenminste)...

Myryad ken ik trouwens niet...

Overigens vind ik nu wel (na wat vaker geluissterd te hebben) dat de bas wel redelijk goed is. Wel wat minder direct lijkt het, maar dat zal wellicht komen doordat de basspeaker aan de achterkant zit. Maar laag gaat ie zeker wel.

Geplaatst door Henrie:

Die Aurum Montan heeft wel een heel andere tweeter zo te zien, dus het zou daar ook nog aan kunnen liggen. Weet je trouwens zeker dat de Montan de Aurum 9 opgevolgt heeft? Er is namelijk ook een Aurum 90, dat lijkt mij een logischer opvolger (qua naam tenminste)...

Lijkt mij ook, ik ken de Montan nog uit de tijd dat er een Quadral Phonologue TL en een Phonologue S serie was.

In de TL(Transmission Line)-serie bevonden zich de modellen Titan, Vulkan en Montan en in de Phonologue S zaten modellen als Wotan, Amun en Shogun. Het merendeel van de speakers uit de S -serie waren basreflexen. Volgens mij is de Aurum 9 de vroegere Wotan, tevens de grootste uit de range.

Geplaatst door Audiopaul:

Lijkt mij ook, ik ken de Montan nog uit de tijd dat er een Quadral Phonologue TL en een Phonologue S serie was.

In de TL(Transmission Line)-serie bevonden zich de modellen Titan, Vulkan en Montan en in de Phonologue S zaten modellen als Wotan, Amun en Shogun. Het merendeel van de speakers uit de S -serie waren basreflexen. Volgens mij is de Aurum 9 de vroegere Wotan, tevens de grootste uit de range.

Klopt de Montan is gewoon het kleine broertje van de Titan en de Vulkan en heeft als ik het goed heb Ricom tweeters in plaats van band tweeters zoals de aurum 9 die dus bandtweeters heeft!!